Hur kunde presidentvalet 2000 accepteras?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 jan 2007 21:33

Att maffian eventuellt kan ha med mordet på John F. Kennedy att göra är en konspirationsteori (vet ej hur osannolik) som är vida känd. När han  utsåg sin broder Robert Kennedy till justitieminister så lär det tagit skruv. De förklarade krig mot maffian. En maffia som de tidigare själva tagit hjälp av. (ev tagit hjälp av).

Tror inte det finns så mycket kvar av den klassiska gamla italienska maffian i USA. Kommissionsrättegångarna och RICO-lagstiftningen under 70 och 80- talet satte käppar i hjulen.

Att Hoover inte ville erkänna maffians existens lär väl tyvärr fördröjt processen med att decimera dem i antal.

Väv sedan in fiaskot med invasionen av grisbukten (finansierades med maffiapengar)  en näve sex och våld sedan har vi en Ellroy.  :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 jan 2007 22:05

Mordet på JFK är iscensatt av exilkubaner är min åsikt.
Läste flera böcker om JFK mordet, den stora frågan är (eller uppenbara) varför sköt den här idioten (har glömt namnet) Oswald.
Ho ho här misstänker man naturligstvis att några av polisen i i Dallas var inblandade.
Alltid dessa män med vapen som skydda sitt!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 jan 2007 22:09

Med tanke på att exilkubaner var inblandade (med maffian) i invasionen av Grisbuken men när Kennedy såg åt vart det barkade och lät dem dö som tändstickssoldater så skapade det, och bröderans krig mot maffian, ingredienserna för Kennedymordet.

Ska sluta bluddra Ellroy nu.  :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 jan 2007 00:50

Kennedymordet är en bra illustration till demokratins skörhet.
Alltså, demokratin finns inte i egentlig betydelse. Det finns alltid krafter i samhället som vill strypa demokratin.
Naivt att tro att vi lever i en demokrati. Olof Palme blev skjuten för att han var för vänster. Och alltid denna samma visa, med vapenmakt styr vi samhället. Ho ho. Idealisterna kan hälsa hem.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 jan 2007 00:55

Har för mig att jag läste något om en, får se om jag minns rätt jo Ayn Rand. En vis tänkare som hade förslag på ett annat typ av organisering av samhället.

Det blev ett jäkla tjat om den romanförfattarkärringen. Ta Nozick isället. Har dessutom säkert fler läst.

ZheDude

Inläggav ZheDude » 24 jan 2007 14:28

Säger bara:  "Money makes the world go around"

Speciellt i Förenta staterna tycker jag..

JFK, hade en inte så lite inflytelserik far. Många betalda i kongressen samt att det påstås som sagt att maffian på hans fars sida. Del av eller betald, spelar ingen roll för min del.
Var det inte i samma veva Castro "förstatligade" Jenkar intressen på Kuba som marknads krafter vill ha fram en påverkbar karismatisk ledare för att återta sina "intressen".

Osså nu kommer vi till Busken..
Son till en ex president som har stora intressen oljeindustrin, en marionett för stora marknads krafter. Hur skulle en sån kille annars kunna komma till makten? Han kan ju inte ens uttrycka sig och såvida karismatisk är han inte heller.

Fria val i staterna.. Det var länge sedan det fanns något sånt. Har du cash gör du som du vill..
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]

59977

Inläggav 59977 » 24 jan 2007 20:37

Att man kan vinna val utan en majoritet av röstrna är inget märkligt i sig utan kan bli utfallet i alla länder där majoritetsval tillämpas. Det som möjligtvis är unikt för USA är att det kan ske för presidentposten, men dt har sitt ursprung i en tid för länge sedan innan CNN fanns och kunde sammanställa alla röster på en millisekund. Vissa stater har dock börjat att fördela elektorsrösterna proportionerligt vilket om det infördes i större utsträckning skulle minska risken för att denna situation uppstår.

Återgå till "Politik och samhälle"