Vad är - TID??

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sethny
Inlägg: 157
Blev medlem: 07 aug 2006 16:41
Kontakt:

Inläggav sethny » 09 aug 2006 19:06

Så du anser att tiden har med vår materiella utveckling att göra? Inte den själsliga och psykologiska?


Alltså frågan lyder vad är tid ?

Tiden kommer alltså från fysiska rörelsemoment , vi mäter alltså tid i förhållande till organiska rörelsemönster.

Alltså är våra klockor även dessa organiska rörelser, alltså en fysisk realitet skapad av människor som rör sig med en konstant hastighet.

Våra dagar timmar sekunder osv är alltså begrepp för fysiska rörelser.

och självklart har dessa begrepp varit till gagn för så väl vår fyskiska och andliga utveckling.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21010
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 aug 2006 09:47

sethny skrev:
Så du anser att tiden har med vår materiella utveckling att göra? Inte den själsliga och psykologiska?


Alltså frågan lyder vad är tid ?

Tiden kommer alltså från fysiska rörelsemoment , vi mäter alltså tid i förhållande till organiska rörelsemönster.

Alltså är våra klockor även dessa organiska rörelser, alltså en fysisk realitet skapad av människor som rör sig med en konstant hastighet.

Våra dagar timmar sekunder osv är alltså begrepp för fysiska rörelser.

och självklart har dessa begrepp varit till gagn för så väl vår fysiska och andliga utveckling.


Vad menas med att "tiden kommer från fysiska rörelsemoment"? Skapar fysisk rörelse tid, genererar fysisk rörelse tid, eller är tid bara ett hjälpbegrepp för att vi skall förstå rörelsen? Eller är tid den faktor som krävs för att möjliggöra rörelse? Den fjärde dimension som vi kan tala om när ett tredimensionellt föremål rör sig i en tredimensionell rymd...

Naturvetenskapen menar att "tid är det som mäts av klockor", och alla förlopp i vår omvärld i form av jämna pulser är ju därmed klockor, allt från hjärtats slag till dygnsrytmen och årets gång, om vi skall tala om de "naturliga klockor" som fick människan att en gång "upptäcka faktorn tid" och att börja fundera över tidens gåta. Sedan har vi ju alla syntetiska klockor, och definitionen av en sekund är ju betingad av en väldigt snabb klocka eller rytm, en isotop av grundämnet cesium. Således är naturvetenskapen mest intresserad av att definiera en viss "grundläggande tidsenhet" för att möjliggöra tidmätning, men föga intresserad av att studera "tiden som fenomen eller undersökningsobjekt" - hur nu det skulle gå till...

Måste frågan om "tidens natur" alltid hänföras till psykologin och kanske till filosofin, såvida man inte där i sann analytisk filosofisk anda avfärdar frågan "vad är tid?" som en "skenfråga"...

Är tid en fysisk realitet därför att vi "kan mäta den med fysiska klockor"?

Visst, våra tidsbegrepp emanerar ur fysiska rörelser, t.ex. jordklotets vridning runt sin axel, dess färd runt solen, men innebär detta att tiden själv "är något fysiskt"? Blir den det i och med att vi menar att den kan mätas? Tidmätning innebär ju bara att kunna räkna en jämn rytm, genererad av någon fysisk apparatur...

A

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3720
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 10 aug 2006 09:59

Du använder ordet ´sken-fråga ´? Men vad är då det? Är en fråga ställd är det - en fråga.

Frågan för dagen: är inte ordet ´sken-fråga ´egentligen o-egentligt?
Talar då om verbala realiteter...
Menar man inte egentligen när man använder
ordet sken-fråga, att den fråga som ställts
speglar - illusioner?
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21010
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svar från A

Inläggav Algotezza » 10 aug 2006 12:11

(c) KYREUS skrev:Du använder ordet ´sken-fråga ´? Men vad är då det? Är en fråga ställd är det - en fråga.

Frågan för dagen: är inte ordet ´sken-fråga ´egentligen o-egentligt?
Talar då om verbala realiteter...
Menar man inte egentligen när man använder
ordet sken-fråga, att den fråga som ställts
speglar - illusioner?


Ordet skenfråga brukar av analytiska filosofer (ni får gärna protestera om ni vill!) för att beteckna frågor som är "felställda" i och med att de bygger på filosofiska missuppfattningar eller tankefel. Exempel på filosofiskt "feltänk" (enligt de flesta filosofer): att mena att "existens är en egenskap" - det som ligger bakom det ontologiska gudsbeviset. Eller om man något abstrakt frågar: "Existerar existensen? Kan man bevisa det?"

(Det odontologiska gudsbeviset kanske fortfarande fungerar: "Många tänder på Gud!")

Ingenting hindrar att vi ställer frågor om illusioner. I något banal form: "Hur funkar Häckners trick?" I mer avancerad form: "Hur kan det objektivt existerande ge upphov till subjektiv, individuell upplevelse?" Det vill nog till något trick (via t.ex. mina fysiska sinnen och min hjärna) för att göra min upplevelse av en solig sommardag möjlig...

Man kan också, lite fegt, avfärda frågor som skenfrågor, därför att man inte kan svara på dem själv eller inte kan svara på dem genom den tanketradition man själv tilhör.

Ett annat sätt att avfärda vissa frågor är att kalla dem "trosfrågor" eller att göra som politiker, säga: "Det svarar jag inte på - det är en hypotetisk fråga!"

Hoppas du inte upplever detta som ett sken-svar!

Tankens lokomotiv tuffar väl alltid fram på något sätt via hjärnvägarna, skenproblem eller ej...

A

Användarvisningsbild
sethny
Inlägg: 157
Blev medlem: 07 aug 2006 16:41
Kontakt:

Inläggav sethny » 10 aug 2006 15:45

Vad jag menade var att tid är ett begrepp för fysiska rörelse moment , utan tiden finns det ingen börjat och inget slut .

Alltså är tiden bara ett begrepp som förklarar en början och ett slut på ett fysiskt rörelse moment.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3720
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Antika tankar om just - tid!

Inläggav * KYREUS * » 12 aug 2006 11:57

Ytterligare några existentiella reflektioner om tidens väsen är värda uppmärksamhet. Jag citerar hetären vid sidan av den Grekiska Giganten ALKIBIADES, nämligen Timandra. Här följer så hennes funderingar, nutidstolkade av den grekiske författaren Teodor Kallifatides:

    "Jag har bråttom. Jag inser att jag ständigt vill förkorta tiden, att jag vill dricka den som ett glas vin. Problemet med tiden är inte att få den att gå, utan att få den att räcka till.
      De gamla visste det. De talade länge, de gick långsamt. Deras myter grep ini varandra, medan vi vill ha alla våra myter klart avgränsade. Vi vill kort och gott förvandla tiden till rum.

      Jag skall inte ha bråttom. Solen har inte bråttom. Månen har inte bråttom."

   
    KYREUS, anno 2 006: /tes/   "Allt är - kontext."
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21010
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: - Antika tankar om just - tid!

Inläggav Algotezza » 14 aug 2006 14:04

(c) KYREUS skrev:Ytterligare några existentiella reflektioner om tidens väsen är värda uppmärksamhet. Jag citerar hetären vid sidan av den Grekiska Giganten ALKIBIADES, nämligen Timandra. Här följer så hennes funderingar, nutidstolkade av den grekiske författaren Teodor Kallifatides:

    "Jag har bråttom. Jag inser att jag ständigt vill förkorta tiden, att jag vill dricka den som ett glas vin. Problemet med tiden är inte att få den att gå, utan att få den att räcka till.
      De gamla visste det. De talade länge, de gick långsamt. Deras myter grep ini varandra, medan vi vill ha alla våra myter klart avgränsade. Vi vill kort och gott förvandla tiden till rum.

      Jag skall inte ha bråttom. Solen har inte bråttom. Månen har inte bråttom."

   
    KYREUS, anno 2 006: /tes/   "Allt är - kontext."


Enligt Rolf Lindborg är tid det som går när man har roligt.

A

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3720
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Tid enligt - *KY*

Inläggav * KYREUS * » 14 aug 2006 14:20

Enligt *KYREUS* är tiden - GUDs andedräkt.


                (C) KYREUS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Kurdistani
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2006 20:32
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inläggav Kurdistani » 14 aug 2006 20:58

tänk på det här

en person ensam ute i naturen ser på
månen den går ner ,solen kommer upp
och sedan för att gå ner igen.månen blir synlig igen
han står fortfarnde på samma plats ser samma sak
utan att han märker tiden.

är då inte tid nånthing vår personlighet har kommit på
och det förändringar vi ser omkring oss som han gorde
är inget än rörlse ,att vi rör oss genom en
passage, att vi är resanärer.
Vi kom ifrån plats hit och är på väg till ett annat.

Benjie
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2006 00:40

Inläggav Benjie » 15 aug 2006 12:12

Kurdistani skrev:tänk på det här

en person ensam ute i naturen ser på
månen den går ner ,solen kommer upp
och sedan för att gå ner igen.månen blir synlig igen
han står fortfarnde på samma plats ser samma sak
utan att han märker tiden.

är då inte tid nånthing vår personlighet har kommit på
och det förändringar vi ser omkring oss som han gorde
är inget än rörlse ,att vi rör oss genom en
passage, att vi är resanärer.
Vi kom ifrån plats hit och är på väg till ett annat.


Som jag ser det min vän, så är tiden ett uttryck för avståndet, alltså det moment som finns mellan "en" händelse och "en annan", dvs då mitt betraktande konsumerande av det vackra i en sol eller månes upp- eller  nedgång på himlen avbryts av att jag känner hunger och måste hitta ett ställe att arbeta på få in pengar på för att kunna äta istället för att fortsätta att i evighet se på det vackra.  



MVH

BENJIE


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster