Jag fick ett tips från PopJimmy att läsa boken "Lycka" av Dalai Lama. För tre dagar sedan köpte jag den på akademibokhandeln i stan. Jag köpte inte bara den utan även Lamas bok "om livet och döden". Jag har läst halva "Lycka" och jag tycker att den är fruktansvärt bra.. jag har även läst baksidan på Lamas bok om livet och döden och jag vill varmt rekomendera dem båda. Det bästa är att de var fruktansvärt billiga 118:- tillsammans.
Good Luck Reading!
Boktips
Moderator: Moderatorgruppen
okej, jag har aldrig tyckt om att läsa, jag har faktiskt hatat det. Vissa böcker har varit okej, men när jag började läsa den så blev det ett stort wow för mej. kan böcker vara så bra? hela upplägget på boken är helt okej. psykologen och författaren Howard C. Cutler är med Dalai Lama en period och ställer en del frågor som Lama besvarar. Boken är typ en intervju eller ett reportage skrivet på ett mycket proffisionellt sätt.
Boken handlar om hur man finner lyckan, och utgår från att meningen med livet är att finna lycka. Jag kanske inte direkt är buddhist, men så som Lama möter argument och frågor och besvarar dem med stor trovärdighet så skulle han absolut kunna övertyga mej om att livets mening är att finna lyckan.
kan inte skriva mycket mer nu, har ont i handen men jag kanske återkommer med utdrag från boken.. den är iallafall grymt bra!
Boken handlar om hur man finner lyckan, och utgår från att meningen med livet är att finna lycka. Jag kanske inte direkt är buddhist, men så som Lama möter argument och frågor och besvarar dem med stor trovärdighet så skulle han absolut kunna övertyga mej om att livets mening är att finna lyckan.
kan inte skriva mycket mer nu, har ont i handen men jag kanske återkommer med utdrag från boken.. den är iallafall grymt bra!
non scholae sed vitae discimus
Jag tyckte mig finna en kontenta av att pengar och framgång inte gör min lycka, av en man som reser jorden runt och håller föreläsningar. Bygger inte "själva grejen" på egen insikt? Kunskap genom samtal, inte föreläsning. Som för den delen inte är gratis. Att inte äga att inte ära osv osv
typ....
archaxe skrev:Hihi, vad absurt det låter. "Köp din lycka!".
typ....
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Tatjana skrev:Jag tyckte mig finna en kontenta av att pengar och framgång inte gör min lycka, av en man som reser jorden runt och håller föreläsningar. Bygger inte "själva grejen" på egen insikt? Kunskap genom samtal, inte föreläsning. Som för den delen inte är gratis. Att inte äga att inte ära osv osvarchaxe skrev:Hihi, vad absurt det låter. "Köp din lycka!".
typ....
Alla har sina åsikter. Jag ser dock till innehållet i det han säger, inte det han gör. Det han säger är oerhört bra, och sant enligt mig, och att han åker runt och har föreläsningar tycker inte jag är något problem, eftersom alla borde få berätta om sina livserfarenheter och åsikter, förutsatt att folk är intresserade, vilket de som lyssnar till honom är, däribland jag, och säkert många fler på detta forum!
non scholae sed vitae discimus
Säkerligen kan vi finna många människor som tycker att Dalai Lama 14 är bra, säkerligen tror en del att han är den reinkarnerade gud som han förespråkar sig att vara.
Jag vet inte om Je Tsongkhapa tycker att Dalai Lamas metoder att sprida hans läror är att föredra.
Lobsang Gyatso motsäger sig troligtvis fromheten i Gelug. (då han blev mördad 1997)
Så även alla kvinnor som förnedrats i sexuella riter för att laman skall nå "upplysning".
Svenska kyrkan skall ge Dalai Lama ett pris.
Shri Kalachakra förutsäger ett kommande blodigt och grymt religionskrig om makten över världen mellan buddhister och icke-buddhister. Segern i detta krig för buddhismen kommer att leda till upprättandet av ett lyckorike, ”Shambhalla”, som bara kan uppnås om de tre semitiska religionerna judendom, kristendom och islam besegras.
Jag vet inte om Je Tsongkhapa tycker att Dalai Lamas metoder att sprida hans läror är att föredra.
Lobsang Gyatso motsäger sig troligtvis fromheten i Gelug. (då han blev mördad 1997)
Så även alla kvinnor som förnedrats i sexuella riter för att laman skall nå "upplysning".
Svenska kyrkan skall ge Dalai Lama ett pris.
Shri Kalachakra förutsäger ett kommande blodigt och grymt religionskrig om makten över världen mellan buddhister och icke-buddhister. Segern i detta krig för buddhismen kommer att leda till upprättandet av ett lyckorike, ”Shambhalla”, som bara kan uppnås om de tre semitiska religionerna judendom, kristendom och islam besegras.
Vi får väl se (kanhända?) om vi överlever alla olycksförebådande profetior om 2013 först, innan vi börjar tala om globalt religionskrig. Där känns det ändå som om år 2013 ligger närmare tillhands just nu.
So far so good, ändå - vi klarade millenieskiftet och blev inte (åtminstone inte jag) bortförda av några andra rymdvarelser än jordinvånarna. Next stop 2013 gott folk. Smäller det inte då tror jag nog inte på buddhistiskt religionskrig heller.
Shambhalla? Hinshallah!
§
P.S. Var det förresten någon som förutspådde tsunamin i östasien? Den kom ju liksom mitt emellan domedagsdatumen 2000 och 2013, typ. Säkert nåt fel med tideräkningen så att egentligen... D.S.
So far so good, ändå - vi klarade millenieskiftet och blev inte (åtminstone inte jag) bortförda av några andra rymdvarelser än jordinvånarna. Next stop 2013 gott folk. Smäller det inte då tror jag nog inte på buddhistiskt religionskrig heller.
Shambhalla? Hinshallah!
§
P.S. Var det förresten någon som förutspådde tsunamin i östasien? Den kom ju liksom mitt emellan domedagsdatumen 2000 och 2013, typ. Säkert nåt fel med tideräkningen så att egentligen... D.S.
hovnarr skrev:P.S. Var det förresten någon som förutspådde tsunamin i östasien? Den kom ju liksom mitt emellan domedagsdatumen 2000 och 2013, typ. Säkert nåt fel med tideräkningen så att egentligen... D.S.
Ja. Det var någon som förutspådde tsunamin. Inget fel med tideräkningen (ännu) den kom helt enligt planen.
(InsAllah... javisst men frågan är vad han vill..)
Återgå till "Kultur - konstarterna"