Sanningen varför ALLA högerförespråkare är naiva idioter!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Inläggav Tatjana » 10 dec 2004 06:29

Jehovas Vittnen kommer förbi och upplyser mig ibland, och de är lika trångsynta som du och jag och precis alla andra.

Jag skulle gärna vilja veta vad du bygger den uppfattningen på?
Det passar kanske inte in här, men jag är väldigt nyfiken.
:)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 10 dec 2004 11:43

archaxe skrev:(Förresten: varifrån kommer uttrycket "tänka utanför boxen"? Jag har hört det på ett seminarium förut. Är det ett eget påfund, eller har du också hört det nånstans ifrån?)

Från det engelska uttrycket "Think out of the box"... jag skulle säga tänka utanför ramarna på svenska snarare än utanför boxen.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 dec 2004 11:53

PopJimmy skrev:Be mig lugna mig så lugnar jag mig.

Det ber jag dig: Lugna dig. Därtill ber jag dig: Förbli ändå aktiv (inom rimliga gränser) på forumet. Men något annat ber jag dig inte.

Johan Ågren skrev:Jag har inte så mycket att säga just nu, utan har en del att ta igen. Jag kommer nog inte att vara så filosofisk framöver. Själva detta forum är en del av min egen stagnation.

En stagnation är inte en stagnation, ens i backspegeln, för den som är i rörelse. Hur skulle det kunna vara en stagnation? Om du tröttnar på forumet Johan, se till att det inte dör om du försvinner - det ger många människor mycket, inte minst mig.

PopJimmy skrev:Men jag inser att jag rört om tillräckligt här på forumet.
Jag ska inte bråka mera - jag ska inte störa mera.
Jag ska inte försöka "upplysa" människor om mina idiotiska ideer.

Klokt beslut tycker jag. I mitt tycke är inte dina idéer idiotiska, men idén om att upplysa människor med dem - det är idiotiskt. Och det är ju den idén du avstår ifrån - inte idéerna själva.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 11 dec 2004 07:39

Jag faschineras fortfarande över att människor kan vara så trångsynta.
Det är verkligen helt otroligt.

Trodde aldrig att det skulle hända mig. Men jag är verkligen trångsynt.

haha.

Tack för att ni upplyst mig. Jag tror jag stannar ett tag till, men jag ska inte starta onödiga och barnsliga konflikter i fortsättningen.

Måste bara slinka in med ett citat jag skrev nyss i en annan tråd för att hålla upp mitt spam rykte lite.
PopJimmy skrev:Man får helt enkelt lära sig att skilja på praktiskt kunskap som man kan använda sig av i vardagen för att underlätta vardagliga situationer och psykologiska värderingar som gör att man blir beränsad - man blir begränsad för att man tror att man redan vet allt om verkligheten.

Men det är fel. Det finns 100 olika sätt att öppna kylskåpet t.ex. Gör du olika varje gång blir det aldrig tråkigt att öppna kylskåpet och du lär dig dessutom alltid något nytt. I varje situation i livet. Börja med att obervera hur du pratar, hur du tänker, hur du går, och försök sedan förstå vart dina mönster kommer ifrån. Prova ett nytt mönster varje dag. Lär dig vad mönsterna får för effekt. Man lär sig otroligt mycket saker som man inte trodde var möjligt.

Det spontanta och lilla i livet i varje situation är alltid början av livet - eftersom livet börjar om hela tiden. Konstant.

Marty on mariba

Inläggav Marty on mariba » 25 dec 2004 05:11

Pop Jimmy jag har hela tiden tyckt att du skriver en hel del bra saker. Men din attityd (jag vet allt, är upplyst etc) har varit dina inläggs dilämma. När man försöker tvinga på sanning på detta viset uppstår en motreaktion och konflikt och här med är perssonen ovillig att lära från det du säger. Ursäkta nu ältade jag något som antagligen sagts förut och du redan vet.

När jag läste ämnet till denna tråd så blev jag bara förvånad att du gjorde ett sådant påhopp på högerfolk, jag trodde inte att du var seriös för du är nog egentligen medveten om att det skapar onödig konflikt. Och sedan såg jag ju att du sa att du bara spelat en roll, men även om du spelade en roll skapade du ändå en konflikt, så jag föreslår att du alltid försöker vara dig själv, då tror jag att folk lyssnar mer på det du säger och jag tycker du säger mycket som är itressant.
Så fortsätt skriva på och uppmärksamma citatet som följer
A teacher is never a giver of truth-he is a guide, apointer to the truth that each student must find for himself. A good teacher is merely a catalyst
- Bruce lee

Jag vet iförsig inte vad merely och catalyst betyder men annars tycker jag det är ett bra uttalande, är det någon som vill översätta de två orden kanske :roll:
"We have no education, we have inspiration, if I were educated I would have been a damn fool".
-Bob Marley

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 dec 2004 18:02

Marty on mariba skrev:Pop Jimmy jag har hela tiden tyckt att du skriver en hel del bra saker. Men din attityd (jag vet allt, är upplyst etc) har varit dina inläggs dilämma.

Jag är medveten om detta nu. Poängen är fortfarande att man kan ofta inte förstår saker om man inte testar dom först. Jag ville helt enkelt testa detta. Jag förstår bättre vad mitt tillvägagångssätt fått för effekt.

Marty on mariba skrev:När jag läste ämnet till denna tråd så blev jag bara förvånad att du gjorde ett sådant påhopp på högerfolk, jag trodde inte att du var seriös för du är nog egentligen medveten om att det skapar onödig konflikt.

Poängen med att jag hoppade på just högerfolk är för att jag märkt att det är mest högerfolk på detta forum som dessutom inte verkar vara speciellt självkritiska.

Egentligen spelar det ingen roll vilket tillvägagångssätt man har, så länge man utvecklas.

Jag tycker inte att det var ett dugg konstigt eller dåligt att jag haft detta tillvägagångsätt, jag ser det som högst naturligt.

Egentligen spelar ingenting någon roll för mig. Jag är inte låst i det materiella planet. Allt är naturligt.

Det jag hela tiden försöker säga är att det ÄR inte DÅLIGT att ha en sån här diskussion. Det var något väldigt bra och positivt att jag ens skapade denna tråd, eftersom det gjorde att jag fortsatte att utvecklas.

Om du själv är förstående så ser du mitt förvirrande beteende som högst naturligt.

ivar

Inläggav ivar » 03 dec 2005 20:39

Liberal högerpolitik stämmer mer överens med människans psyke och biologi, punkt slut.

ivar

Inläggav ivar » 03 dec 2005 20:39

Liberal högerpolitik stämmer mer överens med människans psyke och biologi

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 dec 2005 20:52

Hoppas du skämtar Ivar. I annat fall är det synd om dej.
Vetenskapen handlar om objektiva fakta. Sen kommer "tolkarna", vissa har banala syften, som Ivar.
Att tolka, förstå och framför allt att våga stå för detta kräver sin man. Lätt att ge efter och ägna sej åt intellektuellt horeri. De typerna är noll värda i mina ögon.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 dec 2005 21:20

Stefan skrev:PopJimmy/ Dina inlägg är dåliga, du är jobbig och påflugen som person och du bombarderar forumet med dina inlägg, vilket döljer de vettiga inlägg som skrivs här. Jag skulle uppskatta om du slutade skriva på filosofiforum.com. (Alternativt skulle jag uppskatta om Johan bannade typer som PopJimmy och Patrik Persson, så vi kan få en anständig nivå här inne.)

Stefan, tagga ner!
Du försökte få mej utslängd från detta forum en gång.
Ska alla som du ogillar slängas ut?
Medger att mina inlägg ibland är dumma och går över gränsen, är lite trött på skitsnacket och det blir som det blir.
Tycker ändå att PopJimmy, kanske jag också, ibland kommer med vettiga inlägg. Livet är komplicerat. Klasskilnaderna är fortfarande stora. Kommer man från arbetarklassen, pratar bara om mej själv nu, så är klasshatet ett arv. I vårat upplysta samhälle frågar jag mej; med vilken rätt lever andra gott på sitt namn medans jag får kämpa hela tiden? Jag är tacksam att jag som arbetarkille fick studera.
Alla frågor är inte filosofiska, mer som allmännmänskliga.

Stefan

Inläggav Stefan » 04 dec 2005 01:44

Suchanother/ Dessa inlägg är mycket gamla så jag förstår inte varför du tar upp det här nu. Dessutom har jag redan tagit upp detta senare med Popjimmy. Ser inte heller vad frågor om "klasshat" har för relevans här.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 dec 2005 14:45

håller med Stefan.

ivar

Inläggav ivar » 05 dec 2005 22:15

Jag skrev bara ett vasst påstående och förväntar mig argument som motbevisar detta om du inte håller med, inte bara att du säger att det jag påstod var fel.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 dec 2005 23:42

ivar skrev:Jag skrev bara ett vasst påstående och förväntar mig argument som motbevisar detta om du inte håller med, inte bara att du säger att det jag påstod var fel.

Rättelse: du hasplade ur dig något provokativt utan några som helst belägg som skulle styrka ditt påstående.

M
Kontakt:

Inläggav M » 06 dec 2005 03:18

ivar skrev:Liberal högerpolitik stämmer mer överens med människans psyke och biologi

Stämmer mer överens än vad? Vänsterpolitik? Kan du motbevisa det omvända? Påståendet kommer från dig, därmed är det väl du som rimligen har bevisbördan?
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)

Återgå till "Politik och samhälle"