J R Auk,
de har upplevts som dödar och sedan har jag kommit tillbaka. Eftersom jag inte haft något ego/jag kvar då så vet jag inte om det går att komma "djupare". Det känns inte som om den termen är relevant ur det perspektivet. "Djupet" existerar endast så länge jaget upplever att det sjunker in i en tanke eller idé. Jag har inte upplevt något märkvärdigt alls i det stora hela, men mer än tillräckligt för att förstå hur lite jag förstod och att det jag trodde mig förstå inte var relevant. Det jobbigaste har varit mellanlägena, där det skolade jaget utsätts för dessa universella läxor, och där det kan uppstå konflikter. Dessa konflikter skulle jag uppleva även idag, om än inte i samma omfattning och lika skrämmande.
Johan
Mystik eller logik....det är frågan...
Moderator: Moderatorgruppen
Har upplevelserna varit "jämställda", jag är medveten om att det är svårt att ge värden till sådana upplevelser, men söker klarhet i hur meditation kan tänkas påverka sinnet.
Jag försöker meditera på klassiskt maner, sen jag fördjupade mig lite och insåg att det ändå var det jag har gjort för att stilla sinnet och skapa eftertänksamhet. Men jag har svårt att tro att medvetandet kan "släppa taget" på samma sätt under meditation som yttre stimuli kan skapa.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Deuce Deceptor
Johan...: Jo, jag tror också att vi är ganska lika. Att jag sen inte testat LSD eller meditation kan innebära att jag både är längre ifrån och närmare "sanningen". Vem vet vilket sinnestillstånd som bäst speglar verkligheten.
Om jag tolkar dig med andra ord så menar du: Att vi har subjektiva värden och uppfattningar om tingen som inte motsvarar deras egentliga värde eller väsen. Detta eftersom det inte existerar något objektivt värde och tingens väsen ligger bortom vår vetskap? Ur ett behavouristiskt perspektiv kan detta förklaras med att vi förknippar ting med en situation som de inte hör ihop med. T.ex. en viss låt med en viss person osv. Våra Idé-bilder är felaktiga eftersom de inte existerar faktiskt.
Håller med dig. Men jag är tveksam till om det går att "förbränna" sina värderingar, uppfattningar och grunddogmer med hjälp av meditation eller psykadeliska substanser. Möjligen förtränga eller bli medveten om.
Du pratar om upplysningen och trancendensen. Menar du alltså att det finns något likande nirvana/himmelrike...kan vi nå fullkomning/total frid?
Testar gärna på olika typer av meditation/askes/fasta/trummor osv. Alla situationer när man utsätter kroppen för extrema situationer leder nog till ovanliga mentala upplevelser. Äventyrare av oika slag brukar beskriva de mest underliga upplevelser. Väntar nog ett tag med psykadeliska preparat tills jag prövat en del annat. Men en dag kanske... Vad är det för typer av meditation du testat på? Hur fungerar den?
Håller med dig J R Auk. Tror också att det är svårt att komma till samma extrema upplevelser med "nykter" teknik som med yttre preparat.
Mvh/DD
Om jag tolkar dig med andra ord så menar du: Att vi har subjektiva värden och uppfattningar om tingen som inte motsvarar deras egentliga värde eller väsen. Detta eftersom det inte existerar något objektivt värde och tingens väsen ligger bortom vår vetskap? Ur ett behavouristiskt perspektiv kan detta förklaras med att vi förknippar ting med en situation som de inte hör ihop med. T.ex. en viss låt med en viss person osv. Våra Idé-bilder är felaktiga eftersom de inte existerar faktiskt.
Håller med dig. Men jag är tveksam till om det går att "förbränna" sina värderingar, uppfattningar och grunddogmer med hjälp av meditation eller psykadeliska substanser. Möjligen förtränga eller bli medveten om.
Du pratar om upplysningen och trancendensen. Menar du alltså att det finns något likande nirvana/himmelrike...kan vi nå fullkomning/total frid?
Testar gärna på olika typer av meditation/askes/fasta/trummor osv. Alla situationer när man utsätter kroppen för extrema situationer leder nog till ovanliga mentala upplevelser. Äventyrare av oika slag brukar beskriva de mest underliga upplevelser. Väntar nog ett tag med psykadeliska preparat tills jag prövat en del annat. Men en dag kanske... Vad är det för typer av meditation du testat på? Hur fungerar den?
Håller med dig J R Auk. Tror också att det är svårt att komma till samma extrema upplevelser med "nykter" teknik som med yttre preparat.
Mvh/DD