Nostradamus

Moderator: Moderatorgruppen

Grönne

Nostradamus

Inläggav Grönne » 04 jun 2004 20:28

Min teori är att alla världens obesvarade frågor (och besvarade) har en vetenskaplig förklaring. Men jag har inte en aning om vad man ska tro om Nostradamus. Jag skulle vilja veta vad ni med lite mer auktoritet anser om honom.

Ibland börjar jag nästan tro på ödet när jag tänker på alla hot som finns emot människans (och många andra djurs) framtid. Aldrig har väl framtiden gått att förutspå så negativt som den gör nu? Miljöförstöring, superresistenta virus, AI (farligare än många tror, enligt mig) och kärnvapen. Finns det något som talar för att vi överlever detta århundrade? Eller är jag överdrivet pessimistisk?

Blev väl egentligen två frågor, men de är sammanhängande av allra högsta grad.
Cogito ergo sum - Descartes

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 05 jun 2004 10:09

Grönne,

Tänk såhär: Det finns alltid ett antal människor som säger en massa saker, och någon av dessa träffar rätt och blir känd i sin samtid. Sedan blir återigen några kända senare när de lyckades säga något som återigen inträffar, och en massa böcker trycks. Statistiskt sett svårt, men destå mer troligare destå fler människor som säger saker. Om vi skulle trycka upp böcker där det stod allt människor sagt så skulle vi utan tvekan hitta flera Nostradamus. "Även en blind höna finner ett korn ibland". Det är alltså en form av indoktrinering; där vi i ekvationen inte tar med allt som inte slagit in. Dessutom är det vaga texter som tillåter projicering. Det var den trista varianten :)

Angående jordens undergång, så tror jag våra livsbetingelser kommer att förändras ganska dramatiskt, men livet finner en väg. Vi får nog räkna med en ganska dyster och våldsam utveckling. Men om några hundra år så kan nog livet blomstra på jorden igen, och förhoppningsvis annamas inte samma föreställningar. Däremot så kommer vi steg för steg att vänja oss, och det kommer nog alltid att finnas möjlighet till skönhetsupplevelse (när vi glömt eller inte anar vad vi går miste om). Det tar tid för bilogin att mutera, och livbetingelserna kommer att förändras så dramatiskt att de kommer att vara ohälsosamma för det stora flertalet av oss. Men vi får sätta vårt hopp till överlevarna, även om vi inte är en av dessa. De är trotts allt mer eller mindre avlägsna släktingar :)

Det kan också bli så att vi kommer till insikt inom ett antal år och slår av strömbrytaren. Men hur ska det kortsiktiga egoistiskta tänkandet ändras? Även jag lever över den acceptabla nivån, även om jag försöker motivera min livsstil med att jag försöker reformera inifrån. Nej nu slår jag av datorn...

Johan

grubblandes
Kontakt:

Inläggav grubblandes » 13 jul 2004 00:25

Nej.. Människan kommer att förstöra sig själv.. Eller möjligtvis utvecklas till en ny art med mindre kortsiktighet och mindre ego.. Vi kommer dö ut.. Det har alla våra släktingar före oss gjort och det är bara att acceptera, men man ska inte hänga läpp för det! Människan har utvecklats åt det hållet den behöver för att överleva.. Så varför skulle vi inte göra det nu också?

erik_nils

Inläggav erik_nils » 13 jul 2004 01:14

Alla förutsägelser om framtiden finns i decimalutvecklingen av pi. Om man gör om dessa siffror till bokstäver enligt 8-bitars ASCII där grupper om tre siffror bildar en bokstav så hittar man i pi vem som sköt Palme eller vem som blir första människan på Mars. Fast det blir ju ganska mycket text...

Grönne

Inläggav Grönne » 13 jul 2004 21:07

:D Jag brukar vara naiv. Men i detta fallet, nej :D
Cogito ergo sum - Descartes

Stefan

Inläggav Stefan » 13 jul 2004 22:51

Grönne/ Nostradamus är givetvis trams rakt igenom. Likaså "ödet".

Ja, du är överdrivet pessimistisk. Om man bara ser på de senaste 100 åren så tycker jag att det finns sällsynt goda skäl till att vara optimistisk just nu. Det finns inte längre ett överhängande hot om storskaligt kärnvapenkrig. Att ondskefulla regimer skulle få så stor makt som Hitlertyskland verkar också osannolikt. Dessutom har man börjat förena sig i Europa, och internationellt samarbete är enda sättet att tackla problemen du nämner. Visst finns det problem, men som sagt, framtiden ser ljusare ut än den brukar.

erik_nils

Inläggav erik_nils » 14 jul 2004 00:13

Jo, allt finns i decimalutvecklingen i pi. I en oändlig talföljd finns både frågan: Vem sköt Palme, och svaret. Kruxet är att alla människor finns uppräknade.

Det går att bevisa detta men det orkar jag inte just nu.

TheStudent
Kontakt:

Inläggav TheStudent » 21 jul 2004 00:10

erik nils: om talet pi, vilket det verkar vara, är oändligt finns det oändligt många möjligheter.... så du behöver inte bevisa något :P

erik_nils

Inläggav erik_nils » 22 jul 2004 22:38

TheStudent, poängen var kanske att visa att Nostradamus och pi är lika bra att använda ifall man vill förutsäga framtiden.

TheStudent
Kontakt:

Inläggav TheStudent » 23 jul 2004 00:32

uhm jo jag vet :P har jag antytt något annat?

Återgå till "Filosofi"