Världens intelligentaste pojke

Moderator: Moderatorgruppen

Fication
Kontakt:

Världens intelligentaste pojke

Inläggav Fication » 05 sep 2006 23:58

Jag hinner starta en tråd innan den informationsfria dagen börjar. :-)

Såg ni dokumentären på TV3 igår om indiska Akrit, 12 år - 'Världens intelligentaste pojke'? Synpunkter och reflektioner?

Själv tvivlar jag inte på att grabben var smart som få, men han saknade ju helt förmåga till självkritik. Förmodligen hade frånvaron av fadersfigur eller mentor något med saken att göra och att han hyllats som gud hemma.

Ett favorittema för mig, kritiskt tänkande kontra kreativitet!

Angelina

Inläggav Angelina » 07 sep 2006 02:01

Som sagt, de flesta tolvåringar saknar för det mesta all sorts självkritik.  :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 sep 2006 09:58

Angelina skrev:Som sagt, de flesta tolvåringar saknar för det mesta all sorts självkritik.  :D

När och hur väcks förmågan till självkritik?

A

jaganonym

Inläggav jaganonym » 09 sep 2006 16:41

Tillräcklig intelligens behövs för att tygla fantasin. Annars uppstår sinnessjukdom.

Den här pojken verkade inte tillräckligt smart. Det var också därför han fick rådet (även om de inte resonerade sig fram till det på samma sätt) att han skulle försöka hämma sin fantasi en aning, stanna med både fötterna på jorden osv...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 sep 2006 18:00

jaganonym skrev:Tillräcklig intelligens behövs för att tygla fantasin. Annars uppstår sinnessjukdom.

Den här pojken verkade inte tillräckligt smart. Det var också därför han fick rådet (även om de inte resonerade sig fram till det på samma sätt) att han skulle försöka hämma sin fantasi en aning, stanna med både fötterna på jorden osv...

Det räcker inte med intelligens, det krävs känsla också, förankring i vardagslivet. Fantasi är betingad av både intelligens och känsla. Intelligens kan användas både för analys och syntes.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"