LHE skrev:Jag tror inte man kan släppa allt åt en "naturlig utveckling" om den visar sig vara destruktiv för helheten. Det låter bara fatalistiskt. Den invandring vi har nu är ju dessutom knappast naturlig, på det sätt att den ju skapar sådana motsättningar och konflikter.
Återigen är det inte kultur i sig som skapar konflikter, utan folks rädsla. Genom att säga att främmande kultur i sig är ett hot så bygger vi på denna rädsla - när främmande kultur egentligen är något utvecklande och positivt så länge folk är öppna och respekterar varandra.
Det du pratar om är att det rent praktiskt kanske inte är möjligt att släppa allt fullständigt fritt med en gång, och det kan jag hålla med om. Jag kan tänka mig att vi kan ta det i etapper, så vårt land hinner anpassa sig och bygga upp metoder för att hantera invandring, så att vi i slutändan kan få ett land fritt för invandring men där vi slipper riskerna med konflikter mellan kulturer och överbefolkning.
Alltså, vi bör sträva efter invandring eftersom det leder till en större kulturell utveckling vilket berikar befolkningens liv, och då vi kan rädda många oskyldiga människors liv ur den livsfara de kanske tvingas uppleva i sitt hemland, men vi måste eventuellt kompromissa på vägen dit, för att hitta en praktisk väg som är realistisk att ta, och som inte gör mer skada än den gör nytta.
LHE skrev:Mja, tror snarare att vi fallit ur ramen en aning, och borde söka oss mot centrum igen. Under det millennium som gått tycker jag inte att svensken till sinnes förändrats särskilt mycket, däremot har vi påverkats moraliskt.
Vad får dig att tro att det exististerar något som det "svenska sinnet"? Kan du ge mig något vetenskapligt belägg för detta påstående, eller är det enbart en personlig tro?
Det finns vetenskapliga undersökningar som finner en del tydliga biologiska skillnader mellan folkslag, som till stor del beror på klimatet där folket levt, såsom hudfärg, hårform, benstruktur, ögon och läppar. Däremot pekar ytterst få på skillnader i psykiska attribut. Dessutom är de generella skillnader som observeras där ofta väldigt små jämfört med de individuella skillnader som finns inom varje folkslag, vilket gör det helt ointressant att bevara dessa skillnader, speciellt då de vägs upp av alla positiva effekter av beblandning.