Vibrera framåt i tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

blendband

Vibrera framåt i tiden

Inläggav blendband » 14 nov 2006 21:22

Eftersom man inte kan bygga något som åker snabbare än ljuset går det inte att att vibrera i riktigt hög frekvens och därmed röra sig i ljusets hastighet eller skulle det bli för mycket g-krafter? skulle inte det gå och lösa om man var nedfrusen?

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 21:29

Hm, måste det inte vara svårare att vibrera i lika hög frekvens med tanke på att du måste ändra momentum i föremålet varje svängning?
Det där med nedfrysning förstår jag inte, hur skulle det förenkla?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 nov 2006 21:43

Eftersom man inte kan bygga något som åker snabbare än ljuset går det inte att att vibrera i riktigt hög frekvens och därmed röra sig i ljusets hastighet eller skulle det bli för mycket g-krafter?

Varför skulle det blir g-krafter?, efter  efter som du rör dig fram och tilbakc så skulle väll det inte vara något problem,

Svar på din fråga annas så tro jag nej, men det faktum att framtiden kasne avsöja sig i vår tid stämer:)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 nov 2006 21:44

Problemet är att när man färdas fortare än ljuset så svartnar det för ögonen. Lätt att bli fartblind och tappa orienteringen.

blendband

Inläggav blendband » 14 nov 2006 22:02

Det där med nedfrysning förstår jag inte, hur skulle det förenkla?

är inte säker men när kroppen inte klarar av g-krafter så är det väl för att blodet och organ hamnar på fel ställen och typ trycks ihop.. (om till exempel man har två akvarium i ett rum utan gravitation men en nål till höger och en ballong till vänster i båda. men det ena akvariet är fullt med fruset vatten .. då om man utsätter de för g-kraft så att nålen åker till vänster så kommer den ju vara stilla i den med fruset vatten och i den andra så kommer ballongen smälla.) eehh jag är värdelös på att förklara... om man skakar en trälåda med ett ägg i så kommer ägget gå sönder... om lådan var full med is runt ägget så skulle det klara sig typ.... blodet och organen mm. skulle vara på plats...

Hm, måste det inte vara svårare att vibrera i lika hög frekvens med tanke på att du måste ändra momentum i föremålet varje svängning?

man bygger en motor som från roterande rörelse blir framåttillbakarörelse med hjälp av lite basic mekanik.. sen är det ju bara att ta typ 253676 petavolt och koppla till motorn

blendband

Inläggav blendband » 14 nov 2006 22:05

Varför skulle det blir g-krafter?

när man vibrerar så rör man ju sig framåttillbaka(fast snabbt och kort) och när man ändrar håll tvärt så blir det ju g krafter...

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 22:33

euhm, hur använder man enkel mekanik för att få en vibrerande rörelse utan att ändra momentum? Eller mao, hur undviker man problemet med riktningsförändring på energin?

Förmodligen dösimpelt, bara det att jag inte ser det :)

Zartax

Inläggav Zartax » 14 nov 2006 23:19

samsi skrev:euhm, hur använder man enkel mekanik för att få en vibrerande rörelse utan att ändra momentum? Eller mao, hur undviker man problemet med riktningsförändring på energin?

Förmodligen dösimpelt, bara det att jag inte ser det :)

Det svåra är väl inte att skapa själva vibrationen utan att få sakerna att hålla i så höga frekvenser/rotationshastigheter.

Eventuellt med en tillräckligt stark magnet så skulle hållbarheten inte längre vara ett problem. Hela den roterande prylen skulle ju utsättas för i princip samma kraftfält.

Men i teorin är det inte frekvensen i sig som är begränsningen om man tänker på ljusets hastighet utan frekvensen i kombination med vibrationsradien (eller vad man ska kalla det).

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 23:23

Ptja, det gjorde mig inte mycket klokare. Även om jag förstår din poäng så gav det inte svar på min fråga :)

blendband

Inläggav blendband » 15 nov 2006 13:12

samsi

Inläggav samsi » 15 nov 2006 13:20

Tack, nu känns det lite vettigare iaf :)

Zartax

Inläggav Zartax » 15 nov 2006 13:49

samsi skrev:Tack, nu känns det lite vettigare iaf :)

Den vänstra bilden är hur en vanlig förbränningsmotor fungerar (bilmotor) fast då omvandlar man framochtillbaka-krafter till rotation istället.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 15 nov 2006 21:59

suchanother skrev:Problemet är att när man färdas fortare än ljuset så svartnar det för ögonen. Lätt att bli fartblind och tappa orienteringen.

Hmm, man kan tappa besinningen också -kanske ?  :wink:

Tjabbe

59977

Re: Vibrera framåt i tiden

Inläggav 59977 » 16 nov 2006 17:18

blendband skrev:Eftersom man inte kan bygga något som åker snabbare än ljuset går det inte att att vibrera i riktigt hög frekvens och därmed röra sig i ljusets hastighet eller skulle det bli för mycket g-krafter? skulle inte det gå och lösa om man var nedfrusen?

Att vibrera innebär ju bara att man rör sig fram och tillbaka. Detta gör det varken mer eller mindre möjligt att röra sig snabbare än ljuset, dvs det går fortfarande inte.

blendband

Inläggav blendband » 16 nov 2006 20:37

Att vibrera innebär ju bara att man rör sig fram och tillbaka. Detta gör det varken mer eller mindre möjligt att röra sig snabbare än ljuset, dvs det går fortfarande inte.

om man åker t.ex 5 ljusår rakt ut i rymden svin snabbt och sen tillbaka så har väl klockans tid i skeppet rört sig mindre än klockan på jorden?

man rör sig ju snabbt det är väl det som är huvudsaken?

eller menar du att det är lika svårt eller svårare att röra sig framåttillbaka som framåt?

isåfall så menar jag att om du ska åka rakt ut med ett skepp så måste du kunna ta med dig lagra extremt mycket bränsle/energi på skeppet.. men om du vibrerar på jorden så kan du använa all bränsle/energi du kan hitta ... tex koppla 100 elverk till vibrationsgrejen...

Återgå till "Naturvetenskap"