Grottis skrev:Algotezza skrev:Otolkad är varseblviningen ett upplevelsemässigt intet. Vi ser det vi har begrepp för.
Vad är detta för slags begrepp egentligen?
Det handlar om grundläggande, medfödda kategorier, syntetiserade koncentrat utifrån vad vi upplevt i tidigare liv (jag tror på reinkarnation). Dessa utvecklas sedan i innevarande inkarnation.
Grottis skrev:Begrepp i vanlig bemärkelse klarar sig seendet alldeles utmärkt förutan. Bäbisar, delfiner, djur, insikter etc. ser utan att ha några sådana begrepp.
Ja, se i betydelsen att ögat mekaniskt regarer på fotoner kan ju alla som har ögon, men de har också ett slags primitiva ickeverbaliserade begrepp att börja kategorisera sitt seende med.
Men vad menar vi/du med se? Att ögat reagerar automatiskt på fotoner eller att förstå vad man ser, uppfatta detaljer som är skilda från varandra, reagera på det enlgit sin medvetna vilja/ instinkt, kunna tänka om och kring det, kunna beskriva det för sig själv och andra?
Grottis skrev:Frasen "Vi ser det vi har begrepp ser" tolkar jag som någon sorts lingvistisk idealism med hemortsrätt i postmodernismen.
Att se menar jag innebär också att förstå vad man ser, att bygga upp sin primära världsbild eller elementarmodell med hjälp av bl.a. vad man ser (eg. allt de fysiskt inrikatde sinnena kan förmedla). Primär världsbild: det vi kallar "den fysiska världen" (med ens fysiska kropp i dess centurm när man upplever den). Utiffrån denna primära bild eller mdoell av världen skapar vi våra sekundära och tertiära värlsdsbilder och modeller, livsåskådningar, teorier, filosofier...
Och om det är "någon sorts lingvistisk idealism med hemortsätt i postmodernismen" är det per definition fel då?
A