Kärleksbudskapet finns i andra religioner än kristendomen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Kärleksbudskapet finns i andra religioner än kristendomen

Inläggav Grottis » 03 dec 2006 23:55

Det finns en envis fördom om att Jesu kärleksbudskap -- du skall älska din nästa som dig själv -- skulle vara unikt för kristendomen. Det stämmer emellertid inte. För det första har kristendomen knyckt det från judendomen. Ur deras Torah saxar jag:
Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.
3 Mos 19:18

Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Herren, er Gud.
3 Mos 19:34

Av dessa båda verser framgår att såväl judar som icke-judar omfattas av kärleksbudet i judendomen.

Dessutom gör Paulus i ett av sina brev en sammanfattning av den mosaiska lagen. Han skriver:
Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv.
Gal 5:14

För det andra finns kärleksbudskapet i andra religioner, utanför den judeokristna sfären, t.ex. i buddhismen. Siddhartha Gautama (Buddha) predikade i själva verket universell kärlek 500 år före Jesus. Till skillnad från den senares kärleksbudskap omfattar buddhismens allt levande, dvs. även växter och djur.

Sagt av Buddha
Hatred does not cease by hatred, but only by love; this is the eternal rule.

The thought manifests as the word. The word manifests as the deed. The deed develops into habit. And the habit hardens into character. So watch the thought and its ways with care. And let it spring from love, born out of concern for all beings.

You, yourself, as much as anybody in the entire universe, deserve your love and affection.

Det sista citatet kan ses som en omvänd formulering av det judeokristna kärleksbudskapet: Du förtjänar lika mycket kärlek och tillgivenhet som alla andra i universum. Alla skall rikta kärlek mot varandra.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 03 dec 2006 23:59

Det finns en envis fördom om att Jesu kärleksbudskap -- du skall älska din nästa som dig själv -- skulle vara unikt för kristendomen. Det stämmer emellertid inte. För det första har kristendomen knyckt det från judendomen. Ur deras Torah saxar jag:

Knyckt och knyckt. De tre världsreligionerna härstammar från en.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 dec 2006 01:44

Alla religioner, forutom satanismen, har ett karleksbudskap i grunden, roligt att du upptackt detta. Men tyvarr har detta budskap hamnat i skymundan, hos alla religioner, till forman for mer egoistiska inriktningar.

tjabbe

kärleken i religionerna

Inläggav tjabbe » 06 dec 2006 11:29

Nog är det fantastiskt att det finns ett begrepp, som är så viktigt men som så ofta lämnas utan större uppmärksamhet, utom då det gäller vantolkningen, egoism och erotik!

Det finns ju inom kristendomen en fortsättning, eller en komplettering nämligen att man ska vara mot andra som man vill att andra skall vara mot en själv, men det är ju inte riktigt samma sak.

Riktig kärlek är ju att utan baktankar om att själv få nytta av gärningen, ändå vara deltagande i andra individers bekymmer och problem, så att man kan hjälpa varandra lösa problemen, eller är jag vilse ?

Kristendomens dogmatik har en lösning för alla som inte kan leva upp till idealen, nämligen att leva i ständig förlåtelse från den högsta makten, som när de troende åberopar en ställföreträdare som visade fullkomlig kärlek, nämligen Kristus.

Kritendomen har fallit i sin egen grop, den framstår för dem som tänker efter som falsk och hedninsk genom sitt sätt att tänka den högste som en som tar emot offer i utbyte för begågna överträdelser. :(

Skillnaden i tänkesätt mot avgudadyrkan är minimal, tycker jag, samtidigt som hedendomen anses som världens största fara för mänskligheten. :twisted:

Vem är min nästa, den frågan bryr sig bara fundamentalister om, och då spårar det ofta ur, i nationalism eller vanlig familjesammanhållning. :?

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 06 dec 2006 12:31

Kristendomen härstammar från judendomen.

Jesus hämtade i sin tur mycket från humanismen.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 06 dec 2006 18:29

Anders H skrev:Kristendomen härstammar från judendomen.

Jesus hämtade i sin tur mycket från humanismen.

Jesus var inte kristen alls, han var mycket riktigt en "tvättäkta Jude" :)

Kristendomen är en mänsklig konstruktion, som har hämtat sina ideér från grekisk filosofi samt ersättningsteologi samt från andra strömingar inom romarriket.
Jag tror absolut inte att Jesus skulle ställt sig bakom som en understödjare av den religigion som fått han fått ge namnet åt. :wink:

Tjabbe

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 06 dec 2006 22:54

tjabbe skrev:Jag tror absolut inte att Jesus skulle ställt sig bakom som en understödjare av den religigion som fått han fått ge namnet åt. :wink:

Precis. Om Jesus kom tillbaka och överblickade nutiden och de senaste 2000 åren av historia, skulle han ta sig för pannan och förtvivlat utbrista: "Ånej, vad är det jag ställt till med!"
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 07 dec 2006 10:29

Grottis skrev:
tjabbe skrev:Jag tror absolut inte att Jesus skulle ställt sig bakom som en understödjare av den religigion som fått han fått ge namnet åt. :wink:

Precis. Om Jesus kom tillbaka och överblickade nutiden och de senaste 2000 åren av historia, skulle han ta sig för pannan och förtvivlat utbrista: "Ånej, vad är det jag ställt till med!"

ABSOLUT, Du e inte ensam om att ha tänkt den tanken!  :)

Visst e de trist?

Tjabbe

Återgå till "Religion och andlighet"