Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Permanenta (håret hos frisören)
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Vega skrev:Permanenta (håret hos frisören)
1988-1994 ungefär
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
ex, hon stryker en skjorta till mig
ex, hon stryker en skjorta till mig
Moderator
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Pilatus skrev:Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
ex, hon stryker en skjorta till mig
"Till mig" är dativobjekt, indirekt objekt eller prepositionsobjekt
"En skjorta" är ackusativobjekt eller direkt objekt.
Direkt och indirekt objekt brukar dessa satsdelar kallas idag.
Algotezza aka Algotezza
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Ackusativpronomen används oftast efter prepositioner
ex, hon stryker en skjorta till mig
"Till mig" är dativobjekt, indirekt objekt eller prepositionsobjekt
"En skjorta" är ackusativobjekt eller direkt objekt.
Direkt och indirekt objekt brukar dessa satsdelar kallas idag.
Pronomenet mig råkar vara samma form i både ackusativ och dativ i äldre svenska. Därför kan det se ut som om det borde avgöra saken, men det gör det inte.
Moderator
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Automobil —> Bil
(det hade aldrig hänt idag)
(det händer hela tiden..)
(är det tecken på en språklig brist?)
(det hade aldrig hänt idag)
(det händer hela tiden..)
(är det tecken på en språklig brist?)
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Vega skrev:Automobil —> Bil
(det hade aldrig hänt idag)
(det händer hela tiden..)
(är det tecken på en språklig brist?)
Språk förenklas hela tiden. Förr var språket betydligt mer komplicerat, när det gäller t ex olika böjningsformer.
Algotezza aka Algotezza
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Moderator
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Leder det till fler röster i valet?
Algotezza aka Algotezza
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Leder det till fler röster i valet?
Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Moderator
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:livspusselfeminism, ett politiskt paket från Liberalerna med idéer för ökad jämställdhet
Leder det till fler röster i valet?
Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Vi har ju mycket skog som kan svälja en hel del koldioxid, har jag för mig.
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala. Om partierna i gemen var tydligare med vad de står för, förutom viljan till makt.
Algotezza aka Algotezza
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Leder det till fler röster i valet?
Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Vi har ju mycket skog som kan svälja en hel del koldioxid, har jag för mig.
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala. Om partierna i gemen var tydligare med vad de står för, förutom viljan till makt.
Då kan vi nämna nästa ord för dagen: mitigera, som betyder att mildra, göra något litet mer uthärdligt, t ex det tillfälligtvis varma vädret.
Moderator
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Jadå, det är ett tema som jag antar kan attrahera somliga kvinnor. Men det återstår att se om Simona Mohamsson kan övertyga. Hon tycks litet forcerad. Men min favorit är tillbaks, Romina Pourmokhtari, alltid lika påläst, hon kan säkert kyla av miljödebatten något med kunnande. Sverige klarar sig mycket bra med låga utsläpp per capita inom Europa.
Vi har ju mycket skog som kan svälja en hel del koldioxid, har jag för mig.
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala. Om partierna i gemen var tydligare med vad de står för, förutom viljan till makt.
Då kan vi nämna nästa ord för dagen: mitigera, som betyder att mildra, göra något litet mer uthärdligt, t ex det tillfälligtvis varma vädret.
Eller ens egen dumhet, egna idiosynkrasier och bias.
Algotezza aka Algotezza
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Algotezza skrev:
Det vore fint om Liberalerna verkligen var liberala.
Problemet för dem att de är lite all over the place liberala. Det som kallad liberal i USA är väl typ akademikervänster modell inte jättevänster här, liberal här tänker man närmast nyliberal, tycker jag. Spannet inom liberalismen är mycket stort.
De borde söka sig tillbaka till de socialliberala rötterna där de startade på 30-talet. Ett parti för löntagare, låt vara kanske folkhemmets mer strävsamma barn, men också en trygg stat. Överlåta nyliberalismen till Moderaterna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster