Mafiaspel 1

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 01:54

Jag presenterade enbart två stycken alternativ då Lings utsaga om att vara utredaren kom efter jag påstod hon var maffia. Självklart så finns det många konstellationer :)

Men det roliga här är att vi sitter och söker övertyga halva gruppen. Den andra halvan har alla svaren och kommer bara söka sabotera. Därav blir det en konstig dialog och situation.

Just nu är det svårt. Då det inte sker så mycket analyserande diskussion. Det borde vara ett tecken på att maffian är stark i mina ögon. Om maffian vore svag så tror jag att vi skulle se mera diskussion och mera delade anklagelser. Ingen verkar vara alltför upprörd just nu. Och det oroar mig.

Men men jag har sagt mitt, hoppas att jag inte har fel. Och hoppas att ni andra bybor också hittar något att tro på :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 11 feb 2008 10:50

Ännu en dag är snart till ända. Vår lilla by börjar få orosmoln över himlen igen, hoppas att ingen invånare dör inatt igen, utan att det äntligen är vara maifosons tur att lida.

Jag står kvar i mitt beslut ett tag till, rösten på Auk ligger kvar.
Kan dock inte hjälpa en känsla av beslutsångest, kan det vara Minded?
Har läst igenom hela tråden igen, och det stärkte min tanke om att Auk är mafia.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 11:09

Ling är Loke helt utanför dina funderingar om vilka som är maffia?

För om han är det kan jag inte tro på dig. Vad skulle du ha för skäl till det?
Magkänsla? För vad jag kan se så likställer du nästan Loke med Skogsälvan som du påstår dig ha utrett.

För övrigt är inte bristen på subtilitet något jag kan hävda till min fördel?

Och Skogsälvan, bara så du vet så är det egentligen dig jag riktar mig mest till. Iofs har Ling sett till att det kommer vara så för alla. Hon kanske är maffia och kanske har dragit en riktig fuling, men det förtar syftet för maffian att gå ut och säga sig vara utredare. Hela poängen med det, som jag ser det, är att tillkännage någon man vet vara bybo för att få dennes förtroende.

Som maffia skulle jag hellre riskera att den andra halvan av maffian ryker än att jag går ut som maffia och säger mig vara utredare, och påstår mig utrett min kumpan. Det vore att lägga allt på huruvida detta med att vara utredare accepteras.

För mig är egentligen frågan om jag kan lita på Minded eller Ling. Det är vad mitt val faller ut på. Då deras utsagor, eller i Mindeds fall så behöver han inte göra en utsaga, blir motstridiga.

Ling = Sant ~ Minded och Loke
Minded = Sant ~ Loke och Ling

De andra alternativen är allt för obskyra för mig. Det vore jobbigt för mig att tro att Minded var maffia, för då tror jag att det skulle varit mer diskussion angående dennes kandidatur för avrättning första dagen.
Fast det är jobbigt att tro Loke är maffia också. Detta faller iofs för mig mer tillbaks på Lings utsaga. Om Ling använder en taktik för att få med Skogsälvan så är det inte svårt att tänka sig att det helhjärtade förtroendet också är en manipulation som söker få Loke att lita på Ling.

Ajaj säg något vettigt nu Loke. För mig spelar det ingen roll om jag blir utröstad om jag inte tror mig veta med stor säkerhet vem som är maffia. För nu måste vi pricka rätt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 11:13

[quote=Minded]Äh, streck. I alla fall, slutsatsen som jag tänkte komma till - jag förstår inte din logik att loke skulle förekomma i alla lösningar, om inte du själv också gör det? Du hoppar mellan raderna och utelämnar ditt eget namn. Vilket implicerar att det senare skulle vara ett omöjligt alternativ, vilket subtilt ökar dina egna chanser att komma ur lynchningen, men sänker våra andras. Tydliggör gärna vad du menar.[/quote]

Ska nog förtydliga detta då.

Hur förmedlar man en hundraprocentig vetskap? Den kan bara subjektivt vetas. Så därav går det inte att göra sådana argumenteringar. Klart att jag figuerar så som jag utmålar er andra, om ni sitter i samma position som mig :)

Skall passa på och nämna att Loke och Ling verkar säkra på mig. Varför då? Varför dem? Undermedveten hämnd för att jag pekat ut dem?

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 11 feb 2008 12:52

Loke är inte utanför min tanke, och du kan ha en poäng, vad vet jag. Jag är inte så duktig på att utröna i prat vad som är sant eller ej.
Det här är nytt för mig, jag försöker se samband, som kanske inte finns. Vi vet ju att 2 ljuger som hästar travar, men att särkilja dem från den tredje som även den gör allt för att övertyga sin oskuld. Det här är svårt. Har en känsla av att det blir som att skjuta i blindo, iaf för mig. Även denna gången.
Du är duktig på att resonera Auk, det är en tillgång, det kan också övertyga mig, men sedan kommer Minded eller Loke och gör samma sak och då är min förvirring total.
Jag vet ju bara att Skogsälvan är bybo, eftersom jag undersökte henne, tillsammans med Jörgen som ju blev lynchad. Att jag valde skogsälvan, var nog för att finna en allierad, det kanske inte var ett smart drag, kanske skulle jag valt Minded istället, som jag ju röstade på. Men men, blir det fler spelomgångar så är jag en erfarenhet rikare.
I nuläget, kanske jag ska ändra min röst tillbaka till mitt ursprungliga. Något säger mig att min första magkänsla var riktig.

Så, Röst: Minded

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 11 feb 2008 13:03

:)
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 13:36

En glädjens suck från gravfältet nådde mitt öra. Undrar vad det betyder.

Så jag argumenterar bra. Får jag leva?

Till vem skall jag ställa frågan?

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 11 feb 2008 14:02

Jörgen uppstånden redan på första dagen från de döda? Kände ni också hans ande sväva över oss?

Läste igenom tråden så här på jobbet och kunde inte hålla fingrarna borta. Kan dock inte gå på någon djupanalys nu, måste fortsätta analysera mina krocksimuleringar.. Återkommer med engagemang när jag kommit hem. Och det är Skogsälvan och Ling jag främst vänder mig till, tror än starkare på Minded/Auk konstellationen. Men jag ska återkomma med svar på frågor från alla håll, inga dörrar är stängda.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 feb 2008 14:08

Jsg är väldigt osäker, men Min röst: J R Auk

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 11 feb 2008 16:36

Känner du dig säker på att det är Auk som är mafia skogsälvan? Jag vacklar fortfarande. Och särskillt nu om du väljer Auk.

En regelfråga: Om vi lyckas pricka en av mafian, gäller ändå deras avrättning? Jag tror det är så, men undrar iaf.

Röst: Ingen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 16:57

Ling du sa att du utredde två stycken. Varav den ena blev avrättad. Men vad jag kan förstå så utreder bara utredaren 1 person.

Hur kommer sig detta? Jag har förgäves letat efter ett ställe där det skulle stå att två får utredas av utredaren. Men hittar ingen. Om jag går till Maffianet eller vad det var för sida, kommer jag då finna att de reglerna anger att utredaren utreder två personer?

Det skulle ju vara ganska konklusivt bevis för din skuld.

Men men, vi får se, kanske jag inte kan dra fram denna teknikalitet för att visa min skuld.

Och det roliga är att jag trodde att det var två som utredaren utredde i online varianten, till skillnad från en som det är i livevarianten, vilken jag spelat förut.

Tur att jag tog mig tid att undersöka detta.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 16:59

För övrigt. Minded och Skogsälvan.

Se över dialogen som följde efter Lings avslöjande. Vilka är det som figurerar?

Loke och Ling. Där Loke presenterar lagom lättköpta poänger med eventuellt syfte för maffian att utge sig för utredare. För att dra upp den sidan så verkar det som om Loke lämnade det lite lättvindigt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 feb 2008 17:31

Jag är absolut inte säker, Ling  :lol: . Det här var ju jättesvårt!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 11 feb 2008 18:45

Ling skrev:En regelfråga: Om vi lyckas pricka en av mafian, gäller ändå deras avrättning? Jag tror det är så, men undrar iaf.

Japp.

Och så kommer en rösträkning:

J R Auk (2) Loke, Skogsälvan
Loke (1) J R Auk

---

Om de som skall skicka in sina nattval inte redan gjort det, så hoppas jag att de gör det så snart som möjligt.

---

Lynchning inatt 24:00.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 11 feb 2008 18:58

J R Auk skrev:Ling du sa att du utredde två stycken. Varav den ena blev avrättad. Men vad jag kan förstå så utreder bara utredaren 1 person.

Hur kommer sig detta? Jag har förgäves letat efter ett ställe där det skulle stå att två får utredas av utredaren. Men hittar ingen. Om jag går till Maffianet eller vad det var för sida, kommer jag då finna att de reglerna anger att utredaren utreder två personer?

Det skulle ju vara ganska konklusivt bevis för din skuld.

Men men, vi får se, kanske jag inte kan dra fram denna teknikalitet för att visa min skuld.

Och det roliga är att jag trodde att det var två som utredaren utredde i online varianten, till skillnad från en som det är i livevarianten, vilken jag spelat förut.

Tur att jag tog mig tid att undersöka detta.

Jag får bara reda på en, även om jag väljer två. Men eftersom det alltid finns en risk att en av mina val blir antingen lynchad eller avrättad, så är det en fördel att skriva två. I detta fallet blev det så.
Kolla igen Auk, det är sant:)

Återgå till "Lekstugan"