Demokratisk uteslutning!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vill du suspendera Jbig i en vecka från politikforumet, till fördel för hans utveckling under psykologi och filosofi?

Ja
4
31%
Nej
3
23%
Utestäng honom från alla ämnesområden
1
8%
Äh han är gullig och vi kan ha han som maskot
5
38%

Antal röster: 13

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 15 jul 2007 22:30

Jbig skrev:
Bättre upp, vännen......fast provocerad blir du allt, eftersom du bara tycks vilja tala om min person, inte sakfrågor alls - det, om något, har jag lärt mig att just människor med totalitära vibbar ständigt sysslar med enär de vet att de är chanslösa i sakdebatter....eller hur vännen? Ho ho ho ho...

Varför disskutera sakfrågor med någon som inte för sin egen sak utan kopierar och direktöversätter andras texter?
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

ayatolla

Inläggav ayatolla » 15 jul 2007 23:38

jisses vad är det med folk i det här forumet?

ta ett par blåa valium eller några stesolid och kom ner på jorden igen.

ayatolla

Inläggav ayatolla » 15 jul 2007 23:39

Sökande skrev:Jbig skrev:
Bättre upp, vännen......fast provocerad blir du allt, eftersom du bara tycks vilja tala om min person, inte sakfrågor alls - det, om något, har jag lärt mig att just människor med totalitära vibbar ständigt sysslar med enär de vet att de är chanslösa i sakdebatter....eller hur vännen? Ho ho ho ho...

Varför disskutera sakfrågor med någon som inte för sin egen sak utan kopierar och direktöversätter andras texter?

vart har han kopierat andras texter?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jul 2007 23:46

Hejsan...

Att jag skulle "kopierar och direktöversätter andras texter" är nog bara ett skäl för sökaren att inte gå i sakdebatt, eftersom det ju direkt avslöjar hans okunskaper ganska lätt. Dessutom så har han ju inga som helst belägg för det han påstår, utan han har bara fallit in i en del av de avundsjukas försök att också undvika att diskutera sakfrågor - och deras syfte är nog det samma som hans - att gå på budbäraren istället för sak! Eller hur, vännen?  :lol:

Det märker man ju när man ser vem som uppsöker vem av oss. Du är ju trots allt så obetydlig för mig så jag söker mig inte till dina inlagor - men tydligen är jag så viktig för dig att du ständigt drivs till mig! Eller hur, vännen?  :arrow:  :wink:

Så problemet ligger hos dig, sökaren, du har svårt att dölja din avund, och då vill du hellre störa för att åtminstone märkas! Men problemet för dig är ju att du är allt för obetydlig för mig, medan jag nog är allt det du skulle vilja kunna! Eller hur, vännen? Ho ho ho ho.......vad vi njuter av dem som avundas oss och vårt kunnande..... :lol:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jul 2007 23:57

Hejsan...

Problemet för sökaren och ytterligare en handfull totalitärt troende är att de har svårt för kunskaper, och de gillar inte när det ständigt losar mot bättre vetande. Det, ayatolla, är grundproblemet. Det ser du när de lägger in inlagor i mina trådar, de aktar sig för att debattera, för de vet hur det slutar, och för att vinna uppmärksamhet, att visa att de minsan också finns, så gör de som de gör!  :lol:

Men det är ingen fara, jag har handskats med liknande klienteler både i mitt yrke och på nätet tidigare, så det löser sig. Jag skulle ju kunna ignorera fler av dem, men samtidigt så blir det ju trist för läsarna om inget händer, och då får man liksom taga det goda med det korkade!  :D

Du kan ju se den omröstning om mig som nötterna satt igång - tala om att känna sig nedtryckta alltså! Ho ho ho ho ho ho......men härligt är det i vart fall att se dessa haverister i aktion.... :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 16 jul 2007 08:18

Nu får du det att låta som om att jag skulle ha någonting med den här omröstningen att göra...så kul att du tror det.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 10:04

Hejsan...

En fråga till sökaren.....

Tydligen är jag inte ensam om att undra över vart du har beläggen för att jag "kopierar och direktöversätter andras texter", så var är dessa belägg, vännen? Eller försöker du bara bluffa - igen?  :lol:

Vad du skall ha klart för dig är att jag vanligen knappast direktöversätter texter, och när jag gör det använder jag mig av citattecken. Vad gäller övriga texter så har jag naturlligtvis källunderlag som styrker dem, om det behövs! I övrigt har jag egna författade texter. Allt detta framgår klart av det jag lägger in i trådarna.

Förmodligen är det här skon klämmer för dig och andra med en stor, men improduktiv, avund, det jag klarar klarar ej ni av! Och då blir det gärna på det sättet du gör - att ständigt visa din avund gentemot dem som vet mer...... :lol:

P.S. Hur går det med omröstningen, får ni någe napp? Ho ho ho ho....vilka losers.......ho ho ho ho...... :arrow:  :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 jul 2007 10:50

Jbig skrev:
P.S. Hur går det med omröstningen, får ni någe napp? Ho ho ho ho....vilka losers.......ho ho ho ho...... :arrow:  :lol:

MVH
jbig

Det hoppas jag verkligen inte. Enligt en svensk undersökning som presenterades för inte så länge sedan, kom de fram till att internet var effektivare är psykologer när det gällde att behandla psykiska problem.
Är det någon som verkligen behöver denna behandling så är det just du Jbig. Att då inte låta dig vara med här vore inhumant.

Men enligt mig, ligger problemantiken hos dig i din oförmåga att diskutera hypotetiska frågeställningar, särskilt om de handlar om demokratin.
För dig är det tydligt att problematiseringar om demokratins brister skall ses som retoriska frågor utan svar, då demokratin i sig självt redan har svaret på alla problem. Lösningen för dig är då självklar, mer demokrati.

Alla som inte delar denna syn anklagar du för att vara korkar och nötter, samt avslutar med ett nedsättande, " vännen lille" följt av ett ho ho hoande som tydligt markerar ditt förakt mot skribenten.
Häri ligger grunden till att du upplevs som omöjlig att debattera med.

Du är ju inte ute efter en debatt, du för ett privat korståg mot kapitalismen och dess främsta förespråkare. Detta kallar du upplysning.
Men de flesta av oss filosofer vet redan om hur det förhåller sig i samhället, det kanske är grundläggande för att överhuvudtaget börja med filosofi, en baskunskap helt sonika.
Själv fick jag en femma i samhällskunskap, mycket tack vare mina gedigna analyser om samhällsutvecklingen, dess positiva samt negativa aspekter nationellt samt globalt.

USA;s folkmord växte jag upp med på tv och jag såg dagligen rapporter från asien och efterverkningarna av den amerikanska aggressiviteten på befolkningarna i bland annat Korea och Vietnam.
Redan som barn lärde jag mig att indianerna i USA nästan helt utrotades under folkmorden i erövringen av landet.
Likaså lärde jag mig att kolonialländerna exploaterade befolkningar runt om i världen på ett sanslöst vidrigt sätt. vad som däremot var tämligen ointressant, var vilket land som utförde mest grymheter eller åstadkom störst elände, eller överhuvudtaget datum för olika invasioner.

Det enda som var intressant var drivkrafterna bakom agerandet, personer och företag  med ekonomiska intressen som var beredda att gå över lik för att göra vinst oavsett på¨vems bekostnad.
Jag lärde mig även att nästan alla dagens adliga släkter i England till största delen blivit förmögna och eller adlade genom knarkhandel under 1700-1800 talet. Kul, fakta med tanke på behandlingen av dagens knarkkungar! Tiderna förändras men vissa saker består, särskilt de dåliga. Att kunna problematisera handlar om att våga synliggöra brister, helst utan att bli kallad för en totalitär fascist, please! :wink:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 11:59

Hejsan...

Tja, det ser ju helt klart ut att det är ni totalitära, fem-sex nick här, som har problem med mig, de övriga 95 procenten har det ju inte! Så då är frågan, som du själv ställer, vem behöver egentligen denna "behandling av psykiska problem"? Ni som ständigt inser att ni inte fixar mina svar och mina kunskaper, tillika dem som lägger upp "demokratiska uteslutningsomröstningar" eller vi humanister och demokrater som aldrig skulle komma på tanken att förbjuda någon?
Svaret är valfritt för dig/er.....!  :lol:

Denne äro go:

"...Själv fick jag en femma i samhällskunskap, mycket tack vare mina gedigna analyser om samhällsutvecklingen, dess positiva samt negativa aspekter nationellt samt globalt...."

Inte dåligt, må vi uttrycka, om det stämmer förståss. För vi sviktar nog i tron när vi noterar följande från igår:

Zokrates, har du kommit fram till att det svenska socialbidraget trots allt ligger omkring $34-35/ dag ännu för en person? Du kom ju fram till lägre siffror för någon dag sedan? Matte är nog ingen av dina starkare sidor kan vi förmoda! Och eftersom denna uträkning även hängde samman med samhällskunskaplig fakta, så är vi nog böjda att taga ditt betyg med en nypa salt!

Ho ho ho ho.....gedigna analyser var orden.....vad vi njuter av dessa stjärnor och deras ständiga försök att taga sig in på banan.......  :D

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 jul 2007 12:26

Ca 2500 medlemmar, 5 st utgör då 5/2500=2/1000, 2 promille. De "övriga" är då inte 95% utan 99,8%.
Hur är det med mattekunskaperna? Kanske dags och ta fram lilla miniräknaren?

Häls.
Sign. "Fråga Lund"

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 16 jul 2007 12:35

Alltså har Jbig stöd av 99.8% av forumets medlemmar. Otroligt. Take that, totalitarians!
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 jul 2007 12:38

Ok Jbig du bad om det!

Jbig skrev:Hejsan...

Min granne hade socialbidrag förra året, eftersom vi äro kompisar, så vet jag vad ett svenskt socialbidrag för ensamstående vuxen äro.

I vår kommun är socialbidragsbeloppet 3100 kronor, plus att grannen hade en tvåa som låg på 4000 kronor i månaden! Summa 7100 kronor i månaden. 7100 kronor gånger 12 blir enligt mig - 85 200 kronor.  :lol:

Eller i dollar (85 200 delat med 7) - 12 170.....per år alltså.....:D

Eller i månaden 1014 dollar.... :lol:

Eller 33,8 dollar per dag..... :oops:  

Två personer kommer lätt upp i åtminstone 95 000 SEK per år i socialbidrag! En familj långt utöver det! Ungefär som jag skrev...

P.S. Ett tips, använd kalkylatorn på datorn, så blir det rätt, vännen! ho ho ho ho....vad vi njuter..... :wink:

Så vad var det svåra, förutom att man kan fundera över var du bor, själv bor jag i mellansverige.....men bli inte syraker nu, vännen....fler än du har lurat sig själv i denna fråga.... :arrow:  :wink:

MVH
jbig

"Min granne hade socialbidrag förra året"!
Den här var la go grabben! Utifrån din "granne" formulerar du en sats som skall gälla för alla socialbidragstagare i hela sverige,
var får du allt i från lille vännen, dina grannar?
Detta var ju högst vetenskapligt och jag är böjd att undra om resterande siffror i dina exempel härrör från dina andra grannar, vilken grannlåt.
Använd kalkylatorn, pyttsan.  :arrow:  :lol:  :lol:  :arrow:  8)

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 12:39

Hejsan....

Ooooops.....fanns det 2500 medlemmar här? Det visste jag faktiskt inte, men allright då.......det försämrar ju inte min position precis. Vi tackar för denna intressanta uppgift!  :lol:

En fråga till fråga Lund även från vår sida:

Om man haver ett socialbidrag på 7100 kronor i månaden (hyran inräknad), vad blir då detta:
A - per år i SEK
B - per år i $US
C - per dag i $US

Hoppas Zokrates, han med den gedigna analysförmågan läser detta nu!  Vi tackar fråga Lund på förhand, för vi räknar med att svaret är till vår fördel i en debatt som en stjärna nog flytt ifrån numera! :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 jul 2007 13:02

Är det fortfarande din granne vi talar om?

I hans exempel blir det 33 dollar per dag, förutsatt att jag avrundat 1 dollar till 7 kronor.

Men vad händer om vi tar ett annat grannexempel.
Jag hade en granne som blev arbetslös. Han skulle inte få a-kassa förrän 3 månader senare. Han betalade alla räkningar han hade och fann sig efter några veckor vara helt utan pengar. Han sökte socialhjälp och fick avslag. Motiveringen var att han enligt socialkontorets beräkningar skulle ha pengar kvar.

De tog hans senaste tre månaders inkomster, plussade ihop dem och delade detta med summan för tre månaders socialbidrag, vilket innebar att han låg över normen för att få bidrag. Trots att han bara hade 23 kronor på fickan så sade de att han skulle klara sig på de pengarna fram tills dess att han fick a-kassan.

När han förklarade att han betalat räkningar och därför inte hade några pengar enligt socialens beräkningar, fick han svaret att han skulle ha prioriterat annorlunda.
Grannen överklagade till Länsrätten och fick avslag på sin begäran om rätt till socialbidrag.

Hur mycket hade han att leva på under två månader i dollar räknat?
Svar, 0.05 cent per dag.
Prata inte mer om grannar och deras socialbidrag om det skall användas i generella beräkningar för samhället i stort! :arrow:  :wink:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 13:23

Hejsan...

Inte försöka byta fokus nu, lille Zokrates, en sak i taget! Det svenska genomsnittliga socialbidraget var det alltså frågan om!

Se där, är det jobbigt att krypa till korset lille Zokrates? Ho ho ho ho......vad vi njuter när dumheten slår mot sig självt.... :lol:

För sakens skull, alltså lite salt i såret, var dollarkursen, i genomsnitt, säg 6,90 under år 2006. Då räknar vi!

7100 kronor delat med 6,90 = 1028 dollar ungefär.....
1028 dollar delat med 30 (dagar i snitt i månaden) = 34,26 dollar ungefär.....

Hårfint nära mina 35 dollar om dagen för en person - eller hur, vännen lille? Ho ho ho ho ho ho ho ho ho......vad gött det är att klämma dit de obildade ändå...... :lol:

Hade du alltså fel och jag rätt här, vännen? Kan vi få ett klart utskrivet svar? Att du visar att du hade fel och har kurage att erkänna det? Eller föredrager du att krypa iväg som en losande mask?  :wink:

MVH
jbig

Återgå till "Politik och samhälle"