Finns paradiset? isåfall skulle man verkligen vilja leva där
Moderator: Moderatorgruppen
Personligen har jag aldrig funnit någon grund för ett helvete i bibeln.
Att "belönas" med ett paradis är inte heller något som jag tycker mig se i Bibeln. Det talas om ett ingripande och ett återställande. Är det så att du klarar av att leva igenom ingripandet så kommer du oxå att få vara med om att återställa jorden. Vilket leder till ett paradis. (tx dan 2:44, jes 45:18 )
Det kanske låter konstigt att vissa inte kommer att få överleva ett gudomligt ingripande men om man ser det som såhär: om inte gud ingriper kommer vi alla att dö ändå, antingen av ålder/sjukdom eller annat. Så att dö är i sig inte ett straff från Gud.
För mig låter det där med himmel och helvete väldigt konstigt.
Dels för att det i bibeln sägs att 1. av jord är du kommen och till jord skall du åter... Alltså, inga känslor när du dött, du blir jord igen, samt att när du är död är du död= pred 9:5
Tänk på sitiationen med Lasarus, varför uppväckte Jesus honom om det var så att han var hos Gud i himlen?
mvh
Att "belönas" med ett paradis är inte heller något som jag tycker mig se i Bibeln. Det talas om ett ingripande och ett återställande. Är det så att du klarar av att leva igenom ingripandet så kommer du oxå att få vara med om att återställa jorden. Vilket leder till ett paradis. (tx dan 2:44, jes 45:18 )
Det kanske låter konstigt att vissa inte kommer att få överleva ett gudomligt ingripande men om man ser det som såhär: om inte gud ingriper kommer vi alla att dö ändå, antingen av ålder/sjukdom eller annat. Så att dö är i sig inte ett straff från Gud.
Dels för att det i bibeln sägs att 1. av jord är du kommen och till jord skall du åter... Alltså, inga känslor när du dött, du blir jord igen, samt att när du är död är du död= pred 9:5
Tänk på sitiationen med Lasarus, varför uppväckte Jesus honom om det var så att han var hos Gud i himlen?
mvh
Tatjana skrev:Det kanske låter konstigt att vissa inte kommer att få överleva ett gudomligt ingripande
gud är som kärlek: den kan döda någon eller ge någon liv. det står också i bibeln att gud är både djävulen och gud, för att det står att moses hängde upp en orm i öknet som symboliserade jesus och helade alla, men samtidigt vet vi att ormen är en symbol för satan.
helvetet finns inte men himlen finns. om du ska tro på bibeln, varför välja att tro på just de där delarna, och inte de delarna som nämner himlen och helvetet? för att himlen och helvetet passar inte din tro, och din tro är viktigare än bibeln.
mvh
lucifer
amy skrev:Tatjana skrev:Det kanske låter konstigt att vissa inte kommer att få överleva ett gudomligt ingripande
gud är som kärlek: den kan döda någon eller ge någon liv. det står också i bibeln att gud är både djävulen och gud, för att det står att moses hängde upp en orm i öknet som symboliserade jesus och helade alla, men samtidigt vet vi att ormen är en symbol för satan.
Om Gud är allt, är han motsatsers förening, allt och ingenting. Något att ha när åskan går - eller inte ha... Nonsens eller djupaste mening. Välj själv eller välj inte.
amy skrev:För mig låter det där med himmel och helvete väldigt konstigt.
helvetet finns inte men himlen finns. om du ska tro på bibeln, varför välja att tro på just de där delarna, och inte de delarna som nämner himlen och helvetet? för att himlen och helvetet passar inte din tro, och din tro är viktigare än bibeln.
mvh
lucifer
Vad som är viktigare än Bibeln är verkligheten. Men vad den består av - kan man läsa om i Bibeln! :lol: Med Bibeln som tolkningsglasögon när vi kollar världen bevisas att Bibeln är sann och Guds ord! Och man inser vem som har han' om 'et!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
magicadehex
Tatjana skrev:För mig låter det där med himmel och helvete väldigt konstigt.
mvh
Men hur förklarar du då att när man utandades (i bibeln) så dog man?
-
magicadehex
Bibelns språk
magicadehex skrev:Tatjana skrev:För mig låter det där med himmel och helvete väldigt konstigt.
mvh
Men hur förklarar du då att när man utandades (i bibeln) så dog man?
Och att "känna någon" "i biblisk bemärkelse" var att ha samlag med någon...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
magicadehex
Tatjana skrev:Personligen har jag aldrig funnit någon grund för ett helvete i bibeln.....
Genesis. Smaka på den förbjudna frukten - kunskapen -> medvetna om evigheten = helvetet.
Men nån himmel ser jag inte röken av.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
offe skrev:Om man dör kommer man till himlen. Om man inte dör stannar man på jorden. Från himlen kan man återfödas till jorden.
Med vårt förnuft+instinkt (den kvinnliga + den manliga gudens röster) kan vi göra rätt här på jorden så att ett paradis uppstår.
Paradisets rötter finns i själ och hjärta. Helvetets också.
Vi har det jordeliv idag som vi bäddat för via våra handlingar i det förgångna. Idag lägger vi grunden för vår framtid. Paradis eller motsatsen... Vi har ödet i vår hand. Eller skyller på andra... gör oss till ting...
"You are Gods, act like ones!"
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: Finns paradiset? isåfall skulle man verkligen vilja leva
johannes skrev:Och om ifall ett paradis skulle existera skulle man verkligen vilja leva där. Jag tycker det är kontrasterna som gör livet värt att leva. Tänk att bara leva i ett paradis fyllt med kärlek. skulle vi då kunna kalla det kärlek om vi inte har motsatsen?
finns det någon konstform som har varit uppskattad utan dramatik, kontrasterna krävs för att det skall uppskattas. Jag tror ingen kan stå ut med endast lycka och glädje.
Är det inte förfärligt endimensionellt att föreställa sig ett paradis som skulle bestå i någon form av "platt" och "jämn" lycka och glädje? Om paradiset är konstruerat som en belöning av någon som har skapat oss och därmed har full insikt i vad vi mår allra bäst av, är paradiset förmodligen skräddarsytt efter våra behov. Vi får stimulans eller ett reducerat behov av det, vi får spänning eller ett reducerat behov av det, vi får KONTRASTER eller ett reducerat behov av det.
Bilden av att de jordiska "kontrasterna" skulle vara de ultimata för vårt välbefinnande är skrämmande och ger också ett intryck av att inte vilja förändra på en jordisk nivå. För om saker vore bättre, hur skulle vi då NÅNSIN kunna vara lyckliga? Om vi slapp vinderdepressionen, skulle vi då inte kunna få vårkänslor i april? Naturligt vis behöver vi variation och möjlighet att utforska olika delar av känslospektrat, utveckla oss själva, aktivera nya delar av hjärnan och få nya insikter, men lycka och glädje är, anpassat till det mänskliga psyket, inte något stagnerat, stillastående, segt, passiviserat. TVÄRTOM, simulans, självförtroende, inspiration - den ideella utgångspunkten för maximal kreativitet och välbefinnande.
I en stressad vardag kanske jag bara vill ligga på i en lätt bris på stranden och bli kittlad på magen av attraktiva, intellektuella pina colada-servitörer in i ett smörgåsmilt fnitter, men sen kommer jag kroppsligen bli rastlös, då kanske jag vill slåss eller klättra i berg eller dansa eller tävla med någon eller lösa ett mysterium. Ett "paradis" kanske skulle kunna se mina behov innan jag själv hinner bli varse om dem, och jag slipper byråkrati, magsår, mensvärk, håravfall, könsstympning, kronofogden. När jag undermedvetet längtar efter att bli förförd av en maskerad spanjor i ljuset från en skummad måne, händer det på min nattpromenad innan jag har hunnit formulera min önskan för mitt inre, och bilden av en fantastisk och oförutsägbar tillvaro upprätthålls kontinuerligt.
(Lustigt, jag är inte troende. Men om jag vore det skulle jag vara det på smartast möjliga sätt.)
hellre ett ja för mycket än ett nej för lite
Återgå till "Religion och andlighet"