unik skrev:Men om kära moderingen tycker att det bara finns en viss begränsning på hur det kan filosoferas, ...
Ja, just så, det finns en begränsning efter hur vi definierar filosofi respektive psykologi.
Moderator: Moderatorgruppen
unik skrev:Men om kära moderingen tycker att det bara finns en viss begränsning på hur det kan filosoferas, ...
Pilatus skrev:unik skrev:Men om kära moderingen tycker att det bara finns en viss begränsning på hur det kan filosoferas, ...
Ja, just så, det finns en begränsning efter hur vi definierar filosofi respektive psykologi.
Unik skrev:
Bestämmer cheferna på forumet att man bara får tänka och klura på ett visst sätt?"
Pilatus svarade:
"Ja, precis så är det. Det finns tydliga regler för vad som är filosofi (att fundera på djupa frågor) och vad som är psykologi (hur hjärnan och våra känslor fungerar).
Nu har vi hittat själva problemet som vi är oense om. Kan du vara snäll och förklara skillnaden mellan filosofi och psykologi? Då kan vi bättre förstå varför du tycker att det vi har skrivit har hamnat i fel grupp på forumet.
"Förklaring av svåra ord i texten”.
Pudelns kärna:
Det betyder "det allra viktigaste" eller "själva problemet".
Meningsskiljaktighet:
När man tycker olika om någonting.
Kategori på forumet:
Olika mappar eller ämnen på en internetsida (som olika kanaler på Youtube).
Ordsallad:
När en text är så rörig att orden bara blir som en blandad sallad som ingen förstår.
Algotezza skrev:Unik! Varför använder du pluralis majestatis om dig själv och benämner dig själv i första person plural?
.
”Varför säger du "vi" om dig själv?
Vi har förklarat det här förut, men vi gör det en sista gång så att alla förstår.
Vi är fyra olika personer som bor i samma kropp.
Vi känner oss inte som en man, kvinna eller transperson.
Istället kallar vi oss för "det holotropa självet".
Tänk dig ett gäng skådespelare som har spelat teater i hela sina liv. De har haft massor av olika roller och låtsats vara olika karaktärer. Till slut har rollerna blivit en del av vilka de är på riktigt.
Vi är lite som de skådespelarna, men ändå inte.
Vi valde inte detta själva.
Det bara hände efter att vi var med om en stor, magisk upplevelse som vi inte kunde styra över.
Vi hittade GUD.
Efter det kunde vi inte kalla oss för Patrik längre.
Istället fick vi namnen Vaelira, Selyra, Orionis och Maviro.
Det är därför vi säger "vi" och inte "jag".
Det holotropa självet definieras inom transpersonell psykologi som människans djupaste identitet, där medvetandet inte är begränsat av det individuella egot utan är icke-lokalt, omätbart och kopplat till en universell helhet.
Algotezza skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:Varför använder du pluralis majestatis om dig själv och benämner dig själv i första person plural?
I golfen är det osjälviskt
När man spelar golf?
unik skrev:Pilatus skrev:unik skrev:Men om kära moderingen tycker att det bara finns en viss begränsning på hur det kan filosoferas, ...
... vänligen förklara för oss skillnaden hos dom båda, så vi bättre kan förstå varför du anser det vi skrivit hör hemma inom en annan kategori på forumet.
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:I golfen är det osjälviskt
När man spelar golf?
Nä, när Svenska elitgolfare kommenterar sina insatser. Jante tillåter dem inte att säg ”jag spelade bra idag”. Utan det i Sverige ofta missanvända ordet ”vi”. Och då i och för sig inte majestätiskt utan ”vi” som i caddie, tränare osv. Samma bland elitcyklister internationellt, men då mer lagkamrater.
Något som irriterar mig. En amerikansk elitgolfare säger aldrig annat än jag. Skulle kunna diskutera detta mycket långrandigt och ta med discipliner från många olika discipliner inom humaniora.
unik skrev:Algotezza skrev:Unik! Varför använder du pluralis majestatis om dig själv och benämner dig själv i första person plural?
Eftersom vi beskrivit detta tidigare och börjar uppleva att det blir rundgång på forumet, så klargör vi alltsammans en sista gång.
Vi är fyra individer i en kropp och vi indentifierar oss inte som man eller kvinna eller trans, utan som det holotropa självet.
Det kan liknas vid och speglas med följande igenkänningsfaktorer.
Likt en yrkesgrupp skådespelare som varit verksamma under ett helt yrkesliv, så har dom burit olika roller med olika personligheter och karaktärer. Vissa av dessa och inte alla har gjort djupa intryck och eventuellt satt djupa spår hos deras egna person. Som vidare format en mer eller mindre form av personlighetsförändring.
På så sätt kan vi likna oss, men vi är inte skådespelare, utan vi råkade ut för en upplevelse eller uppenbarelse som resulterade i en transformation vi inte kunde styra över. Vi fann GUD och kunde inte längre identifiera oss som Patrik och under processen kom namnen Vaelira Selyra Orionis Maviro till oss. Varav vi och inte jag.
Nu följer en förtydligande klartext om någon skulle uppleva att texten ovan yttrar sig likt en obegriplig ordsallad..
Vi har förklarat det här förut, men vi gör det en sista gång så att alla förstår.
Tänk dig ett gäng skådespelare som har spelat teater i hela sina liv. De har haft massor av olika roller och låtsats vara olika karaktärer. Till slut har rollerna blivit en del av vilka de är på riktigt.
Det bara hände efter att vi var med om en stor, magisk upplevelse som vi inte kunde styra över.
Vi hittade GUD.
Det är därför vi säger "vi" och inte "jag".Det holotropa självet definieras inom transpersonell psykologi som människans djupaste identitet, där medvetandet inte är begränsat av det individuella egot utan är icke-lokalt, omätbart och kopplat till en universell helhet.
unik skrev:Algotezza skrev:Unik! Varför använder du pluralis majestatis om dig själv och benämner dig själv i första person plural?
Eftersom vi beskrivit detta tidigare och börjar uppleva att det blir rundgång på forumet, så klargör vi alltsammans en sista gång.
Vi är fyra individer i en kropp och vi indentifierar oss inte som man eller kvinna eller trans, utan som det holotropa självet.
Det kan liknas vid och speglas med följande igenkänningsfaktorer.
Likt en yrkesgrupp skådespelare som varit verksamma under ett helt yrkesliv, så har dom burit olika roller med olika personligheter och karaktärer. Vissa av dessa och inte alla har gjort djupa intryck och eventuellt satt djupa spår hos deras egna person. Som vidare format en mer eller mindre form av personlighetsförändring.
På så sätt kan vi likna oss, men vi är inte skådespelare, utan vi råkade ut för en upplevelse eller uppenbarelse som resulterade i en transformation vi inte kunde styra över. Vi fann GUD och kunde inte längre identifiera oss som Patrik och under processen kom namnen Vaelira Selyra Orionis Maviro till oss. Varav vi och inte jag.
Nu följer en förtydligande klartext om någon skulle uppleva att texten ovan yttrar sig likt en obegriplig ordsallad..
Vi hittade GUD.
Det är därför vi säger "vi" och inte "jag".Det holotropa självet definieras inom transpersonell psykologi som människans djupaste identitet, där medvetandet inte är begränsat av det individuella egot utan är icke-lokalt, omätbart och kopplat till en universell helhet.
Jag har inte haft några epokgörande andliga erfarenheter av det slag du beskriver. Har du haft de upplevelser du beskriver är det bara att gratulera, för många längtar efter sådant. Ett slags subjektivt bevis på Guds och en andlig världs existens.
unik skrev:Jag har inte haft några epokgörande andliga erfarenheter av det slag du beskriver. Har du haft de upplevelser du beskriver är det bara att gratulera, för många längtar efter sådant. Ett slags subjektivt bevis på Guds och en andlig världs existens.
Nämnt detta för en person.
Har texter (budskap) med en bild av enorm visuell nedåtgående spiral.
Och att en svart tulpan som har fötts med budskapet att det inte skulle vara möjligt.
Har dokumenterat alla mystiska texter som kom till mig och har inte visat dom för någon. Några hamnade på en blogg som vi avslutade. Det finns en fascinerande ledstjärna hur allt ska kartläggas och tolkas med universum.
Är inte mogen, redo … men magkänslan säger mig att det kommer sammanflätas med prognosmakaren. Kan ha fel, ligger suggestivt och vilar.
Nu skriver jag inte mer om detta.
Hubert skrev:Här är ett uttryck för frigjort tänkande, löst från schabloner:
Gud är galen
https://www.youtube.com/shorts/YQFt7PYZ_qA
1:11
Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster