Forumets IQ

Moderator: Moderatorgruppen

Vad tror du att du har i IQ?

<70
1
2%
71-85
1
2%
86-100
2
4%
101-115
13
29%
116-130
15
33%
>131
13
29%

Antal röster: 45

Modul

Forumets IQ

Inläggav Modul » 17 aug 2006 00:52

Det har varit intressanta trådar om IQ och IQ-test på forumet. Skulle vara intressant att se vad folk här på forumet tror att deras IQ är. Observera att om du gjort ett standardiserat IQ-test och vet ditt IQ så måste du rösta på det alternativet du trodde dig ligga inom innan du gjorde testet. Kommentera gärna frågorna nedan och känn dig inte tvingad att redovisa var du la din röst.

En intressant fråga är: Har man en god uppfattning om vad man skulle prestera på ett IQ-test?

En annan intressant fråga: Har man en god uppfattning om vad en person man känner mycket väl skulle prestera på ett IQ-test?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Forumets IQ

Inläggav Algotezza » 17 aug 2006 11:42

Modul skrev:Det har varit intressanta trådar om IQ och IQ-test på forumet. Skulle vara intressant att se vad folk här på forumet tror att deras IQ är. Observera att om du gjort ett standardiserat IQ-test och vet ditt IQ så måste du rösta på det alternativet du trodde dig ligga inom innan du gjorde testet. Kommentera gärna frågorna nedan och känn dig inte tvingad att redovisa var du la din röst.

En intressant fråga är: Har man en god uppfattning om vad man skulle prestera på ett IQ-test?

En annan intressant fråga: Har man en god uppfattning om vad en person man känner mycket väl skulle prestera på ett IQ-test?

Hur förhåller sig ens resultat på ett IQ-test till ens verkliga IQ?

Finns det EQ-test också? Emotional Quote?

Hur definieras intelligens av dem som anser sig mäta densamma via IQ-test? På analogt sett som tiden definieras? "Intelligens är det man mäter med IQ-test"?

A

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 17 aug 2006 11:44

Hoppas att det är ok att svara även om man vet vad man har. Sen kan man ju alltid diskutera om det stämmer med verkligheten. Jag är av den uppfattningen att IQ mäter en smal del av hjärnan.

Användarvisningsbild
Damir

...

Inläggav Damir » 17 aug 2006 11:46

Jag gissade på att jag hade ett högre IQ än genomsnittet och hamnade på 110-120 på de testerna jag har gjort, så min gissning var korrekt.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 17 aug 2006 11:48

Kan man inte få rösta om vad man tror näckrosblad har?

Användarvisningsbild
Damir

...

Inläggav Damir » 17 aug 2006 11:53

"Kan man inte få rösta om vad man tror näckrosblad har?"

Hehehe han tror säkert att han har 180 eller nåt.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 17 aug 2006 12:00

Vilken är skillnaden på den IQ man har "på riktigt" och den poäng som ges på ett IQ-test?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 aug 2006 12:02

Anders H skrev:Hoppas att det är ok att svara även om man vet vad man har. Sen kan man ju alltid diskutera om det stämmer med verkligheten. Jag är av den uppfattningen att IQ mäter en smal del av hjärnan.

Det är helt OK. Jag har aldrig blivit testad i vuxen ålder, däremot har min far berättat att jag hade ett av de bästa resultaten genom tiderna på det skolmognadstest jag gjorde 1957, innan jag började i ettan i småskolan som den hette då, 1951. Alla sexåringar gjorde det på denna tiden, men jag tror inte man gör det längre. Det var en kombination av fysiologisk kontroll, mätning, vägning, urinprov, syn- och hörselkontroll, och ett slags IQ-test. Det var på detta senare jag tydligen hade lyckat resultat. Men vad det resultatet motsvarar idag på IQ-skalan vet jag inte. Dummare tror jag inte jag väl blivit men man vet ju aldrig. Jag nådde kanske min toppform när jag var sex år gammal.

A

Modul

Re: Forumets IQ

Inläggav Modul » 17 aug 2006 12:08

Algotezza skrev:Hur förhåller sig ens resultat på ett IQ-test till ens verkliga IQ?

IQ är någonting man mäter med ett IQ-test. Således är ens verkliga IQ det man får på ett standardiserat IQ-test.

Algotezza skrev:Finns det EQ-test också? Emotional Quote?

Det finns nog men jag tror inte de ger en lika bra mätning som ett IQ-test. Dels för att det är svårare att definiera och svårare att testa. Men EQ-test som anses tillförlitliga kommer kanske tids nog.

Algotezza skrev:Hur definieras intelligens av dem som anser sig mäta densamma via IQ-test? På analogt sett som tiden definieras? "Intelligens är det man mäter med IQ-test"?

Alla har väl en bild av vad IQ bör vara. Psykologerna (de som mäter IQ) har en förhoppning att de mäter en persons logiska, spatiala och språkliga kapaciteter samt personens närminne.

Anders H skrev:Jag är av den uppfattningen att IQ mäter en smal del av hjärnan.

Mitt svar på den föregående frågan visar vad man försöker mäta med ett IQ-test, man har helt enkelt inte ambitionen att testa mer än så på ett test. Detta beror på vad man i början uppfann IQ för att testa obegåvning och inte begåvning.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 17 aug 2006 12:08

Algotezza skrev:Det är helt OK. Jag har aldrig blivit testad i vuxen ålder, däremot har min far berättat att jag hade ett av de bästa resultaten genom tiderna på det skolmognadstest jag gjorde 1957, innan jag började i ettan i småskolan som den hette då, 1951. Alla sexåringar gjorde det på denna tiden, men jag tror inte man gör det längre. Det var en kombination av fysiologisk kontroll, mätning, vägning, urinprov, syn- och hörselkontroll, och ett slags IQ-test. Det var på detta senare jag tydligen hade lyckat resultat. Men vad det resultatet motsvarar idag på IQ-skalan vet jag inte. Dummare tror jag inte jag väl blivit men man vet ju aldrig. Jag nådde kanske min toppform när jag var sex år gammal.

A

Jag är övertygad om att jag inte skulle få lika högt resultat idag som då. Men man testar väl fortfarande när man mönstrar. Jag tror att full pot ger 9 poäng, och det motsvarar en IQ på ungefär 100. Så har man 9 från mönstringen, kan det vara kul att kontakta MENSA för att testa sig mer ingående. Om man är intresserad.

Modul

Inläggav Modul » 17 aug 2006 12:27

Anders H skrev:Men man testar väl fortfarande när man mönstrar. Jag tror att full pot ger 9 poäng, och det motsvarar en IQ på ungefär 100. Så har man 9 från mönstringen, kan det vara kul att kontakta MENSA för att testa sig mer ingående. Om man är intresserad.

Jag antar att du menar IQ på ungefär 130 och inte 100? Sen tror jag inte att man riktigt behöver full pott för att få en 9:a. Även om mönstringsprovet inte har som avsikt att testa IQ så tror jag att korrelationen mellan en 9:a och ett högt IQ är rätt så hög.

Själv har jag aldrig testat mitt IQ (förutom på otillförlitliga internettest) men skulle gärna vilja göra det. Många jag känner vill dock inte testa sitt, de är rädda att de ska bli missnöjda med sitt resultat. Hur känner ni, skulle ni tycka att det var kul att testa erat IQ?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 aug 2006 12:38

För mig beror det mycket på vilka moment som ingår i testet. Mönster (prickar och figurer) brukar jag kunna följa och se. Däremot talserier typ 2,4,6,8,10 - vad kommer härnäst? (Ja, på den enkla nivån klarar jag av det, men snart blir det svårare.) EQ-test är jag riktigt, riktigt bra på.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 17 aug 2006 12:38

Modul skrev:Själv har jag aldrig testat mitt IQ (förutom på otillförlitliga internettest) men skulle gärna vilja göra det. Många jag känner vill dock inte testa sitt, de är rädda att de ska bli missnöjda med sitt resultat. Hur känner ni, skulle ni tycka att det var kul att testa erat IQ?

Vi var några kompisar som trissade varandra. Är man en coder så är det lite coolt att ha högt IQ. Och coders använder den del av hjärnan som man testar, så de flesta coders är vana att tänka på ett speciellt sätt. Själv har jag 147, men jag skulle inte vilja testa igen, av rädsla att göra sämre ifrån mig.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 17 aug 2006 13:08

archaxe skrev:Vilken är skillnaden på den IQ man har "på riktigt" och den poäng som ges på ett IQ-test?

Skillnaden är att den IQ man har "på riktigt" alltid är högre än den man fick på testet. För att man hade en dålig dag. Eller för att frågorna var dåligt ställda. Lite som att man är bättre på att köra bil än vad uppkörningsgubben tror, egentligen, sura gamla gubbjävel.

A: "Vill ni vara så vänlig att mäta denna planka?"
B: "Hm, ja, den är 214 cm."
A: "Tack. Det var vänligt. Hur lång är den egentligen?"
B: "?"
A: "Ja, alltså, hur väl stämmer mätresultatet överens med det verkliga värdet?"
B: "..."

-narr-

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 17 aug 2006 13:18

hovnarr skrev:A: "Vill ni vara så vänlig att mäta denna planka?"
B: "Hm, ja, den är 214 cm."
A: "Tack. Det var vänligt. Hur lång är den egentligen?"
B: "?"
A: "Ja, alltså, hur väl stämmer mätresultatet överens med det verkliga värdet?"
B: "..."

Så sant! När det gäller en själv så är det alltid på detta vis!

Återgå till "Psykologi"