Jbig skrev:P.S. Hur går det med omröstningen, får ni någe napp? Ho ho ho ho....vilka losers.......ho ho ho ho......

:lol:
MVH
jbig
Det hoppas jag verkligen inte. Enligt en svensk undersökning som presenterades för inte så länge sedan, kom de fram till att internet var effektivare är psykologer när det gällde att behandla psykiska problem.
Är det någon som verkligen behöver denna behandling så är det just du Jbig. Att då inte låta dig vara med här vore inhumant.
Men enligt mig, ligger problemantiken hos dig i din oförmåga att diskutera hypotetiska frågeställningar, särskilt om de handlar om demokratin.
För dig är det tydligt att problematiseringar om demokratins brister skall ses som retoriska frågor utan svar, då demokratin i sig självt redan har svaret på alla problem. Lösningen för dig är då självklar, mer demokrati.
Alla som inte delar denna syn anklagar du för att vara korkar och nötter, samt avslutar med ett nedsättande, " vännen lille" följt av ett ho ho hoande som tydligt markerar ditt förakt mot skribenten.
Häri ligger grunden till att du upplevs som omöjlig att debattera med.
Du är ju inte ute efter en debatt, du för ett privat korståg mot kapitalismen och dess främsta förespråkare. Detta kallar du upplysning.
Men de flesta av oss filosofer vet redan om hur det förhåller sig i samhället, det kanske är grundläggande för att överhuvudtaget börja med filosofi, en baskunskap helt sonika.
Själv fick jag en femma i samhällskunskap, mycket tack vare mina gedigna analyser om samhällsutvecklingen, dess positiva samt negativa aspekter nationellt samt globalt.
USA;s folkmord växte jag upp med på tv och jag såg dagligen rapporter från asien och efterverkningarna av den amerikanska aggressiviteten på befolkningarna i bland annat Korea och Vietnam.
Redan som barn lärde jag mig att indianerna i USA nästan helt utrotades under folkmorden i erövringen av landet.
Likaså lärde jag mig att kolonialländerna exploaterade befolkningar runt om i världen på ett sanslöst vidrigt sätt. vad som däremot var tämligen ointressant, var vilket land som utförde mest grymheter eller åstadkom störst elände, eller överhuvudtaget datum för olika invasioner.
Det enda som var intressant var drivkrafterna bakom agerandet, personer och företag med ekonomiska intressen som var beredda att gå över lik för att göra vinst oavsett på¨vems bekostnad.
Jag lärde mig även att nästan alla dagens adliga släkter i England till största delen blivit förmögna och eller adlade genom knarkhandel under 1700-1800 talet. Kul, fakta med tanke på behandlingen av dagens knarkkungar! Tiderna förändras men vissa saker består, särskilt de dåliga. Att kunna problematisera handlar om att våga synliggöra brister, helst utan att bli kallad för en totalitär fascist, please!