eken skrev:Hej! Tack för kommentaren, och kul med någon som just företräder en sådan åsikt som jag argumenterade emot bestämt.
För min fundering är ju just varför det känns lättare att acceptera dödsstraffet, att helt irreversibelt döda någon, än att låta personen leva men göra straffet ordentligt hårt. Dö ska ju alla göra någon gång, så det är väl egentligen inte hemskare än att en nödvändig utgång bara inträffar fortare än vad man tänkt sig?
Vad är det som gör att det blir "stopp" vid tortyr, men att statligt mord kan accepteras? Kan du tänka dig att personen får välja mellan att bli dödad av staten eller torteras på ett extremt grymt sätt? Eller ska det valet också övertas av staten?
Mvh
Anders
Om vi säger att det valet finns, att välja mellan snabb human avrättning eller grym tortyr under en bestämd tid; vad väljer man då?
Jag undrar om någon kan tänka sig in i den tanken, att förstå hur det valet skulle gå till. Ponera att jag är skyldig till det brottet jag beskrev tidigare och jag har detta valet att ta. Min förutsättning är då att jag är extremt dålig på att klara av smärta, men jag vill heller inte dö.
(Faktiskt mår jag nu dåligt bara av att försöka tänka mig in i det här scenariot) Hur hade då inte gärningsmannen känt? Valet blir grymt i sig, kan man ta det undrar jag?
Men å andra sidan, ska staten välja åt honom/henne? Jag vet faktiskt inte, får fundera vidare en stund innan jag kan svara på det.