Vad innebär ordet effektiv?

Moderator: Moderatorgruppen

Lukaspojken
Kontakt:

Vad innebär ordet effektiv?

Inläggav Lukaspojken » 19 jan 2008 13:04

Jag försöker få en djupare förståelse för vad ordet effektiv innebär. Hur skulle du definiera det?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 19 jan 2008 13:32

Att få mycket gjort under kort tid

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 jan 2008 13:55

Skyline skrev:Att få mycket gjort under kort tid

Men detta "mycket" är problematiskt i sig. Beroende på vad som vi tar fasta på i en viss situation så framstår det som att vi uträttat mer eller mindre. Våra handlingar sätts alltså i relation till ett visst givet mål. Det är alltså inte frågan om att få mycket, eller litet, gjort i någon egentlig mening. Det är istället frågan om viss kategori av svar på en fråga som ställs, svar som anses relevanta på så sätt att de främjar dettas syften, emedan svar som inte lika uppnebart främjar dettas syften betraktas som ineffektiva.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 jan 2008 14:22

Effektiv, ja det är att utföra något bra, språkligt går ordet tillbaka till 2 ord, där det första är detsamma som av, af dvs. från, ut, ur, och det andra till att göra.

Ordet göra här går tillbaka till, grek, kefali, sv.skalle som därefter bildar stommen i grek. kavo, göra, tar sig till.

Romarna ändrar ordet till facere, ita. faccia, jmf. eng, face, vilket tydligt går igen på ita, fare, spa, hacer i betydelsen göra, även spa. cara, ansikte kopplas hit.

Logiskt borde ordet ha något med händer att göra, men tyvärr, är det huvudet som har bildat stammen för ordet. Förmodligen har de förstått att allt utgår från tanken i första hand, tanke (finns i huvudet)-handling.

Effekt blir alltså, latinets effectus, ef+facere, ut+göra, utföra, verkan, jmf. liknande ordet affekt, påverkan. I botten av ordets betydelse i dess grundanvändning blir betydelsen detsamma som imponerande, stor, med fasta taget på en hög verkans grad i något utfört.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 19 jan 2008 14:44

Hm.. låt mig formulera om. Jag ser jag effektivitet som att ta vara på tiden och inte ligga på latsidan. Att lägga på ett kol utan att stressa. Göra det som göras skall på ett smidigt sätt. Att vara kreativ och försöka lösa de eventuella problem som uppstår på vägen och att inte ge upp så lätt. Då är man effektiv enligt mig.  8)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 jan 2008 16:06

efficent
1: being or involving the immediate agent in producing an effect <the efficient action of heat in changing water to steam>
2: productive of desired effects; especially : productive without waste <an efficient worker>

efficiency
1: the quality or degree of being efficient
2 a: efficient operation b (1): effective operation as measured by a comparison of production with cost (as in energy, time, and money) (2): the ratio of the useful energy delivered by a dynamic system to the energy supplied to it
3: efficiency apartment

effect
1 a: producing a decided, decisive, or desired effect <an effective policy> b: impressive striking <a gold lamé fabric studded with effective…precious stones — Stanley Marcus>
2: ready for service or action <effective manpower>
3: actual <the need to increase effective demand for goods>
4: being in effect : operative <the tax becomes effective next year>
5of a rate of interest : equal to the rate of simple interest that yields the same amount when the interest is paid once at the end of the interest period as a quoted rate of interest does when calculated at compound interest over the same period — compare nominal 4

på svenskan har vi bara effektivitet. jag funderade på detta för ett tag sedan.

jag skiljer på "inre" effektivitet (efficency) och "yttre" effektivitet (effectivity).
inre effektivitet är (att snåla på) de interna resurser som krävs för att utföra något (dvs "motsats till" förbrukning/insats), en slags sparsamhet.
yttre effektivitet är det yttre resultat som kommer genom handlingen (dvs effekt/genomslag/påverkan).

Och dessa två är inte samma sak.
Vi skulle kunna tilläga en tredje form av effektivitet utöver "inre effektivtet" och "yttre effektivitet", nämligen en "total effektivitet".

Formeln blir såledess: total effektivitet = yttre effektivitet/inre effektivitet (eller total effektivitet = genomslag/förbrukning)

effektivitet är i sig själv, helt neutralt. det beskriver bara hur ett arbete utförs på mest effektivt sätt.

gaskamare, bomber, maskiner, etc är alla effektiva.

Men effektivitet är mäts alltid i förhållande till en intention. Och något kan alltså vara effektivt på ett plan, men på ett högre plan istället destruktivt.

Minded

Inläggav Minded » 19 jan 2008 18:21

Hur effektiv en handling/metod/förhållningssätt/något bedöms vara, beror på hur mycket/lite resurser detta kräver för att uppnå ett givet mål. Jämfört med något annat sätt att uppnå samma mål.

Effektivitet bedöms i relation gentemot ett mål och gentemot minst ett annat sätt att uppfylla/nå detta mål.

Vill man vara förflytta sig en given sträcka, så kan det i de flesta fall kallas effektivare att springa denna, än att krypa.

Lukaspojken
Kontakt:

Inläggav Lukaspojken » 20 jan 2008 11:06

Tack för er respons! Jag har försökt formulera en formel kring vad effektivitet innebär. Vad tror ni om något i stil med?

Output / Input = Effektivitetsgrad

Eller om man bryter ner det ytterligare:
Resultat / (Tidsförbrukning + Resursförbrukning) = Effektivitetsgrad

En annan variant är:
Uppnå "rätt" resultat / "Rätt" sätt = Effektivitetsgrad

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jan 2008 11:48

Nja, du blandar in begrepp som mer har med diagnostik, mättekniker och kvalitet kopplat till kvantitet. Effektivitet är ju det som fungerar bra inom ett område, det kan ju vara vad som helst i stort sätt, en effektiv slogan säger ju inget om hur mycket arbete som lades ned på att skapa denna slogan, en konstnär som på ett effektivt sätt skuggat fram ett anletsdrag på en tavla, säger ju heller inget om tidsåtgången.

Ett väl utfört verk, arbete, handling, eller en välfungerande produkt, står i bättre korrespondans med ordet effektivs betydelse, motsatsen är ineffektiv, sämre fungerande helt enkelt. :wink:

Lukaspojken
Kontakt:

Inläggav Lukaspojken » 20 jan 2008 13:21

Det är sant! Exemplet med effektiv slogan är bra! Jag ska ta och fundera på det lite. Skulle man kunna lösa det problemet genom att göra om formeln lite till:

Resultat / (Tidsförbrukning + Resursförbrukning) = Effektivitetsgrad på arbete

Vad tror du?

Minded

Inläggav Minded » 20 jan 2008 15:08

Jag kallar allting som krävs för att ett arbete ska kunna utföras / en effekt ska uppnås för en resurs. Dvs tid är en resurs.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jan 2008 17:34

Lukaspojken skrev:Det är sant! Exemplet med effektiv slogan är bra! Jag ska ta och fundera på det lite. Skulle man kunna lösa det problemet genom att göra om formeln lite till:

Resultat / (Tidsförbrukning + Resursförbrukning) = Effektivitetsgrad på arbete

Vad tror du?

Jag vet inte vad du ska med en formel till, men om den skall fungera så får du baka in följande.

Dels en åtskillnad på effekt som ett fysikaliskt mått, exempelvis motoreffekt, inom fysiken är då effekt mängden arbete som uträttas per tidsenhet, och mäter alltså effekt i exempelvis hk, eller watt.

Sedan måste du ta hänsyn på ordet effekt, då det används i andra sammanhang, för att förklara viss kausalitet.

Slutligen avseende arbetsprestation, där allt över ett förväntat genomsnittligt resultat är ett uttryck för effektivitet.

Effektivitet = minimal arbetskraft + minimal tid / optimal prestation

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 20 jan 2008 18:45

Hur är det med Effektivitet=verkningsgrad.

Alltså Effektivitet="insatt arbete" eller den intiala energi mängden, minus förluster till icke avsett ändamål.

Att applicera denna verkningsgrads definition på efektiviteten på en slogan kan ju faktiskt ge ett resultat som är större än det innsatta arbetet. :lol:

Återgå till "Filosofi"