Explorer
Det är oroande jag håller med.
Skära sig på armarna?
Moderator: Moderatorgruppen
- german.timofejev
- Kontakt:
Sen är det väl som så, att alla skär sig på sitt sätt. Eller sina sätt. Men skär man sig med kniv så syns det och det är kanske avsikten?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
- Åkes granne
- Kontakt:
Jag hade en liten konflikt för ett par veckor sen som jag blev riktigt uppladdad av. Min hjärna snurrade kring frågan "hur ska jag få henne att förstå mig" och det var något som förföljt mig sen barndomen. Att inte bli förstådd av ens föräldrar. Föräldrarna tror att de förstår en och det går inte att övertyga dem om att det finns saker de inte ser. Hur får man någon att bli varse om att den inte förstår.
För att göra en lång historia kort så kom jag fram till det bästa svaret: självdestruktivt beteende, tex ta knark eller skära sig.
En förälder reagerar på sådant med uppgivenhet och förtvivlan: "Herregud, varför, varför, varför gjorde han så???" Vilket är precis vad barnet är ute efter. Så på vis är det självdestruktiva beteendet rationellt.
För att göra en lång historia kort så kom jag fram till det bästa svaret: självdestruktivt beteende, tex ta knark eller skära sig.
En förälder reagerar på sådant med uppgivenhet och förtvivlan: "Herregud, varför, varför, varför gjorde han så???" Vilket är precis vad barnet är ute efter. Så på vis är det självdestruktiva beteendet rationellt.
Fication skrev:Jag hade en liten konflikt för ett par veckor sen som jag blev riktigt uppladdad av. Min hjärna snurrade kring frågan "hur ska jag få henne att förstå mig" och det var något som förföljt mig sen barndomen. Att inte bli förstådd av ens föräldrar. Föräldrarna tror att de förstår en och det går inte att övertyga dem om att det finns saker de inte ser. Hur får man någon att bli varse om att den inte förstår.
Låter vettigt och troligt. Synd att de skall behöva bli så.
Återgå till "Tankar och känslor"