Myers Briggs-testet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilken personlighetstyp är du?

XSTJ
1
3%
XSFJ
1
3%
XSTP
2
6%
XSFP
3
9%
XNFJ
6
19%
XNFP
7
22%
XNTJ
4
13%
XNTP
8
25%

Antal röster: 32

Fication
Kontakt:

Myers Briggs-testet

Inläggav Fication » 10 aug 2006 16:07

Personlighettester finns det ju massvis och de missbrukas till höger och vänster. Men ett som är någorlunda vedertaget är Myers Briggs-testet. Det beskrivs på
http://www3.ur.se/vetenskap/templates/A ... 14436.aspx

och det går ganska snabbt att göra, tex den svenska i Keirseys version (länk på sidan).

Vad säger ni, ska vi göra det och kryssa i vilken personlighetstyp man är? Vad blir det för fördelning på den här sidan i denna högst ovetenskapliga anonyma studie?

Stämmer det bra på er?

Och den kanske mest spännande frågan: Har jag fyllt i svarsalternativen rätt? :D

€@£%%!!! Svarsalternativen räckte inte till alla 16 personlighetstyperna, vi får stryka den första, Introvert/Extrovert. Jag utgår från att alla här inne är introverta. :D

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2006 17:55

Architect Rational (iNTp), och det stämmer väl, även om jag på många frågor lika gärna hade kunnat svara tvärtom beroende på hur mycket jag värdeladdar olika aspekter av mig själv.

/Johan

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 10 aug 2006 18:11

Och jag är Idealist, Healer (iNFp) som Richard Gere. Klockrent. :)

Modul

Inläggav Modul » 10 aug 2006 18:30

Yes min personlighetstyp (INTP) leder för tillfället

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 aug 2006 18:57

Ja, INFP här...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2006 19:03

Endast en viss personlighetskaraktär intresserar sig för att ta sådana här test. :) Vi kommer därför inte att få se ett resultat som speglar ett tendens här på forumet.

/Johan

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 aug 2006 19:08

Vad menar du, Johan? Om jag kilar in och gör lite pricktest hos Mensa så... hmm, jag tror jag förstår, jag är nog självabsorberad ;)

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 10 aug 2006 23:49

Värt att notera tycker jag är att hittills alla är intuitiva (N):

Sensorisk (S) eller intuitiv (N)
Denna skala handlar om hur man uppfattar och tar in information. En sensorisk person använder enbart sina sinnen. En intuitiv person använder sin intuition, ser bortom kända fakta och fokuserar inte på vad som är, utan vad som kan bli.

Och de fyra som angivit E/I är introverta, precis som förutspått. :D

TheStudent
Kontakt:

Inläggav TheStudent » 10 aug 2006 23:55

FieldMarshal Rational (eNTj)... Stämmer väl hyffsat, frågan är om man inte får någonting annat imorron. känns som om jag kunde ha valt antingen eller på vissa frågor...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 sep 2006 18:36

Själv är jag...... INTP.
Jag börjar dock mer och mer dras mot INFP.

Tänkande är något jag försöker lägga på hyllan ett tag...

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 sep 2006 21:45

Vad får man för poäng på navelskåderiskalan om man gjort flera såna här test flera gånger?

TheStudent skrev:Stämmer väl hyffsat, frågan är om man inte får någonting annat imorron

Just. När jag gör test med "Jung-skala" (testa även swirve.com) blir jag alltid Champion när jag befinner mig i ett "normalt" allmäntillstånd. Känner jag mig lite mesigare blir jag helare, och idag när jag är lite extra nazi blev jag fältmarskalk. Men jag är nog en liten idealist-champinjon, innerst inne, även om dagsformen varier. ENFP alltså.

-narr-

Wintran

Inläggav Wintran » 06 sep 2006 00:30

Jag gjorde det där Keirseytestet. En hel del skumma frågor som kändes lite för luddiga. Resultatet lade mig nästan jämnt på alla nivåer enligt deras grafer, förutom på tänkande/kännande där jag klart och tydligt fick mer kännande (dock formulerat som "tender" kontra "tough"). Intressant, för när jag läste om personlighetstyperna innan så kändes det just som jag hade båda delarna av många av de s.k. "motpolerna", eller att det åtminstonde är något jag har eftersträvat just den sista perioden av mitt liv. Jag blev personlighetstyp ESFP, men känns lite vagt eftersom det var så jämnt.

Synd att jag inte gjorde det här testet för ca ett år sen, för då hade jag nog svarat helt annorlunda på många av frågorna.

EDIT: Gjorde testet på Humanmetrics.com och blev ENFP istället. Fortfarande väldigt jämnt mellan introvert/extrovert men kännande (F) var inte lika tydligt den här gången.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Varney

Inläggav Varney » 06 sep 2006 09:57

E+0 N+10 F+10 P+6
ja, jag har extremt svårt för sådana här förenklade frågor..kanske mest är min självinsikt som brister, men endel frågor är nästan omöjliga för mig att svara på. jag är rätt ombytlig, för det första. konstigt att jag fick E när det var lika mellan de två...

Wintran

Inläggav Wintran » 06 sep 2006 22:22

Jo, väldigt svårt att ge så generaliserade svar som de där onlinetesten krävde, eftersom man agerar så olika i olika sammanhang. Vissa frågar var dessutom lagda i praktiken, medan andra skulle fånga ens visioner, men hur man är och hur man vill vara kan ju vara två helt olika saker.

Man skulle nog behövas testas av en expert som sitter och frågar ut en i verkligheten, för att verkligen få reda på hur man är enligt deras benämnelse. Men sen går det säkert att diskutera sönder sig kring varför och vart man bör dra gränserna när den ena personlighetstypen övergår i den andra.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

ingenspeciell

Inläggav ingenspeciell » 18 mar 2008 14:56

INFJ

Återgå till "Tankar och känslor"