Filosofi bland kvarkar och kvantar

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Filosofi bland kvarkar och kvantar

Inläggav Patrik Persson » 08 okt 2004 15:51

Nu är det dags för mig att ställa en fråga till er!

Jag besökte banken och kontrollerade mitt konto. Jag viste inte denna gång i förväg (förrän efter kamreren kontrollerat mitt konto) om någon satt in pengar eller inte. Jag begav mig på detta vis till banken på vinst och förlust och prövade, dessvärre så blev det förlust denna gång.

Men då tänkte jag filosofiskt för att lätta upp tillställningen.

Schrödingers Katt

På den tiden när man fortfarande var oetiska så gjorde man ett djurförsök med Schrödingers katt. Katten placerades då i en box med ett dödligt inplantat. Däremot så viste ingen av forskarna om katten skulle dö eller inte. Allt berodde på om atomen slumpmässigt skulle utlösas. Katten överlevde och frågan kom upp när man viste att katten hade överlevt.
Man tänker sig att det finns en form av vallar i detta skede och när vallen bryts så vet man utgången av experimentet.

När det gäller mig och mitt konto på banken så skulle ju kamreren kunna kontrollera mitt konto innan jag kontrollerade mitt konto. Kamreren skulle kunna veta min framtid i förväg.
Men, allt är i omlopp! Någon kan ju sätta in pengar precis när kamreren kontrollerar mitt konto eller direkt efteråt. Någon skull kunna ge kamreren fel.

Vi får därför tänka oss att jag är Marcus Wallenberg som innan datorerna och dataöverföringarna kom till skulle kontrollera mitt konto på min egen Bank. När viste Marcus Wallenberg att han hade pengar på sitt konto, om han försökte göra ett uttag efter bankens stängningstid?

Vi tänker oss nu att kamreren är oseriös och är en bulvan för Sparbanken. Sparbanken ringer då kamreren 2 min innan (exempel 20. 00) när Marcus Wallenberg tänker kontrollera sitt konto.

Vet vi då att Marcus Wallenberg inte kommer att ha några pengar på sitt konto?

Schrödingers Katt

En forskare har mixtrat med apparaturen och vet att Katten kommer att dö efter fem minuter i boxen. Vet man då utfallet i förväg?

Om den oseriöse forskaren dör och inte hinner med att berätta för någon om sin list något innan experimentet har pågått i 5 minuter. Vet vi också då utfallet av experimentet i förväg? När bryts barriären enligt er? :)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 11 okt 2004 17:09

Jag trodde Schrödingers Katt bara var ett tankeexperiment som aldrig utförts i verkligheten?

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Hej

Inläggav Patrik Persson » 11 okt 2004 17:40

Bra fråga!

Det är möjligt att forskarna i ett Universum förstod hur oetiskt det var att använda en levande varelse till detta och i ett annat inte! Allt beror på vilket Universum vi nu befinner oss i.

Vi påstås kunna om vi reser genom maskhål i tiden komma till universum där Hitler eller Stalin regerade världen och i andra inte. Det absoluta försvinner i någon mån.

Detta kan tyckas som flum men vetenskapen påstår så. Men det kunde ju också förklaras som flum att kunna resa till månen på 1200 – talet om vi då ens förstod vad månen var för något.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 06 nov 2004 17:14

Man kanske kan se det allegoriskt?
Jag tillämpar alltid Schrödinger och katten på mina krogragg :lol:
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Camilla

Re: Hej

Inläggav Camilla » 29 nov 2004 00:02

Patrik Persson skrev:Vi påstås kunna om vi reser genom maskhål i tiden komma till universum där Hitler eller Stalin regerade världen och i andra inte. Det absoluta försvinner i någon mån.

Detta kan tyckas som flum men vetenskapen påstår så. Men det kunde ju också förklaras som flum att kunna resa till månen på 1200 – talet om vi då ens förstod vad månen var för något.

Nej, vetenskapen påstår inte så. Några veteskapsmän och SF-författare har spekulerat om maskhålens existens men den är inte bevisad.

Vänligen
Camilla

Återgå till "Filosofi"