Jag har ADHD/DAMP och Asperger Syndrom

Moderator: Moderatorgruppen

Sonic

Jag har ADHD/DAMP och Asperger Syndrom

Inläggav Sonic » 09 aug 2007 17:52

Jag är 15 år gammal och har diagnos på ADHD/DAMP samt Asperger Syndrom.

Betyder det att jag kommer få problem när jag blir äldre?
...kommer jag kunna bli som alla andra?

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 09 aug 2007 19:00

Sonic skrev:
Jag är 15 år gammal och har diagnos på ADHD/DAMP samt Asperger Syndrom.

Jag har ett antal släktingar med Aspergers Syndrom och de har haft svårigheter under sin uppväxt, men i slutändan har de kunnat leva lika bra liv som vilken annan människa som helst och med det menar jag att skaffa familj, jobba etc.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 09 aug 2007 19:32

Sonic Det bero väldig mycket på omstädigheterna,

Dels hur alvarliga dessa functionshinderna är.

Och även ju tidiga man upptäcker det desu bäter, ( för dig ) efter som då har man möjlighet till att ge extra stöd i skolan och så.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Sonic

Inläggav Sonic » 09 aug 2007 19:56

Jomen, jag har aldrig trott att diagnosen kunde stämma, för jag är inte som någon av de andra med Asperger som jag har träffat.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 09 aug 2007 23:10

Du kommer förmodligen inte få mer problem när du blir äldre. Tvärt om.

Dessa "funktionsnedsättningar" (gillar inte att kalla det det, utan föredrar "annorlunda personlighet") är något som du, i vetskapen om, kan lära dig hantera och "jobba upp" tror jag.

Har du måhända läst Gunnilla Gerlands "En riktig människa" så kan du förstå att en hel del av problematiken kan "växa bort"..
(Kanke kan vara olika från fall till fall, men detta svar är enligt vad jag förstått utifrån vad andra med liknande diagnoser berättat (bl a).)

Sonic

Inläggav Sonic » 09 aug 2007 23:20

Skället till att jag överhuvudtaget skriver ett sådant här dumt inlägg är att jag inte har någon att gå o prata med nu när det är sommar.

Jag berättade vad jag tyckte efter att dem hade försäkrat mig om att det var okej att säga det och sedan ville de inte ha mig kvar.

Jah mår inte bra när jag är hemma och ska kanske flytta till familjehem och sedan mår jag dåligt ibland. Just nu vet jag ingenting helt enkelt

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 10 aug 2007 01:02

Sonic skrev:Jag är 15 år gammal och har diagnos på ADHD/DAMP samt Asperger Syndrom.

Vill du bli som alla andra?

I förhållande till att "vara som alla andra", är allt med dina annorlunda egenskaper negativt, eller finns det även positiva saker med dem?

Om det finns både positiva och negativa saker, så tycker jag att du ska försöka vända dem negativa till något positivt och stimulera dem positiva till att förbli lika eller än mer positiva. Detta istället för att försöka "bli som alla andra", vilket innebär att du inte tar till vara på det positiva med ditt annorlundaskap.

Jag tror att det finns både positiva och negativa saker med dem allra flesta annorlundaskap och i ditt fall så tror jag att du har en stor tillgång i ditt annorlundaskap, om du lyckas med det ovan. Och det finns folk, som man tror har liknande eller samma annorlundaskap som du, som lyckats med detta och åstadkommit otroliga saker.

Så jag tycker du ska se på ditt annorlundaskap som en utmaning och möjlighet till ett spännande liv. :)

Mvh, Jonatan
Min och min flickväns senaste låt: http://downloads.cdon.com/index.phtml?p ... st=7664537

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 10 aug 2007 08:29

Skället till att jag överhuvudtaget skriver ett sådant här dumt inlägg är att jag inte har någon att gå o prata med nu när det är sommar.

Att börja med, här är alla välkomen, eller nja, alla som kan respktera andra.  :D

Jo då så som JDM Skriver, man ska alltid göra det dåliga till det bäter, det gäller bara att hitta nya synsätt på saker och ting.

MVH FIG

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 10 aug 2007 10:04

Sonic skrev:Skället till att jag överhuvudtaget skriver ett sådant här dumt inlägg är att jag inte har någon att gå o prata med nu när det är sommar.

Inte dumt alls. Tvärtom var det ett jättebra inlägg.

Sonic skrev:Jah mår inte bra när jag är hemma och ska kanske flytta till familjehem och sedan mår jag dåligt ibland. Just nu vet jag ingenting helt enkelt

Du skriver att du inte vet någonting just nu. Vad skulle du vilja veta, om du fick bestämma? Vad skulle du behöva veta för att må bättre?

Jag personligen tror (men det här är en okvalificerad gissning) att ditt största problem är den situation du beskriver ovan, att du kanske skall flytta till ett familjehem. Jag tror det kommer påverka ditt liv mycket mer än diagnosen du har fått. Kanske är det så att du fokuserar på fel frågor?

Många har redan sagt att du behöver göra det positiva av dina särdrag - det som gör dig speciell. Jag tror det viktigaste är att man skaffar målsättningar som innebär att man inte behöver brottas med sig själv på vägen. Att man fokuserar på frågor som man kan lösa utan att göra våld på sig själv.

Själv är jag min egen värsta fiende. Så kanske det är även för dig? Jag märker att jag mår bättre när jag sätter upp enklare mål för mig själv, och när jag lär mig mer om hur jag brukar motarbeta mig själv. Tror du det skulle kunna hjälpa även dig?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Jag har ADHD/DAMP och Asperger Syndrom

Inläggav Algotezza » 11 aug 2007 17:18

Sonic skrev:Jag är 15 år gammal och har diagnos på ADHD/DAMP samt Asperger Syndrom.

Normalitet i sig är inget att eftersträva - men originalitet. Eftersträvansvärt är dock att ha en hyfsat ordnad och trygg social bas att stå på i sitt liv, ett fungerande vardagsliv. Det kommer du att få om du inte redan har det. Man måste ha ett slags balans i tillvaron, stå med båda fötterna på jorden eller i myllan och med huvudet bland moln och stjärnor, så att man kan flippa ut på tänkandets och kreativitetens område obehindrat. Men utan den balansen blir allt kaos. Det har jag varit med om. Men det ordnade sig med tiden.

A
Algotezza aka Algotezza

Sonic

Inläggav Sonic » 11 aug 2007 17:54

Det är redan kaos

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 11 aug 2007 17:59

Man får förska göra det besta av det man har, inte sannt?

Inte för att förlämpa någon, men det spela ingen roll hur stor
ADHD/DAMP, Cp-skada, man har, så länge man inte ger up.
Och alltid fortsätter kämpa på...

Jag vet, har dyxlise. och nu så programmera jag dataprogram
MVH FIG,

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 aug 2007 20:26

Sonic skrev:Det är redan kaos

Ordnat nog att skriva här... att inse att det är ett kaos. Alltid en början till att få ordning... Innan man insett att det är ett kaos har man inte tagit första steget till ordning...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 11 aug 2007 20:40

Algotezza Du har så rätt,  SonicNu så kan det bara blir bätter inte sannt?,

hella värden befinner sig i ett stort Kaos, Och nu så är det tid för oss att också inser det...

Sonic Vi på forumet finns alltid här, glöm inte det, ifal din värd är som ett kaos, för dig,

Sonic

Inläggav Sonic » 11 aug 2007 20:42

- Det sissta som hände när jag slutade nian inför sommarlovet var att jag inte var berädd och sedan skulle rekorn gör en anmälan till socialen...

det var bara en massa möten med läkare och sånt men jag får fortfarnade inte prata med någon efter att de slängde ut mig, och det förstår jag inte...

Återgå till "Psykologi"