VÄDRET - vems ansvar?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 31 jul 2006 20:48

Modul skrev:Alltså även om man stoppade alla utsläpp (alltså göra människan ansvarslös) så skulle det finnas för varma eller för kalla dagar som man kan klaga på.

Det är rätt lustigt. Antagligen (vi vet inte) skulle man klaga ändå, men vi vet att extrema väder är utsläppens fel. Extrem torka, extrema regn, snöväder, hetta och så vidare. Så det du säger kan lika gärna vara fel. Och eftersom det känns som att man får lite extra vuxenpoäng av medvetenheten kring konsekvenserna av sitt handlande, så vill jag gärna tro att du har fel.

Modul

Inläggav Modul » 31 jul 2006 20:56

Ok jag kan väl tänka mig att det kanske klagas lite mer idag. Men trots vuxenpoängen så förlorar vi ju ett perfekt samtalsämne och det är ett högt pris för lite vuxenpoäng :)

Användarvisningsbild
EmperorNero
Kontakt:

Inläggav EmperorNero » 31 jul 2006 22:10

Modul skrev:
Modul skrev:
Ingen har ansvar för vädret

EmperorNero
nejnej, du har fått det fel. "ingen" har inget ansvar, det är "alla" som har ansvaret.

Du missar min poäng. Nu kan jag inte svara för Kadmos bekanta som klagar på vädret, men när jag klagar på vädret så klagar jag inte på klimatet utan för att det är för varmt eller för kallt just i det ögonblicket jag klagar och det tror jag att de flesta gör. Jag är rätt säker på att vädret förr i tiden växlade från behagligt ena dagen till jättevarmt (obehagligt) andra dagen och att folk klagade på det. Jag är till och med rätt säker på att vädret växlade innan människan började släppa ut klimatpåverkande utsläpp i stor skala.

Alltså även om man stoppade alla utsläpp (alltså göra människan ansvarslös) så skulle det finnas för varma eller för kalla dagar som man kan klaga på.

Ja, naturligtvis. Där kan jag hålla med dig utan tvekan

Förresten, vart går gränsen mellan väder och, tja, icke-väder?
Om man till exempel vänder en vattenslang uppåt och häller vatten över fyra kvadratmeter så räknas inte det som regn.
eller om man Besprutar en stad med vatten från ett flygplan, då är det inte heller regn.

Var är gränsen? Eller är jag helt off-topic nu?
-Det finns vetenskapligt bevis för att Gud existerar

-Om Gud är den som Bibeln säger att han är finns det också vetenskapligt bevis för att Han är vad som bäst skulle kunna beskrivas som en riktig skithög

Modul

Inläggav Modul » 31 jul 2006 22:17

EmperorNero skrev:Förresten, vart går gränsen mellan väder och, tja, icke-väder?
Om man till exempel vänder en vattenslang uppåt och häller vatten över fyra kvadratmeter så räknas inte det som regn.
eller om man Besprutar en stad med vatten från ett flygplan, då är det inte heller regn.

Det är en jättebra fråga. När det gäller bevattning eller luftkonditionering så är det en simulering av en vädertyp skulle man kunna säga. Det går ju faktiskt även att klaga på simulerade väderförhållanden. Till exempel klagar nog taxichaufförerna när de sitter hela den varma sköna sommardagen i en kall luftkonditionerad bil eller cyklisten som cyklandes förbi en åker blir nedstänkt av bondens vattenspridare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: VÄDRET - vems ansvar?

Inläggav Algotezza » 10 aug 2006 14:34

(c) KYREUS skrev:Alla klagar på vädret; men vem - säger VEM - gör något åt det???

Frågan för dagen: är vi alla vädrets "offer"? Eller: har någon
ansvar för vädret??

wallraff *KADMOZ

Jag släpper eget väder så gott jag kan, både munväder och annat.

Vädret är ett resultat av kontrastverkan (mot tidgare väder) och den kollektiva anda som råder på en viss geografisk belägenhet. Årstiderna är försumbara, förutom vad gäller värme, vind och nederbörd.

Moder Jord, Gaia, i samarbete med Fader Vår, har det yttersta ansvaret för vädret - det speglar hennes humörväxlingar och skiftande relation till makrokosmos!

A

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2006 18:04

I Ryssland så gasar de ju bort regnmoln. Tore hade visst postat en länk till något liknande.

Om tekniken finns så skulle man kunna kalla det oansvarigt att inte använda den i de situationer regnet skulle ha en negativ påverkan på en situation. Om vi kunde upplösa en tsunami innan den når land så skulle det också vara vårt ansvar att genomföra. Det enda som inte är vårt ansvar är sådant som vi rimligen inte kan påverka. Man skulle även kunna sträcka sig till att det är oansvarigt att inte utforska olika möjligheter att påverka vädret.

/Johan

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga om vädret!!

Inläggav * KYREUS * » 12 aug 2006 12:03

En filosofisk reflektion i och omkring fenomenet - väder: Var börjar vädret och var slutar det? Här i Trelleborg, där jag bor och verkar, har vi i veckan haft skyfall som på många andra platser i Sverige. Dock blev KONSEKVENSERNA av skyfallen katastrofala med enorma översvämningar i hela staden. Nu skyller kritikerna på komunnen och dess avloppshantering. - Är det väder??

Frågan för dagen: var BÖRJAR och var SLUTAR fenomenet - väder?

Teolog - inte meteorolog - KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: - Fråga om vädret!!

Inläggav Algotezza » 14 aug 2006 10:02

(c) KYREUS skrev:En filosofisk reflektion i och omkring fenomenet - väder: Var börjar vädret och var slutar det? Här i Trelleborg, där jag bor och verkar, har vi i veckan haft skyfall som på många andra platser i Sverige. Dock blev KONSEKVENSERNA av skyfallen katastrofala med enorma översvämningar i hela staden. Nu skyller kritikerna på komunnen och dess avloppshantering. - Är det väder??

Frågan för dagen: var BÖRJAR och var SLUTAR fenomenet - väder?

Teolog - inte meteorolog - KYREUS

Vädret börjar där den egna personligheten tar slut, i kläderna. Det märks tydligast när man fått genomblöta kläder efter att ha varit ute i ett skyfall. På samma vis med hus: där ute och inne möts, där slutar hemmet och börjar vädret. Har man haft fönstret öppet under ett skyfall, börjar vädret i vardagsrummet. Eller som du skriver i källaren

Allt är relativt - så även denna sanning.

A

Zartax

Inläggav Zartax » 25 aug 2006 11:25

(c) KYREUS skrev:En filosofisk reflektion i och omkring fenomenet - väder: Var börjar vädret och var slutar det? Här i Trelleborg, där jag bor och verkar, har vi i veckan haft skyfall som på många andra platser i Sverige. Dock blev KONSEKVENSERNA av skyfallen katastrofala med enorma översvämningar i hela staden. Nu skyller kritikerna på komunnen och dess avloppshantering. - Är det väder??

Jag skulle snarare påstå att det är brist på förutseende av väder. Kommunpolitikerna har inte ansvar för värdet eftersom de inte kan påverka det, men de har ansvar för att se till att effekterna av vädret inte blir för negativa. De måste förbereda sig.

Imo kan man bara ha ansvar för sånt man kan påverka. Om man har fått ansvar över nått man inte kan påverka så har man satt sig i en dålig situation och får stå sitt kast. Om man kan påverka vädret så har man ansvar för det om man har tagit på sig det ansvaret.

pargea

Inläggav pargea » 26 aug 2006 18:35

Johan Ågren skrev:I Ryssland så gasar de ju bort regnmoln.

jag läste en artikel om detta för några årsen, har många gånger ångrat att jag inte sparade den. vet du var man kan finna mer info?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till sajten!

Inläggav * KYREUS * » 21 jun 2007 16:08

Instämmer i sign Pargea ´ s   fråga:

- Någon som vet något om det Johan Ågren skriver om Ryssland?

( 8) ) KYREUS
Tro inte; sök!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jun 2007 16:41

hej Kyreus.
Johan är offer för propaganda.
Hela samhällsbygget vilar på några fundament. Är man fascistkuk som funkyzeit eller en humanist som such?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Fråga till Such!

Inläggav * KYREUS * » 10 jul 2007 23:37

Med vilka fakta kan du argumentera (för) att Johan skulle vara sk offer för propaganda??
Tro inte; sök!

Benjie

Inläggav Benjie » 11 jul 2007 07:17

Zartax skrev:

Jag skulle snarare påstå att det är brist på förutseende av väder. Kommunpolitikerna har inte ansvar för värdet eftersom de inte kan påverka det, men de har ansvar för att se till att effekterna av vädret inte blir för negativa. De måste förbereda sig.

Imo kan man bara ha ansvar för sånt man kan påverka. Om man har fått ansvar över nått man inte kan påverka så har man satt sig i en dålig situation och får stå sitt kast. Om man kan påverka vädret så har man ansvar för det om man har tagit på sig det ansvaret.

Jag vet inte om KYREUS behagade skämta i det  ovanstående om problemet med vädret med tanke på den forskarrapport vilken gjorde gällande att miljöproblemet var kossans bakdelsutsläpp (metangas) , ty - avsiktligt  eller ej det blir lika roligt i alla fall - gör han den till synes långväga associationen och talar om komunnens skuld till dålig avloppshantering - dvs att kossans skuld ligger i att eller vad hon äter - istf kommunens.

Men njuter tacksamt av muntrationen.

BENJIE

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Svar till Benjie!

Inläggav * KYREUS * » 14 jul 2007 15:50

Verkligheten, dvs värkligheten, överträffar ALLTID - dikten.

( 8) ) KYREUS
Tro inte; sök!

Återgå till "Naturvetenskap"