Skit

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Skit

Inläggav Algotezza » 09 jun 2008 08:47

kaktus skrev:jag har en hel del med andra människor att göra och jag jobbar med människor på gräsrotsnivå och det trivs jag väldigt bra med.Jag tänker kommentera det att jag emellanåt blir tillsagd av utomstående om hur dem tycker att jag ska göra och då brukar man få höra.Frågan blir-när ska andra godta att jag är vuxen och väljer själv?

Situation 1

Jag har tagit på mig fina kläder,satt upp håret och sminkat mig och äter jordnötter.

Kommentar från/(av?) ngn bekant blir:

Har du inte tänkt på att man blir fet av nötter?

Situation 2

Läste om Unni Lindell att hon slutade säga att hon skulla bli författare när hon blev stor,därför att omgivningen sade att hon skulle bli ngt ordentligt isället.

Situation 3

Koftan var fin,men färgen passar inte och du ser ut som en påskkyckling

Varför är vissa andra upptagna av att kommentera det yttre?

Varför är man upptagen av andras kommentarer av det yttre?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

kaktus

Inläggav kaktus » 15 jun 2008 18:00

Jag har sagt att jag ska publicera min egen hemsida oc jag funderar på att dela med mig minst ett tonalt verk,en liten snutt av mitt orkesterverk,samt en snutt av mitt moderna,klassiska och jazzinspirerade pianoverk.Det är bara det att jag har tonsatt nya verk på sistone och jag blir så otroligt less på alltihop ibland och sätter mig inte vid pianot på en vecka.Därför att ingen dansare tycker att det är så jätteroligt att öva på plie`er och ingen pianist tycker att det alltid är roligt att spela passager,menuetter o.s.v
Tunga teman man diskuterar här,det är som att lyssna på en proffessor.
Vad har Peer Gynt och Faust gemensamt?  :smt015

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2008 19:14

kaktus skrev:Vad har Peer Gynt och Faust gemensamt?  :smt015

Det kanske var ironi, men jag blev ändock nyfiken. Finner du några likheter? Peer Gynt känner jag inte mer än temat ur bergakungens sal, och att det är Ibsen som suttit bakom pennan till storyn vet jag, och jag har ju åtminstone ett hum om sekelslutet. Faust känner jag lite bättre. Både i Goethes och Marlowes tappningar. Och jag känner kritiken av Faust, andra delen hos Goethe, som industirman och kapitalist - i synnerhet där mot slutet när han kastar ut gamlingarna på gatan för att få plats med sina "storslagna" planer.

Erkänner till fullo - jag är en nörd.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kaktus

Inläggav kaktus » 15 jun 2008 20:48

Jag har inte läst Peer Gynt,du är väl ingen nörd heller,det är positivt att du läser en hel del och att du har intressen.Jag har gått igenom gjengangerne av Ibsen och kan nog svara dig på kvinno resp mansrollerna i dramat.Hjärnan behöver en paus ibland.Ja man orkar inte bara sitta med sånt här utan man behöver göra ngt kul ibland också,då brukar jag göra en liten tur t.ex.Ska till Danmark på semester ett par dagar.Det ska bli vansinnigt spännande och utmanande,jag hoppas jag kör i rätt fil för en gångs skull.
Faust av Goethe är inte för dem flesta människorna  om man inte har ett specialintresse för Faust.Språket är väldigt svårt,här följer ett exempel,folk ute på gatan i Tyskland pladdrar på utan att bry sig så mkt om den tyskan man lär sig i skolan.

Ngt kort:

Chor der Engel:

Christ ist erstanden!
Freude dem Sterblichen,
den die vederblichen,
Schleichenden,erblichen
Mängel umwanden.(G,s.30)

Kor av engler:

Krist er oppstanden!
Brant dere?Led dere?
Mennsker,gled dere!
Han som er med dere
utslukker brannen!(N1,s.39)

o.s.v :smt015

asper

Inläggav asper » 17 jun 2008 00:22

Hej kaktus.
Du skriver:

Grundregel: Människor som fäller omdömen och kritik hyser en längtan efter att få sina behov mötta, men tror sig inta ha forum för detta.

De känslor som vädras som kritik, kommentarer, antaganden och omdömen har sin källa i dessa behov.
Den kritiske vet bara inte att den själv är ansvarig för sina egna smärtsamma känslor (de icke mötta behoven är ju dennes) utan tolkar sina smärta som orsakad av nåt yttre.

Det yttre (dvs ditt agerande) må ha triggat smärtan, men är varken orsak till den eller ansvarig för den.

Orsaken är ett eget behov som inte är tillfredställt.

Ids man vara god/lyckas att inte ta det personligt och samtidigt bry sig, så kan man fråga efter den kritiskes behov och önskescenario.

Sen brukar det lösa sig.

mvh asper

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Skit

Inläggav Anders » 17 jun 2008 09:20

Algotezza skrev:
kaktus skrev:jag har en hel del med andra människor att göra och jag jobbar med människor på gräsrotsnivå och det trivs jag väldigt bra med.Jag tänker kommentera det att jag emellanåt blir tillsagd av utomstående om hur dem tycker att jag ska göra och då brukar man få höra.Frågan blir-när ska andra godta att jag är vuxen och väljer själv?

Situation 1

Jag har tagit på mig fina kläder,satt upp håret och sminkat mig och äter jordnötter.

Kommentar från/(av?) ngn bekant blir:

Har du inte tänkt på att man blir fet av nötter?

Situation 2

Läste om Unni Lindell att hon slutade säga att hon skulla bli författare när hon blev stor,därför att omgivningen sade att hon skulle bli ngt ordentligt isället.

Situation 3

Koftan var fin,men färgen passar inte och du ser ut som en påskkyckling

Varför är man upptagen av andras kommentarer av det yttre?

MVH

Algotezza

Upptagen behöver man väl inte precis vara, men att man lyssnar på den här typen av kommentarer är väl ett sätt att pejla in omgivningens krav på en?

Det är väl inte snällare än att vi människor både måste kunna leva ut våra lustar och dessutom anpassa oss till ett kollektiv? Det är väl ungefär det det handlar om?

Men man behöver inte ta det som aggresivt. Ta in informationen. Gösta och Ragnhild tycker att det inte är nåt "ordentligt jobb" att vara författare (det tycker förresten inte jag heller, det är en våt dröm). Tack för informationen. Sen tar man vilka beslut man vill efter det. Jag är glad för all feeback, återkoppling, reaktioner jag får från andra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

kaktus

Inläggav kaktus » 18 jun 2008 17:44

Tack,människor som själva inte har skrivit ngn bok av en viss längd och kvalitet resonerar så,utan författare kommer nog inga nya böcker på marknaden 8) .Då är nog mera genomtänkt att säga "skaffa dig ett jobb du kan leva av" :) Unni Lindell är dessutom nobelpristagare. :D  :D  :D

MVH:Kaktus

kaktus

Inläggav kaktus » 18 jun 2008 18:11

Jag måste korrigera mig själv igen :lol: .Unni Lindell har nog inte fått nobelpriset än.Det fantastiska med nobelpriset är ju att ngn som jobbar som författare och kommer från t.ex Island-en liten språkgrupp har möjlighet att få ett så anmärkningsvärt pris. :lol:  :lol:  :lol:
Jag skulle vara mera noggrann,jag vet.Jag är noggrann,men inte här och så är jag mkt bortskämd också

kaktus

Inläggav kaktus » 19 jun 2008 21:02

Jag har den senaste tiden tänkt på konflikter mellan kvinnor och män som lever tillsammans.Jag tror åtminstone inte att mina bekanta läser det här,men jag här följer ett exempel på en vardags situation från min årliga shoppingtur med andra kvinnor i min omgivning.

Hon har varit gift i evigheter och köper ngt dyrt plagg,sedan så säger hon att "när jag kommer hem så gömmer jag det här i garderoben och tar fram det här om ngn månad och säger till min man att jag har köpt det på en loppis för en femma för att undvika en diskussion".

Hon jobbar och står i.

Skönt att slippa sådant :)

MVH:Kaktus

Återgå till "Psykologi"