Nu är det även bevisat....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2008 19:00

Anders skrev:Humanism....

Allas vår älskvärde Jbig ansåg min bildning vara tveksam. Kan ligga nåt i det. Har det senaste två decennierna mest jobbat och tagit hand om ungar. Att läsa har mest blivit vad som ger avslappning för stunden. Hellre sportspegeln och Lost än Aktuellt. Erkännes. Försöker väl avhjälpa det genom den upplysning denna eminenta site kan ge.

Så utbilda då denna obildade sälle. Vad är Humanism? Och varför är det så bra?

Wikipedia, Nationalencyklopedin och sånt ger en bara en bild av människans och bildningens värde, och att det är fluffigt och vagt.

Kan tro att Biggie menar nåt i stil med att alla måste få en anständig levnadsstandard för att då kunna utöva det här människovärdet, och att de högra krafterna på forumet menar att lagar, skatter och förordningar hämmar människors möjlighet att utvecklas.

Men - eftersom det blev så mycket humanism här - enlighten me, please.

Jag håller mer på humorismen. Lek på allvar.

Men nu låter vi jbiggen förklara! Skall bli riktigt spännande!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 19:05

Hejsan!

Några ser sig vilja veta mer om humanismen, det tager vi gärna upp, men nu äro vi dock inne på en annan delväg i alltes stora vandring. Humanismen har vi nog redan betat av vad jag kan minnas, den som vill veta mer, bara att söka i de gamla trådarna. Ett säkert sätt till ny kunskap är att slå in på trådar av "bigj" för där finns mycket att hämta! :D

Till saken således!

Det är således vanskligt att bygga sina antaganden, och inte minst siffror vad gäller fattigdomen, på Världsbankens uppgifter. Eftersom denna organisation inte syftar till att minska fattigdomen, utan tvärtom ge främst amerikanska privata företag möjligheter att tjäna pengar. En annan liknande organisation är IMF. Således äro Hans Rosling ute på djupt vatten när han så tvärsäkert påstår att fattigdomen minskar. Låt oss se fler källor till mer vetande i frågan!

Som vi ser verkar det som om Världsbanken hela tiden går i koppel styrt av mäktiga finansiella intressen och USA. Varför är det så då? Jo, det beror på att det hela styrs till en inte obetydlig del av några få aktörer, på ett högst odemokratiskt sätt, nämligen så här:

"The World Bank is governed by 24 executive directors, each with one vote. The United States, Japan, France, Germany and the UK are each represented by one voting director. The other 177 member nations share the remaining 19 votes."
Källa: The World Bank, 1999 / penpress.org 020619

Ett fåtal styr, och de styr efter fascistiska principer, som ofta är exakt de samma som de liberala principerna. Inte bara Världsbanken styrs odemokratiskt, faktiskt styrs även IMF lika odemokratiskt, kolla bare:

"The International Monetary Fund (IMF) has 182 member countries. Five countries, the United States, Germany, Japan, France and the UK, control 40% of the votes that determine IMF policy."
Källa: International Monetary Fund, Members' Quotas and Voting Power, October 2001 / penpress.org 020619

Inte konstigt att man får höra sådant här om IMF:
"IMF är en större fara för samhället än alla diktaturer tillsammans."
Källa: George Soros, supermiljadär…. (Avisen 981121)

Vi återkommer snart med mer i frågan!  :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Jbig om humanism

Inläggav Algotezza » 18 jun 2008 19:09

Kolla här, Anders:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... t=humanism

Låter lite som Pastor Jansson om "livet" - "Det kan vara som en påse också!" Eller som en sug eller en spårvagn...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 19:54

Hejsan!

Bra att du hittade det algotezzan! Där kan ju läsaren se ganska klart att det där med humanism ständigt bliver en nagel i ögat på de stjärnor som inte riktigt inser vad det hela handlar om!
Och när de väl fick grepp om vad humanism är, då sparkade de bakut och ansåg att denna syn på saker och ting inte stämde överens med deras totalitära utgångspunkter!  8)

Om man ser till dem som deltog i skrivandet i denna tråd, ville flertalet av dem i början av vår medverkan här i sajten stoppa bigj för att hans åsikter var allt för avancerade för dem! Så gör alltid de liberala och totalitära, de försöker stoppa och hindra det fria ordet!  :lol:

De förnekar det hela idag, såsom algotezzan, risingen, kallekula, J R Auk och andra jag inte nu kommer ihåg - för idag skäms de. Men de har lärt sig lite mer om humanismen, och att den faktiskt är ganska så bra att omfatta ändå! Tack vare bigj och hans goda undervisning! :wink:

Dert var bara en instickare, och efter det fortsätter vi vår rundtur om världsläget och annat intressant...... :D

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 20:33

Jbig skrev:Hejsan!
Fantastiskt, men det tog tid!  :D

Det är välan självklart att det handlar om tredje världens skattefifflande och inte det i Sverige i första hand - förstod du inte det direkt? :D

Det framkommer inte i texten att det är det egna landets skattefuskande det gäller och inte summan av det globala skattefuskandet som bidrar till död, som det egentligen snarare pekar på. Du vet nog inte vad du försöker säga själv biggy. Som vanligt med andra ord. Tur att jag listade ut åt dig att det var det egna landets skatter det gällde så att du kunde låtsas att det var det du menade.

Här i Svergie dör inte folk av skattefusk. I disskutioner med andra här i denna tråden så är det fortfarande svenska "kapitalister" och företagare som är mördarna enligt dig, något som går emot ditt senaste inlägg. Du gör bort dig, om någon.

Fast här är jag ju ingen lärare direkt, utan bara en av många tyckare. Om du anser att min källa haver en vriden bild är det upp till dig, vännen lille! fast är du helt säker på att du inte är "vriden" själv?  :)

Inte i den mån som du är. Du är naivt vriden vilket gör dina disskutioner lite barnsliga men intressanta för att du aldrig ger upp, lite jobbigt att du undviker att svara på frågorna på ett vettigt sätt bara.

"....Är det handelshinder och importtullar som du och CA syftar på? Deras samband mellan dessa nationella skatter har jag ingen kunskap om, och det tvivlar jag på att du har med...."

Nix, som det står i texten så handlar det om skatter. Men naturligtvis har importtullar en funktion att fylla, nämligen att stödja det egna näringslivet och fördyra import som kan slå ut det! Också det ett sätt att försämra för de fattige om de inte upprätthålles!  :wink:

Jo men eftersom Christian aid skriver något i stil med "trade-related tax evasion" så kan det ju vara det de syftar på förstår du biggy. Eller du kanske bara såg rubriken på sidan och blev ivrig i att använda det som ett värdelöst slag för att stödja din trångsynta världsbild. Det ser ut så i allafall. Du har ju inte granskat trovärdigheten i artikeln, tänkt egenom hur skatterna och barnens död hänger ihop eller änns satt dig in i ämnet verkar det som.

Har du inte märkt att du är ganska så bortgjord mest hele tiden, vännen?

Nej, du gör bort dig.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 21:33

Hejsan!

Våran My Captain har hamnat i kallekula-läge, bitterheten tager över. Han klarar inte av att förstå en text på engelska. Precis som vi antog! Och det retar honom mer och mer.....:D

My Captain tror nog att det finns ett internationellt skattesystem, annars hade han inte skrivit detta:

"...Det framkommer inte i texten att det är det egna landets skattefuskande det gäller och inte summan av det globala skattefuskandet som bidrar till död, som det egentligen snarare pekar på..."

Men han lyckades "lösa" det själv minnsan, se här hur det gick till:

"...Tur att jag listade ut åt dig att det var det egna landets skatter det gällde så att du kunde låtsas att det var det du menade...."

Se där, det finns bara nationella skattesystem - en ny erfarenhet för våran My Captain! Inte var det grannlandets skatter i vart fall! Ho ho ho ho ho.....tala om att korken flyter uppåt..... :wink:

Här e han lite tuff också, våran MC, kolla bara:

"...I disskutioner med andra här i denna tråden så är det fortfarande svenska "kapitalister" och företagare som är mördarna enligt dig, något som går emot ditt senaste inlägg...."

Då är det välan bara peka ut den meningen du påstår bigj skrev detta uti - annars har vi ju även bevisat att du är en lögnare också!  :lol:

Mera godis av våran MC:

"...Jo men eftersom Christian aid skriver något i stil med "trade-related tax evasion" så kan det ju vara det de syftar på förstår du biggy...."

Jodå, det står till och med att införsel-skattefifflet ensamt står för det indirekta mördandet av 5,6 miljoner barn - vilket i praktiken betyder att antalet mördande barn är långt högre än detta tal!

Att du fortfarande inte förstår hur skattefusk hänger ihop med barnens ofta långsamma och plågsamma död trots att vi försökt förklara för dig giver ju oss intrycket att du nog inte bara är "vriden"! Du är ju även mer och mer bortgjord och samtidigt urlockad all den härliga kork som bigj är så suverän på att locka fram ur dem som inte riktigt vet vad de vill eller ens tror!
Men var vid gott mod, du är inte den förste som vi banan-gledet med för att höja stämningen för läsarna! Ho ho ho ho..... :arrow:  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 22:07

My Captain tror nog att det finns ett internationellt skattesystem, annars hade han inte skrivit detta:

"...Det framkommer inte i texten att det är det egna landets skattefuskande det gäller och inte summan av det globala skattefuskandet som bidrar till död, som det egentligen snarare pekar på..."

Big, nu har du försökt vrida på vad jag säger igen. Det går ju inte så bra och det vet du ju. "...det globala skattefuskandet som bidrar till död..." = att följden av fuskandet som begås av länders skattefuskare bidrar till död. Så enkelt att bara en desperat människa kan tolka det anorlunda. Hade du föredragit om jag skrivit  "...summan av det all världens skattefuskande..." Okej, varsågod.

"...Tur att jag listade ut åt dig att det var det egna landets skatter det gällde så att du kunde låtsas att det var det du menade...."

Se där, det finns bara nationella skattesystem

Återigen något som jag naturligtvis har bättre koll på än dig och inte behöver din simpla tillrättavisning för att känna till.

Då är det välan bara peka ut den meningen du påstår bigj skrev detta uti - annars har vi ju även bevisat att du är en lögnare också!  :lol
:

"De svenska företagarna gynnar väl inte mördandet lika mycket som man gör på andra håll"

Inte lika mycket, men bevisligen tycker ju du att de gynnar mördande, dvs att de indirekt är mördare.

Mera godis av våran MC:

"...Jo men eftersom Christian aid skriver något i stil med "trade-related tax evasion" så kan det ju vara det de syftar på förstår du biggy...."

Jodå, det står till och med att införsel-skattefifflet ensamt står för det indirekta mördandet av 5,6 miljoner barn - vilket i praktiken betyder att antalet mördande barn är långt högre än detta tal!

Det står ja, men på vilket sätt kan det stå för barnens död? Var hamnar pengarna från införselskatten och hur förebygger dessa pengar barn i tredjevärldens död. Förklara, jag ifrågasätter inte rapporten alls utan tror att den har trovärdighet, men jag kan inte säga att jag tror på det om jag inte förstår sammanhanget.

Att du fortfarande inte förstår hur skattefusk hänger ihop med barnens ofta långsamma och plågsamma död trots att vi försökt förklara för dig giver ju oss intrycket att du nog inte bara är "vriden"! Du är ju även mer och mer bortgjord och samtidigt urlockad all den härliga kork som bigj är så suverän på att locka fram ur dem som inte riktigt vet vad de vill eller ens tror!
Men var vid gott mod, du är inte den förste som vi banan-gledet med för att höja stämningen för läsarna! Ho ho ho ho.....

Återigen tror du att folk kan luras av dina värdelösa och misslyckade försök att trycka till dina motståndare i debbaten utan att använda icke av dig omvriden fakta. Jag tror inte "läsarna" är dumma nog att inte se hur du glider ifrån frågor och istället försöker attackera mig på värdelösa sätt med dina väldigt oseriösa inlägg.

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 22:20

teoretikern skrev:Du har inte disputerat. Med andra ord, du har matat högstadieelever med något hämtat ifrån ett Ung vänstermöte.  [-X  Fy fy. Jag tror emellertid inte att du arbetat länge som lärare, utan snarare knackat dörr till olika skolor och lyckats prata till dig ett vikariat, som  emellertid inte förlängts i och med att lärare börjat undra hur dina lektioner såg ut egentligen.

Har du någon gång haft kontakt med en öppen eller sluten psykiatrisk vård?

Om han har fast anställning so lärare så väcker det sannerligen funderingar om hur det egentligen går till när lärare, som skall lära våra barn om samhället, anställs. Hoppas de inte anställer föråldrade ungvänster-fanatiker i allafall (så vida de inte är opartiska i sitt lärande dvs)  
:D

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 22:28

Hejsan!

De svenska företagarna gynnar väl inte mördandet lika mycket som man gör på andra håll. Men till liten del gör de faktiskt det, en del av dem där har tillverkning ute i världen! Det finns källor även på det!  :lol:

En annan helskön äro här:

"...Förklara, jag ifrågasätter inte rapporten alls utan tror att den har trovärdighet, men jag kan inte säga att jag tror på det om jag inte förstår sammanhanget..."

Så du tror på rapporten fast du inte tror på den ändå - då? Bara för att du inte förstår?! Tänk, det tror jag faktiskt du haver rätt uti - du förstår inte, men tror och inte tror ändå! Ho ho ho ho....giv mig kraft.... :)  

Men denne är också go:

"...(så vida de inte är opartiska i sitt lärande dvs)..."

Jaha, så du menar på fullt allvar att det finns opartiska lärare? Ho ho ho...inte mycket rätt där vännen - heller!  :wink:  

Men nu är det mest synd om dig, vännen lille - du är ju lika utspelad som det svenska fotbollslandslaget just nu! Så vi tar det lite lugnt med dig nu!Ho ho ho.... :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 22:38

De svenska företagarna gynnar väl inte mördandet lika mycket som man gör på andra håll. Men till liten del gör de faktiskt det, en del av dem där har tillverkning ute i världen! Det finns källor även på det!  

Bigs bekännelse och... oj, det visade sig vara du som ljög och inte jag, eftersom du förnekade till att du sagt något som pekade på att du tyckte att svenska företag var mördare, och jag som bevisade att du hade gjort ett sådant uttalande. :^o

Nu vänder du dig skammligt om igen och säger emot dig själv. Det går bättre om du håller dig till sanningen som jag gör, då slipper det bli pinsamt för dig big.

Men nu är det mest synd om dig, vännen lille - du är ju lika utspelad som det svenska fotbollslandslaget just nu! Så vi tar det lite lugnt med dig nu!Ho ho ho....

Där ser man, du är i sanningen envis, men biggy klarar inte hur mycket som helst han häller! :lol:

Varför kan du inte lämna debbaten värdigt istället för att hasa iväg och kasta misslyckade förolämpningsförsök över axeln, som dessutom är baserade på biggys egna lilla hittpå?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 22:48

Hejsan!

Ho ho ho ho....kämpa på vännen lille!  :lol:

Bigj skrev att det inte var de svenska företagen som genom skattefusk här hemma deltog i mördandet av barn, vilket MC trodde sig se. Men att de gör det i tredje världen på andra sätt, det skrev jag! En liten skillnad i sak, vännen!  :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 23:02

Bigj skrev att det inte var de svenska företagen som genom skattefusk här hemma deltog i mördandet av barn, vilket MC trodde sig se. Men att de gör det i tredje världen på andra sätt, det skrev jag! En liten skillnad i sak, vännen!

Naturligtvis kan man fuska så att man slipper vara med i att förebygga barns död i andra länder genom att skattefuska i deras länder trotts att man då bryter lagen. Genom att använda deras arbetskraft eller landsyta för sitt företag och sedan se till att inte bidra till landets välfärd genom att fly skatter fungerar det. Om det är just detta som jag nämnde nu som du syftar på så kan jag acceptera det du skriver eftersom det är fakta. Förstår du biggy?

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 18 jun 2008 23:41

Så du tror på rapporten fast du inte tror på den ändå - då? Bara för att du inte förstår?! Tänk, det tror jag faktiskt du haver rätt uti - du förstår inte, men tror och inte tror ändå!

Du har sådana enorma svårigheter att förstå innehållet i en text.

Jag tror att den här artikeln/rapporten kan vara trovärdig. Förstår du eller skall du göra ett till dagis-intelektuellt inlägg?

MEN: Jag kan inte bekräfta att det är SANT även om det är trovärdigt. I allafall inte utan att ha fått det klarlagt för mig hur det hela hänger ihop. Förstår du inte nu är du värdelöst korkad.  

Jaha, så du menar på fullt allvar att det finns opartiska lärare?

Som lärare skall man (i så liten utsträckning som möjligt naturligtvis!) låta sin undervisning präglas av sina politska åsikter. Hur blev du lärare egentligen? Det är kontigt om du väljer att tydligt stå på en politsk sida istället för att vara opartisk som du bör.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 jun 2008 23:54

Hejsan!

Vi lämnar därmed våran My Captain som nog ännu funderar kring hur de svenska skattefifflarna deltager i mördandet av barnen ute i världen!  Alla fattar inte direkt, och det får vi övrige ibland acceptera! :lol:

Vi går vidare med saken!

”IMF 63 år – dags för förtidspension?

Det är som en vårhögtid i Washington: lika säkert som att vintern smälter bort och blommorna slår ut håller Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanken sitt årliga vårmöte. För inte så länge sedan, i världen före 11 september, attraherade mötena demonstranter, poliser och ”förebyggande tillslag” mot demonstrationerna. ”Det hade varit bättre om dessa toppmöten, i likhet med andra illvilliga kartellers möten, hölls utanför fastlandet, istället för att förstärka bilden av vår huvudstad som en kapitalistisk diktatur”, skrev kolumnisten Courtland Milloy på Washington Post år 2000, efter att polisen samlat ihop åskådare, däribland turister, och slängt dem i fängelse.

Nu för tiden får IMF relativt lite uppmärksamhet, till stor del för att institutionen har reducerats till en skugga av sitt forna jag. Protesterna från utvecklingsländerna har bidragit till denna historiska förändring genom att kasta ljus på en organisation som spenderat större delen av sina 63 år under radarn.
Summan av IMF:s utlåningar har reducerats kraftigt: från 96 miljarder dollar år 2004 till 20 miljarder idag. Hälften av den summan utgörs av Turkiets skulder. Men än mer intressant är att IMF förlorat sin enorma makt att pressa utvecklingsländer i medelinkomstklassen till
att anta en ekonomisk politik de inte tjänar på.

IMF:s makt var länge baserad på ett informellt avtal som gjorde institutionen till huvudaktör
inom en mäktig långivarkartell. En regering som inte följt IMF:s krav blev på så sätt förvägrad lån från såväl Världsbanken som andra multinationella långivare som Inter-
American Development bank, rika länders regeringar och ibland även den privata sektorn. Detta gav IMF ett enormt påtryckningsmedel: regeringar gavs ett ”erbjudande de inte kunde motstå”. Det faktum att USA:s näringsdepartement har vetorätt i IMF:s beslutsprocess ökade på maktkoncentrationen ytterligare och utgjorde rentav det viktigaste medlet för USA:s inflytande över utvecklingsländernas ek­o­no­miska politik. Maktställningen började vackla i och med den ekonomiska krisen i östra Asien i slutet av 90-talet, i vilken IMF:s inblandning av många ansågs ha bidragit till de ekonomiska skadeverkningarna i området. Länder som Sydkorea, Indonesien och Thailand hade påtvingats oönskade reformer, och valde därför att avbryta samarbetet med IMF.

Institutionens bidragande till Argentinas ekonomiska kollaps (1998-2002) och dess ovilja att hjälpa landet till återhämtning försämrade IMF:s rykte ännu mer. Argentina visade även att IMF:s ”hjälp” var onödig, då landet avvisade institutionens råd och blev den snabbast växande ekonomin på det västra halvklotet under de fem närmsta åren.
Sen gjorde Venezuela miljarder dollar av sina internationella reserver tillgängliga för närliggande länder som Argentina, Bolivia och Ecuador. Detta tog knäcken på långivarkartellen då en alternativ källa till lån erbjöds, utan ekonomiska eller politiska krav.
IMF ser sig som ett offer för sin egen framgång – världen har inte upplevt någon större finanskris på sistone och utvecklingsländer kan låna pengar från privata källor med relativt låga räntor. Vissa ekonomer tror att IMF kommer att återfå sin makt när nästa kris kommer.

Men de har fel. Valutafonden har förlorat sin makt därför att dess recept på ekonomisk framgång inte fungerade. De områden där institutionen har haft mest inflytande, som i Latinamerika och Afrika, har upplevt totala ekonomiska misslyckanden. De snabbast ekonomiskt växande länderna i världen de senaste 25 åren, länder som Kina, Vietnam och Indien, har varit fria från IMF:s inflytande. Viktigast framöver är att de fattigaste länderna i världen, som fortfarande ligger under IMF:s makt, blir självständiga.”
Mark Weisbrot, Center for Economic and Policy Research
Källa:  http://www.flamman.se/utrikes.php?id=4296   (13/4-2007)

Det ser otvivelaktigt ut som en del "experter" har hamnat lite fel i själva grunderna för beräknandet av antalet fattiga i världen. Eller så kanske de medvetet fuskar med siffrorna för att göra sina uppdragsgivare på bättre humör - och tjäna en liten slant som tack för hjälpen.
Kanske det är sådant som driver hans Rosling och Johan Norberg?

Vi återkommer med fler fakta i målet snart....... :D

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Jbig om humanism

Inläggav Anders » 19 jun 2008 07:27

Algotezza skrev:Kolla här, Anders:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... t=humanism

Låter lite som Pastor Jansson om "livet" - "Det kan vara som en påse också!" Eller som en sug eller en spårvagn...

MVH

Algotezza

Jag förstår varför big hänvisade till forntiden.... Det var en ganska diger text, även då man sållat bort alla hoho och småförolämpningar(vad är avsikten med dem?).

Och det var väl en ganska trevlig bild du målade upp här, med den här självförverkligande människan som lever i en demokrati som låter henne ha tillräckligt mycket i magen för att kunna göra det hon känner viktigt. Och att människan i den här demokratin behöver verka både för sig själv och för andra för att det skall bli så.

Gav en liten programförklaring, typ, som gör det lite intressantare att läsa den här länken.

Få se nu - Uteblivna skatteinkomster i de fattiga länderna åstadkommer massdöd. Och den som förordar kapitalism förordar massmord på barn.
Alltså är det kapitalisterna som står för skattesmitningen. Visst lär företagare ha större möjligheter att bluffa med skatten, men ... Har du skrivit nån länk om kapitalism, Jbig, typ definierat den?

Sedan kommer lite om världsbanken, från mitten till slutet ungefär, tänker mycket på de senare delarna av din humanistlänk, där du talar om minoriteter som inte skall styra. Och kanske är du på väg in i den här fördjupade demokratin, vi får se.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"