Vega skrev:Det sägs att man kan köpa en Ferrari för en summa pengar. Men en viss summa och en Ferrari är inte samma sak. Steget däremellan ska inte underskattas.
Pengar ger trygghet
Moderator: Moderatorgruppen
Vega skrev:Det sägs att man kan köpa en Ferrari för en summa pengar. Men en viss summa och en Ferrari är inte samma sak. Steget däremellan ska inte underskattas.
Vega skrev:Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare.
Pilatus skrev:Vega skrev:Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare.
Kan man verkligen veta att man inte blir lycklig (lyckligare) av att äga pengar, i sådant mått att man blir betraktad som rik? Hur vet man det om man inte själv varit rik?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare.
Kan man verkligen veta att man inte blir lycklig (lyckligare) av att äga pengar, i sådant mått att man blir betraktad som rik? Hur vet man det om man inte själv varit rik?
Pengar gör en inte lycklig låter som ett mantra, en tom fras man upprepar tills man tror den.
Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.
hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Kan man verkligen veta att man inte blir lycklig (lyckligare) av att äga pengar, i sådant mått att man blir betraktad som rik? Hur vet man det om man inte själv varit rik?
Pengar gör en inte lycklig låter som ett mantra, en tom fras man upprepar tills man tror den.
Hellre fattig och frisk än rik och sjuklig.
Jag har aldrig jagat pengar, har ett bra boende, rejäl buffert, behöver inget mer.
Spekulerar inte i pengar, min största prioritet är att må bra sen allt annat kommer i andra hand.
Är man född i en arbetarfamilj så är det en extra börda.
Man får kämpa extra hela vägen. Vägen till studenten var lång. Flera kriser dit. När jag väl tog studenten med toppbetyg blev jag nollställd, vad finns med att bevisa? Måste jag bevisa?
Pilatus skrev:Vega skrev:Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare.
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Pengar gör en inte lycklig låter som ett mantra, en tom fras man upprepar tills man tror den.
Hellre fattig och frisk än rik och sjuklig.
Jag har aldrig jagat pengar, har ett bra boende, rejäl buffert, behöver inget mer.
Spekulerar inte i pengar, min största prioritet är att må bra sen allt annat kommer i andra hand.
Man får kämpa extra hela vägen. Vägen till studenten var lång. Flera kriser dit. När jag väl tog studenten med toppbetyg blev jag nollställd, vad finns med att bevisa? Måste jag bevisa?
Man kan förstås ställa upp sådana motsatspar. Men är det inte så att även om man är fattig och sjuk, följer inte logiskt att man är olycklig? Lycka ingår inte i begreppet att vara fattig och sjuk. En person A kan vara lycklig för att han lyckats lösa ett problem i sitt arbete, många strävar efter ett mål som de åtrår. Kant: att vara fri och kunna handla enligt självvalda mål.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Hellre fattig och frisk än rik och sjuklig.
Man kan förstås ställa upp sådana motsatspar. Men är det inte så att även om man är fattig och sjuk, följer inte logiskt att man är olycklig? Lycka ingår inte i begreppet att vara fattig och sjuk. En person A kan vara lycklig för att han lyckats lösa ett problem i sitt arbete, många strävar efter ett mål som de åtrår. Kant: att vara fri och kunna handla enligt självvalda mål.
Kant hade rätt.
Finns inget värre än negativ press under sin uppväxt. Kan skada barnet för livet.
En av mina lyckligaste dagar var när jag flyttade hemifrån till ett studentboende, äntligen fri!
När farsan låg på sjukhuset och syrran ringde, satt hos farsan kanske en timme, vi växlade inte ett ord. Dagen efter var han borta.
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Pengar gör en inte lycklig.. Rika tror ofta att alla vill ha deras liv. Men rika är inte lyckligare.
Vega skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Kan man verkligen veta att man inte blir lycklig (lyckligare) av att äga pengar, i sådant mått att man blir betraktad som rik? Hur vet man det om man inte själv varit rik?
Jag tror att ni behöver tänka mer på döden.. Döden kan göra den mest tankspridde klartänkt. Om ni visste att ni hade 10 dagar kvar att leva, hade ni då brytt er om vad ni har på banken?
Pilatus skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:Pengar gör en inte lycklig låter som ett mantra, en tom fras man upprepar tills man tror den.
Jag tror att ni behöver tänka mer på döden.. Döden kan göra den mest tankspridde klartänkt. Om ni visste att ni hade 10 dagar kvar att leva, hade ni då brytt er om vad ni har på banken?
Jodå, det kan säkert vara så att man skulle fundera på att donera en slant till något gott ändamål.
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Jag tror att ni behöver tänka mer på döden.. Döden kan göra den mest tankspridde klartänkt. Om ni visste att ni hade 10 dagar kvar att leva, hade ni då brytt er om vad ni har på banken?
Jodå, det kan säkert vara så att man skulle fundera på att donera en slant till något gott ändamål.
Tror du att man är lyckligare av hög intelligens också eller? Tror du att vackra människor har bättre liv också?
Algotezza skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Jodå, det kan säkert vara så att man skulle fundera på att donera en slant till något gott ändamål.
Tror du att man är lyckligare av hög intelligens också eller? Tror du att vackra människor har bättre liv också?
Kan man verkligen generalisera när det gäller lycka innan vi enats om ordets betydelse?
Om vi menar olika saker med lycka blir detta samtal meningslöst.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster