Är det bra att vara kriminell?
Är det bättre att köra för fort på motorvägen än att snatta i en butik?
Kan en person tillåtas göra lagöverträdelser på grund av sina egna värderingar? Trots att överträdelsen inte accepteras för någon annan??
Moderator: Moderatorgruppen
Light Head skrev:Avantgarde.. jag kan skönja en viss ton av intelligens.
Är det bra att vara kriminell?
Är det bättre att köra för fort på motorvägen än att snatta i en butik?
Kan en person tillåtas göra lagöverträdelser på grund av sina egna värderingar? Trots att överträdelsen inte accepteras för någon annan??
suchanother skrev:På vilket sätt är straffskalan humbug?
Själv tycker jag att straffskalorna är något märkliga. Läste häromdagen i tidningen om en amfetaminsmugglare
som fick 12 års fängelse, och det är inte ovanligt med 14 år för knarksmuggling.
Samtidigt är normalstraffet för mord 10 år. Alltså ser samhälle allvarligare på knarksmuggling än mord, vilket jag har svårt att förstå. Hur resonerar lagstiftarna?
suchanother skrev:Vadå mord drabbar ingen? Så om någon slår ihjäl dina föräldrar så rycker du bara på axlarna eller?
För mej är mord det värsta man kan göra mot en annan människa. Mördare borde få livstid, bokstavligen. Ännu bättre vore om de hängdes direkt och inte belastar samhället ekonomiskt.
suchanother skrev:Jag är väl gammalmodig men jag skulle garanterat hämnas gruvligt.
Men lagarna är ju skrivna även för människan och inte enbart för abstrakta strukturer. Deras enda syfte är inte att skydda samhället.
Så du menar att strafflängden bör vara direkt proportionell mot samhällsskadan?
Light Head skrev:Varför är det så många som gnäller på "staten",, att "staten skall fa-an inte tala om för mig vad jag skall göra"????
Är det inte en enorm trygghet att det finns regler och myndigheter?
Återgå till "Tema: Kriminalitet"
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster