Tror du på Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tror du på Gud?

ja, kristen/muslim/jude
16
22%
ja, min egen religion
12
17%
nej
30
42%
osäker
11
15%
buddhist
3
4%

Antal röster: 72

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 18 jan 2005 19:47

Skulle förvisso inte ha något emot att höra mer, men det kanske vore overkill för den här trådens ämne.

Tackar i varje fall för din förklaring.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

CoDx

Inläggav CoDx » 19 jan 2005 01:40

Sun Ruler skrev:
Varför skulle Gud behöva oroa sig över att ha övergett sig själv?

Jag påstår själv varken det ena eller andra och är heller inte troende. Jag vill dock framhäva att allt det här inte är så självklart som du tycks påstå.

Om Jesus verkligen övergavs av Gud så är Han inte Gud. Treenighetslärans förklaring av denna vers, nämligen att vi här ser en gudomsperson som överger en annan, föranleder oss att fråga var deras påstådda tro på Gudomens enhet tog vägen. Om gudomspersonerna i treenighetsteorin är så distinkta att de kan överge varandra, hur kan då treenighetstroende med någon grad av logik och följdriktighet förneka att de i praktiken tror på tre Gudar?

Nyckeln till förståelsen beträffande ditt citat är Jesus dubbla natur, en mänsklig och en Gudomlig.

Han övergavs inte av Gud. Varför ropade Han då ut ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” Svaret är enkelt. Jesaja 59:2 säger att synderna och överträdelserna skiljer människan från Gud. Fram till den stunden då Jesus hängde på korset hade Han ingen synd. Han var helig, oskyldig och obesudlad. Han var separerad från synden. Han gjorde ingen synd, Han visste inte av någon synd och synd fanns inte i Honom. Fram till den stunden visste Han inte vad det innebar att bära synd men på Golgata blev Han syndabäraren. Våra synder lades på Honom och Han måste p.g.a. att Han var en människa som bar synd, känna sig själv såsom vilken människa som helst som är under synd d.v.s. övergiven av Gud.

Betvivlar att det är utav intresse att jag går in mer på djupet beträffande entalstro kontra treenighetstro...

Jesus syndade väl visst.. i templet var det nån marknad och dom sålde grejer vilket gjorde Jesus förbannad och han fick vredesutbrott och vrede är väl en synd enligt bibeln??
non scholae sed vitae discimus

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 jan 2005 11:55

Dan Brown påstår att han hade sex med Maria Magdalena också, men jag tror inte man kan läsa om det i bibeln. Å andra sidan vet jag inte om man blir oren eller syndfull av sex.

Sun Ruler

Inläggav Sun Ruler » 19 jan 2005 15:12

Jesus syndade väl visst.. i templet var det nån marknad och dom sålde grejer vilket gjorde Jesus förbannad och han fick vredesutbrott och vrede är väl en synd enligt bibeln??

Först och främst finns det olika sorters vrede och en viktig poäng i sammanhanget, vad är det som orsakar vreden?!

Guds vrede är perfekt, kontrollerad, rättfärdigad och till skillnad mot vår vrede, är den osjälvisk.

M.a.o. är Guds vrede ingen synd.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 jan 2005 15:33

I så fall är säkert guds sex rent, kontrollerat och perfekt i alla avseenden också. Ingen skada skedd alltså.

Kött och hö

§

Sun Ruler

Inläggav Sun Ruler » 19 jan 2005 15:45

hovnarr skrev:I så fall är säkert guds sex rent, kontrollerat och perfekt i alla avseenden också. Ingen skada skedd alltså.

Kött och hö

§

Sex är i sig ingen synd, sex kan dock vara synd om man är otrogen.

De "bevis" som lagts fram att Jesus skulle idkat samkväm med Maria Magdalena finner jag bristfällig och vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens beträffande den ståndpunkten.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 jan 2005 17:10

Sun Ruler skrev:De "bevis" som lagts fram att Jesus skulle idkat samkväm med Maria Magdalena finner jag bristfällig och vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens beträffande den ståndpunkten.

Jag har inte som ståndpunkt att det är sant. Faktum är att jag är för dåligt insatt i historia för att ha någon konkret uppfattning om Jesu liv och leverne överhuvudtaget. Jag är i alla fall itutad att en sådan person med lärljungar och allt ska ha existerat för uppskattningsvis 2000 år sedan och det må vara hur det vill med den saken (för min del).

Däremot verkar bibeln vara en mycket osäker källa till historiskt korrekt information om Jesus och jag är som sagt för dåligt insatt i den tidens seder och bruk för att få någon vettig information ut av den.

CoDx

Inläggav CoDx » 19 jan 2005 18:29

knullade jesus med maria och alla dom där.. har för mej att han umgicks med en protisuerad.. är inte så påläst.. :S

Stefan

Inläggav Stefan » 19 jan 2005 19:02

Det är Maria Magdalena som brukar anses vara prostituerad. Maria, utan Magdalena, var Jesu mor.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 19 jan 2005 22:05

CoDx skrev:knullade jesus med maria och alla dom där.. har för mej att han umgicks med en protisuerad.. är inte så påläst.. :S

Klockrent!

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 19 jan 2005 22:20

:lol:

Färdigdiskuterat i den här slingan! Då fick man lite tid över...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 20 jan 2005 02:47

Jag tror på Gud i den bemärkelsen att det utifrån vår uppochnervända verklighetsuppfattning går att uppleva så pass konstiga saker som ungefär tycks vara som den Gud andra beskriver. Om man stannar på rätsidan lite längre så blir man mer bekant med denna Gud och Gud blir då en del av vardagen. Sedan upptäcker man att man vänder upp och ner på allt igen, och då finns plötsligt Gud på andra sidan igen och är så där konstig som bara Gud kan vara. Det är alltså frågan om en dualitet och ickenärvaro som skapar begreppet till att börja med. Att möta (och lämna) Gud handlar alltså om att gå in och ut genom den här dörren.

Johan

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2005 17:52

Man kan på goda grunder ifrågasätta Jesus' existens.
Lukas & Co skrev sina alster 200-400 år efteråt.
Det finns inget nerskrivet av samtida historiker om Jesus, trots att det fanns några stycken.
Maria, ifall hon existerade, gjorde kanske helt enkelt ett snedsprång. Otrohet var en dödssynd, stening till döds ett vanligt straff på den tiden.
Jag tror Maria var smart, samtidigt som Josef var kär och dum, och hon lurade i honom sagan om ängeln Gabriel.

I dessa tider ska vi respektera alla åsikter/trosuppfattningar. Vete fan!

CoDx

Inläggav CoDx » 20 jan 2005 22:15

suchanother skrev:Man kan på goda grunder ifrågasätta Jesus' existens.
Lukas & Co skrev sina alster 200-400 år efteråt.
Det finns inget nerskrivet av samtida historiker om Jesus, trots att det fanns några stycken.
Maria, ifall hon existerade, gjorde kanske helt enkelt ett snedsprång. Otrohet var en dödssynd, stening till döds ett vanligt straff på den tiden.
Jag tror Maria var smart, samtidigt som Josef var kär och dum, och hon lurade i honom sagan om ängeln Gabriel.

I dessa tider ska vi respektera alla åsikter/trosuppfattningar. Vete fan!

Hittade lite fakta
Den äldsta fullständiga evangelieskriften är dock enligt flertalet forskares uppfattning Markusevangeliet, vars författare alltså tros ha skapat evangeliernas litterära form. Det antas vanligen ha skett omkring 70 e.Kr. Denna datering bygger bland annat på intrycket att Jerusalems förstöring detta år enligt Mark 13 direkt förebådar världens snara undergång och den sista domen.

Matteus- och Lukasevangelierna använder Markusevangeliets berättelse som stomme men utökar den med andra traditioner, som i synnerhet gäller Jesu förkunnelse. Det är möjligt att de utöver Markusevangeliet har använt ytterligare en gemensam skriftlig källa, bestående av en samling Jesusord (på denna punkt finns dock olika meningar). Dessa båda evangelier anses av flertalet forskare ha skrivits på eller omkring 80-talet e.Kr.

De visar spår av den oenighet mellan judarna och de kristna som tilltog under denna tid och av den organiserade kristna kyrkans framväxt, samtidigt som de förefaller höra till ett tidigare stadium än kristna skrifter från 100-talets början (Ignatiusbreven). De har också ett längre perspektiv på Jerusalems förstöring än Markusevangeliet. Lukasevangeliets författare antyder klart att den kristna kyrkans fortsatta tid har sin plats i Guds planer för mänskligheten.

Han uttrycker även denna tro genom en andra del av sin evangelieskrift: i Apostlagärningarna fortsätter han berättelsen efter uppståndelsen och himmelsfärden. Han skildrar missionens väg från Jerusalem till Rom och betonar liksom Paulus att evangeliet vänder sig till alla folk.

Den fjärde av evangelieskrifterna, Johannesevangeliet, visar spår av bekantskap med åtminstone Markusevangeliet men går på många sätt egna vägar. Enligt både traditionen och bibelforskningen har den kommit till på ett sent stadium. Den slutliga utformningen förläggs ofta till 90-talet e.Kr., bland annat med hänvisning till ett fragment av texten som påträffats i Egypten och som brukar dateras till 100-talets tidigare del.

Efter bibelforskningens genombrottsperiod har det rått ganska stor enighet om de antaganden som nu återgetts. På senare tid har olika meningar på nytt börjat bryta sig bland forskarna, både om evangeliernas inbördes förhållanden och om hela skriftgruppens tillkomsttid. Med olika argument har somliga forskare försökt skjuta den långt framåt, till 100-talet e.Kr., medan andra hävdat att Markusevangeliet förelåg redan på 40-talet eller att Apostlagärningarna, och därmed också Lukasevangeliet, avslutats före 60-talets mitt (jfr not till Apg 28:30). Möjligheten att nå full historisk visshet om dessa förhållanden tycks för närvarande vara liten.

Bland de nytestamentliga apokryferna finns en rad andra evangelier. Historiskt intressant material, särskilt Jesusord av samma typ som den inombibliska traditionens, kan återfinnas i en del av dem. I stort sett är de dock sekundära i förhållande till de fyra bibliska evangelierna och broderar fritt på deras innehåll, som de ofta färgar med nya teologiska läror.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2005 23:58

Är vi överens om att uppgifterna om Jesus i alla evangelierna bygger på tredej-, fjärdehandsuppgifter?
Hela kristendomens utbredning har också en annan dimesion.
Varför tror du det var så viktigt att kristna t.ex. Norden? Dessa vilda vikingar.
Tror inte du att detta hade nån annan mening än själva förkunnelsen?
Eller ta dessa missionärer som åkte till Afrika och skulle tämja de vilda niggers.
"Vi banar vägen för kulturimpearilism!"
Var inte så naiv grabben!

Återgå till "Religion och andlighet"