Invandrare, vit eller svart, är politiker smyg rasister ?
Moderator: Moderatorgruppen
Fast tyskarna var väl inte allt för långt efter vad det gällde framställandet av atombomben. Lite andra förutsättningar. Leveranser av tungt vatten från Norge och historien hade sett annorlunda ut.
Tekniken och utvecklingen av densamma under ww2 är ett fascinerande kapitel. Engelsmännen som knäckte Enigma tex.
Tekniken och utvecklingen av densamma under ww2 är ett fascinerande kapitel. Engelsmännen som knäckte Enigma tex.
lukas skrev:Vildhjärnor var långt efter:
Det vildhjärnor höll på med i 20 år (tyskarna förberedde sig och började
planera/rusta för krig redan efter I:a världskrigets slut), lyckades harmoniska
personer knäcka på 4 år.
4 år behövde normala människor för det vildhjärnor inte kunde lyckats med på 20 år!
Men till saken:
Då tillräckligt många missnöjda med problem som enda drivkraft
vill lösa sitt missnöje och problen, då börjar de oftast kriga med
människor som de skyller sitt missnöje / problem på.
Förutsättningar för att tekniska framsteg ska komma torde vara att samhället som ger förutsättningar för att så ska ske. Tex ska forskningsmiljöer och en atmosfär som tar tillvara på tekniska begåvningar. Ta USA tex inte undra på att de flesta av dagens nobelpristagare kommer därifrån. Bra forskningsmiljö. Där borde EU göra gemensamma ansträngningar för att inte halka för långt efter.
Det du säger om harmoniska personer. Tja kan väl kalla dem. Tror att dessa kommer fram i rätt sorts miljö.
Det var inte på grund av demokratiernas värderingar de nådde större framsteg tekniskt. Det var för att de hade fler forskare och större resurser. Tyskland åstadkom trots allt mycket med sina begränsade resurser. Det var till viss del deras drivkraft, att de ansåg sig bäst och "mest ariska", som ledde till att de ändå åstadkom så mycket. Jag tror inte att parlamentariska demokrater är speciellt harmoniska. De är självutplånande. Dock är ju det vad t ex buddhister och kristna tycker är harmoni, jag är av en annan uppfattning.
Lukas:
Fast som tidigare inlägg från andra debatörer påpekat så beror nog mycket på resurser och materiella förutsättningar.
Dock hade de tyska soldaterna en mycket mer effektivt sätt att föra krig. detta bildade sedan skola i de flesta västländers armeér (decentralisering, små grupper, premiering av egen initiativ osv). Det var anledningen till att de alierade (trots numerär överlägsenhet) hade så svårt att slå sig in i Normandie efter det att de skapat fungerande brohuvuden.
Jo by thw way du vet vetenskapliga naturvetenskapliga landvinningar var orsaken till mycket ont som hände i Tyskland. Det vetenkapliga sättet att se på detta mer ras och hur man skulle förhålla sig till det..........
Undrar om jag ska svara redan nu på vad du ska säga.....nej jag väntar lite...
p.s efterspelet kring just detta jag just nu skrev har, om du inte känner till det, gett upphov till många av efterkrigshistoriens (ww2) intressantaste alster (ej naturvetenskapliga sådana). Kolla på nätet så finner du en hel del.
Fast som tidigare inlägg från andra debatörer påpekat så beror nog mycket på resurser och materiella förutsättningar.
Dock hade de tyska soldaterna en mycket mer effektivt sätt att föra krig. detta bildade sedan skola i de flesta västländers armeér (decentralisering, små grupper, premiering av egen initiativ osv). Det var anledningen till att de alierade (trots numerär överlägsenhet) hade så svårt att slå sig in i Normandie efter det att de skapat fungerande brohuvuden.
Jo by thw way du vet vetenskapliga naturvetenskapliga landvinningar var orsaken till mycket ont som hände i Tyskland. Det vetenkapliga sättet att se på detta mer ras och hur man skulle förhålla sig till det..........
Undrar om jag ska svara redan nu på vad du ska säga.....nej jag väntar lite...
p.s efterspelet kring just detta jag just nu skrev har, om du inte känner till det, gett upphov till många av efterkrigshistoriens (ww2) intressantaste alster (ej naturvetenskapliga sådana). Kolla på nätet så finner du en hel del.
Kallekulla har tydligen sina rötter i norra Europa och har vissa sympatier
för germaner - det har visat i sina inlägg klart och tydligt i flera gånger.
Och? Skulle han ha antipatier mot dem? Vart har du dina rötter? Jag antar att du skäms för din härstamning? Du är ju sådär lagom harmonisk om du anser dina gener är defekta, men det är klart Eva bet ju av äpplet så människorna lever ju i SYND
Tyska barbarer/vandaler har inte bidragit men något vettigt (inte ens i krigs"konst").
CLAUSEWITZ?
Är du för fed och kulturens existens , då måste du kunna försvara dig
mot barbarer/vandaler för att behålla freden och kulturen.
Och detta visade demokratierna att de förstod genom att avrusta?
Lukas:
Att jag har mina rötter i norra Europa har du rätt i. Att jag sympatiserar med gemaner, visst sympatiserar med de flesta
Så du kallar tysk kultur för primitiv. Utveckla. Tysk konst och tysk ingenjörskonst tex på vilket sätt skulle den vara sämre än England Kanada osv? Tja det var ju du som sa om man jämför, så jämför du.
"Tyska barbarer/vandaler (så kallad man dem under antiken, med all rätt),
Tyska barbarer/vandaler har inte bidragit men något vettigt (inte ens i krigskonst")."
Nu är du ute och cyklar min vän. Men som sagt nu är det du som är ute på slak lina så upp till bevis. Utveckla vad du menar. Du by the Way varför slog en tysk ingenjörsexamen så hög i Sverige under början och mitten av 1900-talet (en bit in på 60 och 70 också). Vad säger det om våra svenska naturvetare och ingenjörer? Och den utbildning de gick i Sverige? Numera är det väl utbildning vid MIT som slår högs men som sagt kolla på din historia så får du se hur det var för ett antal decennier sedan.
Du förstår Lukas det är just det att Tyskland var en av de ledande nationerna i Europa vad det gäller kultur och teknisk utveckling samt deras tilltro till den moderna, tekniken, vetenskapen och det rationella. Trots detta. Eller var det tack vare detta? Det ohyggliga som hände i under ww2. Kolla på nätet finns drösvis av avhandlingar kring detta. Finns t.o.m. vetenskapliga skolor som bildades efter ww2 som tar upp detta. Kanske inget en naturvetare känner till men som sagt sök på nätet så finner du en hel del.
Att jag har mina rötter i norra Europa har du rätt i. Att jag sympatiserar med gemaner, visst sympatiserar med de flesta
Så du kallar tysk kultur för primitiv. Utveckla. Tysk konst och tysk ingenjörskonst tex på vilket sätt skulle den vara sämre än England Kanada osv? Tja det var ju du som sa om man jämför, så jämför du.
Tyska barbarer/vandaler har inte bidragit men något vettigt (inte ens i krigskonst")."
Nu är du ute och cyklar min vän. Men som sagt nu är det du som är ute på slak lina så upp till bevis. Utveckla vad du menar. Du by the Way varför slog en tysk ingenjörsexamen så hög i Sverige under början och mitten av 1900-talet (en bit in på 60 och 70 också). Vad säger det om våra svenska naturvetare och ingenjörer? Och den utbildning de gick i Sverige? Numera är det väl utbildning vid MIT som slår högs men som sagt kolla på din historia så får du se hur det var för ett antal decennier sedan.
Du förstår Lukas det är just det att Tyskland var en av de ledande nationerna i Europa vad det gäller kultur och teknisk utveckling samt deras tilltro till den moderna, tekniken, vetenskapen och det rationella. Trots detta. Eller var det tack vare detta? Det ohyggliga som hände i under ww2. Kolla på nätet finns drösvis av avhandlingar kring detta. Finns t.o.m. vetenskapliga skolor som bildades efter ww2 som tar upp detta. Kanske inget en naturvetare känner till men som sagt sök på nätet så finner du en hel del.
lukas, ta en titt på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
lukas skrev:.
Tar jag fel, om jag menar att Kallekulla tala i egen sak:
Kalekulla har rötter i germania.
Hela ditt sätt visar att du har starka kopplingar till denna kultur och
är därmed lite dopad - dvs ej OBJEKTIV.
Lite OBJEKTIVITET, TACK
Sluta svamla nu Lukas. Det är du som är ute på slak lina. Utveckla nu vad du menar. Besvara mina frågor istället.
Lukas du gör dig ju själv bara löjlig.
Johann Sebastian Bach
Ludwig van Beethoven
Georg Friedrich Händel
Johannes Brahms
Richard Wagner
Richard Strauss
Carl Orff.
Siemens
DaimlerChrysler
BMW
Mercedes-Benz
Opel
Porsche
Robert Bosch GmbH
Bayer
Braun
BASF
AEG
Audi AG
Deutsche Telekom
Dr. Oetker
Kühne
Löwenbräu
Schultheiss
Mannesmann
ThyssenKrupp
E.ON
Deutsche Bank
TUI
Deutsche Lufthansa
Volkswagen AG
osv osv
Johann Sebastian Bach
Ludwig van Beethoven
Georg Friedrich Händel
Johannes Brahms
Richard Wagner
Richard Strauss
Carl Orff.
Siemens
DaimlerChrysler
BMW
Mercedes-Benz
Opel
Porsche
Robert Bosch GmbH
Bayer
Braun
BASF
AEG
Audi AG
Deutsche Telekom
Dr. Oetker
Kühne
Löwenbräu
Schultheiss
Mannesmann
ThyssenKrupp
E.ON
Deutsche Bank
TUI
Deutsche Lufthansa
Volkswagen AG
osv osv
Lukas
Du borde hålla dig till ditt älskade bödbak och olivinsmöjning. För mycket till fakta för dina påståenden kommer du inte med. Du svamlar på och kastar ur dig en massa dynga.
Trots att det måhända är tröttsamt för de andra att du inte svarar på mina frågor så här har du mitt tidigare inlägg, ett tips är läs det och besvara frågorna istället:
Lukas:
.
Trots att du yrar i nattmössan så bevarar jag dina frågor, obs så gör man i en debatt om man vill vara med i leken.
”Kallekulla, Du har i flera forum visat att du har germanska rötter/sympatier-
det kan ingen ha ungått att "se". ”
Och? Och som sagt läs vad jag tidigare skrivit. Jag har sympatier med alla.
”Jag vill göra gällande att "DU TALAR I EGEN SAK". ”
Säkerligen, bara att motbevisa då.
”Det är ingen stor sak i sig, i en debatt, det är ändå fakta som gäller.
Men det hela blir lite "löjligt" från din sida. ”
Och dina fakta var hittar man dem?
”Nu vet du i alla fall att vi som vet lite kan informera dig om:
tyskarna var inte så framgångsrika i krigets tidiga skede, som en del vill
göra gällande ; ”
Okej. Beror väl vad man menar med framgångsrik. Tyvärr la de ju under sig en ganska många länder, som du kanske minns.
”Forskarna har med andra ord diskat/ deletat den "germanska kulturen" och
de anser att den var misslyckad- död- från början. ”
Gäsp, hänvisningar tack. Du får allt utveckla vad du menar med kultur. Misstänker att du lägger saker i det begreppet som jag inte gör.
”Ingen vill numera ta i denna "kultur", inte ens tyskar: ”
Vad menar du med kultur? Självklart inte den auktoritära, och allt med den som gav tex ww2.
”Då jag passerade Tyskland första gången, frågade jag tyska studenter
vad de ansåg om den tyska kulturen. De svarade att den tyska kulturen
inte var deras längre: ”
Visst Tyskar säger aldrig något positivt om Tyskland längre. Inte så konstigt med tanke på ww2.
Sorry Lukas för att vara en naturvetare som du själv hela tiden hänvisar till så är du en av de flummigaste tomtarna jag stött på. Ganska komiskt :)
Du borde hålla dig till ditt älskade bödbak och olivinsmöjning. För mycket till fakta för dina påståenden kommer du inte med. Du svamlar på och kastar ur dig en massa dynga.
Trots att det måhända är tröttsamt för de andra att du inte svarar på mina frågor så här har du mitt tidigare inlägg, ett tips är läs det och besvara frågorna istället:
Lukas:
.
Trots att du yrar i nattmössan så bevarar jag dina frågor, obs så gör man i en debatt om man vill vara med i leken.
”Kallekulla, Du har i flera forum visat att du har germanska rötter/sympatier-
det kan ingen ha ungått att "se". ”
Och? Och som sagt läs vad jag tidigare skrivit. Jag har sympatier med alla.
”Jag vill göra gällande att "DU TALAR I EGEN SAK". ”
Säkerligen, bara att motbevisa då.
”Det är ingen stor sak i sig, i en debatt, det är ändå fakta som gäller.
Men det hela blir lite "löjligt" från din sida. ”
Och dina fakta var hittar man dem?
”Nu vet du i alla fall att vi som vet lite kan informera dig om:
tyskarna var inte så framgångsrika i krigets tidiga skede, som en del vill
göra gällande ; ”
Okej. Beror väl vad man menar med framgångsrik. Tyvärr la de ju under sig en ganska många länder, som du kanske minns.
”Forskarna har med andra ord diskat/ deletat den "germanska kulturen" och
de anser att den var misslyckad- död- från början. ”
Gäsp, hänvisningar tack. Du får allt utveckla vad du menar med kultur. Misstänker att du lägger saker i det begreppet som jag inte gör.
”Ingen vill numera ta i denna "kultur", inte ens tyskar: ”
Vad menar du med kultur? Självklart inte den auktoritära, och allt med den som gav tex ww2.
”Då jag passerade Tyskland första gången, frågade jag tyska studenter
vad de ansåg om den tyska kulturen. De svarade att den tyska kulturen
inte var deras längre: ”
Visst Tyskar säger aldrig något positivt om Tyskland längre. Inte så konstigt med tanke på ww2.
Sorry Lukas för att vara en naturvetare som du själv hela tiden hänvisar till så är du en av de flummigaste tomtarna jag stött på. Ganska komiskt :)
Återgå till "Politik och samhälle"