Jag säger inte att man inte ska vara kritisk, det är för mig en självklarhet och jag kan själv hitta en hel del fel i artikeln men det har inte med saken att göra.
Vägrar ni förstå vad jag menar?
Jag läser artikeln, analyserar språk, sakfel och innebörden men sen, efter det kommer det väsentliga, att försöka förstå författaren, hans uppsåt och varför han skriver som han gör. Om man inte ens vill försöka sig på det sista steget så behöver man ju egentligen inte ens läsa artikeln då man redan har en så bestämd åsikt så att ingen annan människa kan tillföra något alls. Det finns ju anledningar till att han skriver som han gör och om man vill komma tillrätta med jämställdheten så tror jag att man bör försöka förstå alla, inte bara de man håller med.
Jag betvivlar exempelvis att vi som diskuterar feminism här egentligen står så långt ifrån varandra i sakfrågan men vi har olika uppfattningar om hur man bäst ser på den.
Nu tackar jag för mig, jag hoppas att ingen tog illa upp.
Feminism
Moderator: Moderatorgruppen
Det är tre gånger vanligare att kvinnan avslutar förhållandet än mannen.
Jag har hört liknande uppgifter, men skulle detta vara något fel?
Kvinnor styr familjerna, vinner fler diskussioner osv på grund av sin maktfördel i hemmet.
Har kvinnor en "maktfördel" i hemmet? Det är inte min erfarenhet. Förutom vad jag uppfattat från vänkretsen och mina föräldrars vänkrets, så arbetade jag ett år på fritids och fick en viss insikt i hur vissa familjer fungerade. Vissa familjer uppfattade jag som relativt jämställda, men i vissa var det helt klart att mannen styrde och ställde. Däremot uppfattade åtminstone jag det som att det inte fanns någon familj där kvinnan styrde och ställde.
Vilka är dina argument för att det skulle vara så?
Huvuddelen av de viktigaste och mest åtråvärda posterna i Sverige är besatta av män. Vidare lyssnar folk (inklusive kvinnor) mer på män än på kvinnor, kvinnor bedöms mer utifrån sina kroppsliga företräden än män, osv. Listan kan göras lång. Jag har mycket svårt att se att man kan få det till att män har mindre makt än kvinnor.
Däremot tycker jag att en hel del åsikter som kallas "feministiska" är felaktiga. Se tråden "Mansskatt", där alla på forumet tar avstånd från Schymans förslag. Men det finns mellanpositioner mellan Schymanfeminism och att säga att "kvinnor har mer makt än män", "män står för vad de gjort", och dylika saker.
Stefan skrev:Har kvinnor en "maktfördel" i hemmet? Det är inte min erfarenhet. Förutom vad jag uppfattat från vänkretsen och mina föräldrars vänkrets, så arbetade jag ett år på fritids och fick en viss insikt i hur vissa familjer fungerade. Vissa familjer uppfattade jag som relativt jämställda, men i vissa var det helt klart att mannen styrde och ställde. Däremot uppfattade åtminstone jag det som att det inte fanns någon familj där kvinnan styrde och ställde.
En maktfördel skulle ju kunna vara att kvinnor ofta(st) "vinner" vårdnadstvister. Utan att det för den skull behöver vara något annat "fel" på mannen än att han är just far, och inte mor.
Och så tycker jag nog att jag styr och ställer ibland, trots att jag är kvinna.
Visst finns det underkuvade män, också.
Nonstop
nordq skrev:Frågan som jag ställer mig är inte om du kan hitta fel utan om du bör göra det?
Ja. Jag värderar kunskap och goda argument högt. Dåliga argument är jag allergisk emot, även om de framförs av någon med åsikter liknande mina egna.
Därmed inte sagt att mina egna argument alltid är goda. Tvärtom brukar jag ofta tendera att göra svepande generaliseringar utifrån enstaka fall exempelvis. Dock försöker jag i alla fall undertrycka dessa tendenser. Både för min egen skull och andras. Jag vill basera mitt eget tänkande på god argumentation så att jag inte drar felaktiga slutsatser. Sedan försöker jag undvika att använda dåliga argument i debatter därför att jag är rädd att de ska användas även av andra och sprida sig som ringar på vattnet och leda till oförutsedda konsekvenser.
Faktiskt kan jag ibland tycka att en människas argumentationssättet är mer intressant att studera än hennes åsikter. En människa kan byta åsikt över en natt men fortsätta argumentera för den nya åsikten på samma sätt som för den gamla. För någon som tänker väldigt kollektivistiskt är det exempelvis ganska lätt att byta från en kollektivistisk ideologi till en annan.
Därför tycker jag ibland att det är mer värt att försöka lära andra ett mer självständigt och kritiskt tänkande (något som du kanske är bättre på än jag) än att övertyga dem om det rätta i mina egna åsikter. Jag byter själv ganska ofta åsikt i olika sakfrågor och då är det inte så meningsfullt att övertyga andra då jag nästa dag kanske ändå kommer att befinna mig i ett annat läger.
Kunskap och intelligens leder i och för sig inte alltid till godhet. Det man kan uppnå är möjligen att goda människor inte av misstag utför onda handlingar och vice versa.
Varför är det nödvändigt att avfärda honom och inte försöka sätta sig in i hur han tänker och ur en objektiv synpunkt försöka förstå varför?
Ja, det är en bra fråga. Kanske är det bästa att både kritisera hans argument och samtidigt försöka förstå honom.
Det tycks mig som om hans artikel är en reaktion på vissa feministers smutskastning av det manliga könet och som om han själv använder precis samma sorts tendentiösa argumentation som han kritiserar. Om man inser detta kanske man kan bryta den onda cirkel som artikeln är ett led i.
(Jag tycker) Värderingarna är helt sjuka när man inte ens kan lyssna på någon annan för att avbryta och jaga sakfel för att man tycker att man själv har så onaturligt rätt om preciiiiis allt. En hög näsföring tröttar lätt ut omgivningen.
Ursäkta att jag uppträtt aggressivt i denna tråd. Jag har tydligen smittats av den polemiska tonen i artikeln på Sourze och i artiklarna på antifeministernas hemsida. Jag är en känslosam varelse och tenderar att bli upprörd när jag läser saker som
Den vuxne mannen kan se att feminismen inte är byggd på rättvisa och kärlek utan på värderingar och ilska.
nordq skrev:Nu tackar jag för mig, jag hoppas att ingen tog illa upp.
Nejdå. Ingen fara. Du tycks vara en vettig person.
Vänligen
Camilla
..
Camilla,
Jag ser nu att vi har uppfattat texten lite olika, därför kommer jag nu försöka förklara för dig hur jag uppfattade dom citat du plockade in. För precis som nordaq sade så sträver vi alla efter samma mål (jämnlikhet) fast vi har lite olika tankar kring hur vi ska ta oss ditt.
Personligen tror jag att han menar att det är manligt (kommer till vad jag menar med det senare..) än att alla män handlar så. Bara som en liten parantes, tror inte att Usama tror att han har handlat/handlar fel
Han skrev aldrig att Göran var för dessa förslag utan att han kallade sig feminist.
Nej, en ideologi kan aldrig döda. Det håller jag med dig om. Det jag tror han syfter på är mer dom personer som i hans närhet kallade sig feminister som "misshandlade" honom.
Nja, detta skulle jag klassa som en åsikt, därför kan det inte vara "fel". Dock håller jag med dig om att fysikmisshandel är värre.
Jo det tror jag ochså, men om du läser citat igen så ser du att han slängt in ett oftast mellan vet och innerst som en slags gardering
Att han generaliserar håller jag med dig om. Detta tycker jag inte om, men precis som du själv så generaliserar jag ibland. Tror även att många män och kvinnor ser på just feminismen som författaren gör. Detta är synd då feminismen står för något fint, precis som du själv har sagt så är det några rötägg som har "förstört" allt, det är bla för dessa rötägg som jag själv inte vill kalla mig feminist trots att jag är för jämnstäldhet.
Är lite svårt att förklara, ska ge det ett försök. Det är tex omanligt att sminka sig osv. Det är kanske manligt att kunna rapa högt
Alltså mer värdering eller nått om hur en man eller kvinna beter sig.
Hoppas du förstog min något vimsiga utläggning
Perfekt, som jag trodde så står vi på samma sida
Hittade detta på den justa antifeminist:
Stefan, jag fick det intrycket när du först sade att du inte kunde visa förståelse för hans känslor och sedan sade att man även ska visa sådan som tycker annorlunda förstålse, fast inte sådan som Hitler.
Du gjorde det inte med flit med det var så jag uppfattade det. Nu när jag läser ditt inlägg igen så ser jag att jag just missuppfattade det, ber om ursäkt för detta.
Vet inte riktigt varför jag klistrade in detta, kanske för att visa en annan sätt att se det på eller nått
, men det är taget från http://www.aftonbladet.se/nyheter/0011/ ... andel.html
Om den nu inte tillför något, varför ens kommentera den då?
Det jag menade (något otydligt kanske
) var att "respekterade" ditt tycke. Kanske inte heller så nödvändigt, men jag tenderar att skriva lite sådan saker ibland
Angående maktfördelning i hemmet. Tror det är mycket annorlunda från hem till hem. Vissa hem har en dominant kvinna, andra en dominant man. Att sen säga att män oftast bestämmer tycker jag då är fel.
Har sen hittat några små roliga skämt eller vad man nu ska kalla dom
"Vad är mannens syn på att hjälpa till i hemmet?"
"Att lyfta på benen när frun dammsuger."
"Vad är det för skillnad på en man och E.T.?"
"E.T. ringde hem."
"Varför går en psykisk analys mycket snabbare för män än för kvinnor?"
"När det är dags att gå tillbaka till barndomen är männen redan där."
"Hur motionerar en man på stranden?"
"De suger in magen varje gång de ser en bikini."
"Varför vill män gifta sig med oskulder?"
"De tål inte kritik."
"Varför är alla blondin skämt så korta?"
"För att män ska förstå dom."
"Varför har mannen alltid ett namn på sin penis?"
"De måste vara du med den som fattar alla deras beslut."
"Varför skapade Gud Mannen?"
"En massagestav kan inte klippa gräsmattan."
"Vet Du att också karlarna har en säker period?"
"Nä, när då?"
"Mellan jul och nyår förstås!"
"Varför just då?"
"Självklart, staken står i fönstret, kulorna hänger i granen och pungen är tom."
"Vad är det för skillnad mellan HIV och män?"
"HIV utvecklas!"
Bara en man skulle köpa en bil för femtusen och sedan sätta i en stereo för tjugotusen...
Tre stadier i en mans liv:
1) Han tror på tomten.
2) Han tror inte på tomten.
3) Han är tomten.
"Vad är det för likhet mellan blandfärs och en man?"
"Båda är hälften svin och hälften nöt!"
"Vilken kroppsdel är mest aktiv när männen onanerar?"
"Öronen, de lyssnar så ingen kommer."
Jag ser nu att vi har uppfattat texten lite olika, därför kommer jag nu försöka förklara för dig hur jag uppfattade dom citat du plockade in. För precis som nordaq sade så sträver vi alla efter samma mål (jämnlikhet) fast vi har lite olika tankar kring hur vi ska ta oss ditt.
Citat:
En man vet vad han har gjort och står för det. När han har gjort fel erkänner han detta och ber om ursäkt, tar sitt straff.
Mycket lätt att motbevisa. Det är bara att finna en man som begått ofog och sedan inte erkänner sitt brott, ber om ursäkt och tar sitt straff. Ett exempel kan vara Usama bin Laden. Ett annat kan vara Radovan Karadzic. Om dessa skulle visa sig vara oskyldiga till det de anklagas för kan man säkert komma på någon annan.
Personligen tror jag att han menar att det är manligt (kommer till vad jag menar med det senare..) än att alla män handlar så. Bara som en liten parantes, tror inte att Usama tror att han har handlat/handlar fel
Han skrev aldrig att Göran var för dessa förslag utan att han kallade sig feminist.
Nej, en ideologi kan aldrig döda. Det håller jag med dig om. Det jag tror han syfter på är mer dom personer som i hans närhet kallade sig feminister som "misshandlade" honom.
Nja, detta skulle jag klassa som en åsikt, därför kan det inte vara "fel". Dock håller jag med dig om att fysikmisshandel är värre.
Jo det tror jag ochså, men om du läser citat igen så ser du att han slängt in ett oftast mellan vet och innerst som en slags gardering
Att han generaliserar håller jag med dig om. Detta tycker jag inte om, men precis som du själv så generaliserar jag ibland. Tror även att många män och kvinnor ser på just feminismen som författaren gör. Detta är synd då feminismen står för något fint, precis som du själv har sagt så är det några rötägg som har "förstört" allt, det är bla för dessa rötägg som jag själv inte vill kalla mig feminist trots att jag är för jämnstäldhet.
PH skrev:
Det är skillnad på att vara man och att bete sig manligt.
Du får gärna förlara mer ingående hur man kan bete sig mer manligt än en man.
Är lite svårt att förklara, ska ge det ett försök. Det är tex omanligt att sminka sig osv. Det är kanske manligt att kunna rapa högt
Hoppas du förstog min något vimsiga utläggning
Perfekt, som jag trodde så står vi på samma sida
När feminister grupperar människor i kvinnor och män och jämför skillnader hävdar vi att man måste se till varje individ. Varje individ har sina egna behov och ska således ha rätt att bestämma över sitt liv. Varje familj ska själv välja hur ens barn ska uppfostras och hur det dagliga arbetet ska fördelas. Detta innebär att ingen ska tala om för en hur man ska leva sitt liv.
Stefan, jag fick det intrycket när du först sade att du inte kunde visa förståelse för hans känslor och sedan sade att man även ska visa sådan som tycker annorlunda förstålse, fast inte sådan som Hitler.
Du gjorde det inte med flit med det var så jag uppfattade det. Nu när jag läser ditt inlägg igen så ser jag att jag just missuppfattade det, ber om ursäkt för detta.
Vet inte riktigt varför jag klistrade in detta, kanske för att visa en annan sätt att se det på eller nått
Om den nu inte tillför något, varför ens kommentera den då?
Det jag menade (något otydligt kanske
Angående maktfördelning i hemmet. Tror det är mycket annorlunda från hem till hem. Vissa hem har en dominant kvinna, andra en dominant man. Att sen säga att män oftast bestämmer tycker jag då är fel.
Har sen hittat några små roliga skämt eller vad man nu ska kalla dom
"Vad är det för skillnad på en man och E.T.?"
"E.T. ringde hem."
"Varför går en psykisk analys mycket snabbare för män än för kvinnor?"
"När det är dags att gå tillbaka till barndomen är männen redan där."
"Hur motionerar en man på stranden?"
"De suger in magen varje gång de ser en bikini."
"Varför vill män gifta sig med oskulder?"
"De tål inte kritik."
"Varför är alla blondin skämt så korta?"
"För att män ska förstå dom."
"Varför har mannen alltid ett namn på sin penis?"
"De måste vara du med den som fattar alla deras beslut."
"Varför skapade Gud Mannen?"
"En massagestav kan inte klippa gräsmattan."
"Vet Du att också karlarna har en säker period?"
"Nä, när då?"
"Mellan jul och nyår förstås!"
"Varför just då?"
"Självklart, staken står i fönstret, kulorna hänger i granen och pungen är tom."
"Vad är det för skillnad mellan HIV och män?"
"HIV utvecklas!"
Bara en man skulle köpa en bil för femtusen och sedan sätta i en stereo för tjugotusen...
Tre stadier i en mans liv:
1) Han tror på tomten.
2) Han tror inte på tomten.
3) Han är tomten.
"Vad är det för likhet mellan blandfärs och en man?"
"Båda är hälften svin och hälften nöt!"
"Vilken kroppsdel är mest aktiv när männen onanerar?"
"Öronen, de lyssnar så ingen kommer."
Cogito ergo sum
Härlig humor du har PH! Här är några skämt jag hittade på nätet:
Det var väl roligt. Om det nu är någon som har några skämt om negrer, vita, bögar, flator eller heterosexuella så kör hårt! Skrattar bäst som skrattar sist.
Vad är det för skillnad på en smart blondin och ett UFO?
Det finns folk som har sett UFO:n
Vad är det för skillnad på en blondin och yttre rymden?
I rymden finns det hopp om intelligent liv.
Hur ser man att en blondin har spelat dataspel?
Läppstift på joysticken.
Vad är likheten mellan blondiner och frimärken?
Man slickar dom,sätter på dem och skickar iväg dom.
Vad får man om man ställer en blondin upp o ner?
En brunett med dålig andedräkt.
En blondin går med en gris under armen,en person frågar:
Var har du hittat den där?-Jag vann henne på bingo,svarar grisen.
Vad är det för likhet mellan en blondin och en vindrutetorkare?
Båda skriker när man sätter på dem torra.
Det var väl roligt. Om det nu är någon som har några skämt om negrer, vita, bögar, flator eller heterosexuella så kör hårt! Skrattar bäst som skrattar sist.
Förresten, intressant att höra vad ni tycker. Tycker ni att:
A) De två uppsättningarna av skämt ovan (de ena mansförnedrande, de andra kvinnoförnedrande) bör stå kvar därför att de är roliga eller av annan orsak, eller
B) Att bägge inläggen bör justeras så att skämten tas bort, eftersom de motverkar en saklig och intressant debatt och inte hör hemma på ett filosofiforum?
Själv tycker jag nog B, men valde ändå att lägga upp några blondinskämt för att visa varför "skämten" är dåliga istället för att bara plocka bort dem.
A) De två uppsättningarna av skämt ovan (de ena mansförnedrande, de andra kvinnoförnedrande) bör stå kvar därför att de är roliga eller av annan orsak, eller
B) Att bägge inläggen bör justeras så att skämten tas bort, eftersom de motverkar en saklig och intressant debatt och inte hör hemma på ett filosofiforum?
Själv tycker jag nog B, men valde ändå att lägga upp några blondinskämt för att visa varför "skämten" är dåliga istället för att bara plocka bort dem.
Hovnarr, ursäktar om du tycker att dom inte är passande här.
Men jag kan inte se att dom motverkar debatten på något som helst sätt, men om du tycker så respekterar jag det och kommer inte dra upp några flera skämt. Kan för övrigt tillägga att jag tyckte dina skämt vara små roliga. Men, skämt som dessa kanske passar sig bäst när man vet att mottagaren vet att man bara skämtar och inte menar någonting illa alls och inte tar illa upp.
Och, om det är flera av er där ute som tog illa så ber jag om ursäkt.
Men jag kan inte se att dom motverkar debatten på något som helst sätt, men om du tycker så respekterar jag det och kommer inte dra upp några flera skämt. Kan för övrigt tillägga att jag tyckte dina skämt vara små roliga. Men, skämt som dessa kanske passar sig bäst när man vet att mottagaren vet att man bara skämtar och inte menar någonting illa alls och inte tar illa upp.
Och, om det är flera av er där ute som tog illa så ber jag om ursäkt.
Cogito ergo sum
Jag kanske reagerade överdrivet hårt. Jag vet inte. Men de stack faktiskt lite i ögonen på mig när jag skummade igenom dem första gången, främst av två orsaker:
*Föreställ dig att blondinskämten kommit först. Jag tror det hade blivit större ramaskri. Det är liksom mer PK att skämta om "hur män är", men om man skämtar om "hur kvinnor är", då är man en riktig mansgris. Det finns inte ens nåt ord för den kvinnliga motsvarigheter. Tjejer som beställer en strippa till möhippan är riktiga... kvinnogrisar? Det låter ju störtlöjligt. Av all diskriminering tror jag nog att diskriminering av män är den mest politiskt korrekta (jämfört med diskriminering av kvinnor, diskriminering p.g.a. hudfärg, sexuell läggning osv.)
*Det andra, och det jag menar med att de motverkar debatten är hur de själva befäster problemet de vill belysa (som den feministiska kulturyttringen så ofta gör). Titta t.ex. på:
Detta befäster ju redan problemet. Redan när man säger att mannen ska "hjälpa till" så har man den vedertagna uppfattningen att kvinnan bär huvudansvaret. Vad är kvinnans syn på att "hjälpa till" i hemmet?
I och för sig tycker jag att det är rätt så kul med att vända på folks fasta uppfattningar i såna här frågor. T.ex. kan man byta ut lappen i fikarummet mot texten "Din pappa jobbar inte här" osv. Nåja, åter till sakfrågorna
*Föreställ dig att blondinskämten kommit först. Jag tror det hade blivit större ramaskri. Det är liksom mer PK att skämta om "hur män är", men om man skämtar om "hur kvinnor är", då är man en riktig mansgris. Det finns inte ens nåt ord för den kvinnliga motsvarigheter. Tjejer som beställer en strippa till möhippan är riktiga... kvinnogrisar? Det låter ju störtlöjligt. Av all diskriminering tror jag nog att diskriminering av män är den mest politiskt korrekta (jämfört med diskriminering av kvinnor, diskriminering p.g.a. hudfärg, sexuell läggning osv.)
*Det andra, och det jag menar med att de motverkar debatten är hur de själva befäster problemet de vill belysa (som den feministiska kulturyttringen så ofta gör). Titta t.ex. på:
Detta befäster ju redan problemet. Redan när man säger att mannen ska "hjälpa till" så har man den vedertagna uppfattningen att kvinnan bär huvudansvaret. Vad är kvinnans syn på att "hjälpa till" i hemmet?
I och för sig tycker jag att det är rätt så kul med att vända på folks fasta uppfattningar i såna här frågor. T.ex. kan man byta ut lappen i fikarummet mot texten "Din pappa jobbar inte här" osv. Nåja, åter till sakfrågorna
PH skrev:För precis som nordaq sade så sträver vi alla efter samma mål (jämnlikhet) fast vi har lite olika tankar kring hur vi ska ta oss ditt.
Jo, vi har ganska lika åsikter i en del frågor. Hur menar du att jämnlikhet skall uppnås? Vilka metoder ska användas?
Det är tex omanligt att sminka sig osv. Det är kanske manligt att kunna rapa högt![]()
Så en man blir mer manlig för varje rap han utstöter? Medlemmar av rockgruppen Kiss samt krigsmålade apacheindianer däremot är tydligen extremt omanliga.
Nej, orden "manligt" och "kvinnligt" är, vilket du också är inne på, till väldigt stor del värderingar och ideologi. Många egenskaper och beteenden de refererar till är sådant som inte förekommer i naturen utan som uppfunnits av människan.
Orden "manlig" och "kvinnlig" samt inte att förglömma "omanlig" och "okvinnlig" används ofta normativt. För att mobba de som inte passar in i mallen och skrämma övriga så att de följer de givna könsrollerna så noga som möjligt bland annat. Orden har förstås även andra användningsområden men jag tycker att de ändå är så inpyrda med ideologi att jag överväger att sluta använda dem överhuvudtaget förutom när jag diskuterar könsroller.
Perfekt, som jag trodde så står vi på samma sida![]()
Det kan tyckas så. Jag vill dock ställa en motfråga: anser du att jämnställdhet redan uppnåtts? Anser du att jobbansökningar och löneförhandlingar idag behandlas utefter arbetstagarens kompetens och inte efter kön?
Även om jag som sagt inte ser en jämn könsfördelning inom olika yrken som ett mål i sig är jag intresserad av att veta orsakerna till att fördelningarna idag är olika. Finns det fortfarande kvar en dold diskriminering undrar jag och hur kan den i så fall tas bort?
Jag är även väldigt intresserad av att undersöka detta med könsroller. Jag är övertygad om att mycket av uppdelningen mellan "manligt" och "kvinnligt" är påhitt. Därmed inte sagt att könsrollerna till varje pris bör upphävas.
När feminister grupperar människor i kvinnor och män och jämför skillnader hävdar vi att man måste se till varje individ. Varje individ har sina egna behov och ska således ha rätt att bestämma över sitt liv. Varje familj ska själv välja hur ens barn ska uppfostras och hur det dagliga arbetet ska fördelas. Detta innebär att ingen ska tala om för en hur man ska leva sitt liv.
Detta citat är ett exempel, om ock inte det tydligaste, på att de i hög grad drar alla feminister över samma kam. Oj, nu var det visst jag som generaliserade om antifeministerna.
Vänligen
Camilla
.-.
Jo, vi har ganska lika åsikter i en del frågor. Hur menar du att jämnlikhet skall uppnås? Vilka metoder ska användas?
Jag tror inte man kan tvinga fram jämnlikhet med tex kvottering. Det är hel fel väg. Annars var det en ganska svår fråga. Detta kanske låter konstigt, men jag tror att om man ger det tid så kommer det att utvecklas av sig själv. Ett sätt är väl att skippa alla slags grupperings tankar (män/kvinnor, Svenskar/utlänningar, blonda/brunett osv) och börja se till varje individ. Ska tänka vidare på detta och komma tillbaka när jag har ett bättre svar
Så en man blir mer manlig för varje rap han utstöter? Medlemmar av rockgruppen Kiss samt krigsmålade apacheindianer däremot är tydligen extremt omanliga.
Enligt vissa kanske. Nej det är inte något som förekommer i naturen, det är vi övers om. Och precis som du så försöker jag att inte att anväda det då jag istället försöker se till varje individ. Det jag försökte göra vad att försöka beskriva hur jag tolkade krönikan jag postade innan.
Hoppas du förstår vad jag menar nu
Det kan tyckas så. Jag vill dock ställa en motfråga: anser du att jämnställdhet redan uppnåtts? Anser du att jobbansökningar och löneförhandlingar idag behandlas utefter arbetstagarens kompetens och inte efter kön?
Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Det visar bara reaktioner när jag postade skämten. Samma sak är det med tex utnämningen av Ibrahim Baylan, man säger att det är ett stort steg mot jämnlikheten med en "invandrare" i regeringen. Ett stort framsteg är det när man inte blir så glad över att det kommer in en invandrare i regeringen.
Eftersom jag själv inte är ute i näringslivet (jag är blott 16 år
Könsroller är en svår fråga, det är så olika mellan varje person.
Men vill vi verkligen ha total jämnlikhet? Jag menar, det är trots allt skillnader mellan können.
Dock tror jag vi är på god väg mot bra jämnlikhet.
Detta citat är ett exempel, om ock inte det tydligaste, på att de i hög grad drar alla feminister över samma kam. Oj, nu var det visst jag som generaliserade om antifeministerna.
Att dom drar alla över en kam är tragisk, dock delar jag deras kritik av större delen av feminismen.
/PH
Cogito ergo sum
Jag tror inte man kan tvinga fram jämnlikhet med tex kvottering. Det är hel fel väg.
OK, men varför tycker du det? Man kan inte diskutera om man inte lägger fram argument.
Men vill vi verkligen ha total jämnlikhet? Jag menar, det är trots allt skillnader mellan können.
Man får skilja på likhet och jämlikehet. Det är möjligt att män och kvinnor inte bör ha samma roller i alla avseenden (men detta går också att diskutera). Men att de inte bör ha lika mycket att säga till om i samhället, dvs. att de inte bör vara jämlika, tycker jag att det är svårt att hitta bra argument för.
Jag tror inte man kan tvinga fram jämnlikhet med tex kvottering. Det är hel fel väg.
Kvottering borde inte andvändas när det gäller chefspositioner, de som är bäst lämpade bör vara chefer. Är det en kvinna eller man som passar bäst som chef är sak samma, det viktigaste är att den som sitter som är chef vet vad dem gör och är bra på det. Men visst borde det finnas fler kvinnliga chefer men dem ska få sin position för att de har jobbat sig dit, som männen gör- Jämnställdhet
Återgå till "Politik och samhälle"