Vilka är era intressen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Vilka är era intressen?

Inläggav Vega » 15 dec 2025 21:52

Mina:

1 Böcker

2 Pengar

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vilka är era intressen?

Inläggav Algotezza » 24 jan 2026 22:40

Vega skrev:Mina:

1 Böcker

2 Pengar

Ord ton bild

Böcker, och grejor att skapa med när der gäller Ord ton bild

Och icke att förglömma filosofi
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 25 jan 2026 13:24

Algotezza skrev:

1 Böcker

2 Pengar

Ord ton bild

Min filosofi är att allt sker på bästa sätt. Dvs inte vad som sker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 jan 2026 15:50

Vega skrev:
Algotezza skrev:

1 Böcker

2 Pengar

Ord ton bild

Min filosofi är att allt sker på bästa sätt. Dvs inte vad som sker.

Det som sker sker. "Gilla läget - eller dra!"
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 25 jan 2026 20:29

Allt kan se nattsvart ut. Men enligt min erfarenhet så finns det alltid någon bakdörr som leder ut i friheten..
Böcker är intressanta, men de har inget värde i sig, precis som pengar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jan 2026 22:55

Vega skrev:Allt kan se nattsvart ut. Men enligt min erfarenhet så finns det alltid någon bakdörr som leder ut i friheten..

Pengar har värde så länge Riksbanken tar emot dem och du kan köpa varor för de pengar du har.
Böcker kan ha värden av olika slag, en inkunabel har samlarvärde, böcker som du läst och älskat har ett bestående värde för dig och du kan alltid gå tillbaks och läsa den igen. Så vad som är värden är inte så enkelt alltid att avgöra. Du kan förstås alltid säga att pengar inte har något inneboende värde, intrinsikalt värde, men vad spelar det för roll om du i morgon kan gå och köpa dig en Tesla för dina värdelösa pengar? De har ju instrumentellt värde, det räcker för att kunna köpa mat, kläder och hyra.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 jan 2026 09:54

Läsa och hänga på Internet. Lite, lite hacker.
Träna och motionssport
Filosofi
Lyssna på och spela musik
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Hubert

Inläggav Hubert » 26 jan 2026 16:46

Förutom soliga promenader - whisky och sömn.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 26 jan 2026 17:46

Förverkligar livet efter detta, för cirka 1,4 miljoner.
Åt oss och livskamraten.
10 årsplan, resten är bonus.

V

Bild

Vega

Inläggav Vega » 26 jan 2026 18:49

Pilatus skrev:
Vega skrev:Allt kan se nattsvart ut. Men enligt min erfarenhet så finns det alltid någon bakdörr som leder ut i friheten..

Pengar har värde så länge Riksbanken tar emot dem och du kan köpa varor för de pengar du har.
Böcker kan ha värden av olika slag, en inkunabel har samlarvärde, böcker som du läst och älskat har ett bestående värde för dig och du kan alltid gå tillbaks och läsa den igen. Så vad som är värden är inte så enkelt alltid att avgöra. Du kan förstås alltid säga att pengar inte har något inneboende värde, intrinsikalt värde, men vad spelar det för roll om du i morgon kan gå och köpa dig en Tesla för dina värdelösa pengar? De har ju instrumentellt värde, det räcker för att kunna köpa mat, kläder och hyra.

Men det är skillnad på att vara intresserad av pengar och att bry sig om pengar.. Den som är intresserad ser möjligheter att utnyttja och den som bryr sig söker makt att påverka..

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 28 jan 2026 08:12

The Celtic Cross.

Alla söker något, vid olika faser i livet.
De föränderliga processerna.
Livets skeden och förutsättningar.

Avsiktsförklaringarna hos nyckfullheten.
Viljan och ödet.
Ögonblicken som både fångas och faller än ur händerna.

V

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jan 2026 20:53

Vega skrev:
Pilatus skrev:

Men det är skillnad på att vara intresserad av pengar och att bry sig om pengar.. Den som är intresserad ser möjligheter att utnyttja och den som bryr sig söker makt att påverka..

Jag har nog alltid tyckt att föreställningen om att pengar är värdelösa är falskt, i vårt samhälle har de värde. På en ö i Söderhavet kanske jag kan använda dem till att få fyr på brasan när jag vill koka litet kaffe. Intrinsikalt värde är inneboende värde, som vid tillfälle då A gör något som är gott för B. T ex plåstra om en person som ramlat av sin cykel och skrubbat sitt knä. Vi förstår det intuitivt.
Jag tror att alla bryr sig om pengar, speciellt den som är riktigt fattig. Vi måste ha pengar alldeles oavsett vad vi anser om dem. Jag kan tycka att svenska sedlar är illa utformade och att vi vore mer betjänta av Euro. Vi lever i en union av länder där vi förväntas kunna handla med ett gemensamt valutaslag. För våra svenska sedlar krånglar bara till det så snart vi kliver över gränslinjen (undantaget gränshandeln på färjor och liknande).
Moderator

xion

Inläggav xion » 29 jan 2026 05:25

----

Vega

Inläggav Vega » 29 jan 2026 13:43

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Pengar har värde så länge Riksbanken tar emot dem och du kan köpa varor för de pengar du har.

Jag har nog alltid tyckt att föreställningen om att pengar är värdelösa är falskt, i vårt samhälle har de värde. På en ö i Söderhavet kanske jag kan använda dem till att få fyr på brasan när jag vill koka litet kaffe. Intrinsikalt värde är inneboende värde, som vid tillfälle då A gör något som är gott för B. T ex plåstra om en person som ramlat av sin cykel och skrubbat sitt knä. Vi förstår det intuitivt.
Jag tror att alla bryr sig om pengar, speciellt den som är riktigt fattig. Vi måste ha pengar alldeles oavsett vad vi anser om dem. Jag kan tycka att svenska sedlar är illa utformade och att vi vore mer betjänta av Euro. Vi lever i en union av länder där vi förväntas kunna handla med ett gemensamt valutaslag. För våra svenska sedlar krånglar bara till det så snart vi kliver över gränslinjen (undantaget gränshandeln på färjor och liknande).

Jag tycker att det liknar kejsarens nya kläder, hur långt är man beredd att gå för pengars skull? Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare. Man får ingenting för pengar. När man är rik så kan man visserligen njuta av det man drömde om som fattig. Men det kostar att drömma också. Jag är väldigt (väldigt) intresserad av pengar. Och jag ser inget fel alls med att bry sig om pengar.

Men om pengar hade haft ett värde, så hade inte alla människor haft samma möjligheter. Vad är en möjlighet förresten? En möjlighet innebär att ens dröm kan gå i uppfyllelse..

Vega

Inläggav Vega » 29 jan 2026 21:29

Det sägs att man kan köpa en Ferrari för en summa pengar. Men en viss summa och en Ferrari är inte samma sak. Steget däremellan ska inte underskattas.

Återgå till "Tankar och känslor"