Spinoza

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Spinoza

Inläggav Algotezza » 04 sep 2025 16:54

Anders skrev:Jag har ju inte läst Spinozas etik, bara hört klippen i trådstarten, och läst lite sekundärt men det är en märklig blandning av nåt religiöst och vetenskapligt.

Där liknar han på sätt och vis Martinus även på den punkten. Båda är ju på sätt och vis panteister. För en panteist är det lätt att bevisa att Gud finns.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 20:04

Det här forumet saknar följdfrågor, sällan ställs det frågor över huvud taget och när någon väl lägger fram en idé, så kritiseras den sönder och samman..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2025 20:13

Vega skrev:Det här forumet saknar följdfrågor, sällan ställs det frågor över huvud taget och när någon väl lägger fram en idé, så kritiseras den sönder och samman..

Vad har du för belägg för det? Sker det i denna tråd, menar du?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 20:34

Algotezza skrev:
Vega skrev:Det här forumet saknar följdfrågor, sällan ställs det frågor över huvud taget och när någon väl lägger fram en idé, så kritiseras den sönder och samman..

Vad har du för belägg för det? Sker det i denna tråd, menar du?

Nej jag tänkte inte på denna tråd, men denna tråd är ju en bra fråga..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2025 21:20

Det gäller inte precis bara det här forumet, utan alla forum och all social media skulle jag vilja påstå. Det mesta bemöts med ett påstående om vad som är rätt eller fel med vad som tidigare sagts, i en varierande grad av självbelåtenhet.

Tycker du tar upp något relevant här.

Men har du någon följdfråga i sammanhanget Spinoza och vad som sagts här?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2025 21:22

Algotezza skrev:
Anders skrev:Jag har ju inte läst Spinozas etik, bara hört klippen i trådstarten, och läst lite sekundärt men det är en märklig blandning av nåt religiöst och vetenskapligt.

Där liknar han på sätt och vis Martinus även på den punkten. Båda är ju på sätt och vis panteister. För en panteist är det lätt att bevisa att Gud finns.

Nu fick du mig chatgptande. Aiande.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 22:47

Anders skrev:
Smisk skrev:Hittade en bra presentation av Spinozas Ethics. 5 delar.

https://www.youtube.com/watch?v=YRZ2roMQajw

Intressant! Spinoza höjs ju till skyarna av alla, inte minst Russell. Har bara typ googlat, men inte känt att jag ha velat läsa något mera orginal, det här låter som en bra kompromiss. Går på semester i morgon, skall lyssna lite och kommentera här i tråden. Har varit lite misstänksam mot Spinoza. Taskiga föräldrar hade han i alla fall, vem vill heta Baruch?

Han hette egentligen Benedictus tror jag..

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 22:54

Om man tror att hela tillvaron är förutbestämd. Varför då anstränga sig alls? För att det är förutbestämt? Jag tycker inte att det känns så jätte motiverande..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2025 22:57

Vega skrev:Om man tror att hela tillvaron är förutbestämd. Varför då anstränga sig alls? För att det är förutbestämt? Jag tycker inte att det känns så jätte motiverande..

En sak om något är förutbestämt. Det behöver inte innebära att man själv har kunskap som skall.ske.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 23:02

Mlw skrev: Även om vetenskapen ännu inte bevisat att singulariteten existerar, så tycks teorin förutsätta det.

Vad jag har läst är att man inte få fram några mätvärden i en singularitet..

Vega

Inläggav Vega » 05 sep 2025 23:05

Algotezza skrev:
Vega skrev:Om man tror att hela tillvaron är förutbestämd. Varför då anstränga sig alls? För att det är förutbestämt? Jag tycker inte att det känns så jätte motiverande..

En sak om något är förutbestämt. Det behöver inte innebära att man själv har kunskap som skall.ske.

Nej. Men vad finns det för fördelar med att tro på determinism?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2025 08:30

Vega skrev:
Algotezza skrev:

Det är väl snarare så att det finns flera nivåer i detta. Istället för determinism kan vi tala om, som man gör i AA, det man kan göra något åt och det som är bortom ens kontroll. En determinism som innebär att minsta detalj är förutbestämd blir rätt meningslös och utan större mening. Men det är bra att ha lite hum om vad som är bortom ens kontroll och som man därmed kan sluta tjata om och lägga energi på, och det man kan göra något åt, förändra, utveckla eller eliminera så att man lägga energi och kraft på detta. Om man vill. De flesta är nog inte riktigt medvetna om skillnaden och tror t.ex. att det är möjligt att förändra andra genom att tjata och moralisera. Möjligtvis kan man till viss del förändra sig själv men jag vet inte. De flesta är nog rätt nöjda med sakernas tillstånd. Varför ändra på ett vinnande koncept, egot? Tror det var Kierkegaard som skrev: "Alla vill utvecklas men ingen vill förändra sig."
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 06 sep 2025 08:46

Anders skrev:

Det gäller inte precis bara det här forumet, utan alla forum och all social media skulle jag vilja påstå. Det mesta bemöts med ett påstående om vad som är rätt eller fel med vad som tidigare sagts, i en varierande grad av självbelåtenhet.

Ge mig en frågeställning! :) Jag tycker att Spinoza verkar lite tråkig.. Men det spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 sep 2025 09:10

Vega skrev:
Anders skrev:

Ge mig en frågeställning! :) Jag tycker att Spinoza verkar lite tråkig.. Men det spelar ingen roll.

Ok! Vad får dig att tycka att Spinoza verkar tråkig?
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 06 sep 2025 09:54

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Det är väl snarare så att det finns flera nivåer i detta. Istället för determinism kan vi tala om, som man gör i AA, det man kan göra något åt och det som är bortom ens kontroll. En determinism som innebär att minsta detalj är förutbestämd blir rätt meningslös och utan större mening. Men det är bra att ha lite hum om vad som är bortom ens kontroll och som man därmed kan sluta tjata om och lägga energi på, och det man kan göra något åt, förändra, utveckla eller eliminera så att man lägga energi och kraft på detta. Om man vill. De flesta är nog inte riktigt medvetna om skillnaden och tror t.ex. att det är möjligt att förändra andra genom att tjata och moralisera. Möjligtvis kan man till viss del förändra sig själv men jag vet inte. De flesta är nog rätt nöjda med sakernas tillstånd. Varför ändra på ett vinnande koncept, egot? Tror det var Kierkegaard som skrev: "Alla vill utvecklas men ingen vill förändra sig."

- sådana här uttalanden går inte obermärkt förbi oss -

- tack -

Återgå till "Filosofi"