Angående innehållet
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Angående just innehållet!
Forumet innehåller helt enkelt för lite av hovnarr...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
What Gives?
- Johan Ågren
- Administratör
What Gives skrev:För att vara moderator måste jag säga att din hänvisning till fri vilja är ett tämligen flackt ställningstagande.
På vilket sätt är det ett ställningstagande öht? Vad är det du menar att jag tar ställning till när jag förklarar att jag inte rår över andras vilja?
What Gives skrev:Istället för att märka ord hade jag uppskattat mer att du tog tag i saker och ting, annars passar din uppgift förmodligen bättre åt någon annan med mer tid och engagemang.
Vad exakt är det du vill att jag ska ta tag i? Allmänna tag-taganden jag gjort tidigare är t.ex. att sätta ihop de riktlinjer som finns på forumen, och söka styra bort det mesta "tjafset" från filosofi-underforumen till övriga forum istället. Mer specifikt kan jag gå in och redigera enskilda inlägg och trådar om jag råkar springa på dem. Ofta är skadan då redan skedd och det finns inte mycket att göra.
Jag är mycket öppen för fler eller andra moderatorer, och har fört frågan på tal både inför forumet och till Johan Ågren flera gånger. Jag har inte själv möjlighet att utse någon till moderator, men skicka gärna ett PM till Johan Ågren om du har några förslag.

-
What Gives?
Johan Ågren skrev:What Gives?,
Har inte personen i fråga som du upprördes över skött sig sedan du kontaktade mig?
Nej, det tycker jag inte. Ta en titt på meddelandehistoriken.
Johan Ågren skrev:Jag gör faktiskt saker. Skulle kunna göra mer, men tror inte klagomålen skulle bli mindre för det.
Vad gör du då? Det finns ju knappt någon återkoppling från ditt håll.
-
What Gives?
hovnarr skrev:What Gives skrev:För att vara moderator måste jag säga att din hänvisning till fri vilja är ett tämligen flackt ställningstagande.
På vilket sätt är det ett ställningstagande öht? Vad är det du menar att jag tar ställning till när jag förklarar att jag inte rår över andras vilja?
Som jag ser det gör du i och med detta forumets kvalitet beroende av användarnas vilja. Så långt är allt OK, men var finns din egna vilja i egenskap av moderator? Jag hade uppskattat att modereringen syntes mer i den mån den överhuvudtaget förekommer.
hovnarr skrev:What Gives skrev:Istället för att märka ord hade jag uppskattat mer att du tog tag i saker och ting, annars passar din uppgift förmodligen bättre åt någon annan med mer tid och engagemang.
Vad exakt är det du vill att jag ska ta tag i?
De överträdelser mot riktlinjerna du själv har postat. Mer specifikt rör det sig om personangrepp, och diskussioner som inte tillför någonting till det givna ämnet. Jag är medveten om att det här forumet inte omfattas av dessa regler men som exempel behöver du inte leta längre än till den här tråden för att hitta exempel på den sortens inlägg.
Vidare hade det varit kul att se återkoppling på de diverse förslag som dyker upp då och då, men det är inte en moderators uppgift antar jag.
hovnarr skrev:Allmänna tag-taganden jag gjort tidigare är t.ex. att sätta ihop de riktlinjer som finns på forumen, och söka styra bort det mesta "tjafset" från filosofi-underforumen till övriga forum istället. Mer specifikt kan jag gå in och redigera enskilda inlägg och trådar om jag råkar springa på dem. Ofta är skadan då redan skedd och det finns inte mycket att göra.
Det håller i alla fall inte jag med om. Det finns exempelvis inlägg här som - hur oseriös avsikt som än ligger bakom - skulle kunna betraktas som brott mot lagarna om hets mot folkgrupp. Skulle du låta även de ligga kvar med inställningen att skadan redan är skedd?
hovnarr skrev:Jag är mycket öppen för fler eller andra moderatorer, och har fört frågan på tal både inför forumet och till Johan Ågren flera gånger. Jag har inte själv möjlighet att utse någon till moderator, men skicka gärna ett PM till Johan Ågren om du har några förslag.
-narr-
Jag vill minnas att minst en användare har utsett sig själv som kandidat. Vad tror du/ni om det?
Som jag ser det gör du i och med detta forumets kvalitet beroende av användarnas vilja. Så långt är allt OK, men var finns din egna vilja i egenskap av moderator? Jag hade uppskattat att modereringen syntes mer i den mån den överhuvudtaget förekommer.
Min egen vilja som moderator när det gäller vad vi ska ha forumet till så att säga, är att det ska vara en plats för personlighetsutveckling och ett medel för mänsklig mognad - med filosofin som utgångspunkt. Sedan beror det på var man lägger ribban för den mininivå som vi kan kräva som "ingångsvärde" i mognad, hänsyn och övriga dygder, för att man öht ska få delta i diskussionen.
Där verkar du lägga den högre än vad jag gör, och det må vara hänt, men oavsett var man lägger den finns det ett praktiskt problem med att öht styra vem som gör inlägg på forumet. Visst, man kan ta bort inlägg och banna användare osv, men är någon bara tillräckligt oresonlig så går det att förstöra i alla fall. När enskilda personer är problemet tycker jag det är bättre att prata med vederbörande istället. Min erfaranhet är att det varit effektivare än s.k. "maktmedel", som på internet är tämligen tandlösa. Och inte minst mycket bättre för den personens mognad och utveckling.
Det finns exempelvis inlägg här som - hur oseriös avsikt som än ligger bakom - skulle kunna betraktas som brott mot lagarna om hets mot folkgrupp. Skulle du låta även de ligga kvar med inställningen att skadan redan är skedd?
Nix, det skulle jag inte, men jag känner inte till innehållet i alla trådar. Om du tycker att det finns material på forumet som strider mot lagen så får du gärna länka dit så ska jag titta närmare på't.
Jag vill minnas att minst en användare har utsett sig själv som kandidat. Vad tror du/ni om det?
Vem tänker du på? Har själv varit frånvarande sista tiden, så JÅ kanske har mer koll. Eftersom JÅ brukar vara den mer restriktive av oss så vitsordar jag säkert vilken kandidat som helst som han godkänner, och skulle själv betrakta det som en befrielse om jag inte behövde vara moderator mer. Men är det min lott så är det.

-
suchanother
- Avstängd
-
What Gives?
hovnarr skrev:Min egen vilja som moderator när det gäller vad vi ska ha forumet till så att säga, är att det ska vara en plats för personlighetsutveckling och ett medel för mänsklig mognad - med filosofin som utgångspunkt. Sedan beror det på var man lägger ribban för den mininivå som vi kan kräva som "ingångsvärde" i mognad, hänsyn och övriga dygder, för att man öht ska få delta i diskussionen.
Där verkar du lägga den högre än vad jag gör, och det må vara hänt, men oavsett var man lägger den finns det ett praktiskt problem med att öht styra vem som gör inlägg på forumet.
Du står inte för vad du själv skriver.
Jag utgår från de regler du dikterar i egna inlägg som ligger klistrade i åtskilliga forum på webplatsen. Jag utgår med andra ord efter den "ribba" som du själv har dikterat.
Om du tycker detta är ett "praktiskt problem", så kan jag inte låta bli att undra vad du anser att din roll som moderator faktiskt går ut på.
hovnarr skrev:Visst, man kan ta bort inlägg och banna användare osv, men är någon bara tillräckligt oresonlig så går det att förstöra i alla fall. När enskilda personer är problemet tycker jag det är bättre att prata med vederbörande istället. Min erfaranhet är att det varit effektivare än s.k. "maktmedel", som på internet är tämligen tandlösa. Och inte minst mycket bättre för den personens mognad och utveckling.
Jag vet inte vem eller vilka du har pratat med, men det har uppenbarligen inte hjälpt. Kan du överhuvudtaget tillstå att vissa inlägg på webplatsen strider mot dina föreskrifter?
hovnarr skrev:What Gives? skrev:Det finns exempelvis inlägg här som - hur oseriös avsikt som än ligger bakom - skulle kunna betraktas som brott mot lagarna om hets mot folkgrupp. Skulle du låta även de ligga kvar med inställningen att skadan redan är skedd?
Nix, det skulle jag inte, men jag känner inte till innehållet i alla trådar. Om du tycker att det finns material på forumet som strider mot lagen så får du gärna länka dit så ska jag titta närmare på't.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 7961#57961
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 4481#54481
hovnarr skrev:What Gives? skrev:Jag vill minnas att minst en användare har utsett sig själv som kandidat. Vad tror du/ni om det?
Vem tänker du på? Har själv varit frånvarande sista tiden, så JÅ kanske har mer koll. Eftersom JÅ brukar vara den mer restriktive av oss så vitsordar jag säkert vilken kandidat som helst som han godkänner, och skulle själv betrakta det som en befrielse om jag inte behövde vara moderator mer. Men är det min lott så är det.
-narr-
Jag minns inte vem det var. Jag har letat lite så här i efterhand, men inte hittat något.
Du står inte för vad du själv skriver.
Hurdå menar du?
Jag utgår från de regler du dikterar i egna inlägg som ligger klistrade i åtskilliga forum på webplatsen. Jag utgår med andra ord efter den "ribba" som du själv har dikterat.
Utmärkt! Jag försöker gå efter dom också. Om alla gjorde som vi skulle vi följaktligen inte ha några problem. Eller åtminstone inte lika omfattande problem.
Om du tycker detta är ett "praktiskt problem", så kan jag inte låta bli att undra vad du anser att din roll som moderator faktiskt går ut på.
T.ex. att skriva de regler du nämner ovan. Ta bort spam. Tillrättavisa folk när jag tror det tjänar något till. Och så vidare. Jag talar om vad som gäller här, utifrån avändarnas önskemål, men vill man inte följa det finns det inte mycket jag kan göra åt det. Det är det jag menar med "praktiskt problem".
Jag vet inte vem eller vilka du har pratat med, men det har uppenbarligen inte hjälpt.
Där tycker vi olika. Att här stå och tjafsa om vem jag tycker att jag lyckats "nå fram till" besegrar sig självt, men jag är riktigt nöjd med vissa av mina insatser här.
Kan du överhuvudtaget tillstå att vissa inlägg på webplatsen strider mot dina föreskrifter?
Jösses, ja absolut. Säkert flera om dan. Skulle vara bra om man inte kunde trycka på "Skicka"-knappen om inlägget stred emot föreskrifterna, men tyvärr har vi inte den möjligheten tekniskt.
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?p=57961#57961
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 4481#54481
Ska kolla på dom imorgon när jag inte är så trött, måste sova nu.
Jag minns inte vem det var. Jag har letat lite så här i efterhand, men inte hittat något.
OK. Hoppas Johan pratade med vederbörande vid det tillfället iaf.
Natti natti,

-
What Gives?
hovnarr skrev:Du står inte för vad du själv skriver.
Hurdå menar du?Jag utgår från de regler du dikterar i egna inlägg som ligger klistrade i åtskilliga forum på webplatsen. Jag utgår med andra ord efter den "ribba" som du själv har dikterat.
Utmärkt! Jag försöker gå efter dom också. Om alla gjorde som vi skulle vi följaktligen inte ha några problem. Eller åtminstone inte lika omfattande problem.
När du framhåller att vi har olika kriterier för var ribban ska ligga så missförstår du mig. Jag har utgått från de krav du själv ställer på användare i ditt klistrade inlägg. Utifrån det kan jag konstatera att de reglerna inte följs av många användare. Inte heller upprätthålls de av er som dikterat dem vad jag kan se.
Om du menar att de inläggen enbart ska vara rekommendationer, eller önskemål från ert håll så kan man ju med facit i hand se att inläggen i fråga inte har någon reell funktion överhuvudtaget. De får istället mig - och kanske andra - att förlora förtroendet för er. Jag hade önskat att det ni gör var mer synligt för andra eftersom det kan verka förebyggande i sig. Om användare ser att det finns aktiva moderatorer på plats kommer man sannolikt sköta sig mer.
hovnarr skrev:Om du tycker detta är ett "praktiskt problem", så kan jag inte låta bli att undra vad du anser att din roll som moderator faktiskt går ut på.
T.ex. att skriva de regler du nämner ovan. Ta bort spam. Tillrättavisa folk när jag tror det tjänar något till. Och så vidare. Jag talar om vad som gäller här, utifrån avändarnas önskemål, men vill man inte följa det finns det inte mycket jag kan göra åt det. Det är det jag menar med "praktiskt problem".
Det kommer förbli ett problem så länge du saknar insikt om din egen handlingsförmåga. Du gör ett ganska uppgivet intryck när du skriver att du inte tror att det tjänar någonting till. Varför i så fall ställa upp dessa regler med en sådan förutfattad mening?
hovnarr skrev:Jag vet inte vem eller vilka du har pratat med, men det har uppenbarligen inte hjälpt.
Där tycker vi olika. Att här stå och tjafsa om vem jag tycker att jag lyckats "nå fram till" besegrar sig självt, men jag är riktigt nöjd med vissa av mina insatser här.
Fair enough. Men om andra än dig är missnöjda?
hovnarr skrev:Kan du överhuvudtaget tillstå att vissa inlägg på webplatsen strider mot dina föreskrifter?
Jösses, ja absolut. Säkert flera om dan. Skulle vara bra om man inte kunde trycka på "Skicka"-knappen om inlägget stred emot föreskrifterna, men tyvärr har vi inte den möjligheten tekniskt.
Så är det, och det är ju alltså här en moderators uppgifter kommer in.
-
suchanother
- Avstängd
Vilken torrboll du är What Gives!
Visst kan forumet begränsas till att enbart handla om filosofi. Tråkigt isf.
Eller så kan forumet handla om filosofi i vid bemärkelse. Filosofi och livet, det som vi uppfattar som verklighet och väsentligt. Små vardagsting ger krydda åt verkligheten. Peppar och salt.
Håller inte med dej alls What Gives.
Visst kan forumet begränsas till att enbart handla om filosofi. Tråkigt isf.
Eller så kan forumet handla om filosofi i vid bemärkelse. Filosofi och livet, det som vi uppfattar som verklighet och väsentligt. Små vardagsting ger krydda åt verkligheten. Peppar och salt.
Håller inte med dej alls What Gives.
OK, kollade in trådarna nu. Homoadoptionstråden tyckte jag var OK. Tog bort ett inlägg i den andra tråden.
Du har helt rätt i det. När det gäller upprätthållandet har vi inte resurser att finjustera varje inlägg, och det är heller sällan nödvändigt eller önskvärt. Ribban finns där, men överträder man gränsen är det inte säkert att tråden som helhet tjänar på moderering. Man får bedöma från fall till fall om en åtgärd skulle göra saken bättre eller inte.
Det är svårt att sia om utan jämförelse. Om vi tog bort våra önskemål tror jag att kvaliteten på inläggen skulle bli ännu sämre. Men det är vad jag tror.
Du får ju göra som du vill naturligtvis, men i ditt ställe skulle jag inte ha något förtroende för mig eller Johan Ågren. Om jag talar för egen del alltså. Vi finns här för att i möjligaste mån ta vara på medlemmarnas önskemål som helhet, men detta kräver inget särskilt förtroende. Tvärtom tror jag forumet skulle bli bättre om man inte räknade med att adminstratör/moderator kommer att fixa nånting överhuvudtaget. Utan att man helt själv var tvungen att ta ansvar för sin forumupplevelse. Sen om vi lyckas åstadkomma någon förbättring emellanåt så kan man ta det som en bonus.
Jag provade faktiskt den taktiken för ett tag sedan, i samband med att jag klistrade upp förhållningsreglerna på varje underforum. Jag höll väl på 1-2 månader eller så. Jag kunde inte märka av någon förbättring i skötsamheten, men nettoresultatet blev ett mer "städat" intryck förstås - pga mina egna ansträngningar, enbart. Tyvärr har jag inte tid eller lust att hålla på så för jämnan, så jag tröttnade. Dessutom verkade inte forumet som helhet må bra av det. Den strategi jag funnit mest effektiv hittills är att jobba direkt med de s.k. "problemelementen", dvs. de som stör. Så jag fortsätter med det tills jag hittar något bättre.
Jag tycker inte du är rätt person att uttala dig om min insikt i min handlingsförmåga, men kör till. Om det inte framgick tidigare tycker jag ju att reglerna tjänar nånting till, dvs att de finns där. Att använda de tekniska verktyg som står till mitt förfogande som moderator tjänar dock rätt sällan något till. T.ex. att stänga av användare, ta bort inlägg osv. Ibland bedömer jag att det är av godo (som ena tråden ovan), men oftast inte.
Jag kan inte ta ansvar för andras missnöje, men jag kan utföra konkreta åtgärder som ett flertal av medlemmarna finner önskvärda. Det finns en betydande skillnad där.
Hoppas att min syn på mina uppgifter som moderator framgått ovan!

Utifrån det kan jag konstatera att de reglerna inte följs av många användare. Inte heller upprätthålls de av er som dikterat dem vad jag kan se.
Du har helt rätt i det. När det gäller upprätthållandet har vi inte resurser att finjustera varje inlägg, och det är heller sällan nödvändigt eller önskvärt. Ribban finns där, men överträder man gränsen är det inte säkert att tråden som helhet tjänar på moderering. Man får bedöma från fall till fall om en åtgärd skulle göra saken bättre eller inte.
Om du menar att de inläggen enbart ska vara rekommendationer, eller önskemål från ert håll så kan man ju med facit i hand se att inläggen i fråga inte har någon reell funktion överhuvudtaget.
Det är svårt att sia om utan jämförelse. Om vi tog bort våra önskemål tror jag att kvaliteten på inläggen skulle bli ännu sämre. Men det är vad jag tror.
De får istället mig - och kanske andra - att förlora förtroendet för er.
Du får ju göra som du vill naturligtvis, men i ditt ställe skulle jag inte ha något förtroende för mig eller Johan Ågren. Om jag talar för egen del alltså. Vi finns här för att i möjligaste mån ta vara på medlemmarnas önskemål som helhet, men detta kräver inget särskilt förtroende. Tvärtom tror jag forumet skulle bli bättre om man inte räknade med att adminstratör/moderator kommer att fixa nånting överhuvudtaget. Utan att man helt själv var tvungen att ta ansvar för sin forumupplevelse. Sen om vi lyckas åstadkomma någon förbättring emellanåt så kan man ta det som en bonus.
Jag hade önskat att det ni gör var mer synligt för andra eftersom det kan verka förebyggande i sig. Om användare ser att det finns aktiva moderatorer på plats kommer man sannolikt sköta sig mer.
Jag provade faktiskt den taktiken för ett tag sedan, i samband med att jag klistrade upp förhållningsreglerna på varje underforum. Jag höll väl på 1-2 månader eller så. Jag kunde inte märka av någon förbättring i skötsamheten, men nettoresultatet blev ett mer "städat" intryck förstås - pga mina egna ansträngningar, enbart. Tyvärr har jag inte tid eller lust att hålla på så för jämnan, så jag tröttnade. Dessutom verkade inte forumet som helhet må bra av det. Den strategi jag funnit mest effektiv hittills är att jobba direkt med de s.k. "problemelementen", dvs. de som stör. Så jag fortsätter med det tills jag hittar något bättre.
Det kommer förbli ett problem så länge du saknar insikt om din egen handlingsförmåga. Du gör ett ganska uppgivet intryck när du skriver att du inte tror att det tjänar någonting till. Varför i så fall ställa upp dessa regler med en sådan förutfattad mening?
Jag tycker inte du är rätt person att uttala dig om min insikt i min handlingsförmåga, men kör till. Om det inte framgick tidigare tycker jag ju att reglerna tjänar nånting till, dvs att de finns där. Att använda de tekniska verktyg som står till mitt förfogande som moderator tjänar dock rätt sällan något till. T.ex. att stänga av användare, ta bort inlägg osv. Ibland bedömer jag att det är av godo (som ena tråden ovan), men oftast inte.
Fair enough. Men om andra än dig är missnöjda?
Jag kan inte ta ansvar för andras missnöje, men jag kan utföra konkreta åtgärder som ett flertal av medlemmarna finner önskvärda. Det finns en betydande skillnad där.
Så är det, och det är ju alltså här en moderators uppgifter kommer in.
Hoppas att min syn på mina uppgifter som moderator framgått ovan!

-
What Gives?
Det hela bottnar i vad man ser som syfte med webplatsen. Jag förstår din tanke med att undvika att ställa krav på användare, men baksidan av det - såvitt jag kan se - är att man låter en massa ovidkomligheter passera som systematiska personangrepp, eller offtopicsmåprat.
I mitt fall registrerade jag mig här är för att lära mig något, så i och med det har jag en del förväntningar på vad andra tänker och förmedlar. Jag har inga problem med att folk larvar sig eller vill vara sociala, frågan är bara varför vissa väljer ett filosofiforum istället för att ägna sig åt sånt med människor i verkliga livet, eller ett mer umgängesbetonat webforum.
Jag hade hellre sett att den/de som är ansvariga för webplatsen är mer uppmärksamma på renodlandet av innehållet. Har själv varit moderator och vet vad det innebär i termer av möjligheter och resultat. Övriga filosofiintriktade forum på webben med mer aktiv moderering vittnar om detta.
För övrigt hade den bästa lösningen varit användardefinierade filter, men det finns inga sådana tillgängliga för PhPBB för tillfället tyvärr.
Det här går ju stick i stäv med:
Varför så inkonsekvent?
En avgörande faktor. Det förklarar saken.
I mitt fall registrerade jag mig här är för att lära mig något, så i och med det har jag en del förväntningar på vad andra tänker och förmedlar. Jag har inga problem med att folk larvar sig eller vill vara sociala, frågan är bara varför vissa väljer ett filosofiforum istället för att ägna sig åt sånt med människor i verkliga livet, eller ett mer umgängesbetonat webforum.
Jag hade hellre sett att den/de som är ansvariga för webplatsen är mer uppmärksamma på renodlandet av innehållet. Har själv varit moderator och vet vad det innebär i termer av möjligheter och resultat. Övriga filosofiintriktade forum på webben med mer aktiv moderering vittnar om detta.
För övrigt hade den bästa lösningen varit användardefinierade filter, men det finns inga sådana tillgängliga för PhPBB för tillfället tyvärr.
hovnarr skrev:Tvärtom tror jag forumet skulle bli bättre om man inte räknade med att adminstratör/moderator kommer att fixa nånting överhuvudtaget. Utan att man helt själv var tvungen att ta ansvar för sin forumupplevelse.
Det här går ju stick i stäv med:
hovnarr skrev:SKÄRPT TV-AVGIFTSKONTROLL på underforumen Filosofi, Psykologi, Religion/andlighet, Naturvetenskap, Politik och samhälle, Kultur - konstarterna och Litteratur
Vad innebär detta?
En hårdare moderering och skärpning av forumets regler på dessa forum.
Varför så inkonsekvent?
hovnarr skrev:Tyvärr har jag inte tid eller lust att hålla på så för jämnan, så jag tröttnade.
En avgörande faktor. Det förklarar saken.
Jupp, håller med om att den hårdare modereringen var en flyende nyck, som i dagsläget känns meningslös. Tycker du att det vore bättre om jag tog bort stycket om hårdare moderering, som ju är en kvarleva för min "satsning" så att säga, som inte ledde till det goda jag hoppats på? Eventuellt kan ju den raden fylla en funktion även som tomt löfte, men den kanske verkar avskräckande i onödan. Vad tror du?