Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 06 sep 2006 11:48

Lars skrev:Tänkte att bland alla tunga och seriösa trådar här på forumet, borde det finnas en mer eller mindre meningslös tråd som inte kräver speciellt mycket tankeverksamhet för att kunna bidra med ett inlägg.

Bok, författare och lite av "handlingen". Vad som gör den bra/intressant och varför om man vill.

Så, vad läser Du för tillfället?

Inger Edelfeldts samlade noveller från fyra samlingar. Mest om udda människor på gränsen  och över gränsen till sammanbrott. Jag har länge varit fascinerad av hennes noveller och dikter, samt henens "psykologiska insikter", men efter att ha läst nästan alla hennes noveller i ett sträck har viss mättnad uppkommit. Psykologiserandet känns mest som ett manér. Jag läste Damen med svarta lådan, en roman, tidigare.

A

Saywhat

Rollo May for president..

Inläggav Saywhat » 09 sep 2006 18:32

Tuggar i mig så mycket jag kan av Rollo May. Hans bok "modet att skapa" är en blytung klassiker. Har för mig att de använder den på RMI Berghs nuförtiden som obligatorisk studielitteratur. Annars har jag lånat ut det mesta av mitt bibliotek. Martinus ligger som alltid på nattygsbordet men det är mest för att kunna somna om om man har svårt för att sova..

/Saywh..

Stefan

Inläggav Stefan » 21 sep 2006 20:00

Läste precis ut "Den tappre soldaten Svejk", av Jaroslav Hasek. Den beskriver den enfaldige Svejks komiska öden och äventyr i den österrikiska armén under första världskriget. Rätt träffsäker, men lite väl lång (550 sidor, och ändå oavslutad) och emellanåt lite långrandig. Driver framförallt med dom tyska officerarna och administrationen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Laurency

Inläggav Algotezza » 28 sep 2006 17:05

Håller på med Laurency, De vises sten. Han är esoteriker. Eller nåt.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 28 sep 2006 18:58

"Vän av ordning" av David Batra. Läste om den igen. Lagom djup för min smak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Batra

Inläggav Algotezza » 28 sep 2006 19:15

Anders H skrev:"Vän av ordning" av David Batra. Läste om den igen. Lagom djup för min smak.

David Batra är kul. Han gick på skolan närmast där jag bor. Hans morsa jobbade där. Humor är nog det som går djupast i människan, utifrån och ända in. Går förbi spärrarna.

A
Algotezza aka Algotezza

marlon

Inläggav marlon » 28 sep 2006 19:18

Någon här som läst Haruki Murakami?  
Jag läste nyligen ut han Norwegian Wood och det är något av det bästa jag har läst.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 28 sep 2006 20:14

jag läser mycket fantasi, och åt det hållet,
dom senast böker jag läste var
"De Drömmande Stenarna" av Theodore Sturgeon,
och Universms öde.
ofta så indehåller dom böker vädigt djup filosofi och man har förmågan att se någon länger än nuet.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Rafael

Inläggav Rafael » 28 sep 2006 23:59

En trååååkig bok om himmel och helvete av någon italiensk författare, fjante eller nått.

Wintran

Inläggav Wintran » 29 sep 2006 00:41

Jag läser aldrig böcker, finns redan för mycket att läsa på internet. :?  Plus att jag blir så paff när jag ser hur mycket böcker det finns att välja på... Går jag miste om någonting?

Fast det är klart, jag har ju läst en del böcker för underhållning när jag var yngre, typ sagoböcker (mest fantasy), och den typen av litteratur skulle jag nog aldrig kunna läsa på datorn. Manga kan också vara rätt kul emellanåt, när jag väl orkar gå och köpa nåt.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Rafael

Inläggav Rafael » 29 sep 2006 00:42

Öh kanske dags att pröva lite bra litteratur hähähä? ;)

Wintran

Inläggav Wintran » 29 sep 2006 00:55

Nåt tips? :D  Fast jag antar att jag lär få en hel del tips om jag bara orkar läsa igenom tråden från början...

För mig är det nog mest att det är svårt att hinna med att läsa när det är så kul att skriva och fundera själv. Dessutom finns det löjligt mycket att läsa bara här på forumet, för att inte tala om resten av internet, så känns som jag har tillräckligt med inspiration och kunskap tillgängligt redan, just nu i alla fall. Jag tvekar inte på att jag skulle finna mycket litteratur intressant, men jag är inte bra på att läsa snabbt så det blir alltid väldigt stort projekt för mig att sätta mig in i en bok.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Rafael

Inläggav Rafael » 29 sep 2006 13:17

var inte fånig... Vad tror du du skulle gilla för teman? Filosofiskt? Psykologiskt? Realism?

Wintran

Inläggav Wintran » 29 sep 2006 14:07

Hehe, bra fråga. Jag tycker nog alla tre låter intressant, men har svårt för när det blir för mycket "poesi", som speciellt filosofi har en tendens att bli...

Annars har jag svårt att säga vad jag skulle föredra mest. Psykologi har jag nog alltid tyckt är intressant, men har det sista ägnat mig åt mer övergripande frågor som oftare diskuteras inom filosofin. Sen har jag blivit mer och mer intresserad av politik och ekonomi det sista, att verkligen förstå mig på hur dessa fungerar i grunden.

Rafael

Inläggav Rafael » 29 sep 2006 14:16

Stäppvargen är en mycket bra bok, men den är kanske inte bäst om man inte är lite läsvan. Doktor glas, läst den?

Återgå till "Kultur - konstarterna"