Vad säger våra drömmar om oss?

Moderator: Moderatorgruppen

offe

Inläggav offe » 04 nov 2006 13:07

Du är rädd för närhet, så barnet inom dig håller på att dö. Du får själv välja om du vill tro på det, eller om motsatsen passar bättre.

Hinj
Kontakt:

Inläggav Hinj » 09 nov 2006 17:00

Vissa drömmar för mig visar t.ex. längtan, endel är så otydliga. Andra drömmar visar saker jag upplevt tidigare. Jag tror inte drömmar spår vår framtid, snarare visar vår historia.

Jag drömmde t.ex. att jag vaknade i min säng, hade 2 vita ugglor som händer, sedan gick jag ner till köket och stoppade in massor av kvastar i spisen.

Vad betyder något sådant egentligen?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 nov 2006 17:14

Hinj skrev:Vissa drömmar för mig visar t.ex. längtan, endel är så otydliga. Andra drömmar visar saker jag upplevt tidigare. Jag tror inte drömmar spår vår framtid, snarare visar vår historia.

Jag drömmde t.ex. att jag vaknade i min säng, hade 2 vita ugglor som händer, sedan gick jag ner till köket och stoppade in massor av kvastar i spisen.

Du får väl fundera över vad ugglor, vithet, händer, kvastar och spis symboliserar för dig personligen.

Hemsnickrat
Uggla - strix - vishetssymbol. Ugglor som händer: du vill lära dig skapa något vist med dina händer, inlägg på detta forum, kanske?

Vithet står för döden och oskuld.

Ugglans hoande (i text återgett som) "klävitt, klävitt" tolkades förr som omen om död.

Kvastar i spisen: du vill sopa rent i dina relationer och värma upp dem...

A
Algotezza aka Algotezza

Hinj
Kontakt:

Inläggav Hinj » 09 nov 2006 17:29

Algotezza skrev:
Hinj skrev:Vissa drömmar för mig visar t.ex. längtan, endel är så otydliga. Andra drömmar visar saker jag upplevt tidigare. Jag tror inte drömmar spår vår framtid, snarare visar vår historia.

Du får väl fundera över vad ugglor, vithet, händer, kvastar och spis symboliserar för dig personligen.

Hemsnickrat
Uggla - strix - vishetssymbol. Ugglor som händer: du vill lära dig skapa något vist med dina händer, inlägg på detta forum, kanske?

Ugglans hoande (i text återgett som) "klävitt, klävitt" tolkades förr som omen om död.

A

Intressant, det där med döden återstår ju att se, ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Tolka drömmar

Inläggav Algotezza » 09 nov 2006 17:58

Hinj skrev:
Algotezza skrev:

Hemsnickrat

A

Intressant, det där med döden återstår ju att se, ;)

Det var väl mest 50-öres-psykologens tolkning, men slår den an något inom dig, är det det som räknas...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

hm...

Inläggav havre » 11 nov 2006 16:05

När jag var liten hade jag en mardröm som jag ofta drömde.

Den var såhär:
Jag kliver upp ur sängen går ut ur mitt rum, genom hallen och börjar sakta gå ner för trappan. När trappan svänger syns ytterdörren klart och tydligt. Jag ser hur handtaget sakta går upp och in genom dörren kommer morran (ifrån mumintrollet) och jag fryser till is.

Sedan vaknar jag.

Den var läskig  :wink:

Diktatur

Inläggav Diktatur » 27 dec 2006 12:46

Jag har en dröm som inte är ständigt förekommande, men som förekommit sådär en 2-3 gånger under en tvåårsperiod, i takt med att jag "utvecklats" samt insett sidor, begränsningar och också accepterat läggningar..

Min dröm går ut på att jag är på en festival, av festivalområdet att dömma så är det Arvikafestivalen, jag sitter vid en massa tält och prata med diverse folk, jag har väldigt trevlig och tjoar och tjimmar, träffar en tjej som jag pratar med, efter sisådär 1-2 timmars pratande så går vi till hennes tält.

I tältet så börjar vi pussas, hångla innan jag slår slint och tar tag kring hennes hals och stryper henne till döds, bara för att känna hur det känns att ta ett liv, efteråt går jag därifrån, och det är på vägen därifrån som jag också vakna upp.. alltid på samma ställe.

Drömmen är läskig som fan, och verklighetstrogen. Har verkligen haft problem med att förstå mig på drömmen men har mina olika teorier om att denne har sexuell börd.

Är ganska säker på att jag aldrig skulle vara kapabel att mörda någon, min flickvän är av samma åsikt. Däremot har både hon och jag någon slags teori om att detta har med min dominanta läggning att göra.

Att ta ett liv är den mest extrema form av makt och dominans man kan uppnå, att jag har hennes liv i mina händer, och kramar det ur henne, att detta är något som jag verkligen njuter av, att bestämma att hon inte är värd att leva längre, att vara fullkomlig, leka Gud. Att vara, allsmäktig, bestämma över liv och död.

Teorier? Tankar? Är du beredd att slänga på mig den vita restriktionsjackan direkt? Jag står beredd att diskutera, analysera och försvara mig!

Rafael

Inläggav Rafael » 29 dec 2006 00:59

Äh vem har inte dödat någon i en dröm då och då? ;) Jag tror att du är rätt ute med att det har att göra om makt, men jag skulle nog faktiskt säga att det finns en del av dig som vill "döda"; men vad kvinnan symboliserar kan ju variera. Antagligen är det, som du säger, sexuellt. Det kan ju t.ex. stå för ett kontrollbehov, att vilja kontrollera, där dödandet blir att ta kål på sitt eget begär.

Ett återkommande tema för mig i drömmar är att jag precis innan jag vaknar hör hur någon vrålar. Det är inte ett mänskligt skrik utan något som fyller hela Rymden så att säga. Ett avlägset desperat skrik.

T.ex. senast så drömde jag mot slutet att jag gick genom en korridor, kommer fram till en dörr och öppnar den. Där, bakom dörren, står någon som inte har ett ansikte, istället är där en svart tomhet (tänk er bonaparte av Godard). Sakta tar figuren fram en stor kniv, och så fylls Rymden med vrål varpå jag vaknar.

Benjie

Inläggav Benjie » 29 dec 2006 23:27

Bra Rafael!

Drömmar, handlar om behov begär ... och makt att förstå sin belägenhet (relation) till ALLTET!

Vi är i det avseendet alltså "systrar och bröder" under skinnet.

BENJIE

Rafael

Inläggav Rafael » 30 dec 2006 00:44

ingenting har någon betydelse, alltså har det det =)

Återgå till "Psykologi"