Tokfeministernas barnsligheter

Moderator: Moderatorgruppen

Morales

Inläggav Morales » 25 nov 2004 11:35

Detta är ett ämne(feminism) som känns farligt att uttala sig i just eftersom det finns människor i den grupp som påtalats tidigare, låt oss kalla dom "mycket unga feminister", som inte verkar acceptera något som ens påminner om en annan åsikt än deras egen...

En del av dessa människor har inte riktigt den tolerans som jag tror behövs för att på riktigt kunna påverka andra i den riktning som av feminismen önskas...

Jag tror på förändring genom manipulation till större grad än direktkonfrontation i vissa fall...

Det finns ju en hel del dinosaurier som inte ser meningen i att klottra på reklampelare eftersom dom har det så starkt i sig att klotter är någonting dåligt, och då missar man poängen eftersom det ofta är just dessa förhistoriska varelser som behöver ett uppvaknande...

Om inte genom manipulation på hög nivå så istället för att skrika ut sin åsikt, bara ge sig in i sansade diskussioner och där med lugn ton förklara hur det ligger till. Det borde inte vara svårt att förklara att självklart ska diskriminering motarbetas av alla som har möjlighet.

Jag ser mig själv som feminist av den lugnare skalan, kanske för att jag är man men, där jag själv blivit upplyst om feminism var från en människa(kvinna) som i min lilla värld är det intelligentaste och mest upplysta som gått i ett par skor. Det blir lite lättare(för mig, då kanske t-rex) att respektera en åsikt som läggs fram utan skrik...

Jag har hört flera tjejer, när ämnet kommer upp, med pondus säga "Självklart är jag inte feminist". Det känns sorgligt men jag tror dessvärre att en del av denna snea syn på feminism återigen kommer från dom unga med stort engagemang pga deras utseende och skrikiga attityd...

Som jag själv upplevt det är det många av dessa väldigt engagerade unga människor inom dom extremare grupperna(skrikande feminister, nazister, anarkister osv) som någonstans efter den tjugonde födelsedagen rättar in sig i ledet och blir till ganska vanliga "svenssons".

Nu ska jag bara spänna på mig suspensoaren, trycka på "Skicka" och sen invänta pungsparkarna :?
Katastrofen är oundviklig. Acceptera och njut av resan!

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 nov 2004 23:25

Morales skrev:Detta är ett ämne(feminism) som känns farligt att uttala sig i just eftersom det finns människor i den grupp som påtalats tidigare, låt oss kalla dom "mycket unga feminister", som inte verkar acceptera något som ens påminner om en annan åsikt än deras egen...

En del av dessa människor har inte riktigt den tolerans som jag tror behövs för att på riktigt kunna påverka andra i den riktning som av feminismen önskas...

Att femister i vår vardag är arga är inget konstigt alls.

Tjejer som grupp får hela tiden i vardagen utstå omedvetet våld och förtryck utövat mot sig.

Om människor i din vardag dagligen ständigt utövade (omedvetet) våld mot dig, och du var omedveten på hur du skulle hantera situationen skulle du också reagera aggressivt.

Vi människor är rädda fungerar precis som djuren.

Skillnaden är att vi människor kan observera våldet och förstå när det uppkommer och göra oss av med det.

Jag ser mig själv som feminist ...

När du kallar dig feminist utövar du omedvetet våld mot människor som är rädda för feminister.

Du måste inse detta.

Du är våldsam så fort du kallar dig en viss titel
Du är våldsam så fort du grupperar andra människor

Det är detta som skapar våldet

Reedler

Inläggav Reedler » 26 nov 2004 08:11

Jag vet inte om jag ska bli arg eller ledsen eller uppgiven eller hur i hela den varma "sjumilaskogen" jag ska tänka när jag läser om feminism och hur människor ser på den.

Jag är imot allt vad feminism heter. Det är sjukt att så många (enligt mig pga mina kristna värderingar) självklarheter ska behöva ingå i något så fånigt som feminism. Missförstå mig rätt nu. Jag vill inte att tjejer ska bli slagna eller ha mindre "rätt" i sammhället. Men det är för mig bara sunt förnuft. Feminism är tokfånigt tycker jag.

Jag menar hur många har inte sagt "oooh det är så synd om tjejer med deras svåra ideal o allt som sammhällets MÄN lägger på dom " ,... "o tänk vad synd det är om alla tjejer när dom blir slagna av MÄN",... Jag blir precis vansinnig när jag hör sådant. Varför är det alltid (som ,dock fortfarande ung o ofösrtåndig, man) MITT FEL. Är det verkligen så synd om våra svenska tjejer. sist jag läste är det många fler unga killar som tar livet av sig än tjejer.

ledsen för mig arga ton men varför måste NI alltid se tjejerna som offer? varför ska vi alltid stoppa våldet mot kvinnor? varför inte stoppa våldet? varför inte låta män o kvinnor vara olika?
Reedler

Reedler

Inläggav Reedler » 26 nov 2004 08:41

ne hu. jag blev så upprörd att jag måste skriva av mig lite till.... :?

Vad är det ni vill med feminism? att ha samma värde eller att ha samma kön? åtminstonde jag har fått känslan av att mannen numera ska laga mat, diska, tvätta och ta hand om barnen. För att dela på sysslorna i hemmet. och visst... det är föralldel bara bra om man kan dela upp arbetet. Men jag har inte hittat många (även om de givetvis finns) exempel på kvinnor som byter däck, byter kontakter, reparerar bilar, klyver ved osv. osv.

Och det här med våld... . Ni feminister där ute, snälla säg hur jag ska göra... Om en tjej slår mig ska jag då räkna med att vi har kommit så lånt med att få er kvinnor att likna män att jag får slå tillbaka? Eller ska jag ta örfilen o agera som en man och inte slå tillbaka för att jag vet att hon inte kommer stå kvar på benen om jag slår?

Och det här med artighet... Ska jag vara "gentleMan" o säga damerna först? För isåfall så gäller det gämt. Jag vägrar vara kvinnors lilla docka som är artig med tvätten i hand. antingen eller. Ska vi skippa könsroller så visst. MEn inte bara när det passar feminister.

Min söta lilla flicka är oxå feminist (det förgrenade fruntimmret :) ) och henne älskar jag så hoppa inte på mig för mycket nu. jag tycker inte illa om feminister, bara många av deras tyckanden.
Reedler

Morales

Inläggav Morales » 26 nov 2004 19:28

Att femister i vår vardag är arga är inget konstigt alls.

Oj oj, nu blir jag så trött igen. Var i mitt inlägg läste du att jag var överaskad över unga feministers ilska? Isf skrev jag fel eftersom jag inte alls är chockad över detta. Min poäng var att det aggressiva beteendet troligen har motsatt effekt. Att det just skrämmer de människor som verkligen behöver upplysas.

Tjejer som grupp får hela tiden i vardagen utstå omedvetet våld och förtryck utövat mot sig.

Ja, det stämmer!? What´s new? Att hela tiden få pressat i ansiktet hur man ske se ut med mera är ju sjäklvklart en fruktansvärd situation att leva i.

Om människor i din vardag dagligen ständigt utövade (omedvetet) våld mot dig, och du var omedveten på hur du skulle hantera situationen skulle du också reagera aggressivt.

Eh, ja. Jag antar att du menar allvar men det känns som att du kanske driver med mig när du skriver såna självklarheter på rad?!

Vi människor är rädda fungerar precis som djuren.

När du kallar dig feminist utövar du omedvetet våld mot människor som är rädda för feminister.

Du måste inse detta.

Du är våldsam så fort du kallar dig en viss titel
Du är våldsam så fort du grupperar andra människor

Det är detta som skapar våldet

Så när du kallar dig PopJimmy, som jag då med tanke på frisyr osv refererar till att du är en "Popkille", utövar du omedvetet våld mot människor som är rädda för Popkillar?

För att inte stöta sig med någon alls antar jag att man måste vara ingenting alls eftersom det finns människor som kan ta illa upp av alla möjliga anledningar. Om jag personligen var en kämpande feminist skulle jag inte gå runt och trycka upp det i människors ansikte eftersom det skulle kunna skrämma dom och därför göra det svårare för mig att faktiskt få dom att komma dit jag ville. Nu är så inte fallet och jag kan därför kalla mig feminist när jag behagar.

Jag måste erkänna att dina kommentarer angående det jag skrivit är svåra att ta på allvar. Sorry

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 nov 2004 22:55

Reedler:
Varför är det alltid (som ,dock fortfarande ung o ofösrtåndig, man) MITT FEL. Är det verkligen så synd om våra svenska tjejer. sist jag läste är det många fler unga killar som tar livet av sig än tjejer.

Det är inte ditt fel bara för att nån säger att det är ditt fel. Det folk egentligen menar är att du är omedveten om att tjejer HAR flera krav på sig. Om du är medveten inser du att människor HAR olika förutsättningar beroende på vad dom FÖDS till. Men om du är omedveten är det DITT FEL, inte ditt medvetna fel, med dit omedvetna eftersom det är alla omedvetna personer som för dåliga mönster och traditioner vidare. Om du var medveten om orättvisan skulle du inte föra traditionen vidare.

ledsen för mig arga ton men varför måste NI alltid se tjejerna som offer? varför ska vi alltid stoppa våldet mot kvinnor? varför inte stoppa våldet? varför inte låta män o kvinnor vara olika?

Tjejer ÄR offer. Sen ska vi inte behanda dom som offer.
Att behanlda människor olika är grunden till våld och hat.

ne hu. jag blev så upprörd att jag måste skriva av mig lite till.... :?

Det är bara att skriva på! :D

Vad är det ni vill med feminism?

Det folk vill med feminism är att påvisa de olika förutsättningar olika människor får bara för att dom råkar ha ett visst kön.

...Men jag har inte hittat många (även om de givetvis finns) exempel på kvinnor som byter däck, byter kontakter, reparerar bilar, klyver ved osv. osv.

Det är för att våran kultur säger åt oss vad vid ska göra.

...Eller ska jag ta örfilen o agera som en man och inte slå tillbaka för att jag vet att hon inte kommer stå kvar på benen om jag slår?

Agera som en man? Du ska agera som en intelligen människa och ta avstånd från våldet.

Och det här med artighet... Ska jag vara "gentleMan" o säga damerna först? För isåfall så gäller det gämt. Jag vägrar vara kvinnors lilla docka som är artig med tvätten i hand. antingen eller. Ska vi skippa könsroller så visst. MEn inte bara när det passar feminister.

Det är klart du inte ska följa mönstret "gentleman". Du ska vara en ärlig och bra människa oavsätt vilket kön du råkar ha.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 nov 2004 23:09

Morales:
Oj oj, nu blir jag så trött igen. Var i mitt inlägg läste du att jag var överaskad över unga feministers ilska? Isf skrev jag fel eftersom jag inte alls är chockad över detta. Min poäng var att det aggressiva beteendet troligen har motsatt effekt. Att det just skrämmer de människor som verkligen behöver upplysas
...
Ja, det stämmer!? What´s new? Att hela tiden få pressat i ansiktet hur man ske se ut med mera är ju sjäklvklart en fruktansvärd situation att leva i.
...
Eh, ja. Jag antar att du menar allvar men det känns som att du kanske driver med mig när du skriver såna självklarheter på rad?!

Jag inser att du bara vill väl. Det är väldigt bra att du förstått mer än dom flesta!

Du måste inse detta.

Så när du kallar dig PopJimmy, som jag då med tanke på frisyr osv refererar till att du är en "Popkille", utövar du omedvetet våld mot människor som är rädda för Popkillar?

Du har fel! Jag kallar mig inte för popkille. Jag referar inte till pop. Det är bara ett namn på ett commiunity. Jag har aldrig sagt att jag är en popkille! Frisyer och namnet kan jag inte göra nån åt. Man måste ha en frisyr (hårlös är också en frisyr).

DU kallar dig däremot för feminist, det måste man inte. Det är en skillnad.

För att inte stöta sig med någon alls antar jag att man måste vara ingenting alls eftersom det finns människor som kan ta illa upp av alla möjliga anledningar. Om jag personligen var en kämpande feminist skulle jag inte gå runt och trycka upp det i människors ansikte eftersom det skulle kunna skrämma dom och därför göra det svårare för mig att faktiskt få dom att komma dit jag ville. Nu är så inte fallet och jag kan därför kalla mig feminist när jag behagar.

Jag förstår att du vill väl. Men jag försöker bara förklara för dig att du inte jobbar på det absolut bästa sättet.

Jag ska förklara detta angående dina gamla citat:

...
Jag ser mig själv som feminist

Så länge du säger att du är feminist så kommer människor feltolka. Detta inneär att många som är rädda för en sorts feminist ofta är rädda för allt som är sammankopplat med ordet feminism. Dom tror alltså att du är en feminist av den dåliga typen som "hatar män" och "sprejar hm affisher"

Därför måste du sluta kalla dig för feminist och börja fokusera dig på mänskligt lidande.

Förstår du vad jag menar? Jag vet att du bara vill väl och att du verkligen försöker och det är jättebra tycker jag! :)

Reedler

Inläggav Reedler » 27 nov 2004 03:13

Men vad är det du säger? ... :shock:
Menar du att vi ska se kvinnor som offer? Jag undrar om det inte är så att det är feministerna som är den största boven det i dramat. Jag ser inte tjejer som offer. Jag ser mig inte som överlägsen eller mer värdefull men av någon anledning borde jag skämmas över hur jag förtrycker kvinnor. Hur jag ständigt ser dom som objekt. Får man fråga nu när kvinnorna frigör sig för fulla muggar varför ska då Jag behöva ta ansvar för att dom mår bra? Har inte tjejer samma ansvar som jag att ta hand om problem i våra liv? Tjejer ska vara smala säger sammhället, ja inte tycker jag att det är särskillt bra MEN jag tycker inte heller det är bra att killar matas med "du ska va..." reklamer eller dyligt. se bara på vilken film som helst... Tjejerna är snygga smala fina. Och feministerna rasar. Men att killarna är muskulösa tuffa hårda grymma coola roliga osv osv. spelar det ingen roll? Är män bättre på att inte ta åt sig så mycket?

Den största anledningen att jag spyr över feminism är att den tar upp alla kvinnors problem som ett sammhällsproblem vi alla måste angagera oss i. Inte människors problem. Och varför i hela gretas gröna trädgård ska vi tillåta olika åldrar på exempelvis discon/pubbar. Hon 20 han 76... typ
Och hur är det med den där musik skolan på gotland eller vart den nu låg som utbildar KVINNLIGA artister? Ska vi behandla alla lika så får banne mig tjejerna anpassa sig oxå och inte bara gnälla på att grabbarna tar för sig mer. Lika för alla är helt sunt o bra men jag tycker det är sjukt att jag är boven bara för att jag inte råkar bry mig om feminism utan tar tjejer för vad dom är alltså tjejer. Inget värde eller mening i ordetutan bara ta dom för kanske inte samma sak som jag men lika mycket värda och lika duktiga. Men inte mer värda eller duktigare.
Reedler

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 nov 2004 04:10

Menar du att vi ska se kvinnor som offer?

Nej, vi ska inte SE eller BEHANDLA tjejer som offter. De ÄR redan offer.

Jag undrar om det inte är så att det är feministerna som är den största boven det i dramat.

Det är samma sak som att säga att det är judarna som var boven i dramat för att dom sa ifrån. Tjejer ÄR förtryckta klart dom är arga.

Har inte tjejer samma ansvar som jag att ta hand om problem i våra liv?

Nej tjejerna måste ta hand om hemmet och tvätten också.

Tjejer ska vara smala säger sammhället, ja inte tycker jag att det är särskillt bra MEN jag tycker inte heller det är bra att killar matas med "du ska va..." reklamer eller dyligt. se bara på vilken film som helst... Tjejerna är snygga smala fina. Och feministerna rasar. Men att killarna är muskulösa tuffa hårda grymma coola roliga osv osv. spelar det ingen roll? Är män bättre på att inte ta åt sig så mycket?

Nej killar är inte bättre på att inte ta åt sig. Killar blir inte behandlade på samma sätt.

Den största anledningen att jag spyr över feminism är att den tar upp alla kvinnors problem som ett sammhällsproblem vi alla måste angagera oss i. Inte människors problem.

Kvinnor är ju människor. Kvinnor är förtryckta människor. Klart vi ska ta hand om förtryckta människors problem. Det är precis som att homosexuella som grupp är förtryckta.

Och varför i hela gretas gröna trädgård ska vi tillåta olika åldrar på exempelvis discon/pubbar. Hon 20 han 76... typ

Här är du bara avundsjuk på tjejer. Det är sådär tjejer känner sig hela tiden. Men det är klart att det är fel. Anledningen att det är såhär är att enligt våra samhällsideal så ska man vara en 76årig rik gubbe för att vara framgångsrik. Tjejer ska vara 20 blonda, med stora bröst. Det är våra kulturella ideal som säger så.
Talibanernas kultur säger att kvinnor ska ha slöja.

Och hur är det med den där musik skolan på gotland eller vart den nu låg som utbildar KVINNLIGA artister? Ska vi behandla alla lika så får banne mig tjejerna anpassa sig oxå och inte bara gnälla på att grabbarna tar för sig mer.

Det är bara för att dom vill få upp en jämnfördelning. Du är bara avundsjuk för att tjejerna blir priviligerade. Det är sådär tjejer känner sig hela tiden.

Morales

Inläggav Morales » 27 nov 2004 05:54

Hej HårdrocksJimmy!

Iom att du använder dig av den nedsättande(översittar) ton du gör trots att jag tydligt svarat på dom oklarheter som du verkar uppfatta kan jag inte annat än se dig som dum. Härmed kommer jag aldrig att slösa min tid på att läsa något du skriver på detta forum eftersom jag här söker människor med intelligens som kan ge mig nya idéer om hur världen ser ut, vilket tydligt framgår att du inte har något att komma med om. Jag vet att du kommer att svara ett översittande svar som jag aldrig kommer att läsa men så får det bli...

Simma lugnt i stormen...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 nov 2004 08:19

Morales skrev:Hej HårdrocksJimmy!
Iom att du använder dig av den nedsättande(översittar) ton du gör trots att jag tydligt svarat på dom oklarheter som du verkar uppfatta kan jag inte annat än se dig som dum. Härmed kommer jag aldrig att slösa min tid på att läsa något du skriver på detta forum eftersom jag här söker människor med intelligens som kan ge mig nya idéer om hur världen ser ut, vilket tydligt framgår att du inte har något att komma med om. Jag vet att du kommer att svara ett översittande svar som jag aldrig kommer att läsa men så får det bli...

Jag är väldigt ledsen att du uppfattat mig som autkoritär. Jag vill bara vara bestämd när jag diskuterar sånt som jag subjektivt personligen är helt övertygad på skapar lidande.

Jag vill göra folk medvetna om att vissa saker omedvetet skapar lidande, även när personen har ett gott syfte bakom. En väldigt grov jämnförelse är Bush och Bin Ladin, båda tror personligen att dom räddar världen men dom skapar i själva verket bara lidande.

Jag skulle aldrig skapa mera lidande än att diskutera/argumentera saker med folk på forum. Mina konflikter jag skapar är bara tillfälliga konflikter som löser återkommande vardagliga konflikter. Och ska jag vara helt ärlig så ÄR det bara trångsynta personer som tar illa vid sig. Öppna personer är beredda att ändra sig.

Nu kan detta låta motsägelsefullt eftersom jag har en väldigt tydlig utgångspunkt. Skillnaden med min utgångspunkt är inte att det är en försvarsmekanism för att försvara MIG SJÄLV, jag vill försvara alla människor. Vilket innefattar feminister, tokfeminister och anti-feminister. Alla människor är lika mycket värda, därför är det fel att dela upp människor i grupper och sedan ge gruppen ett attribut (t.ex. alla nazister är dumma i huvet). Personer med verklig insikt i mänsklig psykologi förstår att trångsynta människor inte är det medvetet, utan att dom helt enkelt inte vet bättre, men dom förtjänar fortfarande respekt eftersom dom fortfarande är människor. Detta är en väldigt viktig poäng som jag hela tiden försöker uttrycka.

Om du bestämt dig för att aldrig läsa mina inlägg så är jag helt säker på att det är helt befogat av dig. Du tycker att jag är dum jag förstår det. Det som jag tycker är tråkigt är att vi inte kan komma överens. Men om du har bestämt dig så är det helt ok för min del.

Jag kommer att motta dig med öppna armar. Tro mig jag har absolut inge problem med dig som människa, det jag ifrågasätter är bara dina värderingar.

Återgå till "Filosofi"