Personligen vet jag inte hur jag ska ställa mig till det ni säger. Jag är inte säker på att jag ens förstår fullt ut vad ni menar, men jag gör ett försök att bemöta era argument:
Archaxe,
Min poäng var, att om vi förutsätter att människor är svaga som behöver tröst av kyrkan, så kommer de att visa sig att de är svaga som behöver tröst av kyrkan - allt handlar om vilken förklaringsmodell vi anlägger.
Om vi antar A, så kan vi enkelt bevisa A.
Om vi antar att världen är på X, och sedan letar efter bevis som stödjer X och hittar dem så säger vi att världen är X! Du menar att vi kan anta att världen är vadsomhelst, och vi kommer hitta bevis enbart för att vi vill. Faktum är att jag håller med här, men jag ser inte saken på samma sätt.
Låt oss säga att jag sätter upp en teori om att allting som är grått är tyngre än allt annat. Jag väger sedan fyra olika objekt. En barkbit, en röd badboll, ett glas och en sten. Stenen är grå. Jag kommer fram till att stenen var tyngst, och säger sen att min teori var rätt. "Grå=tung" utbrister ja glatt.
Jag tror ovanstående teori-byggning mer eller mindre var giltig i förr i tidens vetenskap. Förändring kom dock, och någon gång på 1600 talet så sa man att man aldrig kan vara säker på om en teori är sann, men man KAN vara säker på om den INTE är sann. Allt man behöver göra, är att finna någonting i världen som INTE stödjer teorin. Teorin måste då modifieras för varje gång något som inte stämmer överens med teorin påträffas i världen.
Jag kan då hitta en fjäder som målats grå, och denna skulle vara lätt. Oavsett om jag så hittar 10000 bevis för att gråa saker alltid är tyngst, räcker det med 1 fall där min lag inte gäller, och hela min teori måste slopas eller kraftigt modifieras. Så skeptikerna har rätt i att man inte kan vara säker på en teori man hävdar, men man kan vara säker i sin avfärdning av andras teorier. Om du hävdar A så kan du bevisa A, men jag kan hitta något där din tillämpning inte gäller och A kan slopas. Då får vi gå vidare till B och göra samma sak där...osv...etc...
Nu kan vi sätta upp teorin om att alla kristna människor är svaga. Låt oss säga att vi finner att 99,9 % av alla kristna är svaga, men 0,1 % är det inte. Teorin kan slopas. Om vi nu däremot sätter upp teorin om att kristendom uppmanar till foglighet och svaghet i vissa texter, får vi analysera de texter teorin i fråga pekar på. För enkelhetens skull (och för att slippa det där med tolknings-problemet) säger vi att en av texterna säger "Du ska vara svag". Teorin har då ett bevis.
Vi kan inte vara säker på att den stämmer, men tills ett motbevis (t.e.x. att det står "du ska inte vara svag" i nån annan del i texten) så kan inte teorin slopas i varje fall. En teori som hävdar motsatsen kan inte heller sättas upp, för att bevisen för den skulle kräva MIN teoris motbevis.
Skeptiscmen hävdar ju (om jag förstår rätt) detta: "Säg vad du vill, A kan lika gärna vara B! Allt kan vara som du vill det ska vara, det finns ingen bevisföring. All fakta är lika mycket värd, det finns inget falskt eller sant."
Med teori-byggandet som jag tidigare nämnt kan teorier rangordnas i trolighet.
Filtret (rutmönstret) genom vilket vi tittar formar vår upplevelse av vad vi ser, och det är svårt att byta filter. Din förklaringsmodell, att de är svaga, stämmer lika bra överens som deras, att Gud är den enda förklaringen och att de har sett Ljuset.
Okej det säger du. Låt oss nu beakta de två teorierna.
Kalles teori:
Vissa texter i bibeln uppmanar till svaghet och vill kuva människor och empiriska bevis i texterna är min förklaring.
De kristnas teori:
Vi har sett ljuset och Gud är våran förklaring.
Vi börjar med att konstatera att teorierna inte är varandras motsatser, och går sedan vidare till att de kristnas förklaring inte pekar på några empiriska iakttagesler och kan därför uteslutas ur facket "vetenskap". Det subjektiva ställningstagandet här blir ifall man anser att en teori ska vara vetenskaplig eller ej. Oavsett hur man gör, så är min teori vetenskapligare än deras och deras är alltså INTE lika mycket "sann" som min.
Jag antar att ovanskrivna har en rad brister, mycket pga oförståelse för skeptiscmens innersta väsen. Förklaringar och invändningar emot min världsbild, inväntas med spänning
/Kalle