Egoism/gymheter

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Egoism/gymheter

Inläggav Katana » 21 nov 2006 14:50

Är det alla dessa gymheter i samhället vi lever på ?

dobermanz

Inläggav dobermanz » 21 nov 2006 17:27

För det första vill jag påpeka att alla meniskor är mer elle mindre egoistiska. Jag menar då att vi alla är egoister fast det skär omedvetet. Jag tycker att egoism och grymhet beror på varandra. Man blir mer grym om man är egoistik och pga. grymheten blir man egoist för att överleva.

helsingborgfyrtiotvå
Kontakt:

Inläggav helsingborgfyrtiotvå » 21 nov 2006 22:59

Alla människor lär sig vara grymma och egoistiska, men som barn är man oskyldig.

Jag är i en vårdnadstvist med mitt x, och tro mig, hon är grym.
Men barnen, dem är inte grymma än.

Vad är det som gör att dem är så oskyldiga, så fulla av kärlek och tillit.
Är dt för, att dem ännu inte har blivit materialister??

Vad är det som gör mitt ex så grym, även mot sina egna barn.
Att hon inte fick den tillvaron, hon drömde om, eller att jag fick min drömvärlden.
Är det därför..........

dobermanz

Inläggav dobermanz » 21 nov 2006 23:58

Din ex är så grym mot dig och barnen därför att hon vill såra dig:(  För henne spelar det ingen roll om det sårar även barnen.

Användarvisningsbild
muliboy

Inläggav muliboy » 22 nov 2006 02:06

Dehumanisering och alienation. Alla är så rädda.

Biter och skäller och skäms för sin ofantliga mjukhet.
Tror att alla tittar och tycker, medan de igentligen ignorerar och inte ser.
För det är farligt att få kontakt.
Bättre att slänga upp en solid och skrämmande yta.
Varghuvud på dörren.
Kom inte hit. Titta bort.
Här är det farligt.
Skam och elakhet går hand i hand.

Stackars oss.
/nej

helsingborgfyrtiotvå
Kontakt:

Inläggav helsingborgfyrtiotvå » 22 nov 2006 08:41

dobermanz skrev:Din ex är så grym mot dig och barnen därför att hon vill såra dig:(  För henne spelar det ingen roll om det sårar även barnen.

Yes, correct!

hon har ingen empati för baren, dem är just nu bara ett vapen.
Och Muliboy beskrev på ett lysande sätt, hur omvärlden reagerar.
Men var lugn, det är inte smittsamt.

Frågan är, om hon reagerar på grund av ilska, eller därför hon har någon form av borderline-störning, narccisistisk, eller annat.
Jag kan inte bedömma det, och hon vill ju inte inom synfältet av en terapeut.
Så barnen får inte heller hjälp.

Någon som har nån ide??

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Re: Egoism/grymheter

Inläggav Grottis » 22 nov 2006 10:12

Katana skrev:Är det alla dessa grymheter i samhället/världen vi ser på/lever bland som ger upphov till en allt mer egoistisk mänsklighet ?
Eller är det den allt mer egoistiska mänskligheten som ger upphov till denna allt mer grymma samhälle/värld vi ser på/lever bland ?

På vilka grunder hävdar du att egoismen och grymheten i världen ökar?

Även om det fortfarande finns mycket grymhet i världen, får jag intrycket att den snarare minskat. Människor far i genomsnitt mindre illa nu än för femtio år sedan. Det finns fler demokratier, svälten har minskat, den materiella standarden ökat och de mänskliga rättigheterna respekteras mera.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

dobermanz

Inläggav dobermanz » 22 nov 2006 10:40

helsingborgfyrtiotvå

Jag tror inta att din ex er har någon störning, det är offat sånt händer då man skiljs. Man vill hämnas på sin partner och barnen hamnar i mitten av upgörelse. Hon gör det av ilska

Rizz

Inläggav Rizz » 22 nov 2006 11:21

Tror själv att "mängden användande" av egoism & grymhet är tämligen oförändrad, det är nog snarare sättet det presenteras & belyses på som gör oss mer medvetna & påverkade.
Kanske är det så enkelt att i vår strävan & önskan att få till en rättvisare & mer harmonisk tillvaro upplever vi den "egoistiska" problematiken som mer påtaglig & närmare oss själva.
Allt utifrån den enskilde individens upplevda livssituation........
Dagen är bestämd för var & en, livstiden är kort & oersättlig för alla.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 22 nov 2006 17:11

Grottis skrev:På vilka grunder hävdar du att egoismen och grymheten i världen ökar?

Den här gången ställer jag mig bakom Grottis. Jag vet inte om grymhet och egoism minskar iof, men jag ser ingen uppenbar ökning. Det beror antagligen snarare på en ökad mediatäckning av fenomenet grymhet, på samma sätt som att det mesta av våran världsbild är presenterad genom media.

ManFreD

Inläggav ManFreD » 29 nov 2006 23:29

Det måste betyda att det finns ett samband mellan egoism och grymhet.
I västvärlden råder individualism. att man ska vara mera självgående, medans man i öst är mera hjälpsamma. Men finns det i så fall någor som visar att det råder mer grymhet i väst än vad det gör i öst?

Katana

Inläggav Katana » 29 nov 2006 23:41

Talar om globara problem inte om lokaler.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 nov 2006 04:15

Carpe Nihil skrev:
Grottis skrev:På vilka grunder hävdar du att egoismen och grymheten i världen ökar?

Den här gången ställer jag mig bakom Grottis. Jag vet inte om grymhet och egoism minskar iof, men jag ser ingen uppenbar ökning. Det beror antagligen snarare på en ökad mediatäckning av fenomenet grymhet, på samma sätt som att det mesta av våran världsbild är presenterad genom media.

=D>

Vad skönt att få hålla med.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

offe

Inläggav offe » 30 nov 2006 10:22

Jag tror att individualismen är problemet. Konkurrensen är för stor, därför att den grupp man tävlar med har utvidgats från den egna byn till hela västvärlden.

Samtidigt ska man vara bäst i allt, det räcker inte att vara den som är bäst i att äta pitepalt. Vecko- och kvällspress förmedlar recepten: "Så blir du smal, smart och snygg genom att äta bananer i en månad. Tillsätt bara en gudomlig karaktär. Jaså, det har du ingen? Köp då en, vi har hela listan."

Ett annat problem är att den som har mest blir belönad, på bekostnad av den som ännu inte har så mycket. Den som har finaste jobbet, där han åtnjuter varierade arbetsuppgifter, makt och hög lön, får mer i löneökning, eftersom löneökningen beräknas i procent. Mycket får mer och roliga jobb betalar bättre än tråkiga jobb, vilket jag finner ologiskt.

Katana

Inläggav Katana » 30 nov 2006 11:32

offe

Så du anser att det är omvärlden som är behovet ?

Återgå till "Psykologi"