Fråga på ett IQ-test
Moderator: Moderatorgruppen
For det record..Mensas provtest klarar jag utan att blinka på halva tiden med detta resultat: http://www.mensa.se/HTML/testA/result.html?result=6
dvs =full pott på under halva tiden
..Test b klarade jag med samma resultat (=högsta pott)
Dock på nästan 8,5 minuter.
http://www.mensa.se/HTML/testB/result.html?result=6
dvs =full pott på under halva tiden
..Test b klarade jag med samma resultat (=högsta pott)
Dock på nästan 8,5 minuter.
http://www.mensa.se/HTML/testB/result.html?result=6
-
suchanother
- Avstängd
Rising skrev:Hela poängen med intelligenstest är att lösningen är fullkomligt uppenbar när den väl pekats ut åt en.
suchanother skrev:Men det är som Rising sa, varje svar som inte är uppenbart är fel.
Ja, jag håller helt med om det och jag tycker (tyvärr) inte ännu att det finns något svar som känns helt 100% logiskt korrekt.
suchanother skrev:Miss x, ser att att din vänstra fot har nervösa ryckningar.
Vilken observationsförmåga!
suchanother skrev:Think no more.
Om det ändå vore så enkelt.. :(
Namn: Zokrates
Ditt totalresultat: 132
Resultatkategori: Mycket hög
Grattis till fullföljandet av IV-testet.
( För närvarade singel, ful och arbetslös ).
Det är banalt att tro att intelligenstest verkligen säger någonting om intelligensen. Hur ofta i verkligheten stöter man på geometriska former där 4 former skall presentera en femte?
En sak tror jag åtminstonde är glasklart, utseendet betyder i slutändan alltid mer än innehållet i huvudet. Om man matade in alla kriterier i en dator för skönhet så skulle ett enkelt foto kunna ge en skönhetsinformation på en fastställd skala. Därefter skulle man vetenskapligt en gång för alltid kunna mäta hur mycket framgång och lycka som beror på utseendet.
Jag gissar att ett sådant test kraftigt skulle reducera intelligenstestens betydelse.
Var bara tvungen att ta ett proffesionellt engelskt test som används inom högre skolor.
Sammanfattning resultat
The way you think about things makes you a Linguistic Architect. This means you are brilliant when it comes to language and words. You are also very good at understanding things on an abstract level. You are at your best when you put those two skills together to communicate new ideas and see how they fit into different contexts. You understand math and science on a gut level, even if the equations and science don't come as easily. You can use these skills to be a great communicator or to create a masterpiece.
How did we determine that your thinking style is that of a Linguistic Architect? When we examined your test results further, we analyzed how you scored on 8 dimensions of intelligence: spatial, organizational, abstract reasoning, logical, mechanical, verbal, visual and numerical. The 3 dimensions you scored highest on combine to make you a Linguistic Architect. Only 6 out of 1,000 people have this rare combination of abilities.
Lingvistisk arkitekt, borde kanske börja skriva romaner nån dag?
Ditt totalresultat: 132
Grattis till fullföljandet av IV-testet.
( För närvarade singel, ful och arbetslös ).
Det är banalt att tro att intelligenstest verkligen säger någonting om intelligensen. Hur ofta i verkligheten stöter man på geometriska former där 4 former skall presentera en femte?
En sak tror jag åtminstonde är glasklart, utseendet betyder i slutändan alltid mer än innehållet i huvudet. Om man matade in alla kriterier i en dator för skönhet så skulle ett enkelt foto kunna ge en skönhetsinformation på en fastställd skala. Därefter skulle man vetenskapligt en gång för alltid kunna mäta hur mycket framgång och lycka som beror på utseendet.
Jag gissar att ett sådant test kraftigt skulle reducera intelligenstestens betydelse.
Var bara tvungen att ta ett proffesionellt engelskt test som används inom högre skolor.
Sammanfattning resultat
The way you think about things makes you a Linguistic Architect. This means you are brilliant when it comes to language and words. You are also very good at understanding things on an abstract level. You are at your best when you put those two skills together to communicate new ideas and see how they fit into different contexts. You understand math and science on a gut level, even if the equations and science don't come as easily. You can use these skills to be a great communicator or to create a masterpiece.
How did we determine that your thinking style is that of a Linguistic Architect? When we examined your test results further, we analyzed how you scored on 8 dimensions of intelligence: spatial, organizational, abstract reasoning, logical, mechanical, verbal, visual and numerical. The 3 dimensions you scored highest on combine to make you a Linguistic Architect. Only 6 out of 1,000 people have this rare combination of abilities.
Lingvistisk arkitekt, borde kanske börja skriva romaner nån dag?
-
suchanother
- Avstängd
Håller med Zokrates här. Tre pelare; intelligens, humor, och se bra ut. Dessa tre faktorer avgör till 95%.
Har själv alla dessa tre komponenter, återstående 5% är mitt enda bekymmer.
Det fjärde benet är ekonomin. Har funderat mycket på detta på sistone. Min omgivning är välbeställd, själv är jag en fattiglapp. Pengar intresserar inte mej såvärst, vill bara må bra. Är väl ett slöarsle. Å andra sidan är alla kapitalister slöarslen så där kan finnas en nisch för mej. Låt fotfolket arbeta i sin anletes svett.
Ej heller vill jag lösa några problem, problemen i sig är livselixiret. Bra försvarsattityd, ja, ja vi får väl se vart det hela bär hän.
Har själv alla dessa tre komponenter, återstående 5% är mitt enda bekymmer.
Det fjärde benet är ekonomin. Har funderat mycket på detta på sistone. Min omgivning är välbeställd, själv är jag en fattiglapp. Pengar intresserar inte mej såvärst, vill bara må bra. Är väl ett slöarsle. Å andra sidan är alla kapitalister slöarslen så där kan finnas en nisch för mej. Låt fotfolket arbeta i sin anletes svett.
Ej heller vill jag lösa några problem, problemen i sig är livselixiret. Bra försvarsattityd, ja, ja vi får väl se vart det hela bär hän.
Finns en hel del intressanta psykologiska och sociologiska studier inom inom området framgångsfaktorer, resp faktorer som predicerar lycka. Bara ut på nätet och läs mer.
Att IQ test är så poppis att aqnvända sig av beror på stabliteten i testresultaten (det högsta av alla papper-penna test, tror ta mig tusan över lag vad det gäller psykologiska test). Hur är sambanden då? IQ-Test mot IQ-test samma försöksperon (stabila resultat, mycket hög korrelation). Sedan skolresultat (grundskola, som testet dessutom var ämnat att predicera från början). Slutligen resultat högskoleprov-IQ-Test. Där fannsa det man kan ha nytta av ett IQ-Test (annat än att leka med som vilket annat spel/tidsfördriv som helst).
Är de som hade höga betyg i grundskolan som vuxna lyckligare och mer framgångsrika än genomsnittet? I så fall så kan lycka och framgång prediceras med ett IQ-Test.
Tvivlar om man gjort någon seriös vetenskaplig undersökning vad det gäller tex framgång i näringslivet och IQ, eller?
Att IQ test är så poppis att aqnvända sig av beror på stabliteten i testresultaten (det högsta av alla papper-penna test, tror ta mig tusan över lag vad det gäller psykologiska test). Hur är sambanden då? IQ-Test mot IQ-test samma försöksperon (stabila resultat, mycket hög korrelation). Sedan skolresultat (grundskola, som testet dessutom var ämnat att predicera från början). Slutligen resultat högskoleprov-IQ-Test. Där fannsa det man kan ha nytta av ett IQ-Test (annat än att leka med som vilket annat spel/tidsfördriv som helst).
Är de som hade höga betyg i grundskolan som vuxna lyckligare och mer framgångsrika än genomsnittet? I så fall så kan lycka och framgång prediceras med ett IQ-Test.
Tvivlar om man gjort någon seriös vetenskaplig undersökning vad det gäller tex framgång i näringslivet och IQ, eller?
Kallekula skrev:Nix SUCH inte skeptisk, mest fascinerade över själva fenomenet att i ena sekunden säga att ett IQ-test inte säger så mycket för att i nästa sekund spela på falsk blygsamhet när man presenterar de egna resultaten.
Betvivlar inte dina resultat på testet, men det är inte poängen med det hela. Hade varit bättre om du kunde få någon fason på dina marxkunskaper istället, hade varit mer matnyttigt. :)
Nåväl ska väl göra det där testet. Det spelar ingen roll vad ett test säger. Jag brukar ha runt 125-130 men det spelar ingen roll
Man skall inte blanda in värden i sådana här test. Dom mäter hur bra man lyckas med testet. Sedan vad testet har för relevans gentemot omvärlden och den situation som vi lever i kan diskuteras. Men genrellt sett så är det ändå ett mätt på hur lätt man avläser mönster och hittar det som identifierar.
Oftast när kritik framförs mot IQ tester så görs det så med en underförstådd övertolkning kring vad det säger. Man vill hävda att det inte är ett mått på någons högre värde, generellt sett, och självklart är det så. Det bisarra är väl att det är dom som tror om sig att dom kommer skriva lågt som känner sig nedvärderade och söker hävda sig och förminska värdet av testet. Behåll värdet av testet till testet och gör inga konstiga hopp så är det inte mer än att någon springer snabbare på en hinderbana än någon annan.
Jag stöter på alldeles för många som inte har någon tilltro till sin resonemangsförmåga och då faller dom i startgropen. Man måste tro sig kapabel för att kunna effektivisera sitt problemlösande.
Vad är det som inte spelar någon roll? Klart att det inte spelar någon roll generellt sätt, världen förändras inte för att du tar ditt test. Men vissa får ökat självförtroende, andra tränar sitt seende och minne eller andra intellektuella förmågor. Och då spelar det ju roll.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Kan säkerligen så vara, men vänd på det då för de som gör bra på ett IQ-test måste jantisera sitt resultat, därav den falska blygsamheten. Nåväl IQ-test är något man höll på med på gymnasiet, kanske lite senare men efter det har jag aldrig hört någon snacka om IQ-test. Var sak har sin tid.
Vad man partiskt kan använda ett IQ-test till tja det vet i tusan, annat då än möjligtvis predicera och vara till stöd i skolan (är det sociala omständigheter som gör att Nisse inte kan klara skolan/koncentrera sig, ADHD, hur är det med de mentala gåvorna).
Det är klart allt som ställer krav på det man finner i IQ-testet kan man säkerligen ha nytta av. Kanske flygledare?
Apropå ordkunskap. Såg en tv-intervju med Horace Engdahl för ett tag sedan och intervjuaren plockade på måfå ut riktigt svåra ord ur Svenska akademiens ordbok. Han spikade varenda en av dem. Det var imponerande.
Vad man partiskt kan använda ett IQ-test till tja det vet i tusan, annat då än möjligtvis predicera och vara till stöd i skolan (är det sociala omständigheter som gör att Nisse inte kan klara skolan/koncentrera sig, ADHD, hur är det med de mentala gåvorna).
Det är klart allt som ställer krav på det man finner i IQ-testet kan man säkerligen ha nytta av. Kanske flygledare?
Apropå ordkunskap. Såg en tv-intervju med Horace Engdahl för ett tag sedan och intervjuaren plockade på måfå ut riktigt svåra ord ur Svenska akademiens ordbok. Han spikade varenda en av dem. Det var imponerande.
När vi ändå är inne på användbarheten av IQ-resultat så vill jag passa på att fråga en sak. Är det möjligt för en fattig kenian att vara lika inteligent som en rik svensk?
Enligt ett IQ-test så skulle svaret vara ett ganska tydligt nej. Jag tycker personligen inte om IQ-test eftersom detutgår ifrån att alla kan räkna matte och att alla har användning för det. Eller att alla, fattiga som rika, svenskar som afrikaner, ser på logiska följder på samma sätt.
Ett exempel:
Fyra bilder visar hur ett löv stegvis faller mot marken. Den femte bilden är blank och ska fyllas i.
Det finns 2 alternativ:
A) Nästa steg i "fall-processen"
B) Lövet skippar alla följande steg och ligger på marken.
En svensk skulle förmodligen välja A då vi kan utgå ifrån hur klockan rör sig medens en afrikan skulle välja B eftersom ett löv som faller hamnar på marken. Det finns inga "steg" i det. Det är en oavbruten rörelse tills lövet träffat marken och ligger still där.
På ett IQ-test skulle alternativ B vara felaktigt och ge ett sämmre resultat på provet för att afrikanen inte tänker på samma sätt som personen/personerna som utformade provet.
Ergo: Afrikanen är mentalt handikappad gentimot svensken enligt provet även om detta inte är sanningen i verkligheten.
117 poäng på provet btw
Enligt ett IQ-test så skulle svaret vara ett ganska tydligt nej. Jag tycker personligen inte om IQ-test eftersom detutgår ifrån att alla kan räkna matte och att alla har användning för det. Eller att alla, fattiga som rika, svenskar som afrikaner, ser på logiska följder på samma sätt.
Ett exempel:
Fyra bilder visar hur ett löv stegvis faller mot marken. Den femte bilden är blank och ska fyllas i.
Det finns 2 alternativ:
A) Nästa steg i "fall-processen"
B) Lövet skippar alla följande steg och ligger på marken.
En svensk skulle förmodligen välja A då vi kan utgå ifrån hur klockan rör sig medens en afrikan skulle välja B eftersom ett löv som faller hamnar på marken. Det finns inga "steg" i det. Det är en oavbruten rörelse tills lövet träffat marken och ligger still där.
På ett IQ-test skulle alternativ B vara felaktigt och ge ett sämmre resultat på provet för att afrikanen inte tänker på samma sätt som personen/personerna som utformade provet.
Ergo: Afrikanen är mentalt handikappad gentimot svensken enligt provet även om detta inte är sanningen i verkligheten.
117 poäng på provet btw
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...
Wohoo, alla rätt!
Ditt totalresultat: 151+
Du fick bättre resultat än 99 % av populationen.
Resultat på ordtest: 152.5
Resultat på performancetest: 149.6
Nej, jag bara skoja, jag hittade facit. Innan fick jag bara nånting mellan 120-130.
NEDAN FÖLJER FACIT OCH SPOILERS TILL TESTET PÅ http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html
BLÄDDRA SNABBT FÖRBI MITT INLÄGG OM DU INTE VILL SE
Bildfrågor: 4, 3, 4, 5, 4, 4, 2, 4, 1, 4, 1, 3, 4, 5, 3
Frågor om ordförråd: 3, 2, 4, 3, 3, 3, 3, 4, 2, 1, 1, 3, 3, 1, 2, 1, 3
Minnesfrågor: 5718, 67154, 243615, 8341679, 39485721, 718492653
Minnesfrågor (omvänt): 7615, 78346, 621749, 8379426, 58419273
Relationsfrågor: 3, 1, 3, 2, 2, 3, 3, 1, 3, 2
Matematikfrågor: 2, 2, 4, 2, 3, 3, 4, 2, 3, 2
Spontan analys av svaren (SPOILERS):
Svaret på er http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix15n.gif var alltså tre. Jag hittade inget mönster när jag försökte förstå den själv, trodde mest på Zokrates etta, men nu fattar jag ingenting.
Nån som begriper sig på http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix14n.gif och hur den kan bli fem?
Det som förbryllar mig mest är svaren på följande två bildfrågor:
12) http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix12n.gif
13) http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix13n.gif
Jag förstår inte hur 12:an kan ha svaret tre snarare än två. Jag antar att man kan få det till tre om man bortser från att tolka den formmässigt och enbart räknar antal rutor, men för mig är det en uppenbar form som jag har svårt att ignorera.
Men framför allt: Hur i all sin dar kan 13 bli fyra istället för fem? Det måste vara ett felaktigt inmatad svar, eller har jag missat nåt?
Språkdelen förstår jag inte riktigt vad den gör hemma i ett IQ-test. Den gör att det känns som ett högskoleprov och allmänbildningstest snarare än IQ-test.
Logikdelen tyckte jag kändes mer som ett språk- och allmänbildningstest den också, och ett fult utformat sådant när de bitvis tar med flera rent logiskt korrekta svar som man måste välja bland, utan att tydligt formulera att de söker det mest specifika, vilken dessutom kan vara rätt fri för tolkning och kretsar mer kring språkförståelse än logik, i min mening.
Matematiken hade också nån luddigt formulerad fråga som mer handlade om språkanalys än uträkningsskicklighet och logisk tänkande, och för övrigt blev jag förvirrad över:
"Antalet protesterande trefaldigas var tredje dag. Om det på dag 1 finns 3 protesterande, hur många finns det då på dag 10?"
Det rätta svaret var åttioett, men jag fick det till åttioett protesterande på dag 9, vilket i min värld innebär att de måste öka i mängd något ytterligare på dag tio, utan att ännu trefaldigas, så jag valde först hundraåtta. Jag antar att de antingen inte räknade med dag 1 som den första dagen, eller att de tänkte sig att mängden protesterande står helt stilla i mellandagarna, men båda de ursäkterna ter sig mindre logiska i mitt tycke.
För att avsluta med lite trivia så påverkade de sista två mattefrågorna den slutgiltiga mattepoängen dubbelt så mycket som resterande mattefrågor.
Ditt totalresultat: 151+
Du fick bättre resultat än 99 % av populationen.
Resultat på ordtest: 152.5
Resultat på performancetest: 149.6
Nej, jag bara skoja, jag hittade facit. Innan fick jag bara nånting mellan 120-130.
NEDAN FÖLJER FACIT OCH SPOILERS TILL TESTET PÅ http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html
BLÄDDRA SNABBT FÖRBI MITT INLÄGG OM DU INTE VILL SE
Bildfrågor: 4, 3, 4, 5, 4, 4, 2, 4, 1, 4, 1, 3, 4, 5, 3
Frågor om ordförråd: 3, 2, 4, 3, 3, 3, 3, 4, 2, 1, 1, 3, 3, 1, 2, 1, 3
Minnesfrågor: 5718, 67154, 243615, 8341679, 39485721, 718492653
Minnesfrågor (omvänt): 7615, 78346, 621749, 8379426, 58419273
Relationsfrågor: 3, 1, 3, 2, 2, 3, 3, 1, 3, 2
Matematikfrågor: 2, 2, 4, 2, 3, 3, 4, 2, 3, 2
Spontan analys av svaren (SPOILERS):
Svaret på er http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix15n.gif var alltså tre. Jag hittade inget mönster när jag försökte förstå den själv, trodde mest på Zokrates etta, men nu fattar jag ingenting.
Nån som begriper sig på http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix14n.gif och hur den kan bli fem?
Det som förbryllar mig mest är svaren på följande två bildfrågor:
Jag förstår inte hur 12:an kan ha svaret tre snarare än två. Jag antar att man kan få det till tre om man bortser från att tolka den formmässigt och enbart räknar antal rutor, men för mig är det en uppenbar form som jag har svårt att ignorera.
Men framför allt: Hur i all sin dar kan 13 bli fyra istället för fem? Det måste vara ett felaktigt inmatad svar, eller har jag missat nåt?
Språkdelen förstår jag inte riktigt vad den gör hemma i ett IQ-test. Den gör att det känns som ett högskoleprov och allmänbildningstest snarare än IQ-test.
Logikdelen tyckte jag kändes mer som ett språk- och allmänbildningstest den också, och ett fult utformat sådant när de bitvis tar med flera rent logiskt korrekta svar som man måste välja bland, utan att tydligt formulera att de söker det mest specifika, vilken dessutom kan vara rätt fri för tolkning och kretsar mer kring språkförståelse än logik, i min mening.
Matematiken hade också nån luddigt formulerad fråga som mer handlade om språkanalys än uträkningsskicklighet och logisk tänkande, och för övrigt blev jag förvirrad över:
"Antalet protesterande trefaldigas var tredje dag. Om det på dag 1 finns 3 protesterande, hur många finns det då på dag 10?"
Det rätta svaret var åttioett, men jag fick det till åttioett protesterande på dag 9, vilket i min värld innebär att de måste öka i mängd något ytterligare på dag tio, utan att ännu trefaldigas, så jag valde först hundraåtta. Jag antar att de antingen inte räknade med dag 1 som den första dagen, eller att de tänkte sig att mängden protesterande står helt stilla i mellandagarna, men båda de ursäkterna ter sig mindre logiska i mitt tycke.
För att avsluta med lite trivia så påverkade de sista två mattefrågorna den slutgiltiga mattepoängen dubbelt så mycket som resterande mattefrågor.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
-
suchanother
- Avstängd
Wintran skrev:Matematiken hade också nån luddigt formulerad fråga som mer handlade om språkanalys än uträkningsskicklighet och logisk tänkande, och för övrigt blev jag förvirrad över:
dag 1 3 st.
dag 4 3*3=9 st.
dag 7 3*9=27 st.
dag 10 3*27=81 st.
Wintran skrev:
Jag hittade inget mönster när jag försökte förstå den själv, trodde mest på Zokrates etta, men nu fattar jag ingenting.
Nej, det är ett sanslöst svar, trodde mest på 2.
Wintran skrev:Det som förbryllar mig mest är svaren på följande två bildfrågor:
Svarade även jag 2 på denna fråga istället för att räkna antalet likadana rutor.
Wintran skrev:Men framför allt: Hur i all sin dar kan 13 bli fyra istället för fem? Det måste vara ett felaktigt inmatad svar, eller har jag missat nåt?
Tryckfelsnisse måste ha varit framme, annars skulle inte mina poäng på bildfrågorna ha blivit som de blev, eftersom jag svarade 5 på denna fråga.
En triangel som svar på sista bildgåtan nr 15, är sanslöst värdelöst. Finner ingen logik eller ett bättre svar på det alternativet än vilken som helst i så fall bland övriga svarsalternativ.
Även svaret på 13=4 är sjukt och går bara med enorm fantasi och sanslös matematik att komma fram till. Rätt svar är 5.
Wintran skrev:För att avsluta med lite trivia så påverkade de sista två mattefrågorna den slutgiltiga mattepoängen dubbelt så mycket som resterande mattefrågor.
Eftersom Such förklarade fråga 9, så väljer jag 10.
För att såga sex bitar ur ett stycke krävs det 5 sågningar, då det tog tio minuter ger det 2 minuter per sågning.
För att såga 12 bitar krävs det sålunda 11 sågningar x 2minuter=22
Jag undrar fortfarande om svaren på bildgåtorna verkligen är rätt, eller om det är tryckfelsnisse som varit framme. Hade varit intressant att höra hur illvet kommenterar fram lösningen på just dessa bildfrågorna,13, 14, 15.
Hur som helst, långsökta svar utan logik har inget med intelligens att göra.
-
Bobby Hogan
Zokrates skrev:Wintran skrev:
Jag hittade inget mönster när jag försökte förstå den själv, trodde mest på Zokrates etta, men nu fattar jag ingenting.
Nej, det är ett sanslöst svar, trodde mest på 2.
Räkna de svarta fyrkanterna.......då finns det bara ett enda logiskt svar och det är 5.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.
Jörgen skrev:en tyldigare förklaring - de svarta rutorna...
1+1=2
1-3= -2
2-2= ?
Ahh, bra gjort, men fan vad jobbigt, det skulle jag aldrig kommit på själv.
Att hitta en lösning på sådana frågor kräver verkligen god fantasi, och förmågan att ignorera distraherande element, även fast dessa element ligger i fokus och verkar vara systematiskt utformade. Personligen tänker jag nog alltför sällan matematiskt, så att applicera matematiska modeller på relationer och återkommande element ligger bortom min nuvarande förmåga. Hursomhelst imponerande att det fanns en lösning.
Zokrates skrev:Jag undrar fortfarande om svaren på bildgåtorna verkligen är rätt, eller om det är tryckfelsnisse som varit framme. Hade varit intressant att höra hur illvet kommenterar fram lösningen på just dessa bildfrågorna,13, 14, 15.
Hur som helst, långsökta svar utan logik har inget med intelligens att göra.
Ja, håller med... Flera tveksamma svar, speciellt på 13 och 15, och en hel del långsökt överlag. Blir nästan sugen på att skicka iväg ett mail och höra efter, eftersom testet blivit så populärt.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.