Mensa
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Verksamhetens enda riktigt utåtriktade och praktiska funktion (mig veterligen), är Gifted Children Programme.
'Trots att hög begåvning visar sig tidigt i livet hos barn har vi i Skandinavien varit dåliga på att ta hand om denna resurs. Kanske är det vår egalitära tro som gått ut över de barn som uppvisar en särbegåvning inom vissa områden? Vi har alltid ömmat för dem som har svårigheter och det skall vi självklart fortsätta att göra. Men det synsättet har varit så dominerande att vi idag letar efter svagheter och svårigheter där vi istället borde leta efter talang och kompetens. Se begåvning som en potential. Tillsammans med rätt förutsättningar och ansträngningar kan den förverkligas.
Mensa Sverige arbetar för att öka förståelsen i samhället för att särbegåvade barn behöver speciella förutsättningar för att kunna blomma ut som både intelligenta och harmoniska individer. Att vi inte är ensamma i detta arbete märks av den ström e-brev som kommer till oss, och till vårt program Gifted Children Programme. För att dela med oss av vår kunskap, har vi skapat denna kunskapsbank, baserad på er som hör av sig till oss.'
Saxat från http://www.mensa.se/content/view/45/94/
'Trots att hög begåvning visar sig tidigt i livet hos barn har vi i Skandinavien varit dåliga på att ta hand om denna resurs. Kanske är det vår egalitära tro som gått ut över de barn som uppvisar en särbegåvning inom vissa områden? Vi har alltid ömmat för dem som har svårigheter och det skall vi självklart fortsätta att göra. Men det synsättet har varit så dominerande att vi idag letar efter svagheter och svårigheter där vi istället borde leta efter talang och kompetens. Se begåvning som en potential. Tillsammans med rätt förutsättningar och ansträngningar kan den förverkligas.
Mensa Sverige arbetar för att öka förståelsen i samhället för att särbegåvade barn behöver speciella förutsättningar för att kunna blomma ut som både intelligenta och harmoniska individer. Att vi inte är ensamma i detta arbete märks av den ström e-brev som kommer till oss, och till vårt program Gifted Children Programme. För att dela med oss av vår kunskap, har vi skapat denna kunskapsbank, baserad på er som hör av sig till oss.'
Saxat från http://www.mensa.se/content/view/45/94/
- Avantgardet
Men vad är att "förverkliga potential"? Är det MENSA som definierar detta? Personligen anser jag det djävligt barnsligt med klubbverksamhet. Har de inte nog råg i ryggen för att stå på sig? Måste de gömma sig, och få sitt värde genom, en gemenskap? Hade de verkligen varit nåt så hade de inte behövt det.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Träffade några mensatyper och upplevde de som rätt mediokra.
Min galenskap var att söka till läkarlinjen och på den tiden krävdes rena 5 i snitt i betygen. Fanns inget högskoletest eller annat på den tiden.
Fick 5 i alla betyg utom svenska, svenska med litteraturkunskap som det hette på den tiden.
Fruktansvärt orättvist då jag som invandrare med 5 år i Sverige var chanslös i svenska språket. Lärarinnan tog mej avsides när det var betygdags, efter 2 års slit; jag kan inte ge dej mer än 4 i båda. Hon hette "von" i efternamn. OK sa jag.
Min galenskap var att söka till läkarlinjen och på den tiden krävdes rena 5 i snitt i betygen. Fanns inget högskoletest eller annat på den tiden.
Fick 5 i alla betyg utom svenska, svenska med litteraturkunskap som det hette på den tiden.
Fruktansvärt orättvist då jag som invandrare med 5 år i Sverige var chanslös i svenska språket. Lärarinnan tog mej avsides när det var betygdags, efter 2 års slit; jag kan inte ge dej mer än 4 i båda. Hon hette "von" i efternamn. OK sa jag.
- Avantgardet
Morsan gick och blev läkare för några år sen, men har aldrig tyckt att hon är särskilt skärpt för det. I många fall är hon ett skämt. Hennes största brist (som säkert MENSAfolket delar med henne) är en oförmåga att lyssna till andra. Provade själv att skriva högskoleprov för nåt år sen (bara för att peppa en tjejkompis att också skriva det - hon behövde skriva det eftersom hon funderade på psykolog), fick ett ynka poäng från 1,8 (gick ut gymnasiet med 13 IG tror jag, hemförhållandena var åt helvete och jag var i stort sett aldrig i skolan), men jag fick min plats i Aftonbladet, högst upp på ortens lista. Det där betydde jättemycket för min mamma, hon gick i taket när hon fick höra det. Som om andras värdering av mig skulle vara nödvändig för att hon skulle kunna uppmärksamma mina färdigheter.
Att överhuvudtaget använda intelligensbegreppet är ointelligent per definition.
Att överhuvudtaget använda intelligensbegreppet är ointelligent per definition.
Förverkliga potential, tja, att enligt givna förutsättningar försöka göra en situation bättre. Ja, det är definierat av mensa.
Klubbverksamhet är bara ett annat namn för umgänge, ibland inriktade mot specifika intresseområden. Jag tycker inte det är barnsligt att omge sig med likasinnade. Eller vänner, som man också kan kalla dem.
Ang träffen med mensatyper som mediokra. Det är det vi är. Några av oss kan vara eccentriska på olika sätt. Men vafan, det behöver man inte vara medlem i mensa för att vara. Vi är vanliga människor.
Klubbverksamhet är bara ett annat namn för umgänge, ibland inriktade mot specifika intresseområden. Jag tycker inte det är barnsligt att omge sig med likasinnade. Eller vänner, som man också kan kalla dem.
Ang träffen med mensatyper som mediokra. Det är det vi är. Några av oss kan vara eccentriska på olika sätt. Men vafan, det behöver man inte vara medlem i mensa för att vara. Vi är vanliga människor.
- Avantgardet
På samma sätt som att det finns olika approach till hur man crawlar bäst, så finns det samma om förhållningssätt till världen. Vissa gillar föreningsliv. Beror det på förutsättningar? I allra högsta grad. Förutom i de fall där det inte grundar sig på det. Point being att de flesta blir nöjda av att göra det de själva väljer att göra, det som passar dem och deras smak bäst.
Ang användande av intelligensbegreppet. Vad är skillnaden mellan det och bedömning av andra områden? Folk får ställa sig som modeller pga utseende utan att någon klagar. Och fotbollshjältar ska vi inte ens snacka om. Men rent krasst har jag i alla fall svårt att göra skillnad på begreppen. Sen om det är rätt eller fel med betygsättning över huvud taget är en annan fråga.
Ang användande av intelligensbegreppet. Vad är skillnaden mellan det och bedömning av andra områden? Folk får ställa sig som modeller pga utseende utan att någon klagar. Och fotbollshjältar ska vi inte ens snacka om. Men rent krasst har jag i alla fall svårt att göra skillnad på begreppen. Sen om det är rätt eller fel med betygsättning över huvud taget är en annan fråga.
- Avantgardet
Det finns ingen entydig definition på intelligens, det är vi nog eniga om. Och angående modeller - jo, tack, jag klagar så fort jag får en chans. Det hela är enligt mig motbjudande, vi borde inte hålla på att exkludera. Vi borde uppskatta varandras förmågor för vad de är, inte för den status de håller. Vi är människor, en stor familj - med allt vad det innebär av bråk och oenigheter och annat. Förstår inte den här strävan att finna gemenskaper, att passa in, att ömsesidigt stärka varandra inom gemenskapen och stärka sig utåt mot det utanför. Det är enligt mig ett kardinalfel som visar på en stor brist, inte på en tillgång. Så kan det gå.
Min mamma, som alltid orerat över sin intelligens, fick för sig att hon skulle göra ett intelligenstest för Mensa. Så jag dirigerade henne till deras hemsida och visade henne grunderna i var man ska klicka för att det ska registreras överhuvudtaget. Jag gjorde annat och låtsades som ingenting medan hon satt där och stirrade koncentrerat in i skärmen, ackompanjerat av diverse missbelåtna grymtningar och irriterade stolknyck. Efter ett tag hörde man en djup suck och ett uppgivet jämmer. Hon var för dum. Jag log inombords.
Återgå till "Politik och samhälle"