kärlek och förälskelse

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mohini

kärlek och förälskelse

Inläggav Mohini » 14 jun 2007 21:48

Funderar så mycket på det här med kärlek. Man kan ju mycket väl bli småkär i/knulla en person, men samtidigt älska och vilja vara tillsammans med en annan. Så varför har vi satt upp så snäva kriterier för det romantiska förhållandet?

Vad är kärlek, vad är lycklig/olycklig kärlek, vad är förälskelse, vad är ett romantiskt förhållande?

I en bok hittar jag följande definition av förälskelse:

"sexuell personkemi, attraktion och förälskelse har mycket att göra med mystik, hinder, rätt tidpunkt, ensamhetskänslor, oåtkomlighet och detn enkla faktum att lika barn leka bäst"

Shit... var det allt?
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

Användarvisningsbild
miss x

Re: kärlek och förälskelse

Inläggav miss x » 14 jun 2007 22:39

Mohini skrev:I en bok hittar jag följande definition av förälskelse:

"sexuell personkemi, attraktion och förälskelse har mycket att göra med mystik, hinder, rätt tidpunkt, ensamhetskänslor, oåtkomlighet och detn enkla faktum att lika barn leka bäst"

Shit... var det allt?

Att man har samma syn på relationer kanske? Samma livsfilosofier och ideer om hur man vill att ens gemensamma liv ska se ut?
Att man har ett intellektuellt utbyte av den andre?
Ja, man kanske kan summera det under "lika barn leka bäst". Hmm..

Ensamhetskänslor?
Jag tycker inte att det låter som en bra ide att bli tillsammans med någon av den anledningen.

Det var nog allt ja.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jun 2007 22:39

Kärleken har varit lite allt möjligt genom historien, våra föreställningar om den skiftar ideligen. Tänk på att den betydelse du ger åt begreppet också har konsekvenser för vad du väntar dig att finna här i livet.

Den krassa sanningen: Att vilja knulla är strikt biologiskt. Att vilja bilda familj likaså. Kärlek är ett romantiserande/idealiserande av detta. Giftermål/parrelationer är en kalkyl, och ett fördrag, för att garantera tillgången på en sexuell partner - som givetvis kan vara så mycket mer än så likväl.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Mohini

svar till avantgardet

Inläggav Mohini » 14 jun 2007 22:51

avantgardet:

biologism
är så passé.

nån här som har knullat av nån annan anledning än för att fortplanta sig? för att få värme, närhet, bekräftelse, en kick för stunden...? skulle tro det.

i vilket fall som helst så tycker jag inte att det spelar nån roll. vi är existentiella varelser som borde kunna ta det hela till en ny nivå, över knulla-mig-för-att-befrukta-mig-stadiet.

men visst är det intressant det du skriver, att våra föreställningar om kärlek skiftar ideligen. har du några exempel på hur man har sett på kärlek historiskt, eller nån bra bok i ämnet? låter spännande!

men: "Tänk på att den betydelse du ger åt begreppet också har konsekvenser för vad du väntar dig att finna här i livet. "

tror du verkligen det? att ens föreställningar har så stor makt? det vore ju svindlande... lite som att man "får det man förväntar sig". undrar i hur stor utsträckning man kan tillämpa det?

;)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jun 2007 23:04

Passé? En ny nivå? Du menar borgerlig ideologi, preventivmedelskult? Fan, finns det inte vettigare saker att syssla med än att knulla för knullandets skull? Sex är ett nödvändigt ont.

Historisk kärlek. Vet inte riktigt var jag ska börja. Kristendomen förde in det där elementet av självuppoffring, martyrskapet, riddarromaner, hövisk kärlek, tillbedjan på avstånd. Sen kom den där finurlige Shakespear: "Min älskling är alls inte som en ros" (därefter förolämpar han henne mer eller mindre resten av sonetten, men likväl är det kärlek - och förträffligt framställd dessutom). Med Romantiken så blev det den här patetiske Werther som satte ribban - stormigt, passionerat. Realismen landade lite nyktert och misstänkliggjorde kärleken. Och så vidare... sen sextiotalet har mycket kretsat kring just knullandet, och något slags överlappning av begreppen synes ha ägt rum.

Visst är det så att våra föreställningar avgör upplevelsen. Inbillar jag mig att något fattas mig så är risken överhängande att jag börjar sakna det. Vänta sig lite - erhåll mycket.

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 14 jun 2007 23:11

med passé menar jag att med biologismen stänger man alla dörrar för intressanta diskussioner. "vi knullar för att föröka oss. vi lever för att föröka oss." punkt slut. och hur kul är det?

jag tycker om din inställning att man får det man förväntar sig. men samtidigt vänder jag mig lite mot den. för orättvisa saker händer mot fina människor hela tiden. ingen förväntar väl sig att få cancer och bli överkörd av en buss? och om sånt händer, kan man ju inte skylla på människans i frågas förväntningar.

samma med kärlek. bara för att jag tror på Den Stora Kärleken och Drömprinsen betyder det ju inte att jag får uppleva den/hittar honom... eller? menar du att trons kraft är så stor?

tack för de historiska exemplen! mycket intressant. läste i en bok att man i kommunismens kina pratade om kärleken till landet och idealen, som ståendes över den personliga, romantiska kärleken.

men det är ju sjukt att det ändras så mycket! hade man blivit född i en annan tid hade man kanske alltså haft en helt annan syn på kärlek.

och här går jag och våndas över den romantiska, personliga kärleken... utan att kanske egentligen "behöva"?

då är frågan: FINNS det nån kärlek? eller är det bara en föreställning (som man i så fall borde kunna frigöra sig från/förändra)?

;)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jun 2007 23:21

...det gäller inte bara i tidsdimensionen utan också i rummet (som du anför med Kinaexemplet), i Indien så har de tämligen liten förståelse för västerländsk kärlek (dock så skall de ha över 70 olika ord för "lycka" - liksom eskimåerna en hel hög för "snö").

Frågan är: Vill jag leva hela livet igenom rädd för att bli överkörd av en buss? Eller ska jag möta morgondagen som den kommer och slippa oroa mig?

Frågar du mig så anser jag kärleken överskattad. Finns många andra sätt att motivera samvaron med andra på. :lol:

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 14 jun 2007 23:25

haha, som relativt nybliven singel är det skönt att höra...  :lol:

;)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jun 2007 23:33

Kan ju alltid göra som jag. Ha katt istället. Blir bara lite äckligt när jag skall knulla honom.

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 14 jun 2007 23:35

snuskpelle där.

är allergisk, och guldfisk tillfredsställer tyvärr inte mitt ömhetsbehov.

;)

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 15 jun 2007 00:34

Mohini skrev:snuskpelle där.

är allergisk, och guldfisk tillfredsställer tyvärr inte mitt ömhetsbehov.

funderar på att skaffa mig en sådan här http://www.realdoll.com/maledoll1.asp

(Skojar)

A

Inläggav A » 15 jun 2007 00:40

Haha.

Du kan få mig! Kom till ett hemligt ställe (PM:a mig om det låter intressant, detta är ett engångserbjudande som jag testar en gång) i sommar så tar jag dig på en gratistur med Båten jag kommer jobba på. Det är romantiskt och charmigt, och så kan du också få gratis kaffe.

Eller så kan någon annan få mig.
Eller så låter jag det nog vara. Haha. Detta kändes inte heller som en riktigt bra idé åt denna riktning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jun 2007 00:56

Avantgardet skrev:Kan ju alltid göra som jag. Ha katt istället. Blir bara lite äckligt när jag skall knulla honom.

Jaså, det säger du! Inom psykiatrivården finns det gott om exempel på personer som har haft sex med sina katter, men hur f*n bär de sig åt?
Jag menar, har du sett hur små öppningar en katt har?
Eller menar du att din_ är så liten?
Tror inte ett ögonblick på att du var ironiskt, men jag är beredd att höra perversa människor berätta om sina tilltag, kalla det en pervers nyfikenhet om du vill,
curiousity killed the cat! :wink:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2007 08:31

Ironi? Vad är det? Går det äta?

Kattens rumpa må va hedniskt trång men den är töjbar. Viktigt att komma ihåg är att barn, katter, kvinnor, m.fl. endast skriker tills de tappat medvetandet.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 15 jun 2007 12:07

A skrev:
Du kan få mig!

..och så kan du också få gratis kaffe.

..Eller så kan någon annan få mig.

Toppen..

Du låter onekligen som min "perfekt match"; Lättfotad, fikasugen och flexibel.
Har du till på köpet sport och politik som huvudintressen så är cirkeln sluten.

Återgå till "Filosofi"