Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Permanenta (håret hos frisören)
Vega skrev:Permanenta (håret hos frisören)
1988-1994 ungefär
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
ex, hon stryker en skjorta till mig
Moderator
Pilatus skrev:Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
"Till mig" är dativobjekt, indirekt objekt eller prepositionsobjekt
"En skjorta" är ackusativobjekt eller direkt objekt.
Direkt och indirekt objekt brukar dessa satsdelar kallas idag.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
"Till mig" är dativobjekt, indirekt objekt eller prepositionsobjekt
"En skjorta" är ackusativobjekt eller direkt objekt.
Direkt och indirekt objekt brukar dessa satsdelar kallas idag.
Pronomenet mig råkar vara samma form i både ackusativ och dativ i äldre svenska. Därför kan det se ut som om det borde avgöra saken, men det gör det inte.
Moderator
Automobil —> Bil
(det hade aldrig hänt idag)
(det händer hela tiden..)
(är det tecken på en språklig brist?)
Vega skrev:Automobil —> Bil
Språk förenklas hela tiden. Förr var språket betydligt mer komplicerat, när det gäller t ex olika böjningsformer.
Algotezza aka Algotezza
livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Moderator
Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Leder det till fler röster i valet?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Vi har ju mycket skog som kan svälja en hel del koldioxid, har jag för mig.
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala. Om partierna i gemen var tydligare med vad de står för, förutom viljan till makt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Leder det till fler röster i valet?
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala. Om partierna i gemen var tydligare med vad de står för, förutom viljan till makt.
Då kan vi nämna nästa ord för dagen: mitigera, som betyder att mildra, göra något litet mer uthärdligt, t ex det tillfälligtvis varma vädret.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Då kan vi nämna nästa ord för dagen: mitigera, som betyder att mildra, göra något litet mer uthärdligt, t ex det tillfälligtvis varma vädret.
Eller ens egen dumhet, egna idiosynkrasier och bias.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala.
Problemet för dem att de är lite all over the place liberala. Det som kallad liberal i USA är väl typ akademikervänster modell inte jättevänster här, liberal här tänker man närmast nyliberal, tycker jag. Spannet inom liberalismen är mycket stort.
De borde söka sig tillbaka till de socialliberala rötterna där de startade på 30-talet. Ett parti för löntagare, låt vara kanske folkhemmets mer strävsamma barn, men också en trygg stat. Överlåta nyliberalismen till Moderaterna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017
Återgå till "Tankar och känslor"