Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Inläggav Pilatus » 21 feb 2026 10:45

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Svar: Man ser inte att en ljusstråle kröks…

Jo då, det finns ett mycket känt exempel då Einsten under en solförmörkelse såg ljuset från stjärnor som krökts då det (ljuset) rundade solen.

Och alla som såg stjärnorna tänkte wow.

Ja, visst är det fantastiskt! Den raka siktlinjen som fotonerna följer kröktes i gravitationsfältet och gjorde stjärnorna synliga för betraktaren. :shock:
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 11:07

Ljuset skiljer sig nog inte så mycket från ljudet, en våg helt enkelt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 feb 2026 11:18

Vega skrev:Ljuset skiljer sig nog inte så mycket från ljudet, en våg helt enkelt.

En skillnad kan ju vara att ljudet har lättare att runda hörn och tränga genom hinder. Vågens frekvens är avgörande för denna skillnad.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 feb 2026 13:53

Pilatus skrev:
Vega skrev:Ljuset skiljer sig nog inte så mycket från ljudet, en våg helt enkelt.

En skillnad kan ju vara att ljudet har lättare att runda hörn och tränga genom hinder. Vågens frekvens är avgörande för denna skillnad.

Hm, har jag aldrig tänkt på. Vad hindrar mer kortvågiga vågor att gå runt hörn?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 feb 2026 17:24

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Hm, har jag aldrig tänkt på. Vad hindrar mer kortvågiga vågor att gå runt hörn?

Radiofrekventa vågor kryper runt hörn och kanter till en viss grad. Men ju kortare vågor dess mer raklinjig är deras väg. Det blir som med ljuset som kastar knivskarpa skuggor om man håller något i dess väg.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 17:59

Ljudet fortplantar sig i luften… Ljuset fortplantar sig i vad? Ljus behöver inte luft, ljus kan passera genom vakuum..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 feb 2026 19:38

Vega skrev:Ljudet fortplantar sig i luften… Ljuset fortplantar sig i vad? Ljus behöver inte luft, ljus kan passera genom vakuum..

Ja det är kanske begripligt om vi föreställer oss att vi befinner oss på ISS den Internationella rymdstationen. Vi öppnar dörren och kastar ut en sten. Vid 420 km höjd, där ISS kretsar, är atmosfären extremt tunn, vilket gör att lufttrycket är i princip noll. Stenen kommer att falla ner mot jorden. Och vi kan testa en ficklampa, ljuset kommer att sprida sig ner mot jorden, om vi riktar lampan mot mot t ex Sverige. Ljusets fotoner har både partikel och transversell vågstruktur vilket är förklaringen till varför ljuset kan sprida sig utan medium.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 20:33

Pilatus skrev:
Vega skrev:Ljudet fortplantar sig i luften… Ljuset fortplantar sig i vad? Ljus behöver inte luft, ljus kan passera genom vakuum..

Ja det är kanske begripligt om vi föreställer oss att vi befinner oss på ISS den Internationella rymdstationen. Vi öppnar dörren och kastar ut en sten. Vid 420 km höjd, där ISS kretsar, är atmosfären extremt tunn, vilket gör att lufttrycket är i princip noll. Stenen kommer att falla ner mot jorden. Och vi kan testa en ficklampa, ljuset kommer att sprida sig ner mot jorden, om vi riktar lampan mot mot t ex Sverige. Ljusets fotoner har både partikel och transversell vågstruktur vilket är förklaringen till varför ljuset kan sprida sig utan medium.

Vad betyder ”partikelstruktur”?

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 20:41

Jag ställde en fråga till Google AI och fick ett tillfredsställande svar:
”Ja, elektromagnetisk strålning kan uppstå eller påverkas när gravitation och magnetism samverkar, även om de är fundamentalt olika naturkrafter.”

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 21:29

Ett annat svar:
”Ja, gravitation och elektroner har ett samband, men det är i de flesta praktiska sammanhang extremt svagt och försumbart. Sambandet baseras på att elektroner har en massa, och allt som har massa påverkas av gravitation.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 feb 2026 00:39

Vega skrev:Jag ställde en fråga till Google AI och fick ett tillfredsställande svar:
”Ja, elektromagnetisk strålning kan uppstå eller påverkas när gravitation och magnetism samverkar, även om de är fundamentalt olika naturkrafter.”

Ja visst, men fotoner har inte någon laddning och bryr sig mest om stora klumpar som solen och som påverkar rumtiden.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 22 feb 2026 10:48

Pilatus skrev:
Vega skrev:Jag ställde en fråga till Google AI och fick ett tillfredsställande svar:

Ja visst, men fotoner har inte någon laddning och bryr sig mest om stora klumpar som solen och som påverkar rumtiden.

Men jag har haft problem med att förstå vad elektromagnetisk strålning är, nu ser jag det helt enkelt som en samverkan mellan magnetism och gravitation.. Det känns enklare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 feb 2026 11:07

Vega skrev:
Pilatus skrev:

Men jag har haft problem med att förstå vad elektromagnetisk strålning är, nu ser jag det helt enkelt som en samverkan mellan magnetism och gravitation.. Det känns enklare.

Ja visst, för partiklar med laddning stämmer det. Däremot kan fotoner passera elektriska och magnetiska fält utan problem. Svarta hål har vi hört talas om med en gravitation så stark att inte ens fotoner (ljus) kan slippa ut. Se vidare Eddingtons berömda mätning år 1919.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 22 feb 2026 13:11

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Ja visst, men fotoner har inte någon laddning och bryr sig mest om stora klumpar som solen och som påverkar rumtiden.

Ja visst, för partiklar med laddning stämmer det. Däremot kan fotoner passera elektriska och magnetiska fält utan problem. Svarta hål har vi hört talas om med en gravitation så stark att inte ens fotoner (ljus) kan slippa ut. Se vidare Eddingtons berömda mätning år 1919.

Vad är det som stämmer?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 feb 2026 13:19

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Men jag har haft problem med att förstå vad elektromagnetisk strålning är, nu ser jag det helt enkelt som en samverkan mellan magnetism och gravitation.. Det känns enklare.

Vad är det som stämmer?

En samverkan mellan magnetism och gravitation - för partiklar med laddning (elektroner). Fotoner bryr sig inte om magneter eller elektriska fält.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"