För att begripa mitt resonemang måste ni veta vad entropi är.
Om ni inte vet vad entropi är får ni slå upp det för jag orkar inte berätta
Meningen med livet, med alla livsformer, är att vi ska förbruka/utvinna så mycket energi som möjligt, helst allt som går att utvinna.
Påstående: Om man utgår från entropin, skapades livet här på Tellus av materia och värme från solen för att kunna utvinna mer energi från Tellus. Detta stämmer. Låt oss tänka hur livet här på jorden skulle vara utan liv:
Solen skulle värma på jorden, vatten skulle bli lite varmare, luften och jorden likaså, men i stort sett skulle inte entropin på jorden öka så mycket.
Nu då livet skapades kan man genom livet utvinna mer energi! I början reagerade små bakterier med solen och materia här på Tellus och bidrog till ökad entropi, ökad entropi som inte solen ensam kunde uppnå utan livet.
Under tidens gång utvecklades livsformer som bättre och bättre kunde utvinna energi från jorden. Tänk på Darwins teori om evolutionen! Bäst lämpad överlever, överlevaren är han som bidrar till ökad entropi.
Nu när det har gått ”lång” tid från livets begynnelse ser man att med hjälp av evolutionen så finns det massor med olika livsformer som lever i extremt olika förhållanden och gör sitt bästa för att bäva för entropiguden
Växter och djur är väldigt bra kompletteringar för ökad entropi. En stor skillnad mellan växter och djur är att växter bildar syre av energi och koldioxid och djur förbrukar syre och får koldioxid och värme. Om det bara fanns växter här på jorden skulle växterna dö ut då det inte längre finns koldioxid i luften. Detta skulle avstanna entropin på jorden avsevärt.
Nu orkar jag inte skriva mer om det idag, kanske skriver lite mer om det senare eller ändrar denna klumpigt framförda text
Ska nog skriva mer om människans plats i entropi-hierarkin. Hon borde väl vara högst upp? Hon måste väl vara den som utvinner mest energi som möjligt här på jorden?
Jusste, en komplettering. Det bästa borde inte vara att utvinna mest energi på kortast möjliga tid (som människan gör nu med förbrukningen av olja?), utan bara utvinna mest energi per enhet materia. Detta ska jag spå vidare på, i och med snacket nuförtiden om alternativa bränslen.