Frågor om gud!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tor

Frågor om gud!

Inläggav Tor » 01 dec 2006 10:52

Jag kan inte jätte mycket om gud och hans lära men har tre frågor som jag hoppades få svar på här!

1.a Om någon lever ett liv helt enligt guds regler men inte på grund av att han/hon tror på gud eller ens läst guds regler utan bara för att det är moraliskt riktigt. Får denne personen komma till himmeln ändå eller måste personen även tro på Gud för att få tillträde till himmeln?

1.b Om personen inte får tillträde där så kommer personen till helvetet antar jag och där finns ju bara syndare. Är det då en synd att inte tro på Gud?

2. Vad händer med alla djuren när de dör? Eftersom de lever så måste de ju ha en själ de med, vad händer med den när de dör?

Vendela
Kontakt:

Inläggav Vendela » 01 dec 2006 12:25

Det viktigaste att veta är vilken religion du syftar på....?
Jag är protestant och har växt upp i en familj där kyrkan alltid varit närvarande... jag tror att alla kommer till himelen vad de än gjort i livet för den gud jag tror på är barmhärtig och förlåtande. Jag föreställer mig himelen som en plats lik jorden där alla som dött bor och när jag kommer dit kommer jag få träffa alla som jag älskat men har dött.

Vendela
Kontakt:

Inläggav Vendela » 01 dec 2006 12:26

jag tror att djuren också kommer till himmelen :)

Tor

Inläggav Tor » 01 dec 2006 12:32

Vendela skrev:Det viktigaste att veta är vilken religion du syftar på....?
Jag är protestant och har växt upp i en familj där kyrkan alltid varit närvarande... jag tror att alla kommer till himelen vad de än gjort i livet för den gud jag tror på är barmhärtig och förlåtande. Jag föreställer mig himelen som en plats lik jorden där alla som dött bor och när jag kommer dit kommer jag få träffa alla som jag älskat men har dött.

Är det din personliga uppfattning eller är det så enligt protestantism? (hoppas det heter så!  :oops: )

Anledningen att jag inte skrev vilken religion jag syftade till var att det gav utrymme för flera olika svar från flera olika religioner så att säga!

Tack för era svar!

Vendela
Kontakt:

Inläggav Vendela » 01 dec 2006 12:59

Vet inte....    
det är nog både och. Men jag tror att alla har olika tolkningar på en sak. Så vad som står i bibeln för mig tolkar du kanske inte på samma sätt. Vi skapar ju olika assosiationer (rätt stavat?) när vi hör olika saker så även om man tillhör samma kyrka skulle jag nog säga att det finns lika många "olika" religioner som människor.  :?
jag har valt att tro eftersom jag bhövde någon att tro på och då föll det sig naturligt med protestantism för att det var den religionen jag växt upp med.
En vino veritas?

Tor

Inläggav Tor » 01 dec 2006 13:08

det är nog sant att många har olika uppfattningar om bibeln vad den exakt ger för budskap. Jag vet att vissa frikyrkor, om d nu va jehovas, menar att endast de som tror på gud får komma till paradiset. Trodde att det kanske var skrivet svart och vitt i bibeln också! Men det e klart att "du ska inte hava ngn annan gud än mig" (eller ngt liknande lyder ett av budorden väl?) säger ju inte att man måste ha honom heller som gud, bara man inte har någon annan... min uppfattning om jag nu ens har rätt om att det står så!

Leafar

Inläggav Leafar » 01 dec 2006 16:37

Enligt det jag tror så bedöms man efter hur man levt sitt liv och inte vad man tror på. Jag anser att det vore väldigt knepigt om exempelvis Mahatma Gandhi kom till helvetet bara för att han inte trodde på kristendomens Gud. Som jag har uppfattat det så är det så bibeln säger. Jag är döpt och konfirmerad inom protestantismen men är väl inte direkt så kristen. Däremot är jag troende. Vet inte riktigt på vad bara. Kanske att livet har en mening o.s.v. [/i]
Vem är vad, och hur är allt?

Kiifen

Inläggav Kiifen » 01 dec 2006 20:03

Tro är irrationellt eftersom man bara kan basera tro pâ ytterligare tro. Det finns inget som kan backa up pâstâendena. Och dâ hamnar man i ett icketänkande tillstând där alla pâstâenden kan vara lika sanna eller falska och förvirringen blir total.
Den viktigaste frâgan folk har vad gäller religion är ifall de kommer att komma till himlen eller inte och vad de isâfall ska göra för att fâ komma dit. Rädslan för bestraffning är religionens viktigaste aspekt.

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 20:49

[quote]

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 01 dec 2006 21:12

Lundan skrev:Vetande är irrationellt

suck... varför gör du dig ens besväret?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:18

Haha. .. Ena stjärngossen efter den andra...
Ska man vara med så ska man vara det till 150% !!!!
Vad du än gör, gör det med hjärtat. Pika pika.

Harold
Kontakt:

Re: Frågor om gud!

Inläggav Harold » 01 dec 2006 22:33

Om du är intresserad av kristendomens svar på dina frågor, skulle jag rekommendera sidan  www.fragaprasten.nu. Där finns svar på exakt de frågor du ställer och mycket mer.

Allt gott!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:37

Kristendomen är riktad mot de svagsinta i samhället. Kämpa inte emot! Låt de 123333 vise männen råda som egnar sej åt pedofili, men detta är en annan sak, DU måste hålla dej inom ramen och gneta till brödfödan.

tjabbe

Re: Frågor om gud!

Inläggav tjabbe » 01 dec 2006 23:08

Tor skrev:Jag kan inte jätte mycket om gud och hans lära men har tre frågor som jag hoppades få svar på här!

1.a Om någon lever ett liv helt enligt guds regler men inte på grund av att han/hon tror på gud eller ens läst guds regler utan bara för att det är moraliskt riktigt. Får denne personen komma till himmeln ändå eller måste personen även tro på Gud för att få tillträde till himmeln?

1.b Om personen inte får tillträde där så kommer personen till helvetet antar jag och där finns ju bara syndare. Är det då en synd att inte tro på Gud?

2. Vad händer med alla djuren när de dör? Eftersom de lever så måste de ju ha en själ de med, vad händer med den när de dör?

Hej min vän!

Om Du ärligt funderar på dessa frågor, vill jag tipsa Dig att läsa TT vilket betyder det tredje testamentet.

Svaret på Dina frågor har klargjorts av en man vid namn Martinus, en dansk som inte finns på jorden idag, men som förmedlade enormt mycket intressant under sitt långa liv.
Kolla sajten  www.kundalini.se/religion/martinus/martinus-liv.html

Hälsningar  Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 23:28

[quote]

Återgå till "Religion och andlighet"