För högt socialbidrag i Sverige?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jul 2007 11:17

Kallekula skrev:Men va fan vilket gnäll. Fixa ett riktigt jobb då! Tror du jag lider med dig när jag vet du kan få ett? Har jag snackat om körkort?

Och jo jag har fattat din inställning, inte så svår att undgå, och det är just därför som man får ta till det enda som biter, pengarna. Dvs sänka bidraget.

Som jag sa från början.

Nix facket blir urförbannde om du utgör jobb som deras medlemmar gör. Arbetsgivareorganisationer p.g.a ni i så fall snedvrider konkurrensen.

p.s tror inte på nollsummespel.

Gnäller jag? Vad är det för fel med mitt nuvarande jobb? Inte fint nog? Jag får gratis solbränna och muskler!

Har inte råd att gå med i nåt fack. Du menar att mardrömsscenariot för arbetsgivarna är att arbetarna arbetar ideellt? Spännande!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 12:48

Du gör som du vill. Men om du nu har ett riktigt jobb, fast får motsvarande bidrag i "lön" så är det bara att tala med facket. De lär nog kolla upp det. Varför för slava för småsmulor när man kan slava för kakor?

Hursomhelst det vara ett bra exempel du tog upp, med dig själv. Illusterar själva problemet.

Läste nu på texttv. Föröarna 1,5% arbetslöshet, Norge 3% (eller om det var Danmark) Sverige 6%. Klart att det måste göras något. Det är ju tydligen något som är fel just nu i denna högkonjunktur.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 20 jul 2007 13:19

Svår fråga detta med bidrag och bidragsnivåer.

Huvudpoängen måste ändock vara att bidraget skall vara såpass stort att man kan klara sig på det under en period, men såpass litet att man inte skall kunna leva på det under en längre tid. Trots allt så måste det finnas ett incitament till att vilja arbeta, att stå för sin egen försörjning. Därför måste bidragen hållas nere men  ändå naturligtvis täcka de livsnödvändiga utgifterna.

Dessutom så måste man tidsbegränsa socialbidragen. Exempelvis tre år. Det personliga ansvaret är viktigt.

En annan ide vore ju att göra som för studenter och studielån. Sociallån istället för socialbidrag, där man måste göra en motprestation varje år för att få vara kvar, samt att det skall betalas tillbaka med framtida inkomster.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 13:31

Jävla skitsnack om arbete här.
Varför arbeta? Och framför allt VEM SKA ARBETA?
Jävla borgerligt skitsnack där skribenterna har köpt den underdåniga slavattityden. Ta erat arbete och stoppa upp i häcken!
Det är nämligen så att hela tråden andas en anpassning till kapitalet, det är ok att parasitera  på andra men
hjälpen från samhällets sida i form av socbidrag och dyl. kan plötsligt kritiseras! Denna gamla avundsjukan mot sin granne, sila gärna mygg men svälj kameler.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 20 jul 2007 13:33

suchanother skrev:Jävla skitsnack om arbete här.
Varför arbeta?.

Tja, om ingen arbetar så betalas det inte in någon skatt och då finns det inga pengar till någon hjälp från samhällets sida.

Den svenska avundsjukan är för övrigt en konstig sak.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 13:39

Ho ho ho. Endast ett Jbiskt svar duger här.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 jul 2007 14:00

Som vanligt strandar frågan i det som vi alla borde fråga oss.

Vad är arbete och är allt arbete bra. Vad gör vi om samhällets resursbehov försörjs av mindre än helheten av dess invånare?
Skall vi då tvinga fram en aktivitet, eller skall vi försöka fördela kapital i form av reda penningar och ledig tid? Det senare menar nog jag är att föredra. Men det är väl inget nytt....

Kultur, det är en bottelös brunn vad det gäller samhällsinvånares sysselsättning.

Tänk om man skulle tvinga ut folk till det, kulturarbete, istället för som ett understöd till näringslivets hårda villkor? Två flugor i en smäll?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 14:19

Auk, du pratar om samhället som ett abstrakt begrepp. I din värld verkar inte finnas utsugare, vilket det gör i min värld, i verkligheten!
Denna "utsugning" har på något sätt blivit transparent och hyggligt accepterad. Folket i gemen är slött, med ständig hjälp av LO som propagerar för återhållsamhet. För det arbetande folket är LO en bromskloss. LO snubbarna har läst snabbkurser i ekonomi och skyller alltid inflationen på löneökningar. Vem som helst som har läst en grundkurs i ekonomi vet att detta inte är sant. Men anpassningen är sådan, det slöa folket med LO och arbetsgivarna kör sitt årliga teaterstycke och efter en "kamp" är de överens.
Milda Matilda!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 17:25

För en icke så stor del av medborgarna fungerar a-kassan och soc idag, i praktiken, som en medborgarlön. Men ska man för den delen ha en medborgarlön för alla?

Vi ser ju också exempel på de som vant sig gå på bidrag och inte ens kan tänka termer av vanligt jobb (AV i detta fall). Så vad göra?

Tror de flesta resonerar så här:
Jag har inget emot att beskatta kapitalet mer, så länge jag får mer över  min plånbok och att det inte på sikt blir mindre över i pluskan infaltion  och dyligt).

Hur finaniserars alla bidragssystem? Bara att kolla upp var staten tare in sina skatter.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 18:26

Vad gäller AV, för min del kan han få en bra statlig tjänst med hög lön. Den killen är värd varje penning.
Sen missuppfattar du mina intentioner Kalle. I ren marxistisk anda vill jag att alla får en lön/kompensation efter värdet av insatsen.. Herregud, denna beska medicin tål inte alla, speciellt inte de som till dagsdato snyltar.
Nå, har inget färdigt recept. Men min positiva tanke är dock att befria all den potentiellt oerhörda kreativa kraft som finns lagrad. Problemet med dagens system är att det villkorar speciella krav.
Låt tusen blommor blomma!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 19:17

Var och efter bästa förmåga...

Jo känner till det. Kruxet är vem som ska avgöra det.

Klart AV kan fixa ett riktigt jobb om han vill, och däri låg min poäng.

En stor förändring är att det numera inte är möjligt att förlänga a-kassedagarna (eller det ska smartast klubbas igenom). Det kommer få stora återverkningar för kommunernas ekonomi och det lär bli en hel del problem med de som äger sitt boende.

Äger du boende har du tillgångar och är därmed inte berättigad socialbidrag. Så vad göra när a-kassedagarna är slut? Folk lär ta vilket jobb som helst till vilken lön som helst (och det är ju också målet med den nuvarande regeringens politik). Det lär pressa lönerna nedåt. Driver vi det till sin spets ska vi konkurrera med låga löner eller med kompetens (en inte helt oäven vänsteranalys).

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jul 2007 19:35

Kallekula skrev:Klart AV kan fixa ett riktigt jobb om han vill, och däri låg min poäng.

Vad fan ska jag med ett "riktigt jobb" till? Jag gör ju precis det jag vill. Har det undgått dig på något sätt? Jag är väl inte dum heller.

Ta det lugnt med komplimangerna Such, det går mig lätt åt huvudet. Jag blir knepig då. Behöver kapas jämnt med marken ibland, det är så perfektion erhålles. Psyket tar ju inte emot en - man är förr knäpp.

Vad med ekorrhjul till? Återuppfinna nånting idiotiskt en gång till? För att parafrasera Teratologen: varför slita ett helt liv för att göra en dålig sak sämre? Kalle kan köra upp sina riksdaler i arslet, tycker inte om idén med ett väsen ovan mitt eget huvud - kan omöjligt finnas.

Vad är det med dig Kalle? Varför leker du präst? Det bekommer dig icket - du har inte den stil som krävs. Men de är ju också ett förvirrat släkte. Allt för gemenskapens skull. Fånga in dem när de är små - spelar ingen roll om de begriper vad det är de tror på -, så att vi kan få ett tydligt "rätt" och "fel", ett tydligt "vi" och "dem". Logocentrisk, egocentrisk, fallocentrisk - i kubik. Varför inte sväva en decimeter ovanför? Detta evinnerliga penisavund, dessa brustna självkänslor. Så de måste slå sig fram här i världen - skaffa pengar, status, makt -, och allt bara för att de känner ett livslångt tillkortakommande. Kom igen nu fåntrattar! Jag häller skit på er.

Skillnaden mellan du och jag Kalle, det är att jag har samvete - och bra argument. Gå och snyt dig! Du kan börja snacka när du slutat leva på tjejen din!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 19:53

"Vad fan ska jag med ett "riktigt jobb" till? Jag gör ju precis det jag vill. Har det undgått dig på något sätt? Jag är väl inte dum heller."

Det var ju exakt det jag sa.
Klart AV kan fixa ett riktigt jobb om han vill, och däri låg min poäng

Ja dessa bidragsnorrlänningar. Vad man borde göra är att fixa någon typ av reservat där upp i norr så kan vi från södern ibland komma och kolla på urinvånarna när de åker skoter, fiskar och täljer på pinnar. Lite som ett stort utomhusnostaligmuseum.

Så länge inte jag betalar de som vill gå på bidrag så får de gå på vilka bidrag de vill. I annat fall får de söka jobb. Inte svårare än så. Och ser man på detta är ju t.o.m. upphöjt till praxis. Som motprestation för bidrag ska du gör ditt yttersta att söka jobb, om du är arbetsför, tycker du det är jobbigt. Tja sluta ta bidrag då. Det är inte svårare än då.  

Så är det när man går på bidrag och är beroende av andras goda vilja.  Fast som sagt du gör ju som du vill.

Har du bra några bra argument? Tja vad skulle det vara? Övertyga mig att jag ska betala din hyra och ditt nuvarande bidrag så du får göra vad du vill med ditt liv utan att jag lägger mig i det. Det skulle vara bra argument.

Hur tror du socialbidragsförärkringen finansieras?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 19:55

Nu är du lite väl taskig mot Kalle Avant.
Tycker Kalle har bra konservativa åsikter. Alltid kul att tjafsa mot sådant. Den marxistiska hjärnan får en utmaning och en fajt. Behövs i rent uppfriskande syfte!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jul 2007 20:02

Kallekula skrev:"Vad fan ska jag med ett "riktigt jobb" till? Jag gör ju precis det jag vill. Har det undgått dig på något sätt? Jag är väl inte dum heller."

Det var ju exakt det jag sa.
Klart AV kan fixa ett riktigt jobb om han vill, och däri låg min poäng

Ja dessa bidragsnorrlänningar. Vad man borde göra är att fixa någon typ av reservat där upp i norr så kan vi från södern ibland komma och kolla på urinvånarna när de åker skoter, fiskar och täljer på pinnar. Lite som ett stort utomhusnostaligmuseum.

Så länge inte jag betalar de som vill gå på bidrag så får de gå på vilka bidrag de vill. I annat fall får de söka jobb. Inte svårare än så. Och ser man på detta är ju t.o.m. upphöjt till praxis. Som motprestation för bidrag ska du gör ditt yttersta att söka jobb, om du är arbetsför, tycker du det är jobbigt. Tja sluta ta bidrag då. Det är inte svårare än då.  

Så är det när man går på bidrag och är beroende av andras goda vilja.  Fast som sagt du gör ju som du vill.

Har du bra några bra argument? Tja vad skulle det vara? Övertyga mig att jag ska betala din hyra och ditt nuvarande bidrag så du får göra vad du vill med ditt liv utan att jag lägger mig i det. Det skulle vara bra argument.

Hur tror du socialbidragsförärkringen finansieras?

I det här fallet så jobbar jag ju åt domkyrkan - som det sociala nu betalar för, till en bråkdel av den kostnad som en fast anställning skulle inneburit på samma arbetsplats. Båda delar är skattemedel. Alla tjänar. Var nöjd! För att förtydliga: du betalar mindre nu än du annars skulle ha gjort. Egentligen borde alla inom den offentliga sektorn göra samma sak som jag. De som arbetar åt privata företag inlemmar vi i vår nya stat, emedan företagarna arkebuseras utan att några röster höjs till deras försvar. Vad fan skall de pracka på oss skräp som vi inte behöver, och lura in oss i nåt obekvämt och jobbigt. Lite ärlighet i marknadsföringen skulle inte skada. Men saknar man samvete så gör man - och pengarna kompenserar ju för det där man saknar.

Återgå till "Politik och samhälle"