Jag tänker alltså existerar jag

Moderator: Moderatorgruppen

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 08 jun 2004 22:33

En tanke två männsikor...vi läser ju samma sak :lol: Komiskt.

Har varit frånvarande ett tag...men nu skall jag ta itu med det älskade forumet igen.

Jag är medveten om de olika strängteoriernas framåtskridande. Känner inte att jag har kunskap nog att bedömma rimligheten. Vad jag har förstått är de inte oemotsagda, men de går inte heller att påvisa praktiskt. Materia och energi är som flytande, fast och ånga av t.ex. vatten. Samma sak men i olika tappning.

Vi kan inte både fastställa läge och hastighet. "Redan de gammla grek." insåg detta...sköldpaddan och Akilles om nån läst det. Xenons argument tror jag det kallas. Detta leder oss inte till att förkasta materialismen...I varje fall ser inte jag kopplkingen. Ingen teori klarar av alla dilemman.
Allt flyter.

Du sträcker dig inte längre. ALLT är samma. Även drömmar och tankar är givetvis samma substans. Precis som vi varit inne på är ju subjektivitet och objektivitet två sidor av samma mynt.

Mmm...mycket intressant det där med syntesi. Artikeln, liksom din djupa förståelse har dock bägge problemet att de frångår den rationelt härledda förståelsen. De kan bara antas mystiskt. Visst...innerligheten är viktig...men...vad som händer är att den oinvigde ser alla resonemang som likvärdiga. Plocka bort rationaliteten och du kan bevisa allt. Jag säger inte att du har fel...men tills jag upplevt detsamma är det skit samma. Du har lika rätt som om du skulle hävdat att smurfarna är de onda skaparna av denna värld.

I helsike vad ni hållt på med SM tråden. Ska ta tag i den nån gång.

Dricker en go öl som morsan tog med från Tanzania...skål kosmonauter!/DD

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Jag tänker alltså existerar jag

Inläggav freddemalte » 11 jul 2010 01:59

Plato skrev:. . . . och eftersom ingen tanke kan skapas av intet, så måste någon som i detta fall är jag, ha tänkt ut denna tanke.

"Vad" "i" intet "säger" att något inte kan uppstå?

Fredrik

Återgå till "Filosofi"