Vad säger våra drömmar om oss?

Moderator: Moderatorgruppen

Libertin

Vad säger våra drömmar om oss?

Inläggav Libertin » 15 okt 2006 04:41

I enlighet med Freuds psykoanalys var drömmar en avspegling av vår personlighet, strävan, våra begär och lustar, rädslor, önsketänkanden, tillbakahållna minnen, trauman m.m. sammanställt i ett symboliskt landskap med en gemensam nämnare - drömmaren och dennes särskilda förankring i sin egen, subjektiva symbolik.

Vanligt återkommande drömmar berör tandförlust (statusrelaterad ångest), nakenhet (att öppet visa sina svaga sidor inför en grupp), spöken (det dolda i det förflutna), översvämningar (känslosvallens dämningar brister), poliser (samvetet), stickor i foten (oförmåga att "stå upp" för sig själv) och mycket mer som direkt kan relateras till hur vi surrealistiskt förvränger bilden av våra upplevelser i drömtillståndet.

Freud sa även: "Sometimes a cigar is just a cigar", så det gäller att tydligt avväga när symboliken har en djupare innebörd. I drömlandskapets flora och fauna behövs en tydlig markering av vad som för berättelsen/drömmen mot sin klimax/antiklimax.

Liksom med våra minnen sker återskapandet av drömmarna i imperfekt; oviktiga element kan distrahera händelseförloppet samtidigt som ledande detaljer suddas ut och senare lämnar det aktiva, vakna medvetandet.

Huvudsakligen -
Det vore intressant om någon medlem skulle ta sig an uppgiften att presentera en dröm, alternativt leverera kritik mot kända fallstudier eller mot en vedertagen tolkning. Om detta vill jag skapa en diskussion.

Slutligen -
om någon vill veta innebörden av en dröm utan övriga medlemmars över- eller insyn så är det bara att skicka scenariot till mig via PM. Därefter ger jag min tolkning inom ett dygn.

Katana

Inläggav Katana » 15 okt 2006 10:51

raderat

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 15 okt 2006 15:38

Det var länge sedan jag hade någon mardröm, men när jag har det så brukar dessa ungefär te sig som filmen "the ring".

Drömde att jag hade sex med min mor ett par gånger i 20års åldern.

Kan drömma att jag jobbar; i mitt fall så är det en massa mätande och räknande. Kan vara drygt att jobba med något i flera timmar för att sedan vakna upp och inget har hänt.

När jag var barn så hade jag två återkommande drömmar:

1. En var när jag satt i min gammelmormors knä; en stadig tant på runt 100kg. I den mörka hallen dök sedan "hovnarren" upp; en harlekindocka som hade en stor magnet. Han använde magneten för att dra mig ur min gammelmormors knä in i den mörka hallen, och då vaknade jag alltid.

2. Jag är på dagis och barnen tjoar och tjimmar, jag känner en berusande skön trötthet och går och somnar i en grop i sandlådan - för att sedan vakna.

I en stark dröm jag hade för några år sedan så hade ljuset gått och jag tände stearinljus, men så fort jag tänt ett ljus blåstes de ut bakom min rygg. Jag gick då ut i trapphuset för att försöka tända den lampan - men det gick inte heller. Sedan gick jag ut i världen och det fanns inget ljus någonstans. Jag hade ett inglasat porträtt med en hånleende människa på väggen, som jag slog knytnäven i, så glaset sprack. Personen vände då sig om och gick in i kortet och försvann - och jag ångrade mig och kände sorg.

Sedan klassikern att jag klättrar upp för en stege som står upp utan något stöd - och när jag är på toppen så faller stegen - men det var länge sedan jag hade en sådan dröm. De gestaltade sig alltid på skolgården. Gillar inte att stå på stegar - men typiskt nog så ingår det ofta i mitt jobb idag att stå på stegar fem meter upp under taket och sätta belysningar.

/Johan

Grubblarn

Re: Vad säger våra drömmar om oss?

Inläggav Grubblarn » 15 okt 2006 15:40

Att använda samma drömtydningstabell till alla människor är väl orimligt. Att poliser skulle symbolisera samvetet behöver inte vara sant. En människa som växt upp i en fascistisk polisstat ser nog polisen som en symbol för förtryck/förnedring.
Vad är alltså tiden? Om ingen frågar mig vet jag det. Om jag försöker förklara för den som frågar mig, vet jag det inte. - Augustinus

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Re: Vad säger våra drömmar om oss?

Inläggav Johan Ågren » 15 okt 2006 15:45

Grubblarn skrev:Att använda samma drömtydningstabell till alla människor är väl orimligt. Att poliser skulle symbolisera samvetet behöver inte vara sant. En människa som växt upp i en fascistisk polisstat ser nog polisen som en symbol för förtryck/förnedring.

Helt rätt. Substansen i (oseriös) drömtydning består i att människor har stora likheter med varandra. Ska man göra det seriöst måste man i det enskilda fallet klargöra symbolernas värde.

Men i ditt exempel så kanske det ändå existerar en "arketyppolis" som symboliserar samvetet, fast i just det fallet i en annan form än han som utger sig för att vara polis. Vi måste därför i det enskilda fallet utreda vad som är rätt bild för arketypen.

/Johan

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 15 okt 2006 19:34

Dröma är något som väkligen inte är lätt att förstå

en dröm som ofta återkomer för mig är,
att jag befiiner mig ofta på någon stor äng eller skog, men någon gång i beygt område
det som är att jag kan flyga, inte som en fårgel, mer som om jag inte väge något, eller kanse med tanken
tro att jag allti har varit ensam, men i drömen så har jag alldig varit lylig, även om naturen är vacker så är det något som stör,

detta något är allti ett värk fårn mänsikan, som visa hur illa vi behande denne modejord

jag tro att min dörm vill säga att jag önska en bäter värd men hur ska vi upnå det?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Grubblarn

Inläggav Grubblarn » 15 okt 2006 22:08

Själv är jag kritisk till drömtydning, att drömmarna har ett djupare budskap, en spegling av vårt undermedvetna. De drömmar jag kommer ihåg är oftast meningslösa upprepningar av meningslösa situationer under dagen. Kanske är de kryddade med några av de medvetna tankar och fantasier jag haft om situationerna, men dessa tankar vet jag ju redan att jag haft.
Vad är alltså tiden? Om ingen frågar mig vet jag det. Om jag försöker förklara för den som frågar mig, vet jag det inte. - Augustinus

Libertin

Inläggav Libertin » 16 okt 2006 06:14

Katana skrev:Jag drömde att jag föddes på juldagen.

Vilken förankring har du till den uppmärksamhet som Jesu födelse frambringar?

Johan Ågren skrev:När jag var barn så hade jag två återkommande drömmar:

1. En var när jag satt i min gammelmormors knä; en stadig tant på runt 100kg. I den mörka hallen dök sedan "hovnarren" upp; en harlekindocka som hade en stor magnet. Han använde magneten för att dra mig ur min gammelmormors knä in i den mörka hallen, och då vaknade jag alltid.

Äldre släktingar (i synnerhet mormödrar) noterar vår förankring till det förflutna och till vår grundläggande uppfattning om trygghet - i förankring till kroppshyddan gäller det även den ”stadighet” (stabilitet) som du tar upp.

Magneten representerar i det här fallet en ”negativ kraft” (en motkraft till den trygga miljön) och den som menar lura iväg dig är maskerad och bär glättigheten som en manipulativ fasad.

Hallar, gångar, korridorer och väntrum avspeglar övergångsfaser i livet och i de fall ett mörker infinner sig visar det på både osäkerhet och rädsla inför okända (och nya) faror.

Johan Ågren skrev:2. Jag är på dagis och barnen tjoar och tjimmar, jag känner en berusande skön trötthet och går och somnar i en grop i sandlådan - för att sedan vakna.

Du somnar mitt under en lek på dagis – alltså ”stänger du ögonen” inför ditt eget agerande i den lek du deltar i. När du vaknar upp – ”öppnar ögonen” – sitter du själv på lekplatsen, utan att ha sett vad som hänt.

Sammanfattningsvis tar den första drömmen upp en ovilja mot att växa upp, just i att steget (mot hallen/mörkret/det okända) innebär en förlust av grundtryggheten. Den andra drömmen (liksom stegen över skolgården/viljan att ”höja sig”) påvisar en ovilja mot att se den egna lekfullheten/aggressiviteten som istället projiceras på andra som ett olustmoment.

FIG skrev:jag tro att min dörm vill säga att jag önska en bäter värd men hur ska vi upnå det?

Jag tror att du har alldeles rätt i att drömmen framstår som kompenserande.

Ett steg mot en bättre värld torde vara att "komma ner på jorden" eller "sätta ner foten" och därmed känna vid de omständigheter som du - åtminstone i drömmens landskap - vägrar möta.

Grubblarn skrev:Själv är jag kritisk till drömtydning, att drömmarna har ett djupare budskap, en spegling av vårt undermedvetna. De drömmar jag kommer ihåg är oftast meningslösa upprepningar av meningslösa situationer under dagen. Kanske är de kryddade med några av de medvetna tankar och fantasier jag haft om situationerna, men dessa tankar vet jag ju redan att jag haft.

Vad är djup? Drömmen stöper en återberättelse av dina upplevelser, tankar, önskningar, begär, etc. och genom att förankra symboliken med dina ständigt återskapade sinnesbilder så kan du spåra det svårtillgängliga manuskript som trasas sönder i det vakna medvetandet.  

Det undermedvetna är långt mer primitivt än vad vårt vakna sinne kan uppskatta. Exempelvis finns alltid en form av regressivt försvar vid yttre händelser. Om du sover på din hand – och handen följaktligen domnar – återgår du till det mentala tillstånd där du nyligen upptäckt dina fingrar, och du börjar räkna dem trots drömmandet. Drömmen kan då fyllas med tabeller, listor, siffror, beräkningar, just för att den yttre omständigheten (handen under kudden) väckte ett kontrollbehov (av att återfå känsel i handen).

Min poäng är att kontrollbehovet har en orsak, men det är inte alltid det kan spåras till en domnande hand.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 16 okt 2006 08:11

Jag tro att man måste ta skilnad mellan, vanliga dröma, som Grubblarn  bertäa om, och om dröma som faktis kan betyda något

De drömmar jag kommer ihåg är oftast meningslösa upprepningar av meningslösa situationer under dagen. Kanske är de kryddade med några av de medvetna tankar och fantasier jag haft om situationerna, men dessa tankar vet jag ju redan att jag haft.

Nu har vi berätata lite om våra dröma, har du någon att beräta Libertin?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

What Gives?

Inläggav What Gives? » 16 okt 2006 10:43

Igår natt drömde jag att jag var ute efter att fånga King Kong. Jag bordade med svårigheter en stor oljetanker som utgjorde bas för uppdraget. Tillsammans med ett otal besättningsmän som bestod av bland annat forskare och vetenskapsmän åkte vi jorden runt i de mest besynnerliga omvägar, alltsammans överblickat som på en världskarta i drömmen.

King Kong höll enligt uppgift hus i Berings sund dit vi så småningom anlände. Sedan minns jag inte mer.

Inatt hade jag en dröm som återkommer lite då och då. Jag drömde att jag var i slagsmål med alla tänkbara människor. Det var väldigt våldsamt, och trots att jag slog långa slagkombinationer som träffade mina offer perfekt åsamkade jag ingen egentlig skada på någon.

Jag har min egen tolkning av dessa drömmar, men jag är öppen för vad du har att säga. Vidare är jag nyfiken på dina meriter som drömtydare, och hur du validerar analysen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Ett par drömmar

Inläggav Algotezza » 16 okt 2006 11:45

Jag har faktiskt en gång drömt att jag var leverpastej utsmetad på en bit grovt bröd. Det var en mycket platt, trist och grå upplevelse. Sedan jag plägat mina närmaste med den kallar de mig Pastejen.

Här är en dröm jag hade för ett tiotal år sedan.

I drömmen sitter jag i en stor, vackert blå sal. Framme på en scen till vänster står en kör av många tjusiga gula bananer och sjunger. Sången är oerhört vacker och känslig. Själv lyssnar jag på sången medan jag, kanske lite okänsligt, äter en banan. I samma stund som jag biter en bit av bananen försvinner en del av taket i salen. Plötsligt fattar jag att jag och kören befinner oss i bananen jag håller på att äta. När jag tar ytterligare en tugga försvinner ytterligare en bit av taket och några i kören. Jag slutar äta och drömmen försvinner, kanske vaknar jag.

Freud, kom tillbaka - allt är förlåtet!

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Re: Ett par drömmar

Inläggav Katana » 16 okt 2006 11:48

Tack tezzan....  :D  :D

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 okt 2006 12:48

Algotezza skrev:Jag har faktiskt en gång drömt att jag var leverpastej utsmetad på en bit grovt bröd. Det var en mycket platt, trist och grå upplevelse. Sedan jag plägat mina närmaste med den kallar de mig Pastejen.

I feel thin... sort of stretched, like butter scraped over too much bread. - Bilbo

Rafael

Inläggav Rafael » 16 okt 2006 13:01

jag drömde för ett tag sedan att jag hade mördat någon (var ej med i drömmen) och bar runt på en stor kniv och gaffel vilka bägge var blodiga. Hela världen var dystopiskt grå och "köttig" (köttslamsor på väggar m.m.) och tom på människor. Det var en jaktdröm där poliser ibland kom runt hörnet där jag stod varför jag hoppade (kunde hoppa skithögt) upp på närmsta tak för att gömma mig. Ett moraliskt dilemma uppstod då jag insåg att jag kunde hoppa ut ur staden och på så sätt klara mig ifrån LIVSTIDS fängelse, men kunde jag leva utanför staden, och kunde jag komma undan från mitt eget samvete? Jag prövade scenariot med att hoppa ut ur staden (som var omgärdad av en mur, utanför var det ökenlandskap och dylikt) men det var en ökande känsla av obehag som mötte mig; samma sak när jag prövade scenariot att hoppa ned från taket (tror jag, minns ej detta helt tydligt). Det slutade vad jag vet med att jag satt fast på taket utan möjlighet till räddning.

En annan dröm jag hade mer nyligen var en där Människor kunde gå på vatten. Typ en "buddhist-munk" berättade hemligheten. Han sade med stor glädje: "Vattnet är tommhetens spegeln, ty den som inte tyngs av skuld, vrede och sorg kan vandra på vattnet"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 okt 2006 13:39

Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:Jag har faktiskt en gång drömt att jag var leverpastej utsmetad på en bit grovt bröd. Det var en mycket platt, trist och grå upplevelse. Sedan jag plägat mina närmaste med den kallar de mig Pastejen.

I feel thin... sort of stretched, like butter scraped over too much bread. - Bilbo

Jag har kanske fingrat för mycket på "my precious"...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"