Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jun 2008 01:40

Mitt citat

Zokrates skrev:
Snacka om ungdjävlar.

Din tolkning

magicadehex skrev:
Zokrates refererar alltså utifrån sin egen upplevelse- att ungjävlar är kåta vilddjur  :shock:

Det fattas bara att du förespråkar romersk pater familias tradition, så är bilden komplett. Hårklyverier vinner bara poäng bland de enfaldiga. :)

Auk verkar vara införstådd i problematiken, att bli vuxen är en process som startar redan när vi föds, det tar sin tid innan man kan påstå att man utvecklat de egenskaper som kännetecknar just vuxenhet.

När blir man vuxen? Räcker tillräckligt vuxen?

Först har vi det med den biologiska mognaden som ett yttre kännetecken, därpå kommer de inre egenskaperna som kan vara lite svårare att se, ens självbehärskning och självständighet, stabilitet och uthållighet, tålamod och ansvarsfullhet, förmåga att allvarligt och objektivt kunna fatta viktiga beslut, kunna planera sin vardag och skapa en struktur för framtiden, förmåga att skapa relationer med andra samt förmåga att även inleda och upprätthålla sexuella relationer, kort sagt, inte många vuxna lever upp till sin yttre fasad av vuxenhet. Någon som har lust att gräva lite i sandlådan med mig? :wink:

Light Head

Inläggav Light Head » 25 jun 2008 03:49

Av någon märklig anledning så har ämnet svängt från sitt ursprung till att handla om pedofili och omskärelse.

Även Magica's ansenliga ålder verkar vara ett hett ämne att gissa svaret på.

Snart dax att starta nästa tråd. Har kvinnor något ansvar i att de blivit våldtagna?!
Utan tanke, ingen förvirring!

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Inläggav dk » 25 jun 2008 12:10

Light Head skrev:Snart dax att starta nästa tråd. Har kvinnor något ansvar i att de blivit våldtagna?!

Varför inte låta tråden heta: har kvinnor och män något ansvar i att de blivit våldtagna? Vi har ju alldeles nyss läst att Zokrates blivit våldtagen, så varför exkludera de våldtagna männen i rubriken?  :shock:

dk

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 25 jun 2008 14:04

Algotezza skrev:Synen förtingligar. Tilltalar ägandekänslan. Talet, ordet, kommunikationen gör oss mänskliga.

Synen bara ser, det är begäret som förtingligar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2008 15:51

Men vad ser synen, Loke? Är det inte ett objekt? Vad talar vi med? Ett subjekt, givetvis.

Tycker många i den här tråden resonerar fånigt, snack om att ungdomarna måste få välja själva o.s.v. Det är lika fånigt som att mena att en fyraåring som försöker hoppa från sjunde våningen måste få göra detta. Självfallet har vi som vuxna ett ansvar att se över de unga. Allt tal om rätt att välja har sina begränsningar - det finns också något som heter omvårdnad.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

amy

Inläggav amy » 25 jun 2008 16:18

magicadehex skrev:Jag anser att om en äldre herre har samlag med en 14 årig flicka så är det att utnyttja henne,

nej, inte om jag själv vill

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2008 16:21

amy skrev:
magicadehex skrev:Jag anser att om en äldre herre har samlag med en 14 årig flicka så är det att utnyttja henne,

Och inget fel i att snuva småbarn på konfekten heller?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jun 2008 16:46

amy skrev:

Nej, det kan ju även vara så att den 14 åriga flickan utnyttjar den äldre mannens oförmåga, ( ovilja ) att sätta gränser, det är ju vad jag tolkat det som att den här tråden egentligen handlar om. Ska det vara så svårt att sätta gränser, tycker inte det.

Anser dessutom att alla borde leva i celibat åtminstone ett par år, så att alla könssjukdomar försvann, för som det verkar vara nu, så är det just de äldre som står för att sprida dem vidare till den yngre generationen, som i sin tur smittar ned varandra. Bojkotta alltså all sex, för framtidens generationers skull. Är det så svårt? :)

Xinea

Inläggav Xinea » 25 jun 2008 17:13

EN 14-åring räknas som barn och kan inte se konsekvenser av varken sin eller andras handlingar på samma sätt som vuxna gör, därför  bruakr man se på det som att den äldre mannen utnyttjar en tonåring. Sedan vad menas med äldre man här? en 50-åring eller en 20-åring?

Det finns många som lever celibat. Två år i celibat utrotar inte könssjukdomar. Det är viktigt att diagnostisera, hitta alla kontakter och medicinera alla. Omöjligt! En del sjukdomar ger inga symptom hos män eller att symptomen är så milda att man inte märker detta förrän sjukdome att spridit sig t ex i ögat (vis syfilis).
Zokrates, får man modifiera ditt nödrop till att de som har könnsjukdomar skulel leva i celibat istället för att smitta andra????
Ab igne ignem.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jun 2008 17:23

Är det fler saker som följer epitetet "barn" ovillkorligt? För utom att de är lite dummare, lite mindre värda relativt beslutsfattande, och har åsikter som inte behöver anses relevanta?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jun 2008 17:33

Jag menar att ungdomar gott kan vänta med sex och då företrädesvis ha sex med jämngamla när de debuterar. Idag har de så bråttom att bli av med oskulden, att jag nästan kan tro att det för dem ses som en sjukdom att vara oskuld. :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2008 17:33

Reagera inte sådär nu Auk. Bemöt ett svårt exempel istället. Ska fyraåringen få hoppa från sjunde våningen? Föds man med allt nödvändigt kunnande, och alla nödvändiga erfarenheter?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jun 2008 17:52

Ja inte fan tänker jag stoppa en fyraåring som vet vad den gör och fortfarande vill det. Kanske är det den som kommer lära oss flyga.

Men eftersom jag skulle tro att 4-åringen inte vill hoppa så skulle jag hindra och förklara läget, att det för ont, att man förmodligen dör osv osv.

Om ungen då kom med goda argument, vilket jag kanske betvivlar lite, så skulle jag vika mig för det.

Men om responsen blev ett dräggel till svar så skulle jag anse att vidden av valet inte framgått och jag skulle till att stänga fönstret raskt.

Var väl inte så svårt? Eller?

Jag kan dock säga vad jag inte skulle göra. Jag skulle inte springa fram och oja mig och ha mig samt banna, kanske rappa på fingrarna eller något sådant och säga att nu var du dum lilla barn.
Fortsätta med hur barn inget förstår och gå på på så sätt för att glömma att förklara varför jag anser det dåligt att hoppa från sjunde våningen.

Så om jag får en dotter tex som kommer hem med sin 70 årige stofil får jag väl tala igenom saken. Men säg hon är 12 kommer med goda argument och visar sig införstådd i situationen så är det bara att lyckönska.

Var väl inte så svårt det heller?

Vad vinns genom att säga att här råder en statisk gräns. Här förmyndigar vi och fråntar frihet. Allt i det "bästas" namn, då vi som vet hur man skall leva (och super varje helg i sorg) har erfarenhet att dela ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2008 18:13

Jag har dock oerhört svårt att se vilket argument som skulle övertyga mig om att fyraåringen bör få hoppa, och samma sak med den tolvåriga tjejen, och jag tror du tänker samma sak. Men visst, teoretiskt kan det sägas möjligt, och helt rätt resonerat av dig, det måste jag erkänna.

Xinea

Inläggav Xinea » 25 jun 2008 20:31

RJ: Förstår jag rätt att en vuxen man skulle tycka att det är ok att en 12-åring kommer hem med en70-åring för att ha sex? det är ok om hon har bra argument? Vilka argument skulle det vara?
Ab igne ignem.

Återgå till "Psykologi"