Herr Gårman

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Herr Gårman

Inläggav Skogsälvan » 03 maj 2008 13:19

ja, det är ju besynnerligt!
i hela mitt liv har jag följt en skylt
när jag passerat vägen
som inte riktar sig till mig

jag behöver visst en med
kjol och toppiga bröst
för att förstå
att här kan även kvinnor passera

men jag undrar
både hon och han är ju...
det här får man väl inte säga
men de är svarta

håller vi oss på gångbanan
så får vi vara vita
vadfalls!
jag funderar

måste man vara vuxen
för att passera?
är rullstolsbunden,
fet och långhårig okej?

brorsan sa att det är
kommunerna som har
skapat egna skyltar
därför är det så

jaha, så kan det ju också gå till
det är inte speciellt konstigt
att tyskarna är förtjusta
i våra exotiska skyltar.

Så vad tycker du om Herr Gårmans kvinnliga motsvarighet? Jag trodde först att det var ett försenat aprilskämt.

Makterna

Re: Herr Gårman

Inläggav Makterna » 03 maj 2008 13:21

Den var bra! *applåderar* Att Herr Gårman är en man är förstås diskriminering mot kvinnor. Och att han är svart är diskriminering mot svarta. Allt är nämligen diskriminering. Ändrar man till Fru Gårman kommer det även då att anses som diskriminering. Att man objektifierar kvinnor och reducerar dem till en skylt, tänk så elakt.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 05 maj 2008 19:00

:) Jo jag håller med. Det är en helt enastående löjlig idé. Vi kommer bli utskrattade av hela världen. Dessutom är det ett väldigt oattraktivt fruntimmer på fru gårman skyltarna.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 maj 2008 19:18

Med tanke på hur skyltarna ser ut i många andra länder, så kommer de knappast att bry sig. Men tanken på att könskvotera skyltar är absurd, men vad gör inte en del för att väcka uppmärksamhet åt sig själva?

Makterna

Inläggav Makterna » 06 maj 2008 01:00

Zokrates skrev:Med tanke på hur skyltarna ser ut i många andra länder, så kommer de knappast att bry sig. Men tanken på att könskvotera skyltar är absurd, men vad gör inte en del för att väcka uppmärksamhet åt sig själva?

Ja, tilltaget visar ju hur mycket populism/väljarfjäsk styr politikernas beteende. Jag är rädd att det kommer bli ännu värre i framtiden, när politikerna inser hur mycket de tjänar (i form av makt) på att anspela på väljarnas dumhet, samt när väljarna blir intresserade av roligare saker än att bry sig om politiska ideologier. Politiken är ett skrämmande scenario, och eftersom de har så mycket makt kan framtiden bli precis hur mörk som helst. Om 20 år kanske politikerna ingriper om en alltför lättklädd kvinna vinner Big Brother..?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 maj 2008 08:34

Hahaha. Såna här gobitar missar man alltså när man inte har TV eller läser dagstidningar. Håhåjaja.

Frågan är vad som är mest kränkande för kvinnor - att Herr Gårman är en man, eller att tro att det behövs en Fru Gårman.

Är det bra eller dåligt, sett ur det könets perspektiv, för en könsarketyp att avbildas på en vägskylt? Är det en fördel eller nackdel?

Om det är en fördel, då är det alltså dåligt för kvinnor att män figurerar på de flesta vägskyltar. Om det är en nackdel, då stärker det kvinnans position, som ju anses vara överlag låg i samhället, varför skyltar med kvinnofigurer skulle bidra till problemet.

Om det istället är helt värdeneutralt, då spelar det ju ingen roll och då borde man inte slösa skattemedel på detta. Frågan i förstone borde alltså vara: Är det en fördel för ett kön att få figurera på en skylt? Vad har män tjänat på att vara trafiksymboler?

Jag kan tänka mig att syftet med en trafikskylt är att vi INTE ska lägga märke till könet. Och då sticker de toppiga brösten mer i ögonen än den slätstrukna manspersonen. D.v.s. trafikskyltar är INTE en könsfråga.

Om det är det, borde vi då inte göra en inventering av ALLT i det offentliga rummet? Allt vars höjd är mer än 2x basen är en fallos. Allt där det omvända gäller är en kvinnosymbol. Vi ska lika många skyskrapor som radhus. Lika många statyer på män som på kvinnor. Lika många fontäner som parkdammar. Och så vidare. Eller?

-narr-

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 maj 2008 10:22

Ja såklart!

Eller så opererar vi bara bort könen, gör oss alla androgyna. Jag menar det är ändå inget annat än rationalitet som skall råda, och då vi snart är där är vi slätstrukna som få(r).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Homer Wells

Inläggav Homer Wells » 16 maj 2008 17:48

Det finns en enkel förklaring till att det heter Herr Gårman. Det är för att alla barnen ska förstå att Här Gårman, vilket helt tappar sitt syfte om man ändrar till Fru Gårman. Politikerna har väl glömt syftet med skylten helt enkelt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 maj 2008 18:12

Homer Wells skrev:Det finns en enkel förklaring till att det heter Herr Gårman. Det är för att alla barnen ska förstå att Här Gårman, vilket helt tappar sitt syfte om man ändrar till Fru Gårman. Politikerna har väl glömt syftet med skylten helt enkelt.

Japp, det är den enda kunskapen jag minns från min vecka på dagis på 60-talet! :)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 maj 2008 22:39

hovnarr skrev:Jag kan tänka mig att syftet med en trafikskylt är att vi INTE ska lägga märke till könet. Och då sticker de toppiga brösten mer i ögonen än den slätstrukna manspersonen. D.v.s. trafikskyltar är INTE en könsfråga.

Någon feminist skulle kunna svara att det faktum att du säger "Och då sticker de toppiga brösten mer i ögonen än den slätstrukna manspersonen", som om det vore självklart att måla bröst på Fru Gårman fastän man aldrig målat någon penis på Herr Gårman, visar att du tänker på kvinnan som i första hand ett kön, men på mannen som neutral, utgångstpunkten liksom. Kvinnan är undantaget, som sticker ut.

Dock är det svårare att dölja kvinnors (en del kvinnors i alla fall) bröst, än det är att dölja mannens penis. Det tycks finnas en naturlig ojämlikhet här, som svårligen kan rättas till med feminism. Eller är det könsdiskriminering att män alls väljer att dölja sina penisar fastän de vet att många kvinnor inte kan göra det motsvarande å sin sida (dölja att de har bröst) lika lätt?

En annan sak en feminist skulle kunna reagera på i det du skriver är att du antar att brösten överhuvudtaget skulle vara ett problem. Varför får inte kvinnan vara som hon är, varför ska mannen ha svårt att koncentrera sig på trafiken när han ser kvinnobröst? Varför kan han inte bara sluta tänka på kvinnan som ett kön? Kvinnor skulle inte köra sämre bara för att Herr Gårmans byxor putade ut.

Det är intressant att se hur feminismen skulle falla på sitt eget grepp om den löpte linan ut enligt vad den utger sig för att vilja - d.v.s. avskaffa alla ojämlikheter mellan män och kvinnor. Kvinnan har två ställen på kroppen som vållar upphetsning/upprördhet hos många om de framhävs, mannen har bara ett. Hur jämnar man ut den orättvisan, feminister? (Tänk nu inte på skalpeller eller något sådant, då dras det säkert igång en debatt om kvinnlig omskärelse och det är inte alls min avsikt.)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 maj 2008 22:45

Homer Wells skrev:Det finns en enkel förklaring till att det heter Herr Gårman. Det är för att alla barnen ska förstå att Här Gårman, vilket helt tappar sitt syfte om man ändrar till Fru Gårman. Politikerna har väl glömt syftet med skylten helt enkelt.

Därför tycker jag vi ska behålla Herr Gårman, och istället införa dietister som vi kallar Fru Kost.

Light Head

Inläggav Light Head » 31 maj 2008 14:36

Det är få saker som gör mig så upprörd som feminism!

Kvinnor är svaga varelser som gillar rosa och att ta hand om andra...

Killar är starka varelser som gillar blått och gillar att fajtas med andra...

Att en skylt som visar övergångstället skulle vara diskriminerande? Förmodligen så finns det ett par studenter någon stans som garvara gott åt att de lyckats få igång en debatt kring detta.

Tröttsamt! Tråkigt! Och förbannat onödigt att snacka om en jäkla skylt.

Bättre att ha kvar Här Gårman som den är och utbilda människor och feminister att skylten är en symbol för trygghet för dig själv och trafikanter och att den gällar precis samtliga som någonsin passerar, vill passera eller kommer att passera ett övergångställe och de trafikanter som passerar med sina fordon. OAVSETT KÖN, FÄRG, RAS... o.s.v. !!!
Utan tanke, ingen förvirring!

Återgå till "Politik och samhälle"